Sokakban merült fel ez a kérdés az elmúlt hetekben látván, ahogy sok ismert és kevésbé ismert popzenei előadó panaszkodott a nyilvánosság előtt, hogy miután a koronavírus járvány, illetve az ebből következő korlátozások őket érintik a leghátrányosabban, nekik fáj legjobban a leállás, nekik szűnt meg minden bevételük, stb. Történt mindez azt követően, hogy már korábban összekapott a hazai zenei világ két hangos szereplője; egy jól ismert rap-sztár és médiaceleb (Majka) és egy muzsikusként kevésbé, de politikai aktivistaként egyre ismertebb Facebook-huszár (Czutor Zoltán). Mégpedig azon, hogy a dalszerzőket képviselő Artisjus által a veszélyhelyzetre, a zeneipar szinte teljes leállására tekintettel kiosztott gyorssegélyből ki mennyire jogosan igényelt magának némi támogatást. Először tehát egymás zsebében turkáltak, lóbálva a morállóf@@t, majd pedig az üres zsebeiket mutogatva, a nyilvánosság előtt dühöngtek, hogy a kormányzat nem segíti ki, sőt, egyenesen ellehetetleníti őket. Túlzott szimpátiát tehát nem keltettek maguk iránt, pedig számos dologban egyébként igazuk van.
De mindez csak kb. egy héttel ezelőttig volt sztori, azóta lekerült napirendről, illetve elhomályosította egy sokkal nagyobb cirkusz: az Index körül kialakult hisztéria, illetve az ottani újságírók picsogása. Magáról a sztoriról már elég szó esett, így nem is kívánom ezen a helyen túlságosan elemezni, megtették ezt már sokan mások.
Sikeres az ellenzéki propaganda
Az, hogy miközben gazdasági okokból egy cég (baloldali) tulajdonosa megválik a cég rosszul teljesítő (szintén baloldali) vezetőjétől, mégis sikerül egy teljesen hamis narratívát („a jobboldali kormány kicsinálja a sajtószabadságot”) ismét megetetni az ellenzéki szavazókkal, valahol mindenképp egyfajta elismerést kell jelentsen az ellenzéki propagandamédia, és annak működése, működtetői számára. Beleértve természetesen a konkurens felületeket (24.hu, 44, HVG), akik kifelé rettentő szolidárisak, és közösen tolják ugyanezt a hamis narratívát, ám eközben a leggátlástalanabb hullarablóként nem csak dörzsölik a tenyerüket, fenik a fogukat az Index esetleges megszűnése (amiről egyelőre valójában szó sincs) esetén a várhatóan hozzájuk beeső reklámbevételekre, hanem már most tarhálókampányba kezdtek az emocionálisan felhergelt olvasóknál a „maradék független sajtó” megsegítésére. De mondom, a mi szempontunkból most nem is ez a lényeg, hanem a picsogás. Az, hogy a máskor magukra oly büszke, végtelenül nagyképű, mindent leszaró, mindent fikázó, flegma és arrogáns, nagyhangú megmondóemberek most hirtelen hogyan sajnáltatják, áldozatként állítják be magukat. Közben ugyanakkor végtelenül önmaguk hatása alá is kerülve, azt gondolják, hogy ők maguk az Index, nekik köszönheti a brand a sikerét, nem pedig ők a brand-nek.
Az indexesek sokkal jobban “picsognak”, mint a zenészek
El kell azonban ismerni, ezek a firkászok sokkal ügyesebbek, mint a zenészek. Sokkal nagyobb hepajt képesek generálni, sokkal jobban tudják maguk körül habosítani a szart, elérni, hogy a közvélemény rájuk figyeljen. Ha csak néhány napig is. Arra mindenesetre elég a sztori, hogyha akaratlanul is, de teljesen érdektelenné tegye a zenészek panaszait. Amik, mondom, részben akár jogosak is lehetnek. Tudjuk, jelenleg 500 főben van maximalizálva a megtartható koncertek létszáma. Persze elhangzanak mindenféle magyarázatok arra, hogy miért kell óvatosnak lennünk, annak ellenére, hogy Magyarország egészen különlegesen ellenállónak bizonyul a járvánnyal szemben, különösen most, annak újbóli felerősödése (vajon ez már a „második hullám”?) során, amikor is a környező országokban egyre súlyosbodik a helyzet, nálunk hála Istennek, továbbra sem. Nyilván ettől még nem lehet kockáztatni, hiszen ha mégis történne valami baj, terjedne a fertőzés, és a kormányzat nem tett volna kellő óvintézkedéseket, azonnal kitörne a népharag.
És arra is nyilván vannak szakmai, virológiai magyarázatok, hogy a koncertek miért veszélyesebbek, mint a focimeccsek, de ez nem lett túlságosan jól kommunikálva, ráadásul valóban némi jogos felháborodást okoz, sérti az igazságérzetet az eltérő elbírálás. Persze, a baloldalt a legkevésbé sem szokta zavarni a kettős mérce, sőt, ő maga alkalmazza azt folyton, de semmiképp sem lehet azt mondani, hogy a zenészek kivétel nélkül baloldaliak lennének. Mindannyiuk számára frusztráló viszont, hogy hónapok óta nem tudnak koncertezni, az éves bevételeik tetemes hányadát kitevő fesztiválok mind elmaradtak, és most, hogy legalább végre játszhatnak, mégha csak 500 ember előtt is, ennek újbóli korlátozását (ismét a 200 főre csökkentését) is belengették nekik.
Kézenfekvőnek tűnő válasz, hogy akkor miért nem csinálnak klubkoncerteket… Egyrészt azért, mert nincsenek klubok. Rendes koncertek megtartására, a szükséges hang- és fénytechnikát biztosítani, vagy azt egyáltalán befogadni képes klub, koncertterem kifejezetten kevés van ma már az országban. Másrészt a közönség jelentős része kifejezetten fél, ezért sokan nem is mernek elmenni egy zárt térben tartott koncertre. Harmadrészt pedig számos olyan zenekar (vagy zenészekkel kiegészülő szólóénekes) van, akiknek a stábja, technikája, a show paraméterei egész egyszerűen nem teszik lehetővé, hogy kis klubokban lépjenek fel. Nem azért, mert nem bírják az ilyen klubok öltözőinek környékén permanensen áradó felmosórongyszagot, hanem mert a produkció volumene egész egyszerűen nagyobb. Ahogy egy nagyszabású, kosztümös, komoly díszletes színdarabot sem lehet bemutatni az Asbóth utcai kisszínpadon (ami egyébként sanszos, hogy már be is zárt), ugyanígy Ákos, a Tankcsapda, Rúzsa Magdi, Koncz Zsuzsa vagy Majka színpadi hang- és látványvilága sem alkalmas arra, hogy összetolt pingpongasztaloknál kicsit nagyobb színpadokon előadják, megjelenítsék. Természetesen létezik a lecsupaszított klubkoncert (pl. az unplugged), de egy nagyobb volumenű, nagy stábbal és infrastruktúrával dolgozó produkció esetén ezek egyszeri, különleges alkalmak tudnak csak lenni. Ezekre külön kell készülni, próbálni, és nem utolsósorban a megszokott stáb jelentős részére nincs is ilyenkor szükség.
Mert nem csak zenészek kellenek a zeneipar működéséhez
Ami azért fontos, mert egy működő zenei produkcióhoz a zenészeken kívül profi, állandó háttérstáb is kell. Nem csak a road-ok, akik a hangszereket föladogatják a zenészeknek a színpadra, hanem a fény- és hangtechnikusok, sofőrök, fodrászok, sminkesek, catering-esek, menedzserek (elnézést, ha valakit kihagytam), azok a „láthatatlan” szereplők, akiknek köszönhetően a zenekar azt tudja adni a közönségnek, amit az elvár tőle, és amiért elmegy a koncertre. Ezeket a bevált, megbízható, állandó embereket fizetni kell. Egy 200 fős klubkoncert ezt nem tudja kitermelni, tehát ha elmaradnak a nagy bulik, a zenekar vagy a saját pénzéből ad nekik fizetést (miközben lehet, hogy semmilyen bevételük sincs közben), vagy kirúgja őket. Akkor viszont később lehet, hogy nem tudja őket visszavenni.
Nagyon üdvözlendő tehát az a törekvés, hogy a könnyűzenei szektort célzó, annak járvány okozta veszteségeit enyhíteni kívánó állami támogatások elosztásánál a kiszolgáló személyzet le legyen választva, ők külön támogatást kapjanak, és ezt követően elsősorban azok az előadók részesüljenek a további forrásokból, akiknek nincs sem kellő tartalékuk, sem pedig más érdemi bevételük.
És persze a nagy kérdés: ki miből él?
Itt azonban egy nagyon érdekes, ezidáig sehol nem említett szempont is bejön a képbe. Mégpedig pontosan a „más érdemi bevételek”. A ProArt által, a Hétfa Kutatóintézet közreműködésével minden évben elkészített és publikált zeneipari jelentés tanúsága szerint éves szinten a zenei jövedelmek kb. 50%-a származik az élőzenéből, vagyis a koncertezésből. Emellett a jogíjaknak van még jelentős súlya (kb. 25% összesen), minden egyéb elenyésző, a merchandise-tól a zenetanításon át a szponzorációig. És ami a laikusok számára különösen meglepő lehet: a hangfelvétel-értékesítés, akár fizikai, akár digitális formában (beleértve a YouTube, Spotify, stb. típusú streaming felhasználásokat is) is csak néhány százalékot tesz ki. Ez betudható részben a kurrens globális iparági folyamatoknak, de ezek kialakulásában maguknak a zenészeknek is komoly szerepe volt. Túlnyomó többségük ugyanis lelkesen támogatta a fájlcserélést, az ingyenes letöltéseket, de legalábbis nem szólalt fel ellene, nem akart, vagy nem mert. Attól félt, hogy ezzel elidegeníti a rajongóit, meg különben is, olyan szexi dolog volt, hogy ezzel fityiszt lehetett mutatni a kiadóknak, mondván, hogy úgyis a koncertezésből élünk, nagyjából leszarjuk, hogy adunk-e el lemezt, fizetnek-e az emberek a letöltésekért, a hangfelvételek digitális felhasználásáért. Amikor a kiadók bevételei világszerte a korábbiak töredékére csökkentek, a zenészek jelentős részét alig lehetett rávenni, hogy vegyenek részt a legális zenefelhasználásról szóló kampányokban. Nagy arccal jártak, mert nem zavarta őket ez, hiszen a hangfelvételek (CD-k, fájlok egyaránt) ingyenes elérhetősége, és ebből fakadó elértéktelenedése miatt az élő koncert, mint egyszeri és megismételhetetlen élmény felértékelődött, és egyre drágább belépőket, egyre nagyobb gázsikat is el lehetett értük kérni. A fesztiválok népszerűsége pedig tovább fokozta mindezt. A zenészek, különösen a sztárok gázsijai az egekbe szöktek.
De minden jónak vége szakad egyszer
Ki gondolta volna, hogy ez egyszer csak hirtelen megváltozik? Hogy az élőzenei bevételek egy pillanat alatt huss, szublimálnak… Ha továbbra is lenne érdemi hangfelvétel- (és hanghordozó-) értékesítés, ha nem lettek volna a zenészek (is) ennek a bevételi forrásnak a sírásói, akkor most nekik is ketyegne tovább a számláló, jönne továbbra is a bevétel. Most, hogy nincs, a korábbi „engem nem érdekel a pénz, imádom ezt csinálni, a közönségért teszem” mantrákról elég gyorsan kiderült, hogy mennyire álságosak voltak: amint nem jön a pénz, máris hirtelen érdekelni kezdi őket. Nagyon. Elkezdenek reklamálni, összeesküvés-elméleteket szőni (pl. hogy az állam direkt b@szik ki velük), követelni, és egymás zsebében kutakodni.
Ez már nyilván így marad, hangfelvételekből ezután sem lesznek értékelhető bevételek, így ha nincs koncert, más bevételi források után kell nézni. Ez lehet akár a zenélésen kívüli munka is; a zenészek közel 60%-a – szintén a Zeneipari Jelentés szerint – a zenélés mellett végez valamilyen, teljesen más jellegű munkát is, és további kb. 25%-nak van a zenéhez köthető, de a konkrét zenélésen kívüli jövedelme. Persze, az iparág szinte teljes leállásával az utóbbiak is nagyjából befagytak. De, ahogy a mezőgazdasági vállalkozóktól, dolgozóktól is előszeretettel szokta megkérdezni a városi társadalom, hogyha ilyen nehéz ez a munka, ha ennyire ki vannak téve a természetnek, a kereskedelmi csatornáknak, stb., akkor miért nem csinálnak valami mást, ugyanígy akkor a küszködő zenészektől is meg lehetne kérdezni, hogy miért nem mennek akkor el almát szedni…
Szóval a világ egy bonyolult hely. A zenészek jelentős része valóban nehéz helyzetben van, szükséges is, hogy kapjanak ők is állami segítséget (ez már folyamatban is van), de hiába nehéz egy művész egójával ezt tudomásul venni, mégis, tényleg nem körülöttük forog a világ. És direkt kib@szni sem akar velük senki.
Torockó
2020-08-03 at 15:31
Mi kényszeríti a kormányt arra, hogy örökbe (ingyen) adjon pénzt nekik? Adjon hitelt, hogy visszafizessék,majd akkor, amikor a magyar átlag rettenetesen sokszorosát fogják keresni. Egyébként miért kivételeznek velük?
Torockó
2020-07-30 at 16:45
Előfordulhat valóban, hogy vannak szegény zenészek is. Akik most támogatásra szorulnak. Tessék eldönteni, hogy milyen volt jövedelem alattiak számítanak szegénynek. Legyünk nagylelkűek és mondjuk: évi 4 millió alatt és mondjuk 50 millió vagyon alatt. És most kapjanak átlagjövedelmet (hitelbe).
A kérdés csak az, hogy miért legyenek ők kivételek? És hol, kiknél lehet megállítani az adományt? Akiknek nem jár.
Inkább ne kezdjük el.
Brathal
2020-07-29 at 06:36
Az összes celebet sajnos (MI) az állam tartjuk el közkívánatra.
De tudnánk rajta változtatni. Van egy politika akarat arra, hogy ilyeneket gyártsunk a semmiből két három hét alatt. Lenni kellene egy állampolgársági akaratnak, hogy ilyenek nem kellenek….
És a dolog magától rendeződik. De addig, míg van a politikai akaratnak egy olyan rétege, aki nemzetét családját gyermekét feláldozza a gagyinak, addig ezek is megélnek.
Vidar
2020-07-28 at 18:33
Mit rinyálnak? Azt, hogy az enyhén szólva is közepes, de inkább kisstílű előadóművészek elb…sszák a pénzüket a nagy jólétre, holott a teljesítményük alapján nem sokat érdemelnének. Egy hakni, és nagyon sokat keresnek. Nagy koncertet nem voltak képesek soha összehozni, mert ahhoz gyengék. A Majorosi Péter című fehérjehalmaz például mit nyüszög?
Érdekes hogy például Balázs Fecót még soha nem hallottam panaszkodni. Se Demjén Ferencet. Lehet azért mert igazi tehetségek, őstehetségek, és hosszú évtizedek óta a csúcson vannak?
Csámpás Marcsa
2020-07-28 at 21:03
És mert intelligens, művelt emberek, nem prolik.
hivő
2020-07-28 at 15:52
Ebbe a közegbe sem
ártana már egy egészséges
természetes szelekcio.Hátha
javulna a minőség.A
legtöbb elmehetne almát
szedni.
vadmagyar
2020-07-28 at 14:32
Nem baj ám ha az ún. “popszakma” is tisztul. Ráfér nagyon.
Nincs szükség ebben a kicsi, tízmilliós, nehéz sorsú országban ennyi hangos “tücsökre”.
Persze kapjanak támogatást, de csak azok akik “hangyák”.
Ha a tisztes valóságot akarja megmutatni a szerző akkor javaslom megkérdezni Kukovecz Gábort.
Manó
2020-07-29 at 11:19
Csámpás Marcsa! 100/100 !!!! A ” Dudácska ” teli találat!
Bulldog Orange
2020-07-28 at 14:29
Kedves Jeszi! Azt gondolom, hogy a zeneipar ne támogatást,pénzt kérjen, hanem takarékoskodjon! Az átlagember az átlagfizetésből takarékoskodja össze a tartalékait! A hazai ,, világsztárok” amikor ment a bolt, az átlagfizetés sokszorosát kaszálták le. Milyen érdekes, Ákos nem sír,feltételezem, most is alkot. A személyzet szintén tervezhetne a pénzügyi szinten három napnál tovább! A rock and roll már régóta nem életérzés hanem business, ott pedig se barát, se koma nem rúg labdába!
Duda
2020-07-28 at 14:46
Te drága az a probléma, hogy a személyzetnek már nem három napnál tovább kell gondolkozni, hanem lassan már félév. Megnéznén hogy az átlagfizetésből kinek van ennyi tartaléka. Kicsit gondolkozzunk.
Csámpás Marcsa
2020-07-28 at 14:55
Addig van Meki, egyéb munkahelyekre keresnek embert.
A Balatonon úgy vadásszák a strand boltokba az eladókat.
Lehet menni gyümölcsöt szedni, lehet jelentkezni
szociális munkára, építőipari segédmunkásnak, sofőrnek, és egyéb lehetőségek is vannak, pl. Hiányszakma lett a postás. A nyugdíjba vonulás és a fluktuáció miatt az ország egyes részein a Magyar Posta munkaerő-utánpótlási problémákkal küzd, ezért folyamatosan toborozza a munkavállalókat.
Csak fel kell emelniük a seggüket.
Duda
2020-07-28 at 15:45
Kedves Marcsa ha te a saját szakmád helyett ezeket akarod dolgozni nem tart vissza senki, nosza.
Namond
2020-07-29 at 15:37
Duda
Ha a szakmához ragaszkodik, nem a megélhetéshez, akkor a világ egy nagy piac a tehetségeknek.
Gáspár Anette
2020-07-28 at 14:50
Ákos alkotóművész és előadóművész.
Ő nem sírt, hanem alkotott és dolgozott. A lányával együtt.
https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=QmuIUmqOBTI
Gáspár Anette
2020-07-28 at 14:51
Íme:
“Különleges időket élünk, ezt senkinek nem kell magyarázni. Egyelőre nem tudjuk, mi lesz a 2020-ra tervezett, nagyszabású előadásaink sorsa. Amíg ez kiderül, addig sem szeretnénk koncerthangulat nélkül hagyni benneteket! 2020. március 18-tól tizenegy héten át minden szerdán közzéteszünk egy Ákos-koncertfilmet a hivatalos Youtube-csatornánkon, itt, az AkoxVid oldalon. A 2009-es 40+ visszafogott, szmokingos, színházi hangulatától a Szigeten dübörgő szintipopon át a 2018-as dupla Arénáig közreadjuk az összes koncertfelvételünket az elmúlt évtizedből – ingyen, teljes hosszúságban, HD-ben. Reméljük, ezalatt a tizenegy hét alatt túlleszünk a nehezén… Ne hagyjuk el magunkat, ne hagyjuk el egymást! Fel a szívekkel! Együtt könnyebb lesz!”
Csámpás Marcsa
2020-07-28 at 21:01
Akinek külső okok miatt átmenetileg egzisztenciális problémái vannak,
s követelőzik, ahelyett, hogy fogná magát és bármilyen, akár fizikai munkát keresne, az egy szarházi senki ember.
És Dudácska bele a kiskutya segedelmébe.
Namond
2020-07-28 at 12:56
Jeszi, drága
Na ez hülyeség.
Semmikép nem jogos s koncert elmaradás miatti felháborodás a TUDATLANSÁG a szakmai érvek ismerethiánya, meg nem értése, elutasítása NEM JOGALAP a zugólódásra.
Hát igen klubkoncert, de nincsenek klubok.
Miért nincsenek?
Talán mert az együttesek, a menőgépek nem csináltak, szerveztek maguknak?
Sem az együttesek sem produkciós, sem szponzor cégek nem ruháznak be saját magukba, illetve az együtteseikbe?
Vajon miért?
Mert a többségük a sza.rtól a közepesig terjedő színvonalú?
Eladhatóvá a drága amcsi show elemek, a látványtechnika, (meg a patakokban folyó pia) teszi őket? A bazári, vásári felhajtás?
Nem a zenei élmény, mert az nincs is? Ha lenne, az a tömegtől és zsivajtól élvezhetetlen lenne?
Nem a műélvezet számít, hanem a különböző kiegészítő szolgáltatásokkal lenyúlható tömeg?
Ezért kell a kamionnyi berendezés – a vásári csindarattához – a több segítő és közreműködő, mint a zenész?
Ők, az együttesek, csak a méz a madzagon, a szervezők által mindenféle szir-szar eladásához, eladatásához?
A LÉNYEG, a SZERVEZŐNEK a kiegészítő szolgáltatók által FIZETETT – helybérlet, forgalmi jutalék – és a rájuk ÁTTERHELT költségek – takarítás, rendrakás – BEVÉTEL, melyekből a muzsikás méhek persze nem kapnak?
HISZEN
A nagy bulikon a közönség nem is azt kapja amit szeretne, nem is a művészeket látja hallja, hanem a fény- és hangtechnikusok, sofőrök, fodrászok, sminkesek alkotásait.
Melyeket menedzserek a sofőrök, catering-esek, stb segítségével a nézőkre hazudnak.
A koncertek, fesztiválok okozta környezeti károk, pedig a helyi önkormányzatokra és az államra maradnak?
Mivel ugye a helyreállítással arányos környezetterhelési díjat NEM FIZETNEK?
JÖVEDELMEZŐSÉG?
Ha éves szinten a zenei jövedelmek kb. 50%-a származik az élőzenéből, vagyis a koncertezésből, a jogdíjak jelentős súlya, kb. 25% összesen, minden egyéb elenyésző (érdekes a másik 25% elenyésző?).
Miért van így, a zenészek jogdíj bevétele miért nem magasabb, mint a koncert bevétel?
Nyafogás helyett Jeszi a hobbista, talán próbáljon profi tényfeltáró lenni!
Talán vizsgálná meg, mennyi az ARTISJUS által jogdíj címén történő beszedése és miért csak az a kb 25% jut a művészeknek?!
https://index.hu/kultur/media/2019/01/12/szerzoi_jogdij_artisjus_ureshordozo_koncert_tv_radio/
Tényleg az ARTISJUS nem egy piac korlátozó csökevény, amelyet a Kádári szocializmus mindent nagyüzemesíteni akaró kommunisztikus elképzelése hagyott a zenészekre és ránk?
Ezért nincsenek független zenei és művészeti ügynökök Magyarországon, az ARTISJUS – a szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény végrehajtásában – monopolhelyzete miatt?
Egy olyan törvény amelynek, nincs is végrehajtási utasítása – kapcsolódó kormány rendelete -, így az ARTISJUS azt csinál és úgy ahogy akar?
Lásd: Az ARTISJUS szerint az üzlethelyiség alapterülete szerint kell szerzői jogdíjat kell fizetni, NEM a JÁTSZOTT ZENEI MŰVEK SZERINT.
Akkor is ha média – rádió – közvetítés történik, pl egy kórház betegszobáiban, pedig a zene állítólag gyógyít és előírható lehet egyes betegségek kezelésére.
Ha az ARTISJUS egyesület, akkor mikor is tart közgyűlést, tisztségviselő és menedzsment választást?
Fájlcserélés, ingyenes letöltés? Na és?
A Kölni Dóm vagy a Mátyás templom építője is egyben, egyszer kapta meg fizetését, nem élethossziglan mindenkitől aki alkotásukra – akár a műélvezet teljes hiányával – ránézett!
Ha az ARTISJUST-on múlna egy Ferrari 488 GTB-re vetett FUTÓ PILLANTÁS LEHETŐSÉGÉÉRT is fizetni kellene.
Jeszi, jópofa hobbista számára néhány megvizsgálható ötlet.
Miért nem a zenészek és más alkotó művészek, jövedelmét behatároló – afféle, saját javára spontán privatizációt folytató – kommunista csökevényekkel foglalkozik?
Miért nem a zenei kiadványok másolhatatlanságának digitális megoldásával?
Miért nem a művészeti ügynökök jogdíjra is kiterjedő feladataival?
Miért nem a művészeti alkotások költségei oroszlán részének, első bemutatós megtérülésével?
Jó munkát és jó szerencsét a hobbistából, jószolgálat lobbistává váláshoz, Jeszi.
Namond
2020-07-28 at 13:08
Érdeklődőknek:
http://kjk.sztnh.gov.hu/sites/default/files/artisjus_k12.pdf
Egy egyesület mint hatóság!
ARTISJUS Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület közleménye
az üzletek és egyéb zenefelhasználók számára az irodalmi és zeneművek nem színpadi nyilvános előadásának ENGEDÉLYEZÉSE fejében,
valamint
kereskedelmi célból kiadott hangfelvételek vagy arról készült másolatok nyilvánossághoz közvetítéséért
FIZETENDŐ szerzői és szomszédos jogi jogdíjakról,
valamint
a felhasználás ENGEDÉLYEZÉSÉNEK egyéb feltételeiről (K 12)
A fenti jogdíjközlemény 2012. január 1-jétől 2012. december 31-ig hatályos.
ARTISJUS Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület* * *
A díjszabást az Szjt. 90. § (2) bekezdése alapján jóváhagyom:Budapest, 2011. december 16.Dr. Navracsics Tibor s. k.,közigazgatási és igazságügyi miniszter
Ha van itt jogász ugyan értékelje már, hogy milyen első helyi kiadmányozás és kiadmányozó az a “ARTISJUS Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület”
Elgondolkodtam, hogy egy egyesületnek mekkora és milyen toll is kell az aláírás gyakorlásához?
No, hobbista Jeszi, itt kell keresni a lobbista jószolgálat kezdetét!
Talán 2012-ben nem is jogszerűen szedett jogdíjcímén, jutalékot az Egyesület?
Tényleg Jeszi az ARTISJUST jogdíjat szed vagy jutalékot?
Lehet, hogy jutalékot és annak egy részéből jogdíj megváltást fizet?
Nonvideor
2020-07-28 at 13:12
Kérdésekben a válasz!
TELITALÁLAT úgy a témát, mint a “liberális barátaim igen rendes srácok”
jeligéjű Jeszikével kapcsolatban.
Jeszike politikai celeb, mint Kabos Gyula fürdővize: “ebből is egy kicsit, abból is egy kicsit”.
Namond
2020-07-28 at 21:09
Nonvideor
Ön zenész, vendéglátós, netán jogász?
Egyébként igen, a kérdésekben a válasz.
Nézzük_magát_a_dolgot
2020-07-28 at 12:43
Engem egy dolog aggaszt. Ha egy CNC gépkezelő vagy egy mérnök, egy orvos kimegy Európában bárhová, megállja a helyét, megbecsülésben lesz része. Ha egy ilyen óbégató, magamutogató gátlástalan, zeneileg képzetlen “celeb” kimegy mondjuk Angliába, kiváncsi lennék, hány fellépési lehetőséget kapna. Illetve elárulom, mert tudom: semennyit. Sok hiteltelen, teheségtelen senki aggastyán és matróna ragyogóan megél nálunk abból, hogy a 60-as, 70-es években nem nyilvános okokból, nem piackonform módon futtatták őket. És ma is, ha ha egy ilyen aggastyán elordítja, hogy kevés a nyugdíja, akkor izibe Kossuth díjat kap, és ha ennek zsebrevágása után (ezt nem utasítja el, mert neki ez JÁR!) azt hirdeti, hogy Magyarországon térdig járunk a xarban, akkor gyorsan még előbbre léphet a nagy diktatúrában.
Gáspár Anette
2020-07-28 at 13:09
Szó szerint!
A konzervatív művészekről meg tudomást sem vesznek.
A megkeresésekre nem válaszolnak.
Vagy, ha igen, “jó munkát kívánva” szernak a fejére.
Most is ugyanazok a kedvezményezettek, mint Kádár alatt,
és az utódaik, követőik.
bl
2020-07-29 at 06:57
Magyarország nem szuverén ország. Nem is oly rég még a bíróságok korlátlanul enyhíthették a büntetést, ami azt jelenti, hogy a parlament által hozott törvény az csak egy dísz, egy ajánlás. Na most ha a parlament se számít, akkor mi számít?
Semmi.
Joris
2020-07-28 at 14:44
Mint pl. a “mamagésa” nevű öregasszony.
Nonvideor
2020-07-28 at 12:39
Ez kb. olyan stílus, mint a neoavangard-belpesti primitífv gányoló és
azok között a képzőművészek között, akik bármikor, bármilyen klasszikus és realista, akár n aturalista stílusban, precízen föl tudnak rakni embert, lovat, természetet, akiktől elfogadom az elvont, forma és stílusbontó ábrázolást is, mert van ARANYFEDEZET.
De ezeknél a celebeknél pontosan a szakmai háttértudás, műveltség,
AZ ARANYFEDEZET HIÁNYZIK.
Kerekferke
2020-07-28 at 12:12
Mondjuk, ez a Majka 40 évvel ezelőtti, USA feka gettó stílusban nyomja próz
ára szerkesztve, ritmusgépre a zokogást.
Itthon még megeszik.
Kerekferke
2020-07-28 at 12:00
“. A szerző nem veszi észre, hogy egy picit ezáltal ő is az elismert baloldali propaganda kottájából játszik – csak hogy stílszerű legyek.”
Köztük nőtt fel, akik szerinte “igen rendes srácok”.
Manó
2020-07-29 at 10:54
Ő önmagát úgy definiálja, hogy ” politikai hobbista “.
Gáspár Anette
2020-07-28 at 11:59
“de ez nem lett túlságosan jól kommunikálva”
A Fidesz kommunikációja, beleértve a kormányét is,
mindig egy rakás szamóca volt és maradt is.
Az óvatoskodás, az álintellektuális visszafogottság
mindig is azt eredményezte, hogy “kullognak saját maguk után”.
Szélsőséges példája 2019. október, a kampány időszak , amikor is
nullára redukálódott.
Ez már annyira amatőr, hogy az emberben felmerül a szándékosság
lehetősége is.
Tessék tudomásul venni, hogy semmiféle megfontolás, szándék és eredmény sem magától értetődő!
Még a 2/3-nak sem!
Kötelező világosan kommunikálni, mint a vészhelyzet idején történt!
Tényeket, okokat, célokat világosan megfogalmazni, közölni.
Az ilyen cikkek sem érnek semmit.
Mi, akik zömmel olvassuk a jobboldali lapokat, tudjuk.
A balliberálisok nem olvassák.
A felbujtogatott zenészeknek meg csak kis hányada nem elkötelezett balra,
nagy részük ostobaságból, más részük műveletlenségből, proliságból,
de főleg érdekből, hogy ne veszítsék el a közönségüket.
Az Index üggyel párhuzamba vonni erőszakolt és értelmetlen .
Az Index begyűrése a balliberálnyilas média-bázis átrendezése.
Az Apró-falvi öszödi szemlőhegyi gömböc felzabálja a bal reszli pártokat,
és egyik eszköze kihúzni a konkurnesnek bejelentkező újfasiszta
Momentum alól a médiumát.
A kommunista mindig is eltakarította a velebeli elvtársat, ha
útjában állt.
A zenészek meg töketlenek.
Ez az időszak arról is felvilágosítja őket, hogy tilos
feltenni egy lapra az egzisztenciájukat.
És arra is rámutat, hogy voltaképpen kik azok, akik politikailag
is be vannak kötve. Melyiknek mekkora az IQ-ja, kitesz-e
“5 oktávot”, vagy csak kb. “két húr közötti távolságot”, centiben.
Annyiban közös, hogy egyik esetben a szavazói/olvasói bázist,
a másik esetben a zenészek közönségének tömegeit akarják
a kormány ellen uszítani.
Manó
2020-07-29 at 10:52
Idáig jutottam a kommentek olvasásában, kedves Anette. A cikk, és a véleménycunami hatására bennem megfogalmazott gondolatok egyeznek az Ön által leírtakkal.
Gáspár Anette
2020-07-28 at 11:43
” miután a koronavírus járvány, illetve az ebből következő korlátozások őket érintik a leghátrányosabban,”
Akinek van két keze, esze, intelligenciája, az ezt az időszakot
értelmes, jövedelmező kiteljesedéssel is töltheti szájtépés és vernyákolás helyett.
Mint az egyik énekes házaspár. Balássy Betty és Varga Feri .
Guadin
2020-07-28 at 11:24
1. football pályákon minden 4. székre adtak ki jegyet, ahol nem tartották be mégsem a távolságot a szurkerek, ott büntetést kapott a csapat. Koncertekre nem tudnak így jegyeket kiadni, kivéve, ha csak ülőhelyes helyen lenne megtartva, így a legtöbb esetben ezt lehetetlen megtenni.
2. Másodállás? 6-8 órás? Rinyálás, sivalkodás helyett? Zene mellett beleférhet. Akinek meg nem, azt sajnáljuk.
Duda
2020-07-28 at 14:36
Miről beszélsz ember? Voltál meccsen mostanában?
Nahát
2020-07-28 at 11:21
Az államilag támogatott “modern” = festeni nem tudó festőművészeinket is ki kellene már söpörni innen, főleg az olyanokat, akik a modernkedés köntösében politizálnak, polgárpukkasztanak, keresztényt gyaláznak. Meg lehet nézni egy két szélhámosnak a haverok által több százezer forintra értékelt “műalkotását”. Egy köpedelem. Ez a magyar művészet, vagy csak a felkapaszkodott bolsi társaság diktatúrája? Szerintem az utóbbi. Színházak a tehetségtelen, ripacs színészeikkel dettó.
Joris
2020-07-28 at 13:42
100/100
Joris
2020-07-28 at 11:12
T. Contrabass, nem kétlem, hogy őszinte a véleménye. Azonban az igazán művészi, színvonalas, tehát értékálló zenét játszó együttesek zenéi nem igénylik a színpad előtti majmoskodást. A Syrius anno Szolnokon a Ságváriban fél házzal játszott. Az Egyetemi Színpadon olyan koncertet adtak, hogy a közönség szinte beleragadt a székbe az ámulattól. No persze, ahol nem is egy világsztár játszott (Orszáczky, Ráduly, Tátrai),ez nem meglepő. Egyébként semmi sztárallűr nem volt bennük.
utálat
2020-07-28 at 11:10
Lehet menni Makó vidékére hagymát szedni.Semmi állami pénzosztás ezeknek.
Orsi
2020-07-28 at 11:06
Nagyon jó cikk!!
katyma
2020-07-28 at 11:01
Ez a kokeró majoros sajnáltatja magát ,kinek hangja igen erotikus ,egyenesen tossza a fülemet !
Contrabass
2020-07-28 at 10:59
A futball és a rockkoncert azért egy kicsit más, mind a kettőn voltam, mondjuk koncerten sokkal többet. Amíg a stadionban leragasztgatják a köztes székeket, (hogy meglegyen a kellő távolság), addig egy koncerten ez kivitelezhetetlen hacsak nem színházban vagy más előadóteremben nem rendezik meg. Egyébként egy zenésznek az is elég hervasztó tud lenni – magam is zenélgettem – ha minden harmadik székbe ültetnek nézőt, amúgy egy vérbeli rockkoncerten ki tud úgy üldögélni, mintha csak egy filmet nézne?
Havasi Gyopár
2020-07-28 at 10:49
Unalmasak ezeknek az alsó szintű zenészeknek a sirámai. Miért nem takarékoskodtak? Dolgozniuk kellene! Ha már az Ózdról kiemelt “sztárocska” ez ellen nagyon tiltakozik, menjen vissza városába, hátha várják rajongói.
Logikus
2020-07-28 at 10:38
Ezek az úgynevezett ingyenélők, akiknek ha rajtam múlna egy vasat sem adnék. Ugyan miben teremtettek értéket, mit tudnak felmutatni egy Bachoz, Beetowenhez, Liszthez képest? Semmit! Csupán elidétlenkednek a szinpadon mivel dolgozni nem akarnak/szeretnek.
SetétLajos
2020-07-28 at 10:42
A liosiknek ez a szint
Uncle Ment
2020-07-28 at 10:37
Ha kell a pénz a drogra, csináljunk egy “Rock a drog ellen” fesztivált…
Fiatalember hegedűtokkal a kezében megkérdez egy járókelőt:
– Tessék mondani, hogy jutok el a Zeneakadémiára?
– Gyakorolni, gyakorolni, gyakorolni.
Joris
2020-07-28 at 10:33
Nincsenek klubok és kisebb koncerttermek? Na nem! A 70es évek elején a Syrius klubokban – Bem rakpart, Egyetemi Színpad, Ganz- játszott, minimális felszereléssel! 1971-ben az év együttese lettek Ausztráliában (megelőzve pl. a Deep Purple-t…). Hazajőve nem derogált nekik koncertkörútra menni kisvárosokba, 300-500 néző előtt játszani. Kik ezek a macskajancsik hozzájuk képest?! Semmiféle támogatást nem kaptak, mégis zseniális zenét csináltak.
Havasi Gyopár
2020-07-28 at 10:48
Unalmasak ezeknek az alsó szintű zenészeknek a sirámai. Miért nem takarékoskodtak? Dolgozniuk kellene! Ha már az Ózdról kiemelt “sztárocska” ez ellen nagyon tiltakozik, menjen vissza városába, hátha várják rajongói.
Gáspár Anette
2020-07-28 at 12:57
Benkó Dixiland Klub estek, melyek tulajdonképpen bensőséges,
jegyes-fizetős próbák voltak.
Hajjj! Én édes Istenem, azok a szép idők!
De jó, hogy említetted.
De ők a ZAK-on, és/vagy a Konziban tanultak,
lettek zeneművészek.
Nem tisztem támogatni (sőt, tudomásom szerint benne volt a Hungaroton ügyben is, no meg egyebekben) de a szakmai különbség ordító: Presser a ZAK-on végzett, Gergely Ferenc volt a tanára. A legtermékenyebb popzenész.
Viszont bármikor odarittyent, bármilyen klasszikus, vagy modern stílusban
akár dalt, zenekari művet, operát, szimfóniát. Mert
képzett szakember.
A pop-rock zenészek igen kis hányada mondhatja el magáról, hogy legalább
hangképzést tanult, vagy énektanárnál képezte volna magát.
Ugyanis még Charlie a reszelős, érdes hangját is csak úgy tudja megőrizni,
ha megtanulja a megfelelő hangképzést, és hogy hogyan gazdálkodjon
a hangszalagjaival.
Előbb meg kell tanulni a szakmát.
Majka hazárdjátékos: föltette az egzisztenciáját a rap-re és a pókerezésre.
Nem kéne valamilyen szakmát tanulnia?! Asszony mihez ért?!
Milyen példát mutatnak a gyerekeiknek?
Megtanítják őket arra, hogy: “fiam, van két kezed, lábad, ép szemed,
bármi történik az életben ne ess kétségbe, ne mástól várd a megoldást!
Tanulj, tevékenykedj, dolgozz, bármit, amit a megélhetésedet biztosítja.
Mert az élet olyan, hogy : egyszer fenn, egyszer lenn”.
Paczona Ottó
2020-07-28 at 10:26
Természetesen a támogatásoknál el kellene választani a művészeket, az ilyen-olyan factorokban futtatott senkiktől. Azoktól, akik magukat zenésznek tartják, de egy kotta láttán elcsodálkoznak. Úgyis annyian vannak, mint a radai rossebb, legalább szelektálódnak. Kissé túl sokan próbálnak a semmiből kiválóan megélni.
Petya
2020-07-28 at 10:11
Mi lenne, ha au állam helyett a kis rajongóik tartanák el őket?
Talán kiderülne, hogy a zenéjükre alig kíványcsi valaki, a bulik vonzerejét a piálás, anyagozás, gátlások levetése, ember mivoltból félig kivetkőzés adja?
Hja kérem, így teccett járni.
Gáspár Anette
2020-07-28 at 12:46
” a bulik vonzerejét a piálás, anyagozás, gátlások levetése, ember mivoltból félig kivetkőzés adja?”
Vannak ilyenek is, olyanok is. A popkoncerteken ez nem ilyen szélsőséges,
legfeljebb az aklohol, de a rock és rap és egyéb műfajok közönségének
bizony tolja, vegyesen, ahogy belefér.
Na, most, aki nem fogja fel az agyával, hogy a stadionban két ülésenként
lehet ülni, állni, szurkolni, aklohol nincs, annak az IQ-ja a pörcingjének
a milliméter méretét sem éri el.
bl
2020-07-28 at 09:40
A dolog nagyon egyszerű. Csinálni kell klubkoncerteket, fel kell venni, le kell adni a királyi tévében (akár többször) és a nézettség függvényében kell további prémiumot osztani a zenészeknek. Lehet ez lesz a jövő. Lehet soha többé nem lehet 100ezres koncertet tartani. Valamikor a hangrögzítés vette el a zenészek kenyerét, ma pedig a nagylétszámú koncertek tilalma tesz padlóra minden szereplőt. Államilag támogatott klubkoncertek. Ezt kell csinálni. Szerintem. Hihetelen helyszínekre lehetne kivinni egy-egy koncertet. Hegytetjére, tó közepére, harangtoronyba, vonatra, stb. Kell egy stáb aki ezt koordinálja.
Nonvideor
2020-07-28 at 12:10
“a nézettség függvényében kell további prémiumot osztani a zenészeknek.”
Menj már! Percen ként kapnak legalább 3.000.-Ft-ot a lement koncertfilmek után. Az összes szereplő: zenész, táncos, énekes, operatőr, rendező, stb.
Nahát
2020-07-28 at 09:38
Köszönjük az ismét kiváló cikket! Egyébként a “szexi” szó szinonímái: kívánatos, bűbájos, bájos, vonzó, dögös, szenvedélyes, erotikus, csábító, szívdöglesztő, bombázó, csinos, izgató, vadító, csábos. A fityiszmutatás nem szexi. ?
Ragnar
2020-07-28 at 09:38
A tücsök és a hangya cím mese jut eszembe erről a zenész, énekes picsogásról. Amúgy Magyarország az olcsó kis tehetségkutató műsorok után lassan az 1 millió zenész, énekes, celeb országa lesz. Majka úr és sleppje pedig 6 milliós egyszeri fellépti díjért koncertezett a vírus előtt. Ráadásul jó pár műsort is vezetett és vezet most is kereskedelmi csatornákon. Pókerezésre, utazgatásokra is gyakran futotta ebből a kevéske pénzből…Talán ezért is visszatetsző a vinnyogása… Majd ősszel viszek szegénynek 10 kiló krumplit. Okos ember nem csak a mának él, hanem tartalékol is, ha van miből. Ez évezredek óta ismert tény. Érdekes, hogy amikor kezdődtek a gyár és tsz bezárások a 90-es években akkor én nem nagyon hallottam a melósokat picsogni a médiában…
Kerekferke
2020-07-28 at 12:08
“Magyarország az olcsó kis tehetségkutató műsorok után lassan az 1 millió zenész, énekes, celeb országa lesz.”
Szó szerint.
Majka egy buta, korlátolt celeb.
Namond
2020-07-30 at 14:03
A celeb nem az exhibicionista szajha szinonimája?
Gunman
2020-07-28 at 09:35
“… Nem csak a road-ok, akik a hangszereket föladogatják a zenészeknek a színpadra, hanem a fény- és hangtechnikusok, sofőrök, fodrászok, sminkesek, sofőrök, catering-esek, menedzserek (elnézést, ha valakit kihagytam) …”
Nem, nem hagytál ki senkit. Sőt, a sofőröket kétszer is említetted.. 🙂
Na jó, ez csak gyenge poénkodás volt, elhatárolódok magamtól.
Kerekferke
2020-07-28 at 12:07
” sofőrök, fodrászok, sminkesek”
Mind kurrens szakma. Tessék dolgozni.
Már működnek a fodrászatok, kozmetikusok, műkörmösök.
testképtudatos izomszag
2020-07-28 at 09:27
1. A szórakoztatóipar szereplői irreálisan sokat keresnek. Pedig csak szórakoztatnak. A pék, aki az életadó kenyeret süti, szinte éhbért kap. Én sem sajnálom őket!
2. A rock & roll maga a lázadás. Nincs siralmasabb, mint az államtól tarháló rocker.
3. Londonban, a rock fővárosában naponta zenélnek a pubokban. Talán mégis meg kéne próbálna. Aki Majkát vagy Ákost akar, menjen a YouTube-ra. Teret a kevésbé szerencsés tehetségeknek is!
Gáspár Anette
2020-07-28 at 12:05
“Nincs siralmasabb, mint az államtól tarháló rocker.”
Kapirgáljuk csak meg egészen 90-ig, azután pedig
a liberális kormányok alatti időszakban, kik is
voltak az “eltartottak”?!
Nos, igen. Csak egy Hungaroton hanglemezkiadó vállalat volt,
amit egyeseknek le lehetett nyúlniuk… a 2-eseknek pedig
még a saját lemezeik és felvételeik jogdíja sem járt…
gács
2020-07-28 at 09:26
Legalább nem mérgezik a közízlést a nihilista majomkodásaikkal.
Csámpás Marcsa
2020-07-28 at 12:35
Dehogynem.
Most a vernyákolásukkal.
Vannak, akik uszítják őket.
Semmi sem véletlen.
Csak_úgy
2020-07-28 at 09:05
A komoly zene tekintetében, mivel az unokatestvérem leánya játszik nagy zenekarokban, nem akármilyen hangszeren Bécsben is felléptek nem egyszer, többször is, járták Magyarországot is még a koronavírus előtt, most március óta nincs miből megélniük.
Thick
2020-07-28 at 09:10
https://m.origo.hu/kultura/20200726-kokuszpiszkalokrol-avagy-mikor-indul-operai-muveszekert-vilagpeticio-sose.html
Talán segít megérteni a celeb világát, ami nindennél fontosabb.
Gáspár Anette
2020-07-28 at 12:34
A nagyzenekarok többsége nem koncertre szerződik, hanem az állam, állami vállalt, vagy a város tartja el őket, mint a színházakat. Azoknak, akik nem koncertre szerződnek, fizetik. Később kell teljesíteniük cserébe klf. koncertekkel. Erről már nyilatkozott a tárca.
gondolkodj
2020-07-28 at 09:03
Volt olyan énekes -nyugodjék békében-aki panaszkodott hogy harmincnyolc ezer forint a nyugdíja.Mennyit fizetett be annak idején a közösbe?De százmilliós házban lakott.Akkor miről beszélünk.Nem sajnálom őket.
Nonvideor
2020-07-28 at 12:30
Kádár alatt lehetett átalányt fizetni, aztán
vagy elfogadták, vagy bizonyos szakmáknál, ha túl
keveset vallott be, akkor rávertek még némi
összeget.
A hakni zsebbe ment, jókat osztoztak a “népművelő”
kultúrház igazgatókkal. Meg klf. vállalatok és gyárak
kultúrosaival, akik május elsején, november hetedikén, nőnapon,
gyereknapon, karácsony előtt, Mikulás napon stb. meghívták őket.
Voltak, akikhez dőlt a lé. Így ment ez a koncertszervezőknél is.
Nos, ez az oka, hogy némely popsztárok Mercédesszel jártak,
a Rózsadombon, vagy a Költő utcában építkeztek…
Aztán, mikor nyugdíjba mentek, úgy 2000-től, folyamatosan,
televernyákolták a médiát, hogy csak 20.000.-Ft a nyugdíjuk,
“pedigőkmilyennagyművészek”…
Mindenki tényleg nem fért bele a csapatba, akik
lenyúlták a Hungarotont.
Azért jó lenne tudni, hogy pontosan hogyan is ment
az a lenyúlás. Nagy volt a zenészek felháborodása, hogy
nem szerepelhettek legalább a részvényesek között.
Bródynak, Koncz Csárli Zsuzsikának mi a “szerény véleménye” a tényekről?!
Nonvideor
2020-07-28 at 14:04
A helyükben nem vernyognék, ha lapítanék, mert minél kisebb a nyugdíjuk, az azt üzeni, hogy anno nem fizették be a haknik után az adót, TB-t.
De hát a legtöbb nem az eszéről, intelligenciájáról híres.
Macera
2020-07-28 at 08:55
Zenészek sirámait unom. Annyian vannak mint égen a csillag, kis sztár nagy sztár, a teljes “mulatós” ezred, a 15 éve évente minimum kétszer rendezett megagigaszuperx-sztár-szereplő, győzike-majka-franctudjaki izék…hany tízezren vannak??? Aki egyszer mikrofont ragadott, azt mind tartsuk el??? Menjenek dolgozni. Sok-sok millió ember kényszerül az életében szakmát váltani, hát talán ők is képesek rá. Főleg, hogy a picsogók 99,99%-a nem is képzett zenész. Mert ha valaki konzervatóriumot, zeneakadémiát végzett, akkor mondhatja, hogy ez a szakmája. De ezek??? Különben is: megszűnik a munkalehetőség, mindenkinek csak egy időre jàr a munkanélküli segély. Úgyhogy elég a sírásból: dologra!
moliere
2020-07-29 at 02:12
Amikor bekapcsolod a muzsika tévét, biztos konzervatóriumot végzett mulattatókat hallgatsz? Rengeteg ember hallgat élőzenét rendszeresen, szerte az országban van úgynevezett vendéglátós zene, és ebből emberek ezrei élnek. Szórakoztatnak, szolgáltatnak. Dolgoznak. Délig alszanak, mert sokszor éjjelig dolgoznak. Van ilyen más is: rendőr, pék, sofőr stb. Csak mert “szól a zene” és mindenki mulat körülöttük, attól még lehet az fárasztó. Szóval kemény munka, csak az utóbbi hónapokban semmit nem lehetett dolgozni. Lenullázódtak nagyon sokan. Nem a (vélten vagy valósan) kormányellenes, és ezért nyilván mindig gyorsan médiafigyelmet kapó sztárocskákra kell gondolni, hanem azokra, akik akár még kevésbé akadémiai szinten szórakoztatnak százakat, ezreket, vagy csak néhány asztalnyi vendéget, lépnek fel falunapon, fesztiválon, avatókon, amik most mind elmaradtak. Lehet mondani, nagyon szolidárisan, hogy így jártak, és hogy ők választották a zenélgetést, de azért könyörgöm, teljesen ne legyünk idióták. Tényleg olyan szakterület, ami a leginkább nullázódott le.
Totál nem vagyok zenész egyébként. Balos meg még véletlenül sem. Lelőném magam, ha észlelném jeleit.
Kata
2020-07-29 at 07:48
Minden szavaddal egyetértek- olyan zenészként, akinek megmaradt a havi fizetése…
Beszédes
2020-07-28 at 08:52
A zenészek is, mint a gazdaság többi szereplője sajnos kisebb- nagyobb bajba került. A lassú, de remélhetőleg a biztos kilábalás már folyamatban van. Jó lesz már koncertre menni.
Rizikó
2020-07-28 at 11:34
Ezzel egyet€rtek amit írtál.Jeszi a biztos egzisztenciàból besz€l pedg minden emberi sors helyzet más.
Mindig ostoroztam a Fidesz hogy a kulturpolitikája liberális lasd p€nzalapok zene film szinhàz 80%OS LIBSI henger.Jeszi itt moat làtzzolag a zenei celebeket ütide sajnos itt is az értékesek és zenei háttérmunkások szenvednek a helyzettõl.
Netto momwntumos dks tempo itt frontot nyitni.Szerintem az undoritó BLMes stilussalszemben Minden értékhordozó ember számit!
Bouke
2020-07-28 at 08:30
Romániában (bezzeg) ….
khm
2020-07-28 at 11:51
Ott is vannak zenészek?
Mert én errefelé sem láttam egyet sem.
khm
2020-07-28 at 11:53
Jóformán,csak celebeket látok.