Egy, a székelyföldi Hargita megyében a közelmúltban végzett kutatás eredményei szerint a román nyelv nem megfelelő oktatása miatt nem tanulnak meg kellőképpen románul a székelyföldi diákok. A kutatás eredményeit a Csíki Hírlap ismertette hétfői számában.
A 85 százalékban magyarok által lakott Hargita megye önkormányzata, tanfelügyelősége, a Hargita Megyéért Egyesület, valamint a Nevelési Tanácsadó és Erőforrás Központ 2017 októbere és decembere között készítette a kutatás alapját képező felmérést a magyar ajkú hetedik és tizenegyedik osztályos tanulók, szüleik és román nyelvet oktató tanáraik körében. A munkacsoport 833 tanuló, 799 szülő és 136 román szakos tanár által kitöltött kérdőív adatait összesítette. Ezek alapján fogalmazott meg következtetéseket és tett javaslatokat. A kutatás szerint a magyar nyelvi környezetben felnövő tanulók nem kedvelik a román nyelvet. Ezt ugyanis csak az iskolai órákon gyakorolhatják, és ehhez mérten túlzottak az elvárások az iskolában és a vizsgákon egyaránt. A kutatás készítői kifogásolták, hogy a nyelvoktatás módszertana nem teszi érdekessé a tananyagot, és a gyermekeknek nincs sikerélményük a román nyelv tanulása közben. A tanulmány szerint a székelyföldi magyar gyermekek szívesebben tanulnak angolul, mert ezt érdekesebbnek tartják, és az angol nyelv tanulása során sikerélményekben is részesülnek. A diákok a román nyelvű írásbeli követelményeknek többnyire eleget tudnak tenni, többségük viszont nem tud vagy nem mer románul beszélni.
A kérdőív kérdéseire válaszoló székelyföldi romántanárok szerint legfőképpen az akadályozza a tanulókat a román nyelv elsajátításában, hogy nincs lehetőségük az élő nyelvet gyakorolni, és túlméretezett a tananyag. Arra a kérdésre, hogy mit tehetnek annak érdekében, hogy javuljon tanítványaik románnyelv-tudása, nagy többségben úgy vélték, folyamatosan kell keresniük a hatékony nyelvtanítás módszereit, illetve törekedniük kell a diákok motiválására e téren. A kutatás készítői azt javasolták, hogy szervezzenek továbbképzéseket az olyan tanítók és tanárok részére, akik magyar ajkú gyerekeknek oktatják a román nyelvet. Ugyanakkor románnyelv-táborok, csereprogramok szervezését is javasolták. Utóbbi révén a székelyföldi elemi, általános és középiskolás magyar ajkú gyerekek, illetve román vidéken élő román gyerekek tölthetnének legalább egy hetet a másik környezetében. Azt is javasolták, hogy tegyék játékossá az élő román nyelv tanítását, és alakítsanak ki egy olyan internetes felületet, amely interaktív feladatokkal segíti a román nyelv megtanulását. A Csíki Hírlap Borboly Csabát, a Hargita megyei önkormányzat elnökét is idézte, aki fontosnak tartotta, hogy a bukaresti döntéshozók vegyék figyelembe a jelentés eredményeit, és a sajátos székelyföldi helyzet ismeretében változtassanak a román nyelv oktatásának a rendszerén.
Forrás:MTI, Fotó:MTI
orvadász
2019-12-02 at 18:56
Sajnos “magyar”hazaárulók is támogatják a megszállókat.
hegyivadász
2018-07-16 at 23:08
Kérdés az, hogy mennyire probléma ez a probléma? Illetve, hogy kinek probléma?
bölcsuhu
2018-07-16 at 14:12
A probléma tényleg létezik a Székelyföldön. Oda olyan tanárok kellenek akik nem a tantervet követik, s nem a tankönyvet kérik vissza, hanem megtanítják beszélni a gyerekeket románul! Mikor már tudnak, akkor lehetne (például ciklus végi osztályokban: VIII, XII) a várható vizsgai feladatokra koncentrálni! Ehhez szükséges lenne az iskolák vezetésének és a tanfelügyelőségnek is a szemhunyása. Ugyanis, kipróbált és működő módszer ott ahol a gyerek úgy nő fel, hogy csak a román órán és a Tv-ből ha hall román szót!
polizza
2018-07-16 at 13:28
Na, csak mondják ők saját maguk, hogy nincs elég alkalom a román nyelvet gyakorolni.
Majd tesznek a románok róla és oda is betelepítenek százezerszám románt valahonnan messziről, hogy legyen kikkel gyakorolni. Mint a nagy városokban történt. el tűnik a magyar nyelv!.
Meg megint eltelepítik a magyarokat messzire, hogy azzal is legyen módjuk gyakorolni a csupa román között.