Raffay Ernő történész nyílt levélben fordult a közmédia vezetőségéhez az Erdély.ma hírportálon a múlt hét folyamán megjelent interjú kapcsán, amelyben Jelenczki István filmrendező számolt be arról, hogy Trianon filmjét egy fillérrel sem támogatta a magyar kulturális mecenatúra, később pedig a magánadományokból létrejött alkotás bemutatását letiltotta a közmédia. A levelet változtatások nélkül közöljük:
Tisztelt Vezérigazgató Úr!
Jelenczki István filmrendező mintegy fél évtized munkájával, barátai anyagi támogatásával megalkotta Nem, nem, soha I-IV. – Isten az igaz ügyet nem hagyja el című filmjét. Arra most nem térek ki, hogy a Trianon-filmre összegyűjtött 6 millió forint hogyan aránylik a hivatalos, állami pénzosztó szervezetek más filmekre adott milliárdjaihoz.
Önre az tartozik, hogy Jelenczki István filmjét be akarta mutatni az M5 közszolgálati csatorna, azonban az Ön által vezetett szervezetből valaki (mondhatnám, egy ismeretlen tettes) a film bemutatását megakadályozta.
Történelmi tapasztalataink szerint (kommunista évtizedek) ezt a működést cenzúrának nevezzük, s most lepődjön meg: ezt az eljárást mindegyik erre vonatkozó hatályos törvényünk tiltja. Sokak nevében is mondhatom, ezek után két tényezőre szeretnénk választ kapni:
1. Név szerint ki az a személy, aki megtiltotta az M5 közszolgálati csatorna igazgatójának a film bemutatását? A pesti verebek azt csiripelik, hogy talán egy olyan ember volt ez, akinek különleges gyűlölet van a fejében a szentkoronás magyar címerrel szemben, még az 1990-es évek elejétől kezdve. Legyen szíves, írja meg nekem ezen személy nevét, hadd hozzam nyilvánosságra. Ha nem teszi, Öné a felelősség. Tudja, Szophoklész szerint „Mindent feltár a hosszú, végtelen idő/s a napfényen levőket elfedi.„
2. Mik azok az indokok, tartalmi elemek, amelyekre hivatkozva a film betiltása történt?
Kérdéseim indoklása:
Tény, hogy a trianoni gyalázat 100. évfordulójára ez az egyetlen film, amely a magyar történelem évezredes-évszázados történeti folyamatában mutatja meg és elemzi a nemzetgyilkossági gyakorlatot, amely elvezetett Trianonig. A filmben szereplő szakértők egyöntetű véleménye, hogy Jelenczki István filmje nemzettudat formáló alkotás.
A vetítés letiltása kapcsán Jelenczki Istvánt idézem: „Akik úgy döntöttek, hogy a »jelenlegi túlhiszterizált közegben« nem vetítik le a filmemet, azok arról döntöttek, hogy a Kárpát-Haza társadalma ne tudja meg TRIANON gyalázatának igaz történetét, és azt a megtartó Hitet, cselekvő élni-akarást, amit jelentett a Magyar Feltámadás. (A IV. rész címe Magyar feltámadás). Ezzel a döntésükkel a nemzet azon részét fosztották, fosztják meg, akik még képesek Nemzetben, Magyarságban gondolkodni, érezni és cselekvő tetteikkel azt bizonyítani.
Ezt nem venni észre, az nem más, mint a kívülről-belülről jól előkészített ködrendszerben elveszíteni az éles látást. Sajnálom, hogy nem távlatokban gondolkoztak, és döntöttek.” (Jelenczki István nyílt levele az erdély.ma honlapon.) E szempontok miatt szinte hihetetlen, hogy a trianoni békeparancs 101. és a „rendszerváltoztatás” 31. évfordulóján valaki/valakik veszik a bátorságot, hogy letiltsanak egy filmet, amely az egyik legsúlyosabb, ráadásul mindmáig működő magyar sorstragédiának okait és következményeit dolgozza föl.
Anno, az 1980-as években éppen azért küszködtünk (mindenki a maga helyén) a kommunizmus ellen, hogy végre már szabadon beszélhessünk, írhassunk könyveket, alkothassunk filmeket s ne alkalmazza a kommunista párt a cenzúrát, betiltást, szilenciumot. Erre mi történik: a rendszerváltoztatás 31. évében valaki megtiltja egy film bemutatását a közszolgálati televízióban… Úgy tűnik, hogy Ön, vagy valamelyik munkatársa politikai hibát követett el, hiszen súlyosan veszélyezteti az Ön pártjának szavazatait a 2022. évi országgyűlési választáson. Távol áll tőlem, hogy politizáljak, jómagam csak a Jelenczki-film egyik megszólaló történésze vagyok, azonban talán mások odafigyelnek az ügy politikai részére is.
Ha bárki nem ért egyet a Jelenczki-filmben elhangzó állításokkal, az a normális, hogy a levetítés után behívnak a stúdióba történészeket, társadalomtudósokat, politológusokat, művészeket, akik szabadon elmondhatják az álláspontjukat.Persze így sem nagy a baj, mivel Jelenczki filmjei sokak szerint (szerintem is) örök érvényűek, míg esetleg más földi halandók világhíre és hatékonysága talán csak a következő választásig tart ki. Az is tény, hogy e cenzúrázással/betiltással Ön vagy valamelyik munkatársa súlyosan megbántotta a filmben részt vett szakértőket és minden olyan magyart, aki érdeklődik a trianoni témakör sokszínű földolgozása iránt.
Mivel azonban nem botrányt akarok okozni, hanem – ha még lehetséges – a normalitás útját szeretném követni, javaslataim a következők:
1. mint jó hivatalnok, a törvény értelmében válaszoljon a kérdéseimre;
2. lehetőleg azonnal, de legkésőbb az idén június 1-4. közötti napokon (minden nap egy részt) mutassák be Jelenczki István Trianon-filmjét az M5 kulturális csatornán;
3. ezután rendezzenek tv-vitákat; ezek talán izgalmasabbak lennének, mint az örökös politikai viták.
Várva írásbeli, nyilvános válaszát üdvözlettel
Raffay Ernő
történész
Budapest 2021. április 28.
Fotó: tortenelemportal.hu
ómió
2021-05-02 at 09:47
Egy objektív, nem heccelő, nem hergelő film erről a gyalázatról, bizony, “beleférne”!
Etel
2021-05-01 at 19:31
Ady feltette a kérdést:
Szabad-e sírni a Kárpátok alatt…?
Itt a válasz. Egyenesen illetékes elvtárstol.
Etel
2021-05-01 at 19:12
Megmondom én mi a helyzet, sérti a rablók érzékenységet és mivel az üzlettársak ülnek a mediumokban ezért kell letiltani.
Persze azért le kellene mondani az illetékes médium illetékes anonim vezetőjének, hogy ne csapják ezt is a 7-es Cikkely információ nem szabad áramlási részéhez.
gyozo2018
2021-05-01 at 18:51
Ettől még nem fogok balra szavazni, amúgy.
Inkább rúgják seggbe az igazgatót, aki mindenért és minden döntésért felel.
Gáspár Anette
2021-05-01 at 18:50
https://www.mma.hu/rendezvenyek/-/content/10180/1/2020-december-19%E2%80%9320-%E2%80%93-nem-nem-soha-i%E2%80%93iv-%7C-jelenczki-istvan-dokumentumfilmje-trianonrol-%E2%80%93-online-vetites
Gáspár Anette
2021-05-01 at 18:47
Na, azt a választ várhatjuk.
navisos
2021-05-01 at 16:36
Be kell perelni ezt a censort, s ekkor a biróságon kell neki megindokolnia a censúrát.
egresiistvánjánosernő
2021-05-01 at 16:20
zolatiguszti: “hazaáruló Szent Istváni nyugatos seggnyaló külpolitika”: Ekkora butaságot, történelmi tudatlanságot, régen olvastam, ez nem konzervatív / nemzeti felfogás, ez klasszikus példája az új-pogányságnak, aminek semmi köze sincs a magyar nemzetünkhöz! Szent István visszaverte a német támadást, ez ugyanolyan nagy tett volt, mint a pozsonyi csata! Én arra vagyok – egyebek mellett – büszke, hogy valamennyi uralkodói dinasztia közül, az Árpád-házunk adta a legtöbb szentet és boldogot! Ha nincs az oszmán – török hódítás, amely a mongol-tatár támadás mellett, a középkor legnagyobb csapása, a Balkán és Közép-Európa kereszténységére, akkor nem változik meg – végzetesen – a Magyar Királyság etnikai összetétele, és talán nem lettek volna Habsburg-házi királyaink sem. A múltbéli “Nyugatért”, és pláne a maiért, egyáltalán nem kell “oda lennünk”, de ez nem ok a kereszténység elhagyására, ez inkább a kereszténységben történő megerősödésre inspiráljon minket, mint lengyel barátainkat. “Európa – és így Magyarország – vagy keresztény lesz, vagy nem lesz!”
Lajos Kovacs
2021-05-01 at 15:58
GYALAZAT EZ A TOKETLENSEG…ROHADT BOLSIK A MULTAT ELTOROLTEK.
++
GYAVA NEPNEK NINCS HAZAJA.
++
NEHOGY VELETLENUL A MOSLEKKOAICIO SZAVAZOI FELISMERJEK A KISERTETIES HASONOSAGOT AZ ELKURTUKCSURCSAN ES BANDAJA, ES A TORTENELMI BUNOKET MULTBAN EKOVETO MAGYARORSZAGON SZULETETT, VAGY IDE TELEPITETT TITKOS BESZERVEZETT UGYNOKOK KOZOTT.
++
EGY GAZDAT A HATTERHATAMAT SZOLGATAK A REGI HAZAARULOK ES SZOLGALJAK JELEN PILLANATBAN A MOSLEKKOALICIOS NACSALNYIKOK ES SZOVETSEGESEIK.
++
HATTERHATALOM A GYARMATOSITAS EVEZREDES TAPASZTALATAIT FELHASZNALVA
MANIPULAJA A MOSLEKKOALICIOS MAGYAR VALASZTOKAT 2022-ben A ROHADT HAZAARULO GAZEMBEREKEN KERESZTUL,
++
NEM CSAK MO-n DE SZERTE A VILAGBAM, Arab Tavasz, Ukrajna stb.
++
SYRIA–LIBIA- IRAK, UKRAJNA …. mindenhol azzal kezdtek HOGY MAJD ELHETO DEMOKRACIA LESSZ.. buszmegallokban mehkasokkal. MEG NEPAKARAT,, INGYENSOR, EUROPAI ELETSZINVONAL es BEREK, SAJTOSZABADSAG…KAPTAK HELYETTE ISI NYAKLEVAGAST, haboruk, es elkepeszto nyomort,.. MINT MO-n VOLT ELKURTUKCSURCSAN URALKODASA ALATT.
++
Nep egyszeru gyereke FLETO es D Klara, a szidoktol elkobzott KACSALABON FORGO PALOTABOL a MAGYAR ALLAMTOL LOPOTT PEZEN (Segijke) APRO PIROSKA ajandekabol
MIULTIBILLIONER SZEGENYLEGENY es LEANYZO jatsza a szegenyembert nagyobb szineszi tehetseggel mint JAKAB PETI.
Rakovszky István
2021-05-01 at 15:35
Szeretném megnézni azt a film-sorozatot, hisz érdekelve vagyok benne.
De
https://mediaklikk.hu/video/terkep-2021-05-01-i-adas/#
Vajda Miklós
2021-05-01 at 15:13
A legnagyobb baj az, hogy a letiltó rendelkezés ellentétes minden vonatkozó törvénnyel. Ezért a tettest már másnap fel kellett volna függeszteni az állásából, mert hivatalos személyként törvényszegést követett el. Mindez nem történt meg, mert ennyire erős a magyar demokrácia. A jogállamról meg a demokráciáról hangoztatott üres lózungok többet nyomnak a latban, mint a hatályos magyar jogszabályok.
Erre már Varga Judit minisztériumának kellene reagálni. Még a végén az is megtörténhet, hogy Raffay professzor úrnak kell majd bocsánatot kérni.Na, ennyit ér a rendszerváltás.
vélemény
2021-05-01 at 14:46
Jeleztek az ”elvtársak” a magyar ”közszolgálati” médiában, hogy köszönik, jól megvannak és nem felejtették el azt a feladatot, amivel megbízták őket.
A globális, arcfintorokat terjesztő oldalak folyamatos letiltása ismeretében, valamint látva a hazai szájtépő entellektüellek nyüzsgését, nem nevezhető meglepetésnek az ismertetett csonkítás abban a Magyarországban, ahol a ”következmények nélküliség” általános, mindennapi gyakorlat.
Mostantól kezdve számozni lehet majd a rengeteg, különböző hőfokú és tarlalmú észrevételt, sok változás akkor sem történik a ”kultúrális diktatúra” frontján.
Némileg alábbhagyhat a tiltakozás abban az esetben, ha az uralkodó magyar média főelvtársai ”önbírálatot” gyakorolnak
és nagy kegyesen megengedik lejátszani a magyar sorstragédiáról készült filmet.
Az árokásó, magyarellenes, idegenszívű káderek természetesen maradnak a helyükön, mert ők a megbecsültek, a pótolhatatlanok
és a káder-dűlői paktum az idők végezetéig vattázza őket.
Hesslerezredes
2021-05-01 at 14:37
Kedves zolatiguszti! Önnek sok mindenben igaza van, lényegében mindenben. Elismerem. Én csak próbálnék valamiféle kiutat találni, ami nem biztos, hogy menni fog. Abban vagyok biztos, hogy az állandó és jelen kontextusba ágyazott “trianonozás” nem vezet sehova. Emlékeztetném, hogy én voltam az, aki felvetette, hogy a jelenlegi magyar kormány akár fel is mondhatná a “””békék””” területi rendelkezéseit a legpofátlanabb környékbeli államokkal – első helyen: a románokkkal – szemben (lányomnak mondom menyem is értsen belőle alapon). És ezt a javaslatomat most is fenntartom. Csak mivel az erőforrásaink erősen korlátosak, így oda kell azokat koncentrálni, ahol a leghamarabb eredmény érhető el és ez szerintem a: gazdaság!
zolatiguszti
2021-05-01 at 14:12
Ezredes több sebből vérzik az elképzelése:
“Belátható időn belül, ami lényegében szinonímája a ‘soha’-nak, esélyünk sincs és nem is lesz az elcsatolt területek visszaszerzésére.”
Nos elnézve az USA agóniáját és az EU -ét én ebben nem vagyok annyira biztos. Mo rákfenéjét a hazaáruló Szent Istváni nyugatos seggnyaló külpolitika nyomorította meg 1100 évre! Miközben látszik, hogy nyugatról soha nem jött semmilyen segítség.
Még a Török is csak Bécs második ostromakor verték ki, és az is zöm a Lengyel segítségen múlt.
Ha a nyugati hatalmak meggyengülnek eléggé akkor nem lesz aki itt tovább kavarja a kisantant érdekében a szart.
“Már ma is igaz az, hogy egy magyar embernek, éljen bárhol a világban, és így Körmagyarországban is, joga van vállalkozni, gyarapodni, támogatni a többi ott és vele együtt élő magyart, napi szinten hozzájuthat az összes magyar médiához, sőt magyar állampolgár is lehet.
Elvileg az általa az adott államnak befizetett adókból neki is részesülnie kell.”
Mondja követi maga az oláhiai restítucíó vagy Csehszlovák Benes dekrétumok ügyét? Na kb ennyire részesülnek az ottani Magyarok (is) a közjavakból.
Mág a saját anyanyelvén se hagyják őket beszélni nem hogy pénzt kapnának.
Oláhia direkt halogatja pl az Erdélyi autópálya építését, mert tisztában van azzal hogy Székelyföld egyből kilőne mint rakéta és akkor még annyira se bírnának velük.A Mi oldalunkról lassan minden kapcsolódó infra elkészül csak nem tud tovább menni a fosos buta tahó oláhok miatt.Tótiában az szerencse hogy közénk és Lengyelek közé van ékelve úgy hogy ha jót akar magának nem szarakodik ilyeneken.
“Csöndesen mondom, hogy egy nagyon fejlett és igazi jólétben élő Magyarországhoz való tartozás még a jelenlegi határokon túl élő nem magyarok számára is vonzó lehet egyszer.”
Vonzó is! Egyelőre mi meg a nyugat agyelszívjuk sajnos a fiataljaik jelentős részét ezzek mi magunk végjuk a kintiek jövője alatt a legjobban a fát.
Poppy
2021-05-01 at 13:42
Ki volt ez a sz..r ember a közmédiában?
Solaris
2021-05-01 at 13:37
Trianont a nagyhatalmak csinálták.
Bármikor megvan az esély arra, hogy ezen változtassanak.
Szinte az is igaz, hogy tőlünk függetlenül.
Rég nem volt ilyen feszült helyzet,
úgyhogy csak figyelni kell.
A pillanatot.(nem a momentumot)
Hesslerezredes
2021-05-01 at 12:54
Egyébként Raffay professzorral maximálisan egyetértek. És ha egy parányi ész szorult volna a románokba, akkor én az ő helyükben a saját tévéjükben bemutattam volna ezt a filmet, mintegy poénból. Persze nem a poén a lényeg, hanem az, hogy én, mint román (most egy román szemszögéből beszélek, félreértés ne legyen) érzek elég erőt ahhoz, hogy ne féljek egy ilyen filmtől.
Hesslerezredes
2021-05-01 at 12:46
Tudom, hogy parazsat fogok a fejemre rántani, de!
De azt mondom, hogy a trianon-mókuskerékből ki kellene már egyszer szállnunk.
Belátható időn belül, ami lényegében szinonímája a ‘soha’-nak, esélyünk sincs és nem is lesz az elcsatolt területek visszaszerzésére.
Egy igazi kapitalista társadalmi berendezkedésben csak a teljesítmény számít.
Elvileg mi is és az összes környező nép kapitalizmust ‘épít’.
Már ma is igaz az, hogy egy magyar embernek, éljen bárhol a világban, és így Körmagyarországban is, joga van vállalkozni, gyarapodni, támogatni a többi ott és vele együtt élő magyart, napi szinten hozzájuthat az összes magyar médiához, sőt magyar állampolgár is lehet.
Elvileg az általa az adott államnak befizetett adókból neki is részesülnie kell.
Szóval marad a lényeg: magyarnak lenni mindig és mindenhol (paradox módon még Kismagyarországban is!!!) elsősorban vállalás, felvállalás és kutya kemény erőfeszítés kérdése.
És ezt sehol nem lehet megspórolni, akár a jelenlegi magyar határok között, akár azokon túl él egy magyar ember.
Csöndesen mondom, hogy egy nagyon fejlett és igazi jólétben élő Magyarországhoz való tartozás még a jelenlegi határokon túl élő nem magyarok számára is vonzó lehet egyszer.
ViAM
2021-05-01 at 12:33
Egyértelmű, mi a gond a filmmel: nemzettudat formáló alkotás. Márpedig nagy botrányt érdemelne felesleges viták helyett a film betiltása, mert Magyarországon ne némely kisebbségi mondja meg, hogy mi legyen, hogy legyen, hanem a többség!
kovacs tibor
2021-05-01 at 12:33
Ez az eset tobb mint felhaborito es most amit ezutan irnek azt tenyleg nem irom le mert azok valoban nem turnek a nyomdafesteket
w
2021-05-01 at 12:11
Lehet, hogy ugyanazok keze van a dologban, akik betiltatták Chrudinák Alajos ÁVH I., II., és III dokomentumfilmeket, mert egyeseknek fáj az igazság napvilágra kerülése.
Galamb
2021-05-01 at 12:09
Mi az, hogy “közmédia”?!
Név, lakcím, anyja neve stb.
Mit akarunk így elérni?!
Solaris
2021-05-01 at 12:08
Tisztelt Tanár Úr!
Legyen türelemmel, jövőre bemutatjuk.
Éljen a Nemzeti Kormány.
Árpád
2021-05-01 at 12:04
Az a baj a globalista vakondokkal, hogy ha nagy nehezen kitessékeljük az ajtón, szégyentelenül visszamászik az ablakon.
khm
2021-05-01 at 11:57
3 nap alatt ide is eljutott? Gratula.