Teljesen indokolatlanul egy alig három kilométeres földútra szórt el 80 milliónyi pályázati pénzt a jászkarajenői önkormányzat – állították a Liberálisok legutóbbi közleményükben. Portálunk néhány telefonhívás nyomán azonban kiderítette, hogy a fenti állításokból egyetlen szó sem igaz, tehát nem az, nem úgy, és nem annyiból épült. Mint a helyi polgármester elmondta: a környékbeli tanyákon élők és a földeken dolgozók számára már 60-70 éve szükség lett volna normálisan járható útra, az eredeti kátyús, gödrös földút viszont még a régi korok maradványa volt. A most elkészült útszakasz a legsűrűbben lakott területet érinti, azaz nagyjából 30 ingatlant, de közvetve lényegesen többen használhatják majd.
Úgy tűnik, a Liberálisok Pest megyei elnökének, Chladek Tibornak sikerült az Agrárminisztérium közleményének első néhány sorának elolvasása után annyira felhergelnie magát, hogy aztán tüzes hangvételű, „Homok a szélben” című közleményben tudassa a közvéleménnyel:
Jászkarajenőn egy 3 kilométeres földútra szórtak el 80 millió forint közpénzt.
A Liberálisok hangsúlyozzák, hogy „közérdekű adatigénylést nyújtanak be annak érdekében, hogy az erősen korrupciógyanús beruházás minden részletére fény derüljön”, bár utólag talán az is elég lett volna, ha az általuk is beidézett agrárminisztériumi közleményt végigolvassák.
Chladek Tibor ugyanis azt állította, hogy a Pest megyei település külterületén található, alig 3 km hosszú dűlőútra „teljességgel indokolatlanul és ésszerűtlenül szórtak el közel százmillió forint nagyságrendben közpénzt”. Azt is hozzátette: „ha bizonyítható a közpénzzel történő visszaélés gyanúja a jelentősen túlárazottnak tűnő beruházás kapcsán, úgy a Liberálisok mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy az ügyben érintettek felelősségre vonása elkerülhetetlen legyen”.
Érdemes előrebocsátani, hogy már az Agrárminisztérium közleményéből is kiderül: a 80 milliós pályázati forrást az önkormányzat egy makadámút, és nem földút létesítésére fordították a tanyavilágban. A minden helyismeretre és az eredeti pályázat megkötéseire fittyet hányó liberális közlemény állításainak tisztázása végett portálunk megszólaltatta Jászkarajenő polgármesterét.
Évtizedek óta hiányzott a normális út a helyieknek
Palya István Kálmán elöljáróban elmondta: a dűlőút építése mellett pályázati pénzből két munkagépet, egy MTZ traktort, valamint egy ágaprítót is vásároltak, amelyek beszerzési költsége 11,8 millió forint volt. A közel 80 milliós végösszegbe emellett beletartozik az önkormányzati 10 százalékos önerő, valamint egyéb pályázati költségek – tervezés, a műszaki ellenőr, a közbeszerzési eljárás, a kommunikáció -, amelyek a pályázat kötelező elemei voltak. Ezek 3,5 millió forintot tettek ki. A polgármester hangsúlyozta: nettó értéken nézve a dűlőút 52,5 millió forintba került, amely hasonló építkezésekkel összehasonlítva nem tekinthető magas árnak.
A polgármester arról is beszélt, hogy Jászkarajenő hatezer hektáron elterülő tanyás település, sok dűlőúttal; ezeken az utakon munkagépekkel, traktorokkal, személyautókkal és gyalogosan is közlekednek a helyiek és a gazdálkodók. Hozzátette: a napjainkban tapasztalható időjárásnak köszönhetően, amikor esős az idő, valóságos, több méteres tavak keletkeznek; ugyanez a terület három hónap múlva már homokos sivatag. A környékbeli tanyákon élők és a földeken dolgozók számára már 60-70 éve szükség lett volna normálisan járható útra, az eredeti kátyús, gödrös földút viszont még a régi korok maradványa. A most elkészült útszakasz a legsűrűbben lakott területet érinti, azaz nagyjából 30 ingatlant, de közvetve lényegesen többen használhatják majd.
A pályázatot eleve dűlőutak építésére írták ki
A polgármester elmondta: egy dűlőút esetén is komoly előkészítési munkálatok szükségesek. Az építkezés folyamán cserjeirtás történt, a gödrök ki lettek egyenlítve, ugyanakkor a területről nem szállították el a földet, ehelyett inkább megmagasították a nyomvonalat. Erre lett rátéve maga az úttest, amely négy rétegnyi, különböző szemcseméretű kőből áll. Az összesen 30-40 centiméternyi kőmennyiség a szakemberek szerint sok évtizedre tartós megoldást nyújt a közlekedőknek. Palya István Kálmán emellett kiemelte: arra vonatkozóan, hogy mennyibe került volna egy hasonló hosszúságú aszfaltos út, az önkormányzat nem készített költségbecslést, de nem is készíthetett, hiszen a pályázatot kifejezetten dűlőutak építésére írták ki. Hozzátette: valótlan tartalmú közlemények helyett érdemes lenne a helyieket is arról megkérdezni, mennyire is örülnek az új útnak. Úgy vélte, a jövő mezőgazdaságában is lesznek fiatalok, akik átveszik a családoktól a gazdálkodást, az Agrárminisztérium hasonló kezdeményezései pedig segíthetnek abban, hogy a tanyavilág ne néptelenedjen el.
Kimondottan örültem, amikor megláttuk ezt a pályázatot; évtizedek óta nem lehetett a tanyavilágnak ilyen utak felújítására pályázni, és most lehet
– hangsúlyozta.
Az új munkagépek jóvoltából ingyen tüzelőanyaghoz jut az önkormányzat
A gépek beszerzése kapcsán a polgármester arról is szólt, hogy a dűlőutak karbantartásához az ágaprító gép és az azt szállító traktor beszerzése szervesen kapcsolódik. A karbantartás során keletkezett biomassza-hulladékot a gép segítségével összeaprítják, és a település közintézményeinek fűtésére használják. Mint hozzátette, az akác a homokos területen úgy nő, akár a tarack: rendszeresen vissza kell vágni, és mindig újratermeli önmagát. Az eljárásnak köszönhetően viszont környezetbarát, ingyenes tüzelőanyaghoz jut az önkormányzat. Végezetül Palya István Kálmán úgy fogalmazott: településük bárkit szívesen lát, mindenki meggyőződhet a pályázat felhasználásának eredményességéről, és arról, hogy az utak és a világítás mekkora fejlődést jelentenek ennek a területnek.
Mindezek fényében talán érdemes újragondolnia a Liberálisoknak azon kijelentéseit, miszerint „a párt számára kiemelten fontos a több, mint háromszázezer, tanyán és külterületen élő magyar állampolgár sorsa. A tanyákon élők által a hétköznapok során megélt hátrányok csökkentése, esélyegyenlőségük biztosítása számunkra lényeges emberi jogi kérdés.” Úgy tűnik ugyanis, Jászkarajenő lakói nem gondolják úgy, hogy az útszakasz megépítése „teljesen indokolatlan” volna.
Forrás: liberalisok.hu/PestiSrácok.hu; Vezetőkép: facebook.com
Facebook
Twitter
YouTube
RSS