Találós kérdés hozzáértőknek – ezzel a felütéssel kezdte Facebook-posztját Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója, miután azért kritizálták meg, mert Carl Orff világhírű darabját egy fél órás szünettel szakítják meg. A kritikán túl Bogányi Tibor karmester visszalépett a Carmina Burana dirigálásától, mert kiverte nála a biztosítékot a pihenő-ügy. Most viszont Ókovács elmagyarázta, miért is kell a szünet.
Aki a témához hozzászólt, volt-e valaha operában?Vagy Orffból írta-e a nagydoktoriját?Mit gondol, elválasztotta-e a zeneszerző az Uf dem Anger és az In taberna fejezeteket egymástól?Szoktak-e itt újrahangolni a zenekarok?75 percet egy helyben ülni sok-e vagy kevés?Jó-e az Operaház folyosóján szünetben sétálni?Hány felvonásos a Traviata?És hányban játsszák az operaházak?Hány felvonásos a Bohémélet?És hányban játsszuk?
-többek között ezeket a kérdéseket teszi fel a posztjában a főigazgató, aki korábban műbalhénak nevezte a történteket, amihez hozzá tartozik az is, hogy állítólag a büfé forgalma miatt rendeltek el szünetet. A poszt viszont arról árulkodik, hogy a szünetnek van létjogosultsága, hiszen hosszú darabokról van szó.
A főigazgató kitér arra is, hogy színházakban is van szünet, valamint arra, hogy a büfé használata nem kötelező.
Forrás: Facebook, fotó: Horváth Péter Gyula/ PestiSrácok.hu
Facebook hozzászólás
Vélemény
2024-03-05 at 19:21
Szerintem az Operaházban a téma csakis a zenéről, az előadásról, a művészekről, a díszletről …… szólhat. Ott nincs helye a ’büfés’ témáknak! A mozikban is undorító a bűzlő kukorica illatát szagolgatni, meg hallgatni a kólás szürcsölgetést! A mozi sem erről kellene, hogy szóljon, hogy tornyokba felpakolt kukoricát zabálnak vetítés alatt. Így is elég kövér a magyar társadalom, legalább előadás alatt ne zabáljanak, hanem a lelki táplálékkal foglalkozzanak!!!!
Ha a bevételt a büfé működésével kívánják kiegészíteni, akkor javaslom, hogy a földszinten nyissanak egy igényes színvonalas ‘Opera Kávézót’ 0-24 órával, ahol színházi kellékek, díszletek között lehet büfés témákról is beszélgetni!
dr. Kolompár G.
2024-03-05 at 18:51
Megjegyzem megtaláltuk Magyarország legnagyobb problémáját. Méghogy szünet a Carmina Burana közben! Skandallum! Szerintem Orbánnak is le kell mondania. Carmina Burana ügyi kormánybiztost az operaházba! Az énekes csepürágóknakm és a pálcával hadonászó idegbetegeknek pedig tízszeres fizetést, nehogy a szünet károsítsa az egészségüket. A sznoboknak meg nagyadag nyazsgem.
dr. Kolompár G.
2024-03-05 at 18:30
Gusztustalan ahogy Ókovácsot kóstolgatják. A kedves művész urak és hölgyek elfelejtik, hogy nem nekik van Operaházuk, hanem az operaháznak vannak művészei. Akiknek az operaház rendje szerint kell a munkájukat végezniük. A főigazgató azért van ott, hogy ne csak a művésznő segge legyen kinyalva, hanem a nézőké is.
Ha nem tetszik, el lehet menni lagziba haknizni, vagy az RTL Klubba. Ókovács helyében megreptetném ezeket az okoskodókat.
Felháborító, hogy egyes művészkék úgy el vannak szállva maguktól, hogy azt hiszik, minden róluk szól, a néző csak arra van, hoyg összehordja a gázsit.
Amúgy Magyarországon kevesen néznek ingyen TV-t, mégis a fizetős tömegeknek kétpercenként reklámokat kell nézniük. Pedig egy mozifilmet sem csinálnak tizenhat részesre.. Azt pedig mindenki tudja, hogy Carmina bulája két részes, nincs ezen mit csodálkozni… akkor a búrája is lehet két részből, nemde?
rajmund 007
2024-03-05 at 16:11
füredi46
Azt, hogy Miklósa Erika nyilatkozatát mit motiválta, egyetlen ember tudja: Miklósa Erika.
És van Miklósának egy másik személyes érintettsége is, ami sokkal erősebb, mint amiről te írsz
Az, hogy ő az Orff-mű egyik szólistája.
Tehát elég jól tudja, miről beszél.
saghy rozalia
2024-03-05 at 15:21
1800an dolgoznak az intézménynek. Kereset, járulékok, fenntartás, üzemeltetés, kellékek és rengeteg más költség.
Miklósát nemzetinek tartják, de rémlik, hogy nem egyszer rúgott bele a vezetésbe.
SzaboRoza
2024-03-05 at 15:04
Az Operaház maximális befogadóképessége 1.256 néző.
Tekintsünk egy olyan példát, melyben
– Carl Orff művéére minden jegyet eladtak, telt házas az előadás
– mindenki éhes és szomjas lesz a szünetben
– személyenként vásárol 5.000 Ft-ért a büfében
– A büfé haszonkulcs legyen 25 %
Bruttó bevétel = 1.256 * 5.000 = kerekítve kb. hatmillió forint
Nyereség (a számpéldában) a negyede = kb. másfélmillió forint
Sok ez, vagy kevés? Megéri?
Márciusban még egy, áprilisban 5, májusban 4 előadás lesz.
Az Operaház éves költségvetése (ha jól jegyeztem meg) 12 milliárd forint, ami napi kb. 33 millió forintot jelent.
A szivárvány zárvány itt elmaradt, na, de majd...
2024-03-05 at 13:15
Ráadásul megspékelik némi antikulturalizmussal is:
A Don Juan az erdőben, a szereplők hippik, Don Juan vénásan kapja a kábítószert.
Nagy vacsora a fatönkön tálalva, dobozos sörrel bor helyett, a finálé elmarad, Don Juan kezet a szoborral kezet fog és kimúlik. Mintha csak Al-Felföldi rendezte volna.
Végül is nem ő rendezte?
Egyszerűbb lett volna mindezt a büfében megrendezni.
gyozo2018
2024-03-05 at 13:06
Édi
2024-03-05 at 12:5
Abszolút igazad van.
Sőt, be kéne költöznie a büfének a nézőtérre és
colát meg pattogatott miafrancot árusítania.
/
Amúgy volt rá példa, hogy Horn Gyula idején az elvtársurak
a páholyban lezabálták a bársonyszékeket. Nem kapcsolták ki,
de feltűnően felemelve, előadás közben beszélgettek a bunkófonjukon.
Édi
2024-03-05 at 12:57
Itt most az a félreértés áll fenn, hogy OKovács, nem csak Orffrol nyilatkozik, hanem a szünet ről és a büfé ről, mert ahhoz is ért, meg a politikáról, mert ahhoz is ért, ha behívják a hirtvbe.
Csak a Beganyi olyan szűklátókörű, mondhatni együgyű, mint akinek csak egy ügye van, nem látja a nagyobb összefüggéseket a Vásárcsarnok és az Operaház között.
varga eszter
2024-03-05 at 12:19
Kimagyarázhatatlan és védhetetlen proliság2024-03-05 at 11:35
Hát amit az írása tükröz, nos az sem arról tanúskodik, hogy Ön egy GYAKORLÓ ZENEMŰVÉSZ lenne, sőt.
Talán a közönséget kellene megkérdezni, hogy ők mit is gondolnak erről. Megnézni hogyan fogynak a jegyek, stb. és az adna valódi képet a vita tárgyáról.
gyozo2018
2024-03-05 at 11:39
Nem szabadna elvtelenül Ókovács pártját fogni. Ez nme politikai kérdés,
hanem KIZÁRÓLAG MŰVÉSZI SZÍNVONAL, KIZÁRÓLAG MŰVÉSZET SZAKMAI KÉRDÉS.
/
Igen, ahogy az előzőekben írtam: kimagyarázhatatlan és védhetetlen proliság
Kimagyarázhatatlan és védhetetlen proliság
2024-03-05 at 11:35
A Carmina burana nem több felvonásos opera, hanem önálló,
összefüggő, a tételei egymástól időben és térben elválaszthatatlanok.
Legközelebb félbeszíkíttatja az Éj királynője áriáját, és a coloratúr
magasságban lelépteti a színről?
Nem kell ahhoz gyakorló zeneművésznek lenni, hogy visszautasítsa az ember
az ilyen sötét, amatőrizmusnak sem mondható proliságot.
A közönség nem enni-inni takarmányabrakot nyelni megy a Magyar Állami Operaházba.
AKI ODA JEGYET VESZ, AZ HIÁNYTALAN, MAGAS SZÍNVONALÚ MŰVÉSZI PRODUKCIÓRA VÁLT JEGYET ÉS NEM A BÜFÉ KÍSÉRŐZENÉJÉRE.
/
Ha ez a kontár büfé szünetet akar, akkor szerkesszen be egy rövidebb
darabot mint első felvonást, pl. valamelyik korabeli szerzőtől.
Szünet, aztán következik a Carmina burana 1.15 perce szünet nélkül.
Ókovács egy egy művészeti sarlatán, egy analfabéta.
A művészi színvonalat feláldozni a büfé oltárán,
ez mindennek a legalja.
Miért kell előlépni és tönkrevágni azt, amit felépített
több ezer művésszel, építész szakemberrel együtt,
az állam sok milliárdos befektetésével?
L. Simon, Demeter, Ókovács… mi jön még?
Ezek szerint
2024-03-05 at 11:08
Nem írtam Orffbol nagydokrorit, de végeztem pár szemesztert a ruhatár büfé szakon az Operában( úgy 40-50 körül) Az itt szerzett tudásból annyival lettem gazdagabb, hogy megtudtam részben a visszamenőleges nyugdíjemelés kapcsán, hogy járulékot szinte semmit sem fizettek, amit a végén mégis kaptam, ahhoz hozzatettem valamennyit és vettem ezt a kütyüt, amin írok.
Természetesen ez az opera egyetemi képzés korszakokon átívelő volt, a szakomat, mi több, szakjaimat illetően töretlenül.
Az igazsághoz – mert ugye mindig azt keressük – hozzátartozik hogy azóta kétszer is felkerestem a tanulmányaim színhelyét és azt láttam, hogy pár dolog másképpen van, de az csak nem derül ki, hogy akkor most a büfé kié, az operae- e, a MAO van a fizetési cédulan, vagy valami más?
füredi46
2024-03-05 at 10:20
rajmund 007
Miklósa Erika mondandója ebben a kérdésben nem hiteles, belőle a bukott “ellenfél” beszél. Neki az fáj, hogy nem ő lett az Operaház főigazgatója, hanem újra győzött Ókovács. Naná, hogy Miklósa ráharap mindenre, amivel Ókovácsot kritizálni lehet.
füredi46
2024-03-05 at 10:15
Várható volt, hogy Ókovács ellen is találnak majd valami mondvacsinált indokot, hiszen vállaltan jobboldali, kormánypárti elveket vall. A döntés lényege nyilván nem a büfé volt, hanem a szünet lehetősége, de persze kellő rosszindulattal ki lehet forgatni: lám a büfé bevétele a fontos! Hm. Ez valóban műbalhé. Amúgy telitalálat a főigazgató válasza a kérdésekkel. Úgy bizony, a büfé nem kötelező… (Pisilni viszont muszáj!)
saghy rozi
2024-03-05 at 10:11
Ókovácsot tisztelem. Sok sz@rt kellett neki lenyelni, hogy valamelyest kitakarítsa a házat.
rajmund 007
2024-03-05 at 10:11
Miklósa Erika már melegebb éghajlatra küldte emiatt a pénzéhes Ókovácsot.
Ő is jobbos – ezt csak azoknak mondom, akiknek ez a döntő érv.
Matu
2024-03-05 at 10:05
Theo2024-03-05 at 09:59
Előadás előtt is lehet sétálni és enni-inni. Már, ha időben odaér a kedves néző…
Matu
2024-03-05 at 10:04
Megnéztem az Opera műsorát, két hónap alatt 6 db Carmina Burana előadás van, ebből is többször délelőtt 11 órakor. Nem tudom, mekkora pénzt hoz a házhoz egy-egy szüneti büfézés, de ha ezen a havi 3 előadáson áll vagy bukik az Opera költségvetése, akkor ott baj van. Öt éve megy, nagy sikerrel, eddig szünet nélkül. Kibírták éhenhalás és bepisilés nélkül a nézők mind a 75 percet öt évig! Szerintem ha öt évig mehetett egy darab büfézés nélkül, mehetne tovább is. Már csak remélni tudom, hogy nem lesz az Operában is reklámszünet, mint a TV sorozatokban, húsz percenként – hisz az is lehetne bevételi forrás…!
Theo
2024-03-05 at 09:59
Na, ha csak ezt tudták találni az Operaval kapcsolatban, akkor jó 🙂
Az ottani szünet remek élmény, nem úgy, mint egyes szűkös színházi előcsarnokban. Be lehet járni a gyönyörű tereket és már két nagy terasz is van.
És a büfé? Hat persze, miért ne?
Nahát
2024-03-05 at 09:51
Én szünetpárti vagyok. A színházaknál, moziknál manapság az a szokás, hogy kettő vagy még több órára leültetik a nézőt, mert a színészek és a személyzet szeretnének minél előbb hazamenni. Egy óránál tovább odakötni a népet egy kényelmetlen székhez, aztán vagy kibírja, vagy nem, az emberkínzás. A színházi élményhez, különösen a gyönyörű Operaház esetében, igenis hozzátartozik a szünetben való sétálás, beszélgetés, és aki akar, még mosdóba vagy a büfébe is elmehet. Nem értek egyet az add ide a pénzed, mi lezavarjuk neked a műsort, aztán pucolj haza, hogy lekapcsolhassuk a fűtést gyakorlattal.
ila halo
2024-03-05 at 09:32
Már megint egy kulturális műbalhé… Döntsenek a drága jegyet vásárló nézők: esznek-isznak, vagy csak sétálnak, avagy egyáltalán mindenki kibírja-e 75 percig a mosdó használata nélkül a sokkoló zeneművet…
Uncle Ment
2024-03-05 at 09:02
Jó ez a Találós kérdések forma
magyarázatként.