Régi ígéretünket váltottuk be, szerdától 110-zel lehet repeszteni Szerencsre – írta a miniszterelnök közösségi oldalán a 37-es főút Gesztely és Szerencs közti 19 kilométeres, mintegy 38 milliárd forintból négysávosított szakaszának átadása alkalmából.
A fejlesztés régi politikai és területfejlesztési ígéret volt, a 37. főút Gesztely és Szerencs közötti, közel 19 kilométeres szakaszának négysávosítása kizárólag hazai forrásból, mintegy bruttó 38 milliárd forintból zajlott. Koncz Ferenc, a választókerület korábbi országgyűlési képviselője 23 évvel ezelőtt fogalmazta meg a 37. főút négysávossá bővítésének szükségességét. A beruházás már az első Orbán-kormány idején szerepelt az állami útfejlesztési tervek között, azonban a 2002-es kormányváltás után hosszú időre lekerült a napirendről. A 2010-es kormányváltás után több alkalommal is megjelent a beruházás megvalósításának igénye: építését a 2018-as választási kampányban ígérte meg Orbán Viktor, megvalósítását egy 2020 novemberében elfogadott kormányhatározat biztosította. A fejlesztés Szerencs kitörési pontja, bekapcsolja a gyorsforgalmi úthálózatba, új beruházási és turisztikai lehetőségeket teremt a város számára. Várakozások szerint az útszakasz elkészültével a menetidő jelentősen lerövidül nemcsak Szerencs és Gesztely, hanem Szerencs és Miskolc között is.
A Gesztely–Szerencs közötti szakasz 2×2 sávosra bővítésének alapkövét 2021 júniusában tették le. A projekt keretében a 37. számú főút Gesztely és Szerencs közötti, mintegy 18,9 km 2×1 sávos szakasza vált négysávossá, továbbá egy korábbi körforgalmat (37. főút és a Gesztely–Bőcs–Kesznyéten összekötő út találkozásánál) turbó körforgalommá, három útkereszteződést (taktaharkányi, taktaszadai, bekecsi elágazások) pedig egyszerű, egysávos körforgalommá építettek át. További projektrészként, a beruházás költségvetéséből valósult meg a 37. és 38. számú főutak találkozásánál (tarcali elágazás), kerékpárút átvezetéssel a korábbi csomópont átépítése új körforgalommá. Emellett a két főút találkozásnál lévő tengelysúlymérő állomást is átépítették, amelynek célja a túlsúlyos járművek kiszűrése, az út minőségének védelme érdekében. Ezt a célt és a biztonságos közlekedést további műszaki megoldások is szolgálják (például az újharangodi csomópont előtt mintegy 500 méteres szakaszon hosszon egy különleges acélháló épült az aszfaltburkolatba, 7 kilométeres szakaszon kihelyezett sodronykorlát).
A projekt keretében készült el Magyarország második zenélő útburkolata is. A 37. sz. főút Hernádkak és Bekecs közötti szakaszán került a speciális útburkolat az „Érik a Szőlő” magyar népdalt szólaltatja meg.
2022 végén megnyílt a főút jobb, illetve a bal pályájának mindkét sávja. A projekt teljes befejezéséig ugyanakkor az útszakasz munkaterület maradt, így a 2×2 sávos megnyitást követően is sebességkorlátozás volt még érvényben. Az M30 autópályához kapcsolódva a beruházás Szerencset is összekötötte a gyorsforgalmi úthálózattal.
Orbán Viktor a bejegyzésben arra buzdította az autósokat, hogy használják bátran a felújított 37-es utat, és vezessenek óvatosan.
Forrás: MTI; Fotó: Facebook
Facebook
Twitter
YouTube
RSS