Újabb botránnyal robbant be Márki-Zay Péter a hazai médiafigyelem középpontjába, most éppen a Közbeszerzési Döntőbizottság megállapítása miatt. Történt ugyanis, hogy az említett grémium megállapította: Márki-Zay Péter jogtalanul mellőzte a közbeszerzési eljárást 2019 és 2021 között, amikor a Jovány Busz Kft-t bízta meg a helyi autóbuszos közlekedés biztosításával. A határozatban a testület 32 millió forintos rekordbírságot is kiszabott az önkormányzatra – írja a Promenad24.hu. MZP hódmezővásárhelyi ámokfutásával a PestiSrácok.hu is többször foglalkozott: helyszíni riportban mutattuk meg Márki-Zay kampánysofőrjének autóbuszos telephelyét, amit már jóval azelőtt megvett az önkormányzattól, hogy pályázatot írtak ki a buszjáratokra. A feladattal ráadásul úgy bízták meg, hogy a helyi tömegközlekedési koncepciót is Jovány Gyula írta – állítólag azt legalább ingyen. A 100 milliós extraköltséget pedig úgy vette a nyakába a város a polgármester ötletére, hogy arra élő szerződése volt a Volánbusznak. És ezt is tudták fokozni, Joványnak ugyanis még a pályázati kiírásban szereplő buszok sem álltak rendelkezésére, amit azzal hidalt át, hogy külföldről hozott be buherált régi autóbuszokat, azokból legózták össze az elindított járatokat. Később pedig az is kiderült, hogy az autóbuszok tűzveszélyesek voltak, és ezekkel kezdett el mindezeken túl úgy szolgáltatást biztosítani Jovány Gyula, hogy még a közösségi közlekedési engedélyt ki sem kérte rájuk.
Összesen 32 millió forintos rekordbírsággal sújtotta a hódmezővásárhelyi önkormányzatot, valamint annak cégét, a HVSZ Zrt.-t a Közbeszerzési Döntőbizottság, amely csütörtökön közzétett határozataiban megállapította: a város, valamint annak gazdasági társaságai 2019 és 2021 között szabálytalanul kötöttek szerződéseket, adtak megbízásokat a helyi személyszállításra, hiszen jogtalanul mellőzték a közbeszerzési eljárást. Immár biztosan kijelenthető tehát: Márki-Zaynak újabb papírjai vannak róla, hogy az egyik kötelező önkormányzati feladat – a tömegközlekedés – ellátására vonatkozó beszerzéseket a valódi versenyt biztosító közbeszerzési eljárás lefolytatása nélkül bonyolították le Vásárhelyen – olvasható a hódmezővásárhelyi hírportálon.
A döntőbizottság azt is kimondta, hogy az önkormányzat által a Volánbusznak 2019. május és decembere között adott, a helyi személyszállítási szolgáltatások megrendelésére vonatkozó szerződések, illetve a városi cég, a HVSZ a Jovány Busz Kft.-vel 2021. februárban kötött közszolgáltatási szerződése semmisnek tekinthetők. A döntőbizottság közleményében arra is kitért, hogy a hódmezővásárhelyi önkormányzat az eljárás során nem volt együttműködő, kifejezetten akadályozta azt, azzal is, hogy nem küldte meg a szükséges iratokat. Mindez hozzájárult a rekordbírság megállapításához.
A PestiSrácok.hu januárban írta meg, hogy korrupciógyanús “közbeszerzést” folytathatott le a Márki-Zay Péter vezette hódmezővásárhelyi önkormányzat. A polgármester, bár tagadta a kapcsolatot, korábbi megszólalásai, videók, fényképek sora igazolja, hogy Gyurcsány kapitányát a Jovány Busz szállította kampánykörútján. A Jovány Gyula vezette cég úgy nyerte el a helyi autóbusz-közlekedési szolgáltatásra kiírt közbeszerzési pályázatot, hogy előzetesen Jovány Gyula készítette el a tömegközlekedési koncepciót, amire a pályázatot kiírták.
Sőt, hónapokkal korábban az akkor még az önkormányzat tulajdonában álló, Kutasi út 65. szám alatti telket is megvette, amit autóbusz-telephelyként használ. A 2020. szeptember 10-i közgyűlésen döntöttek, hogy eladják a régi, elhagyatott, rossz állapotú ingatlant az egyetlen potenciális vevőnek, aki maga jelentkezett az önkormányzatnál. A polgármester, amikor azzal érvelt, milyen jó, hogy megszabadulnak a kihasználatlan, életveszélyes épülettől, egy szóval sem említette meg, hogy ki a vevő, ahogy erre utaló adatot az egész jegyzőkönyvben sem találtunk. Az előterjesztés ugyanakkor nevesíti Jovány Gyulát. A honlapon található előterjesztésben az áll, hogy Jovány Gyula vásárhelyi lakos adott rá 10,8 milliós ajánlatot, és személyszállítással foglalkozó vállalkozását bővítené tovább.
Egy hónappal később Márki-Zay már tömegközlekedési koncepció elkészítését sürgette, amivel meg is bízták idősebb Jovány Gyulát. További egy hónap kellett és kiírták a tömegközlekedési pályázatot, amit annak ellenére nyert el a Jovány Busz, hogy még mindig nem rendelkeznek a pályázati feltételként előírt hat darab, saját Euro 6 környezetvédelmi besorolású autóbusszal. Az a mai napig tisztázatlan, hogy a személyszállításra feljogosító pecsét az okmányra hogyan került fel, erre vonatkozóan Jovány Gyula ugyanis engedélyt még csak nem is kért. A Csongrád-Csanád Megyei Kormányhivatal 100 ezer forintos bírságot szabott ki, majd amikor az érintettek erre is fittyet hánytak, és tovább használták az engedély nélküli buszokat, három hónapra a Jovány Busz Kft. minden engedélyét bevonták.
Ha még ez sem lenne elég, néhány hét múlva kiderült, hogy a buszok, amivel a vásárhelyieket fuvarozza, életveszélyesek. Egy ellenőrzés során kiderült, hogy a Lengyelországból behozott buszokon az utastéri fűtésrendszert engedély nélküli átalakítással szerelték be. A rendszer gázolajjal működik, tehát az átalakítás tűzveszélyt is előidézhet. Ez pedig az utasok veszélyeztetése is lehet, ami már bűncselekmény.
A Közbeszerzési Döntőbizottság március végén közölte portálunk megkeresésére, hogy eljárást indítottak a jogsértő közbeszerzés miatt. Ennek az eljárásnak lett most vége a 32 milliós bírsággal.
Vezető kép: Facebook
Facebook
Twitter
YouTube
RSS