
Tele van a Hócipőm azzal, hogy nemcsak az elmúlt 168 órában, hanem évek óta, ha belebonyolódok egy vitába a közösségi oldalon, akkor a másik oldalon magának hangot adó Népszava egyetlen érve, hogy bedőltem a propagandának. Mármint a kormánypropagandának. Azzal, hogy az ellenzéki propaganda agymosottnak titulál, nem az a bajom – elvégre majd’ mindenki magából indul ki -, hogy gyakorlatilag lehülyézik, leostobázzák az embert, hanem sokkal inkább az, hogy ez az érv arról tanúskodik, hogy az illetők vagy menthetetlenül idealisták, vagy menthetetlenül gyűlölködők. Mert miért is… Kezdjük egy időutazással!
FÁBRY SZABOLCS, Nagyvázsony polgármesterének vendégcikke
Már az ősember is használt propagandát. Sőt, már az ősembernél is annak volt hatásosabb a propagandája, aki szebb és jobb festékkel tudta megrajzolni az őstulkot a barlang falára. És aztán a világ később sem sokat változott. Az ókori görögök, majd a rómaiak is (miközben kicsit messzebb a perzsák és társaik is) nem kevés propagandával érték el, hogy az éppen aktuális üzenet eljusson minden réteghez.
Propagandaküzdelem
Ádáz propagandaküzdelem folyt a köztársaságokban éppúgy, mint a császári korokban. A középkor legnagyobb propaganda-találmánya a könyvnyomtatás volt, az ezzel szinte párhuzamosan erőre kapó reformáció pedig valóságos propagandaharcként dübörgött, ketté-, aztán többfelé szakítva Európát.
És szép lassan elérkezünk napjainkhoz is.
Sztálin, Goebbels és a szolid narkóba csomagolt propaganda
Elsőként a propagandát tökélyre Sztálin és csapata fejlesztette Mikojánnal, Scserbakovval, egy darabig Trockíjjal, majd a propaganda hatását legbehatóbban a hitleri birodalomban Goebbels tanulmányozta, ez kétségtelen.
És jöttek a ’60-as évek “szabad világának” virágmintába, békeharcba, szolid narkóba csomagolt propagandafilmjei, reklámjai, agymosásaival felhasználva nem kevés sztárt, pop- és rockzenészt, kultuszt. Éppen ebben az időben – érdemes utánaolvasni – kezdődött az a folyamat, amely végül a ’90-es évekre elérte, hogy lényegi különbség ne legyen bal- és jobboldali, liberális és konzervatív újság(írás), médiakiadvány között.
Azaz a liberalizmus (de mára sokkal inkább a multikulturalizmus) elérte, hogy a nyugati sajtónak mintegy 90-95 százalékát uralja a nyomtatott kiadványoktól a slágerlistákig, a szórakoztató ipartól a szélesvásznúig, televíziótól az internetes oldalakig.
És most meg vannak sértve idehaza…
Vérig vannak sértve, mert Magyarországon sikerült sokkal intelligensebb, de a fősodratú, “haladó” mainstream médiába egyáltalán nem illeszkedő, saját médiacsapatot életre hívni.
Mert ugye, azon felesleges vitatkozni, hogy micsoda intelligencia- és színvonalbeli különbség van mondjuk a Heti hetes, az Éjjel-nappal Budapest, az Édes Élet, Győzike és társai, valamint a sokat szidott, agyonpropandistázott Troll, Főhős, Keménymag, Sajtóklub, Bayer Show között. Nem beszélve a direktpolitika-mentes, de értékközvetítő magazinműsorokról: Gasztroangyal, Ízőrzők, Kárpát Expressz, Héthatár, Öt kontinens, Kék bolygó, Gazdakör, Családbarát, Noé és barátai stb.
Minőségi különbség
De szívesen elidőzök két sor erejéig a hírműsoroknál is. Számomra ezerszer minőségibbek a magyar televízió hír- és háttérműsorai, mint az “itt folyt vér, itt verte agyon” című rémhírgyárak horrorpropagandája. Arról nem beszélve, hogy mindenféle és legszigorúbb BBC-norma szerint is éppen eleget szerepel az ellenzék a közmédia híradóiban.
Erre ékes példaként említeném, hogy kis túlzással mást sem láttam a decemberi hírekben, mint Hadházy fetrengését és korlátmutatványait, Szél Bernadett forgóajtó-bemutatóját, Kunhalmi Ágnes ajtónekifutásos show-ját, Bangóné őnagysága “kurva jó” videobeállását. De még a kormányközeli magánmédia híradásai is rendesen túltolták a rabszolgacimkéző ligetvédők és kiérdemesült DK-szimpatizánsok vonulgatásait – különösebb kommentár nélkül elég volt megnézni és elszomorodni/elkacagni magunkat…
Amit már az ősember is tudott
Vérig van sértve egy csomó ellenzéki/idealista/világmegváltó kommentelő, mert 2003-tól, a Hír TV létrejöttétől a hazai konzervatív oldal rájött, amit már az ősember is pontosan tudott, és a kommunikációban nem sokkal előrébb járó Medgyessy Péter pedig javasolt a hazai jobboldalnak: “akinek média kell, az vegyen magának”. Azaz: rájött a polgári oldal, hogy pusziért nincs média. Vett hát magának, létrehozta, felépítette és működteti.
Az elmúlt 50-60 évben a liberális/multikulti mainstream egyeduralom által valóban kilúgozott kommentelők erre telibe tolják “érvként” a közösségi oldalakon a már rém unalmas “mészároslőrinc” dumát. És nem veszik észre, hogy kik és honnan nyomják a valódi propagandát. Mert áldozataik. Jobb esetben…
A vezető képen a szerző, Fábry Szabolcs, Nagyvázsony polgármestere látható.
Kirthner Attila
2019-04-07 at 07:54
Azt tegyük hozzá, hogy 1949-2010 között abszolút bal(libsi) médiafölény volt. 61 év után épp ideje volt kiegyensúlyozni ezt a helyzetet…
muki
2019-04-04 at 19:34
Érdekes volt pl. egyszer, véletlenül, az RTL-klub “híradó” bejelentése, miszerint “egy felmérés szerint Magyarországnál csak Bulgária van …”- de hogy ez milyen felmérés, ki, mikor, milyen módszerrel készítette, az nem derült ki. Undorítóak.
Zsozsó
2019-04-04 at 14:39
Na, ez jó volt, jól esett olvasni
POROSZLAI RÓBERT
2019-04-04 at 12:46
FÁBRY SZABOLCS! KÖSZÖNJÜK!
Andromeda
2019-04-04 at 12:42
Nagyon jó cikk, rövid, lényegretörő. Az utolsó két félmondat különösen ütős. Köszi!!!!!!
Benedek Károly
2019-04-04 at 12:24
“A középkor legnagyobb propaganda-találmánya a könyvnyomtatás volt,”
Ne hagyjuk ki a rováspálcákat! Szt. István nem véletlenül irtotta tűzzel-vassal!
Aztán ott a szkita, ősi kínai, mezopotámiai írás.
Mind-mind propaganda volt.
A 16. század legismertebb propagandistája pedig Tinódi Lantos Sebestyén.
Aztán a király, császár hírvivői, a faluban, városban aki kidobolta, amit tudni kellett.
A kormány nem önmagáért, hanem az állampolgárok tájékozódási jogát tartja tiszteletben, amikor közli, hogy mit cselekszik, mi a cél, mik a tervek.
Tehát kötelessége, mint ahogy az önkormányzatoknak, a polgármesternek is.
Demokráciában a polgár választ és dönt.
Ehhez információkra van szüksége, hogy ne érzelmi, hanem a saját érdekében racionális döntést tudjon hozni.
Aki “lepropagandázza” a tájékoztatást, az valójában önmagáról a sötét szándékairól állít ki bizonyítványt.
Netta
2019-04-04 at 13:32
Ékes példa, amikor Gyurcsányék meghamisították az ország gazdasági mutatóit, az ogy. választás előtt elhazudták, hogy teljes csőd szélén állunk.
Hesslerezredes
2019-04-04 at 15:34
Már a beszéd is propaganda a kezdetek kezdetétől: Mmm, mammut, ottttt. Mi men öl meg mammmmut. jja men mi öl meg mammmutttt…:)))) (Nem mellesleg: az angol pont egy ilyen – baromi primitív! – nyelv!) Az írás csak könnyebben reprodukálhatóvá tette a szóban közölteket. Az ókori retorika dettó. Aztán a templomi prédikációk akármilyen istenekhez, dettó. Viszont a fake-news-ok korában a hatékonyság kezd egyre gyengébb lenni – mint amikor az autóversenyzők a futam alatt egymás kerekeit szúrkálnák ki.
Helga
2019-04-06 at 10:56
Egyet kell érteni Önnel. Így már érthető, hogy miért is háborog a brüsszeli elit a nagy plakátok miatt? Mert az igazság fáj? No meg kínos, ha tükröt tartanak eléjük. S csak gondoljunk bele: mi lenne, ha szagot kapna a pórázon tartott nép, és ők is tisztán akarnák látni, hogy mi folyik a fejük felett, – micsoda skandallum lenne abból? Ezért marad a támadás részükről, hiszen: a legjobb védekezés a támadás.
Zakar Zoltán
2019-04-04 at 11:54
100%, üdv az írónak!