A Johns Hopkins Egyetem kutatói teljesen új módszert fedeztek fel arra, hogy még a katasztrófák előtt, időben felfedezhessék az olyan mikrorepedéseket a fémekben, amelyek problémát okozhatnak – írja az Eurekalert. A módszerrel akár repülőgép-katasztrófákat vagy hídösszeomlásokat is meg lehet előzni.
A Science tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint a kutatóknak sikerült jobban megérteniük, mi vezet az ilyen nagyon apró törésekhez. Az úgynevezett ciklikus terhelés – ami a korábban felhozott példáknál a légnyomás változása és a folyamatos forgalom – folyamatosan molekuláris töréseket hoz létre a legellenállóbb fémekben is, ezek pedig repedésekké válnak, és egyre növekednek, amíg katasztrófához nem vezetnek. A repülőgépekben például pontosan ezen elhasználódás miatt cserélik rendszeresen az alkatrészeket, ez azonban nagyon pénz- és időigényes folyamat. A Johns Hopkins kutatói most olyan módszert dolgoztak ki, amivel ez elkerülhető lehet: az újítás abban áll, hogy a lehető legnagyobb nagyítással dolgoznak, és nemcsak a repedés megjelenése előtti időszakot vizsgálják, hanem a terhelés kezdetétől figyelik az anyagot.
Forrás: 24.hu; Fotó: MTI
Királytigris
2020-10-09 at 22:33
Ezt nevezik anyagfáradásnak. Ez már régi dolog, nincs ebben semmi új. Ez minden anyagnál ismert, és a repülőgépeket csak meghatározott repülési ideig lehet használni. Időszakos ápolásokon, javításokon röntgenezéssel ellenőrzik a főbb teherviselő elemeket.
Kristóf
2020-10-09 at 22:26
Először én sem értettem, hogy miért neveztek el egy egyetemet egy motorversenyzőről:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/John_Hopkins_(motorcyclist)
A zsenialitás úgy látszik univerzális.
Biztosan kiváló megoldás új korától mondjuk havonta lebontani egy gép lemezeit és kibelezni, hogy megnézhessék a szerkezeti elemeit mikroszkóppal.
Szerintem a másik nagy mágus társaság, a Harvard biztosan tud gazdasági megközelítésű megoldást a problémára. Az öreg gépeket eladják Afrikába és Dél-Amerikába, ahol majd dupla haszonként még az ottani légitársaságok statisztikát is rontják az amerikaihoz képest ha olykor szétesnek a levegőben.
"Lárifári"
2020-10-09 at 19:51
Ezek a hopkinszjánosék baromi okosak! Értenek a covidhoz, a repüléshez, szerintem a térhajlitáshoz is , csak a szerénységük nem engedi, hogy nyilvánosságra hozzák!
Eddig “az angol tudósok”-kal adták el a barom álhíreket, most frissítettek hopkinszra.
benzoli
2020-10-09 at 19:09
Egy egeszen jol bevalt modszer. A Kiselejtezes. De mindig vannak “megegyszer-utoljara” hivok.
Lajos
2020-10-09 at 18:29
Vagy wécé papírból kel készíteni és akkor nem szakad le.
egon samu
2020-10-09 at 17:47
A repülögép szárnyit a törzs mentén perforálni kell: mint a wc-papír sem a perforációnál szakadt…
Ehhez tényleg nem kell Kill-Gates “Johns-Hopkins” egyeteme a balliberálisok fellegvárából, Baltimore-ból.