Egyre lesújtóbb állapotban van a miskolci tömegközlekedés, az új menetrend nincs harmóniában a helyiek és a turisták utazási szokásaival. Még az 5-ös buszt is megszüntették, amellyel a kiemelt turisztikai célpontot, Lillafüredet lehetett megközelíteni, a belvárosi vonalakon harminc percenként követik egymást a járatok, a peremterületekre csak óránként jut busz, de ez a kevés járat sincs összehangolva az átszállópontokon. A közgyűlési többséget alkotó szivárványtestület az előző városvezetésre és a kormányra mutogat. Az MVK Zrt. felügyelőbizottságának szocialista tagja azt állítja, a menetrendet Miskolcot nem ismerő pesti mérnökök készítették. Bartha György szerint túl kevés a zsebben a lóvé, ezért kellett ritkítani a járatokat. A cég vezetőinek fizetésemelésére azonban ismét jutott pénz, a dolgozók megélhetése viszont veszélyben forog, bújtatott létszámleépítés zajlik a vállalatnál. A VEKE miskolci vezetője portálunknak kifejtette, járatszám csökkentéssel lehetetlen spórolni, amit megtakarítanak, azt elbukják a bevételi oldalon. A VEKE azt javasolja az utasoknak, írjanak a közlekedési cégnek és a sajtónak, menjenek el a végletekig, mert, ha ezt lenyelik, Miskolc elveszíti nagyváros jellegét.
Alaposan felkavarta az új menetrend a helyiek életét. A megyei kórház orvosainak és nővéreinek jelentős része az agglomeráció településein él. Sok ápoló eddig távolsági busszal vagy vonattal jutott be Miskolcra, és az MVK járataival ment a kórházig. Mostanában azonban nincs csatlakozásuk, információink szerint ezért az intézmény vezetése leszerződött az egyik taxitársasággal, mely azokat a dolgozókat szállítja, akik a városi közlekedés szétverése óta nem tudnak máshogy mozogni a lakó- és munkahelyük között. Mostohán bánik a közlekedési vállalat az ország egyik legnagyobb lakótelepén élőkkel is, a több tízezer lelkes Avast érintő járatok száma is jelentősen megcsappant, de Perecesen és a város peremterületein még rosszabb a helyzet, sok külvárosi részt óránként egy járat érint.
Kigolyózták a civil szakembereket a közlekedési vállalattól
Nincsenek csatlakozások, nincsenek meghirdetve az InterCity vonatok érkezéséhez, indulásához hangolt járatok. A belvárosi csatlakozási rendszert szétverték. Korábban az olyan forgalmas csomópontokon, mint a Centrum vagy a Villanyrendőr a ritkább közlekedésű időszakokban össze voltak hangolva a buszok és a villamosok
– hangsúlyozta érdeklődésünkre Fejér Balázs, A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) miskolci tagszervezetének vezetője, aki arról is beszámolt portálunknak, hogy tavaly nyáron és az ősz folyamán a polgármester felkérésére a VEKE is részt vett a menetrend és a hálózat megújításában, ám a Miskolci Közlekedési Vállalat berkeiből, – ahol még a felügyelőbizottsági állásokat is politikusok töltik be – hamar kigolyózták a civil szakembereket.
Mintha bosszúból minden fejlesztésként értékelhető fejleményt kiradíroztak volna a menetrendből, amelyeket korábban tanácsoltunk nekik
– panaszolta a VEKE helyi elnöke.
A városvezetés és a Holding megszorításokat követelt
Az idei költségvetésben kétmilliárdot szánt a város a tömegközlekedésre, ám a vállalat először 3,15, majd 3.6 milliárdot kért. A városvezetés megszorításokat szorgalmazott, az önkormányzat cégeit tömörítő Holding azt kérte a közlekedési vállalattól, hogy amin csak tudnak spóroljanak, ők pedig a járatcsökkentés mellett döntöttek
– idézte fel az előzményeket Fejér Balázs, aki szerint a járatcsökkentés nem orvosság a vállalat anyagi gondjaira.
Nem lehet ezzel spórolni, ennyit főleg nem, a teljesítménycsökkentés sosem hoz jó eredményt. A tapasztalat azt mutatja, ha ritkítják a járatokat, sokan elpártolnak a közösségi közlekedéstől, más alternatívát keresnek. Például használt autót vesznek, amely iránt a járvány idején egyébként is megugrott a kereslet, erre a tendenciára még egy lapáttal rátenni a menetrend megnyirbálásával súlyos szakmai hiba
– szögezte le a VEKE miskolci vezetője.
A szakember kifejtette, hogy többet fog bukni a bevételi oldalon a cég, mint amennyit megspórol, hiszen kevesebben vesznek majd jegyet és bérletet. Miskolcon zömében korszerű CNG autóbuszok járnak, amelyeknek nem csupán a káros anyag kibocsátása alacsony, hanem a fogyasztásuk is, ráadásul a CNG üzemanyag kevesebbe kerül, mint a gázolaj, így sokkal olcsóbb az MVK-nál az üzemeltetés, mint a csak dízelüzemű járműflottával rendelkező társaságoknál. A futásból származó költség elenyésző az MVK esetében, és a villamosok is költségtakarékosak.
Tolerálhatatlan és használhatatlan menetrend
A nagyvárosi közlekedésben, ha csúcsidőben tizenöt percnél, csúcsidőn kívül pedig harminc percnél ritkábban indulnak járatok, az a menetrend már tolerálhatatlan és használhatatlan
– hangsúlyozta Fejér Balázs.
Most léptük át a küszöböt, már egyes nagy forgalmú vonalakon is ritkábban követik egymást csúcsidőben tizenöt percnél a járatok. A külvárosi részek esetében pedig csúcsidőn kívül óránként indulnak buszok
– tette hozzá.
Nem gondoltam volna, hogy valaha ilyen mélységbe süllyed a miskolci közlekedés, és ha ezt néhány héten belül nem sikerül visszacsinálni, akkor kicsi az esélye annak, hogy ez később jobb lehet. Nem hittem, hogy ezt valaha meg merik csinálni, de megtették most a járvány farvízén
– mutatott rá a szakember.
Drasztikus változást akarnak lenyomni az emberek torkán
Korábban, 2012-ben tizenkét százalékos teljesítménykivonásba is belebukott az MVK vezérigazgatója, Kókai Ernő, ehhez képest most harminc-harmincöt százalékos járatritkítást akarnak lenyomni az emberek torkán, úgy, hogy jelentősen megemelték a bérletek és jegyek árait. Most elég borúsak a kilátások, de el kell menni a végletekig.
– érvelt érdeklődésünkre Fejér Balázs, a VEKE miskolci tagszervezetének a vezetője, aki azt javasolta az utazóközönségnek, hogy írjanak az MVK közönségszolgálati irodájának és forduljanak a médiához. Próbáljanak meg minél több fronton nyomást gyakorolni az MVK-ra és a városvezetésre.
Minél hamarabb vissza kéne térni a korábbi tanszüneti menetrendhez, amely február 1. és március 11. között volt érvényben, melyhez képest harminc százalék körüli járatcsonkítás történt. Egy gombnyomással vissza lehet térni a jobban működő rendszerhez
– üzente az illetékeseknek a civil szakember.
A polgármester csak hümmögni szokott
Miskolc város honlapján és a polgármester közösségi oldalán egy árva szót nem találtunk a tömegközlekedést érintő lesújtó intézkedésekről, pedig egy ilyen horderejű ügyről illene közzétenni legalább egy dokumentumot, hogy értesüljön róla az utazóközönség, kinek az aláírása szentesítette az intézkedést. Erre a változtatásra elvileg rá kellett bólintania a cég felügyelőbizottságának is, melynek tagjai, Bartha György (MSZP), Badány Lajos (Jobbik), Prokaj Tamás (Momentum) és Tompa Sándor (DK) havi juttatást kapnak felügyeletükért, miközben képviselőként bármikor ellenőrizhetnék az önkormányzati vállalat működését. A veszélyhelyzetre való tekintettel a polgármester azonban most egymaga is hozhat ilyen drasztikus döntéseket. Városházi informátorunk szerint Veres Pál csak hümmögni szokott, mikor szóba kerül ez a neuralgikus téma.
A farok csóválja a kutyát, a baloldal holdudvarra kiszipolyozza Miskolcot
A választásokon függetlenként induló egykori gimnáziumi igazgató hátán a hatalomba visszatérő baloldali politikusok és azok holdudvara nem tűri a civil kontrollt, ezért kifúrták a Veres Pál által felkért VEKE szakértőit az MVK-tól. A civil szervezet és a baloldali városvezetés között elmérgesedett a viszony, ezt tükrözi a civil szakértők és a szivárványtestület tagjai között A VEKE Facebook-oldalán kibontakozó kommentháború is, melyből az is kiderül, hogy a szakmai szervezet szerint Miskolcon a farok csóválja a kutyát, azaz a Holdingot ellepő érdekcsoportok tagjai diktálják a megszorítások tempóját. Az internetes vita során a a helyi baloldal kommentszekciója rávetette magát a civil szervezet oldalára. Kun Péter, a 2010 előtt regnáló balliberális városvezetés kommunikációs tanácsadója az írta, ha a kormány visszaadna az MVK-nak egymilliárdot, a cég szívesen sűrítené járatait, ám a VEKE egyik vezetője válaszában rávilágított, hogy jelenleg a szolgáltatás lezüllesztése zajlik a vezetőséget és a haverokat kifizetik az utasok érdekeire viszont magasról tesznek.
Budapesti mérnökök cseszték el a miskolci menetrendet
A fontos helyi kérdésekről nem a helyiek, hanem importált „szakemberek” döntenek, ezt támasztja alá Bartha György, álláshalmozó szocialista önkormányzati képviselőnek a VEKE közösségi oldalára írt kommentje is, amely szerint a csapnivaló miskolci menetrendet a várost egyáltalán nem ismerő budapesti mérnökök rakták össze.
Nem vagyok én sem elégedett ezzel a menetrenddel. Azért sem, mert a budapesti mérnök iroda tagjai, akik ezt elkövették, nem rendelkeznek hely-és terepismerettel
– fakadt ki a Facebookon az MVK felügyelő bizottságának szocialista tagja, Bartha György.
Veres Pál szerint megfelelő a menetrend
Az világosan látszik, hogy ezekhez a népszerűtlen intézkedésekhez nem szívesen adja arcát a városvezető, ám a kormányhivatal vezetője azt állítja, Veres Pál támogatja a járatcsökkentéseket és úgy vélekedik az új menetrendről, hogy az kielégíti az utazóközönség igényeit.
A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei kormányhivatal legutóbb tavalyi év decemberében hagyott jóvá járatsűrítési tervet, akkor a decemberi tanszünet indokolta ezt. Ami azóta történt, az kizárólag az MVK ZRT. illetve Miskolc vezetésének a felelőssége, ezeket a menetrendeket, amelyeket követhetetlen szempontrendszer alapján állítottak össze a kormányhivatallal nem egyeztették. Több levélváltást is folytattam emiatt a polgármesterrel, aki ragaszkodik az álláspontjához, miszerint a szolgáltatás a városlakók igényeit kielégíti
– magyarázta a PestiSrácok.hu kérdésére reagálva Alakszai Zoltán, a kormányhivatal vezetője.
“Kevés a lóvé a zsebben”, ezért csak a vezetők bére emelkedik
Lehet követelőzni, észt osztani, de ha nagyon kevés lóvé van a zsebben, akkor csak annyiból lehet gazdálkodni
– érvelt a járatritkítások mellett Bartha György a Facebookon, aki szerint az előző városvezetés és a kormány hibája, hogy nem jut pénz a tömegközlekedésre.
Bár a nyilvánosság előtt folyton amiatt panaszkodnak a baloldali városatyák és cégvezetőik, hogy nincs pénz minőségi szolgáltatásra, arról mélyen hallgatnak, hogy a járatritkításokkal és a tarifák megemelésével egy időben megemelték a cég vezérigazgatójának és az operatív igazgatónak az illetményét is. Míg a vezetők jövedelme rendületlenül növekszik, az egyszerű dolgozók megélhetése veszélyben forog. A buszsofőröktől és ellenőröktől megvonták a pótlékokat, a bújtatott leépítés keretében többeknek hatórás foglalkoztatást vagy takarítói munkát ajánlottak fel. Megalázó helyzetbe hozták a törölt járatok sofőrjeit is, a villamosvezetőket például kiküldték terepmunkára utasszámlálónak.
Arra azért futja, hogy a vezető káderek népszerűtlen intézkedéseit magas juttatásokkal hálálják meg, miközben az utasok egy része inkább már gyalog jár, a vállalat pedig a valaha volt legnagyobb válságát éli. A cégvezetőknek járó fizetésemelésre természetesen megvan a keret, hiszen megspórolták a rávalót a miskolci utasokon
– kommentálta a történteket Soós Attila, a miskolci közgyűlés Fidesz-KDNP frakciójának vezetője.
Bartha György nagypolgári megélhetésére is kellett a pénz, ő ugyanis öt jogcímen is kap jövedelmet a várostól, ráadásul ennek a bérnek egy jelentős részét pont a nagy bajban lévő közlekedési vállalat fizeti
– világított rá a kormánypárti politikus, aki portálunknak nyilatkozva azt is hangsúlyozta, hogy 2021. évi költségvetés tervezésekor a baloldali városvezetés hatszázmillió forintot egy tollvonással elvont a cégtől.
Nem azért, mert nem volt meg ez a pénz, hanem azért, mert ez a hatszázmillió a haverok, barátok, rokonok, párttársak fizetéseire, megbízási díjaira és tiszteletdíjaira kellett
– szögezte le Soós Attila.
Kiemelt kép: MTI/Vajda János
Facebook
Twitter
YouTube
RSS