Legalább heten meghaltak, amikor összeütközött két hajó szerda este Budapesten, a Dunán, a Margit híd alatt, és az egyik elsüllyedt. A balesetnek hét könnyű sérültje van, hét holttestet megtaláltak, és további 21 eltűntet keresnek, akik valószínűleg szintén életüket vesztették. Az elsüllyedt Hableány nevű hajó fedélzetén 33 dél-koreai turista és kéttagú személyzet tartózkodott. Az áldozatok hozzátartozói ma kora délután Budapestre érkeztek. A Hableányt felborító Viking Sigyn szállodahajó kapitányát még aznap éjjel kihallgatta a rendőrség, csütörtök késő este meggyanúsították és őrizetbe vették, most pedig az ügyészség indítványozta a letartóztatását. Az áradó Dunának hatalmas a sodrása, ami egyelőre lehetetlenné teszi a búvárok lemerülését és az elsüllyedt roncs átkutatását, majd kiemelését. Értesülésünk szerint a hajók külső fekete dobozát a rendőrség lefoglalta, ami fontos bizonyíték lehet a hatóság kezében. Az ügyészség pénteken indítványozta a gyanúsított letartóztatását.
Bors: Felmondásra készült az eltűnt matróz
Kollégái elmondása szerint a felmondásra készülődött P. János, a szerda este elsüllyedt Hableány sétahajó egyik magyar matróza, aki továbbra sem került még elő, ahogy a magyar kapitány, L. László sem – írja a Bors. A napilap megszólaltatta P. László 81 éves édesanyját, aki már nem reménykedik abban, hogy a fia túlélte a katasztrófát.
A baleset előtti nap volt a születésnapja, a párjával kilátogattak az állatkertbe. Rengeteg munkája volt, nem akartam zavarni, de ő felhívott. Akkor beszéltünk utoljára. Mindig hívni szokott, ha történik valami baj, hogy tudjam, vele minden rendben van. De most nem csörgött a telefonom. Háromszor is felhívtam, de a mobilja csak sípolt. Ekkor már éreztem, hogy vele is nagy baj történt.
Az asszony azt mondta, mindkét fia gyerekkorától kezdve imádta a vizeket, János sokat evezett a Tiszában. Korábban katonatisztként dolgozott, de a hajózás mindig a szenvedélye volt. Nem tudom, hogy jött már szóba, de annyira szerette a munkáját, hogy évekkel ezelőtt azt mondta, ha történik vele valami, a Dunába szórjuk a hamvait – idézte a Bors a gyászoló anyát.
Lehetetlenek a mentési körülmények, de a koreaiak türelmetlenek
A koreai sajtó a dunai hajókatasztrófával van tele, az ázsiai országban mind a magyar forrásokból érkező tájékoztatást, mind az elhúzódó mentést egyre türelmetlenebbül fogadják. A Duna azonban igazán vad arcát mutatja, a segíteni érkező osztrák búvárok például nem is vállalták a merülést ilyen körülmények között.
A roncshoz elsőként lemerült magyar ipari búvár elmondása szerint semmit sem lehet látni a víz alatt, és a hatalmas sodrásban lehetetlen dolgozni. Jelenleg megpróbálják leárnyékolni azt a helyet, ahol a hajó fekszik, hogy bejuthassanak a roncsba. Délután új irányból, a híd pillérje felől kísérelte meg a merülést egy búvár. A létrán leérve leugrott a mederbe, de a sodrás miatt nem tudta megközelíteni a roncsot, majd amikor vissza akarták húzni, a légzőcsöve beakadt a létrába. Csak mentőbúvár segítségével, a légzőcsövet elvágva tudták kihúzni.
A dél-koreai sajtó azt is megdöbbenéssel közölte, hogy a hatalmas budapesti hajóforgalom ellenére nincs azonnali riasztórendszer, az első bejelentés így csak tíz perccel az eset után történt. A túlélőket a környéken mozgó magánhajók szedték fel. Azt is kiemelték a koreai hírekben, hogy a budapesti hajóutak kezdetén nem kapnak balesetvédelmi oktatást a turisták. Egy 7 másodperc alatt a víz alá nyomott hajón ugyanakkor aligha tudna segíteni bármilyen biztonsági gyorstalpaló a hajó belsejébe szorulókon.
Mint kiderült, a bejelentő is az egyik hajón utazott, amikor meghallotta az egyik matróztól, hogy mi történt. Vacillált, hogy felhívja-e a segélyhívót, mert azt gondolta, a hatóságok már úgyis értesültek róla, de legnagyobb meglepetésére a segélyhívó telefonos munkatársa nem tudott a balesetről. Ez a hajó két túlélőt mentett ki, és a kapitánya holttesteket is látott a vízben sodródni.
A Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata közreadta az elsüllyedt Hableányról készített szonárképet. Ezen látszik, hogy a hajóroncs az oldalán fekszik. A roncs legmagasabb pontja a vízszint alatt 2 méterrel van, a legmélyebb pontja 7,5 méterre van. A fehér kishajóikon és a folytonos fehér vonal a folyó északi irányát jelöli.
Fontos bizonyíték lehet a rendőrség kezében
Nem érzi magát bűnösnek és álláspontja szerint nem hibázott – ezt mondta el a kihallgatásán a nyomozóknak a csütörtökön meggyanúsított szállodahajó kapitánya. Ezt C. Yuriy ügyvédje nyilatkozta a PestiSrácok.hu-nak. Élő Gábor portálunknak azt is elmondta, hogy ügyfelét a baleset után azonnal megszondáztatták, de tudomása szerint nem volt alkoholos befolyásoltság alatt, és nem is aludt el. A védő közölte, hogy a hajókapitányt a halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés veszélyeztetése gondatlan alakzatával gyanúsítják, de hozzátette: szerinte a megalapozott gyanúhoz nem volt elegendő bizonyítéka a hatóságnak. Élő Gábor utalt rá, hogy még több szakértői véleménynek is el kell készülnie, ráadásul a kisebb hajó roncsát még meg sem tudták vizsgálni a szakemberek.
Megjegyezzük: a hajókhoz tartozik a repülőgépek fekete dobozaihoz hasonlító eszköz, amely a rádióforgalmat és a hajók útvonalát rögzíti. Ezt a rendőrség információink szerint lefoglalhatta, annak tartalmát ellenőrizte, így feltételezhető, hogy ez az ügyben perdöntő lehet. Érdekesség még, hogy a rádióforgalmak adataiból kiderült, hogy a hajósok egymás között beszéltek a balesetről, ám a hatóságnak ezt nem jelezték, ahogy az állampolgári bejelentés is csak tíz perccel a tragédia után történt. A tragédia leginkább egy utoléréses közlekedési balesethez hasonlítható, hiszen a szállodahajó beérte, majd maga alá gyűrte a Hableányt.
Nem sokkal később érkezett a hír, hogy a nyomozó hatóság előterjesztése alapján a Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség indítványt tett a gyanúsított letartóztatására, mivel álláspontja szerint a terhelt jelenléte csak így biztosítható az eljárásban. A nyomozási bíró várhatóan holnap dönt a kényszerintézkedésről.
A BM közleménye szerint még nem tudták megközelíteni az elsüllyedt hajótestet
A Belügyminisztérium (BM) friss közleményt adott ki a Hableány hajó mentésének munkájával kapcsolatban péntek délután. A BM szerint mivel még meg sem tudták közelíteni a hajótestet a magas vízállás, a nulla látótávolság és az erős sodrás miatt, egyedi megoldást kell találni az elsüllyedt hajótest kiemeléséhez, mert egyik hagyományos eljárás sem működik. Ahogy fogalmaztak: „a lehetőségeket elvi modellkísérletekkel és gyakorlati tesztmerülésekkel is vizsgálják, mivel a hajótestet az eddigi merülések során nem lehetett megközelíteni”. Azt írják, a TEK a munkálatok koordinálására a Margitszigeten kihelyezett vezetési pontot állított fel, ahol hatvan fős csapat (mérnökök, hídépítők, vízügyi szakértők, illetve magyar és külföldi búvárok) keresi azt a biztonságos megoldást, amivel első ütemben vagy a hajótestet, vagy a nagy valószínűséggel a hajótestbe szorult személyeket a felszínre lehet emelni.
Helyszínen tartózkodó kollégánk szerint a roncs helyét kijelölték a hatóságok: egy sárga és egy piros bója jelzi az elsüllyedt Hableányt a Dunában. A május 29-én a Margit híd magasságában elsüllyedt termes személyhajó kiemelésével kapcsolatos feladatok irányításával Pintér Sándor belügyminiszter a TEK főigazgatóját, Hajdu János vezérőrnagyot bízta meg – áll szintén ebben a közleményben.
Segélykiáltásokat hallottak a szemtanúk
A baleset túlélői, illetve a mentésben részt vevő többi hajó utasa után csütörtökön a nemzetközi sajtónak nyilatkozott több olyan utas is, aki a Hableány nevű városnéző hajóval ütköző Viking Sigyn szállodahajó fedélzetén utazott – írja az AFP tudósítása nyomán az Index.
A balkonunkon voltunk és embereket láttunk a vízben, akik kétségbeesetten kiabáltak segítségért. Nem éreztünk semmit, nem tudtunk róla, hogy mi történt, de egyszerre azt vettük észre, hogy emberek vannak a vízben. Rettenetes volt
– mondta az AFP nemzetközi hírügynökségnek Ginger Brinton, a Viking Sigyn 66 éves amerikai utasa. A Viking egy másik amerikai utasa arról számolt be megrendülten, hogy a Hableány milyen gyorsan tűnt el a víz alatt. A 62 éves Clay Finley azért tartózkodott a fedélzeten – miközben a legtöbben még vacsoráztak –, mert a Parlamentet akarta fotózni. A vélhetően az orrhoz közel tartózkodó Finley fényképezés közben volt szemtanúja a balesetnek.
Láttam, hogy a hajó felborul, emberekkel a fedélzetén. Talán 10-15 másodperc lehetett az egész, és vége volt. Senkit sem láttam felbukkanni
– mondta a férfi könnyeivel küzdve az AFP-nek. Az eddig hivatalosan hét halálos áldozatot követelő és 21 eltűnt, valószínűleg szintén életét vesztő áldozattal járó balesetről nyilatkozott a szintén amerikai Denise Hingorany is, aki férjével, illetve testvérével és sógorával utazott a hajón. Ő a WPRI Eyewitness News nevű amerikai tévécsatorna honlapjának számolt be az átéltekről csütörtökön telefonon. Hingorany elmondta, hogy a rossz időjárás miatt a legtöbb utas az erkélyről, illetve az alsóbb szinteken lévő teraszokról nézte a várost, és ő is azt mondta, hogy a hajón semmit sem éreztek az ütközésből. Egy házaspár viszont a legfelső fedélzeten volt, amikor a baleset bekövetkezett. Hingorany azt is elmesélte, hogy ezt követően a hajó váratlanul megállt, majd körülbelül magyar idő szerint szerda este 22:30-kor az eset helyszínétől nagyjából egy mérföldre (1,8 kilométerre) kikötöttek, és a nyomozók kikérdezték a kapitányt, illetve az utasokat is. Akik aludtak, azokat a rendőrök felkeltették.
A mentés pillanatában készült exkluzív hangfelvételt közölt a Trend FM, amelyen a környéken állomásozó hajók és a mentőcsapatok tagjainak hangforgalmazása hallható, miközben a szerda esti hajókatasztrófa túlélőit és áldozatait keresték.
Gyanúsított az ukrán kapitány – A Viking Sigyn másik kapitánnyal továbbállt
A PestiSrácok.hu rendőrségi forrásból megtudta, hogy a Viking szállodahajó ukrán származású kapitányát, a 64 éves odesszai C. Yuriy-t halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés veszélyeztetése miatt gyanúsítottként hallgatták ki csütörtök este, majd őrizetbe vették és indítványt tesznek az előzetes letartóztatására. Információink szerint a kapitány nem tartja magát felelősnek; állítja, a Hableány elé hajtott, s emiatt történt a katasztrófa. Mindazonáltal úgy értesültünk, hogy a rendőrség több kamerafelvételt és egyéb nyomot elemzett az ügyben, amelyek arra utalnak, hogy a Viking szállodahajó nem a kijelölt nyomvonalon haladt, s a Hableány azért úszott elé, hogy kikerülje a Margit híd pillérét.
Szakértői vélemény szerint az eddig megismert felvételek is arra utalnak, hogy a Hableány nem önszántából fordult a Viking Sigyn elé, hanem az már az ütközés következménye volt. Az 1000 tonnás szállodahajó gyakorlatilag bedarálta a hatalmas, tompa orra alá a mindössze 40 tonnás sétahajót.
Cikkünk megírása után húsz perccel a rendőrség a police.hu-n közleményt adott ki, amelyben megerősítették a gyanúsítást és az őrizetbe vételt. Az éjjel folyamán, egy másik kapitány vezetésével már el is hagyta Budapestet a tömegszerencsétlenséget okozó Viking Sigyn. A legutóbbi, a VesselFinder oldalon található legutóbbi helyzetjelentés szerint hajnali öt órakor Esztergomnál járt a németországi Passauba tartó szállodahajó.
Az áradó folyó miatt nem tudnak bejutni a roncsba a búvárok
Nagy szamárság lenne a szállodahajók kitiltása a belvárosból, de oda kell figyelni a hajózási szabályzat betartására. Budapesten régen, még a csepeli kikötő megépülése előtt is a belvárosban voltak a kikötők, és a főváros rengeteg pénztől fosztaná meg magát, ha a továbbiakban nem adna erre lehetőséget
– jelentette ki az M1-en Solymos András hajómérnök, aki úgy véli, emberi hiba okozhatta a balesetet.
If. Adamkó Péter barlangi búvár arról beszélt, hogy a sodrás erejének ellensúlyozására 30-50 kilogrammos felszereléssel dolgozó ipari búvárok merültek le, hogy átkutassák az elsüllyedt hajót. Ha holttesteket találnak a Hableányba szorulva, akkor előbb egyenként fel kell hozniuk őket, és csak azután emelhetik ki a vízből a roncsot. A Duna vízszintje azonban változatlanul emelkedik, életveszélyes a merülés; az eddigi próbamerülésekből látszik, hogy jelenleg lehetetlen a víz alatt dolgozni. Az egyik búvár elmondása szerint még a létrát sem tudta elengedni, akkora a sodrás. A meder alján fekvő hajóroncsot teljesen körbehatárolták, és felvonultatták a kiemeléshez szükséges műszaki eszközöket, darukat, pontonhidakat, ám kérdéses, mikor kezdhetik meg az elsüllyedt Hableány kiemelését. A Duna holnap kora délután tetőzik Budapestnél a vízügyi előrejelzések szerint, ám keddig nem várható apadás.
Közben megérkezett a Margitszigetre a dél-koreai katonai mentőcsapat, akiket a szökőkút előtti parkolórészen kialakított operatív vezetési ponton fogadott Hajdu János vezérőrnagy, a Terrorelhárítási Központ főigazgatója. Szintén megérkeztek az Ausztriából küldött katonai búvárok. Budapestre érkezett Kang Kjung Vha koreai külügyminiszter is, aki magyar kollégájával, Szijjártó Péterrel közös sajtótájékoztatót tartott, és megköszönte a magyar mentőegységek munkáját.
Budapestre érkeztek az áldozatok hozzátartozói
A dunai sétahajó-baleset áldozatainak tíz családtagja indult el pénteken hajnalban Szöulból. Az utat a balesetet szenvedett koreai turistákat utaztató Very Good Tours ajánlotta fel a hozzátartozóknak, és az iroda munkatársai is Budapestre jönnek. Körülbelül két tucat ember érkezett a magyar fővárosba kora délután az első géppel, de továbbiak érkezése várható: összesen mintegy negyvenen jönnek. A hozzátartozók felkeresik a tragédia helyszínét, és az áldozatok azonosításában is részt kell venniük.
A koreai utazási iroda egyúttal bejelentette, hogy pert indít a baleset okán elszenvedett, jelentős bevételkiesés miatt. A cég veszteségét növeli a hozzátartozók ideutaztatásán túl, hogy nagyon sokan mondták vissza kelet-európai útjukat a baleset után. A Very Good Tours képviselői megvárják a magyar hatósági vizsgálat eredményét a jogi lépések előtt, hogy eldönthessék, a balesetet okozó szállodahajó svájci tulajdonosát, üzemeltetőjét vagy ukrán kapitányát pereljék be.
Forrás: PS/MTI, Index, Blikk, Magyar Nemzet, Hír TV, HVG, 24.hu, 444
Facebook
Twitter
YouTube
RSS