
Az Antall-kormány rettenetesen nehéz helyzetet örökölt 1990-ben. Az első perctől kezdve szabotázsokkal találták szembe magukat a saját kormányzati háttér-intézményeik, és úgy általában az államapparátus részéről. Folyamatos dezinformációs kampány zajlott a kormány ellen, a média kirívóan ellenséges volt velük szemben. Mindemellett a gazdasági helyzet is borzasztóan nehéz volt; a kormány bízott ugyan a nyugati háttérsegítségben, azonban végül magára maradt a kommunizmus örökségének eltakarításában. Nem volt stabil a kormány társadalmi háttere sem, az önkormányzati választásokon az SZDSZ bizonyult az erősebbnek.
1990. október 21-én érkezett haza a kormány Amerikából, egyből kormányülést tartottak és itt döntöttek a benzináremelésről: 65 százalékos áremelkedést határoztak meg, ami nyilvánvalóan sokkolóan nagy. Hatósági árszabályozás volt érvényben, a kormány szabta meg az árakat, ez még a kommunizmus öröksége volt. Magyarországnak 8-10 napra elegendő tartaléka volt ekkor, elsősorban a szovjet függés eredményeképp, hiszen ez zsarolási potenciál volt az országgal szemben. Megállapodás született, hogy 1991-től dolláralapra helyezik az olajszállítást, ez az oroszoknak sokkal jobb üzletet jelentett, emiatt kevés üzemanyagot szállítottak addig. Alapvetően 40 napnyi tartalék kellene, hogy legyen; tényleg az ország működőképességének megőrzése volt a tét. Folyamatosan csökkent a magyar készlet, a taxisblokád előtt ez már csak négy napnyi volt. Ekkor jött az Öböl-válság is, ami már csupán két napra csökkentette a tartalékot.

Szekér Nóra – Modellváltás ’89 – Tetszettünk Volna… ? Fotó: Horváth Péter Gyula
Szekér Nóra elmondta, hogy hihetetlen sajtóhisztéria vette kezdetét, hiszen kiszivárogtatták az emelést; mindenki vásárolt, ami közvetlen válsághelyzetet okozott. Titoktartás védte a hatósági ár változását, nem volt szabad kiszivárogtatni, de mégis megtörtént. A kormány ekkor még tagadott. Október 25-én hivatalos kormányülést tartottak, a benzin árának emelése nem volt napirenden, hiszen már korábban döntöttek az ügyben, ez egyelőre még titokban maradt. Ezt követően azonban a sajtó elé tárták a szituációt; még aznap, pár órával később a taxisok már elkezdtek gyülekezni, este fél 8-ra megtelt a Kossuth tér a taxisokkal, akik tárgyalni akartak. Erre a kormány nyitott volt, de nem zsarolópozícióból, mondta Siklós Csaba, közlekedési miniszter. Másnap reggelre várták a küldöttséget, de azzal a feltétellel, hogy a blokádot oldják fel. Október 25-én este 23 órára az össze budapesti híd blokád alá került, kivéve a Lánchíd, ahol egy sávon nyitva hagyták a közlekedést.
Másnap reggel, október 26-án már a teljes ország blokád alatt volt. Hihetetlen mértékű és szervezettségű, teljes lezárás volt, a sínekhez is odaálltak a taxisok, akár azt is blokád alá vonhatták volna.
Felmerül a kérdés, hogy 12 óra alatt ilyen szervezettségű blokád létrejöhetett-e? Külön kis társadalom a taxis, az állambiztonság feltehetően komoly kapcsolatokkal rendelkezett a köreiben. Könnyű volt taxisnak lenni, csak Budapesten 10 ezer taxis volt, 40 ezer országosan, ezzel le lehetett fedni az országot. Ekkor Bécsben 2 ezer taxis volt. CB-rádiós rendszerük működött, amit egy vonalra lehetett kapcsolni, így a szervezés közvetlen és könnyű volt. Sok korábbi pártállami ember csinált magántaxi-céget. Nagyon jól koordináltan és hozzáértéssel működött a blokád; úgy állították be az autókat, hogy ha nekik megy egy komoly harckocsi, nem szétcsúsznak, hanem maradnak, farkasfogszerűen. Az átlagember ezt nem tudja felmérni.
Antall József kórházban volt, műtétet hajtottak végre rajta, az időzítés sem lehetett véletlen. Október 27-re üzemanyagszállítmányok érkeztek, Antall intézkedett a betegágyból, így ez segített a kormánynak a tárgyalási pozícióban; helyettese Horváth Balázs volt, aki civilebb belügyminisztériumot próbált kialakítani, a rendőrség szemében nem volt sok tekintélye.
Hogy lehet megoldani a helyzetet? Külön verziók születtek, az egyik szerint a rendőrség katonai járműveket kölcsönzött volna, legénység nélkül, de ezt Göncz Árpád nem engedélyezte, félreértelmezve a jogkörét. A másik terv az volt, hogy egyenként kiemelik a taxisokat, elveszik a slusszkulcsukat és elviszik az autójukat utána. Egyik verzió sem lépett életbe, ebben is jelentős szerepe volt Göncz Árpádnak. Rizikós lett volna ez a megoldás is, összecsapásoktól féltek; Göncz Árpádnak ki kellett volna állni és felszólítani a jogtalanság befejezésére a taxisokat. Göncz ezt sem tette meg, akit többen felkerestek a kormány tagjai közül, hogy adjon ki egy nyilatkozatot, de elutasította.

Budapest, 1990. október 28.
Horváth Balázs belügyminiszter (a szócsővel), mellette jobbra Für Lajos honvédelmi miniszter (j), Jeszenszky Géza (háttérben b2) külügyminiszter és az MDF (Magyar Demokrata Fórum) más politikusai a Parlament előtt a kormánypárti tüntetésen. MTI Fotó: Talum Attila
Horváth Balázs hangsúlyozta, hogy nem lesz atrocitás, azonban rengeteg pletyka keringett, hogy a kormány lövetni fog. Barna Sándor, budapesti rendőrkapitány azonban saját szakállára úgy nyilatkozott, hogy atrocitás készül, így az ő szerepe is legalább kétséges. A BRFK vezetője Göncz Árpáddal közös nyilatkozatot adott ki, hogy ha bármi történik, ők a nép pártján állnak.
Október 26-án tárgyalásokig is eljutottak, kompromisszumközeli állapothoz jutottak, azonban Göncz kiadott egy közleményt, miszerint a taxisok tartsanak ki, a kormány pedig vigye le az árakat; ez ismét megkavarta a helyzetet és nem született egyezség.
Október 27-28-án a kormány mellett is tüntetések kezdődtek, vasárnap, október 27-én 16.00-kor nagy tüntetés volt.
A küzdelem végső eredménye egy megállapodás lett, az érdekegyeztető tárgyalásokon a taxisok elfogadták a 12 forintos literenkénti kompenzációt, ezután a taxisok megszüntették a blokádot, és az utak felszabadultak.
Vezetőkép: MTI/Németh György
Pingback: Taxisblokád, a hálózat ellenforradalmi lázadása – A legprofibb, legaljasabb támadás az Antall-kormány ellen – Az Öreg
Tomi
2018-11-07 at 18:45
Sosem felejtem el az akkori szlogent ami èvekig ment. Áció Ráció privatizáció. Antal az egész országot ki privatizálta. Horn kormány meg befejezte.
ómió
2018-10-26 at 09:57
“Teccettek” volna némi tisztogatást produkálni! Bolsiéknak e téren se voltak skrupulusai.
Hesslerezredes
2018-10-26 at 17:13
Akkor elsősorban a stílussal volt baj – azzal, hogy az Antall kormány ugyanazt a sunyi áremelést folytatta, mint előtte a kommunista kormányok. Ha Antal kiáll és részletesen beszámol arról, hogy mekkora gáz van, és ennek okozói az előző – kommunista – kormányok, akkor talán nem lett volna blokád, vagy nem lett volna akkora társadalmi támogatottsága, mint amilyen volt. Egyébként akkor sokan egyfajta forradalomként élték meg a blokádot. Nekünk sem volt otthon épp kenyér, úgyhogy Újpest felé elindultuk a Wartburggal, hátul a 3 éves gyerekkel. 2 blokádon átengedtek minket, aztán a harmadiknál már nem, de ott, amikor mondtuk, hogy kenyér kellene, akkor a 4. blokádtól hoztak kenyeret, a gyerekünkre tekintettel, mert ott meg éppen friss kenyeret osztottak. Ingyen volt, és ez volt a fiam első “kenyérkeresete” :)))) Ja és a feleségem ennél a blokádnál azért hazazavarta az egyik általános iskolás tanítványát, aki ott éppen “forradalmárkodott” leckét írni.
Andromeda
2018-10-25 at 22:02
Most akkor Szekér Nóra, vagy Szekeres Nóra az eladó képaláírás alapján? Kérem a cikkírót, hogy tisztázza!
Köszönöm az elemzést, nagyon érdekes volt a cikk. Hogy milyen ördögien állások voltak a komcsik, a “Nyugattól” támogatva. Orbánékkal is pont ezt csinálták volna 1998-tól és 2010-tōl is. Egyelőre nem sikerült nekik, idén már akasztásokat, börtönözést stb. is beígértek.
Bartos Péter
2018-10-25 at 21:08
Horváth Balázs Antall József tudta és beleegyezése nélkül utasította a szárazföldi haderő parancsnokát a tűzparancs kiadására, de ő megtagadta azt. Utána le is váltották a tisztjéből. Ezt nem árt megjegyezni.
Mátyás
2018-10-25 at 21:03
Miért nem az amerikai olajvállaltoknál tüntettek a taxisok?
polizza
2018-11-06 at 15:00
Miért? A net-adóval kapcsolatban eszükbe jutott az, hogy a – mind külföldi tulajdonban levő – szolgáltatóktól követeljenek árcsökkentést? Nem. Mert így írták elő a tüntetőknek azok, akik tüntetni küldték őket.
Nem jutott eszükbe, hogy a magasabb adó magasabb állami jövedelem és az árcsökkentést követeljék ki a szolgáltatóktól.
Mondjuk mindenki mondja le a szerződését. Pár napig kibírja net nélkül.
( na persze nem mindenki, van aki állandóan lóg valaki másikon )
Aztán a kiharcolt árcsökkentés után lehet újrakötni.
Egyébként nem ártana egy kis ,,egyezkedés” az árak terén, hisz most már olyan mértékben kényszerítik az embert nem akart adatfogyasztásra, hogy az már elviselhetetlenül pofátlan.
Közben egyre derülnek ki dolgok, hogy mibe lát bele a szolgáltatónk. Hát igen, rendszergazda, mindent lát amit akar. Jól gondolom? bár nem vagyok nagy informatikus.
A technika ,,fejlődése” egyébként más téren is káros.
Korábban az ember egyszerűen nézhetett műholdvevővel számtalan adót. abból lehett nyelvet tanulni. Azután digitalizáltak, kódoltak.
Most már csak azt látjuk, amit a szolgáltató ad. Egyes nyelvenként egyet-kettőt.
És akkor most kezdenek el sipákolni egyesek, hogy a magyar nyelvű adókon menjenek a filmek eredetiben, hogy tanuljuk a nyelvet ( angolt, mert csak azt akarják állandóan ránk erőltetni! Más nem számít.), és aki mondjuk nem tudja olvasni a lebutított szöveget, az meg nem érdekel senkit.
Holott abból aztán senki nem fog nyelvet tanulni, hogy néha-néha feliratost néz. Abból viszont igen, ha reggeltől estig mindent azon a nyelven néz. Híradót, filmet, beszélgetőst, politikait, ismeretterjesztőst, főzőcskét, útleírót, történelmet, kabarét, színházi előadást, operát………..
De ezt elvették az idegen szolgáltatók, mert pénzt csináltak belőle maguknak.
pufff
2018-10-25 at 20:40
Vannak akik ész nélkül kritizálják Antal József miniszterelnököt ,nem gondolják át hogy Ő addig járatlan útra politizálta Magyarországot. Én is azt mondom az okoskodóknak : pofájuk van ,de forradalmat a kádári diktatúrában szartak csinálni.
pufff
2018-10-25 at 20:44
SZDSZ ezzel a taxis blokádjukkal bizonyította hogy az emberek szabad mozgásukat korlátozta ,kádárista MSZP-sekkel együtt. Emberek szabad mozgását gátólták meg , semmi közük az emberek szabadságához. EZ A CSŐCSELÉK BANDA.
Bellus Ágoston
2018-10-25 at 18:46
Senor Antall nagy politikus volt, de mikor?
Munkássága annyit ért a honért, mint fingon a csat!!
Ma is gyanítom,hogy ejtőernyős volt az MDF-ben,és mindjárt 1 számú párttagkönyve lett.
Betty
2018-10-25 at 17:05
Valamivel előtte volt Bècsben a Nemzeti az Adventtel vendègjátèkon. Sík Ferencet elvittèk egy helyre ahol maketten volt látható a leendő “taxis sztrájk” “forgatókönyve”.Csak hosszú èvekkel kèsőbb merte elmesèlni.
BP
2018-11-14 at 22:12
Te a F. Betty?
Hans Landa
2020-04-16 at 11:09
Betty:Bécsben hát persze,miért nem lepődöm meg?A “taxis sztrájk”kifejezés megtévesztő.Az egy puccskísérlet volt ami nagyrészben sikerült is,Göncz Árpád akkori közt.elnök,és Sólyom László alkotmánybíró segédletével.A provokáció sem kizárt,minden fegyveres testület/társaság a kezükben volt.
Skolik László
2018-10-25 at 16:31
Rosszul csinálták! Ha lett volna egy sipánka ildikójuk… “nem lesz gáz-
áremelés…” csak negyedévenként lett. Összességében picikével (???) lett több, mint 65%.