Tovább drágulhatnak az elektromos autók a Coface hitelbiztosító elemzése szerint, mert a járművekhez és azok akkumulátoraihoz használt fémek iránti kereslet felfelé húzza az árakat. A nemzetközi hitelbiztosító hétfői közleményében jelezte: az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint az idei második negyedévben az uniós autópiacon eladott új autók 7,5 százaléka volt tisztán elektromos meghajtású, míg három éve, 2018-ban 2,7 százalékos volt a részesedésük. Az elektromos autók szegmense folyamatosan nő globális szinten is, 2020-ban 13 százalékos volt a részesedésük a 2019-es nyolc százalékhoz képest.
A Nemzetközi Energia Ügynökség adatai szerint a személyautók értékesítése hat százalékkal esett vissza 2020-ban, miközben az elektromos autók értékesítése 41 százalékkal nőtt, elsősorban az európai kereslet miatt. A villanyautó-vásárlásokhoz sok ország ad állami támogatást, ez pedig fokozza a keresletet. A Coface szakértői azonban kiemelik, hogy ezek a trendek jelentősen növelik az autók gyártásához szükséges olyan fémek iránti keresletet, mint a lítium, a kobalt, a grafit, a nikkel, a ritka földfémek, az alumínium vagy a réz. Több tízkilónyi, vagy esetenként akár több száz kiló fém szükséges az akkumulátorok gyártásához, különösen alumínium, ami az akkumulátor tömegének a felét teszi ki, amit a réz, a grafit és a nikkel követ. Az alumíniumot nemcsak az akkumulátorok gyártásához használják, hanem az autó más részein is, mint a karosszéria váza, vagy a belső panelek, mivel kicsi a súlya és hatékony védelmet tud nyújtani egy ütközés esetén. A réz elengedhetetlen az akkumulátorok gyártásához, de elektronikai beszállítók is használják, akiknek új hálózatot kell építeniük, hogy alkalmazkodjanak az elektromos járművek által támasztott energiaigényhez. A Coface várakozásai szerint a nikkel, az alumínium és a réz ára 34, 25 és 47 százalékkal emelkedhet 2021-ben az előző évi szinthez képest, emellett a kereslet is jelentősen nő majd 2020 és 2050 között.
A Coface magyar szakértői szerint az elektromos autók jelenleg még szerény, de fokozatosan növekvő piaci részesedése a magyar gazdaságra negatív hatást gyakorolhat, mert a magyar GDP alakulása nagyban függ az autószektor teljesítményétől. Ennek a magyarázata a hitelbiztosító szakértői szerint, hogy a hagyományos, dízel- és benzinmotorral szerelt autók összeszerelése bonyolultabb, több alkatrészt és több emberi erőforrást igényel. Ez a tényező nemcsak a magyarországi autógyárakat, hanem a teljes beszállítási láncot érinti. Kiemelték ugyanakkor, hogy lehetőséget is jelenthet a magyar autóágazat számára az elektromos autók térnyerése; új, magasabb hozzáadott értékű feladatokat igénylő munkahelyeket is teremthet a folyamat.
Forrás: MTI; Fotó: MTVA Bizományosi: Nagy Zoltán
Grimmbusz
2021-08-17 at 08:01
V.ö.:
https://pestisracok.hu/az-lmp-mar-a-benzines-autokat-is-kitiltana-budapestrol-video/
Tehát, ha jól értem, ezek azt szeretnék, ha lenne egy széles, röghöz kötött réteg, aki csak tömegközlekedni tud (gondolom hozzák-viszik őket a munkahelyre és annyi) ((Nem, a bicikli nem megoldás…)) Valamint legyen egy kiváltságos, gazdag réteg, akik luxuskocsikkal furikáznak ahova akarnak.
Persze a nyilvánvalón túl, miszerint Bp-t tönkre kell tenni turisztikai szempontból. Mert milyen dolog az már, hogy mindenféle jött-ment külföldi idejön és saját szemével látja, hogy amit a ballib lapok írnak az országról az nettó kamu.
Ögyes.
Királytigris
2021-08-16 at 22:22
Az aksi legyártásához szükséges anyagok véges mennyisége emeli az aksi árát.
8-10 év után az aksi megy a szemétbe…. Lehet jó drágán újat venni!
Nem beszélve a szükséges elektromos áram mennyiségénk a biztosításáról, valamint az benzin és gázolaj adójából elmaradt állami bevételekről.
A benzinben és a gázolajban nagy energia rejtózik. Ezt globális szinten árammal nem lehet pótolni.
Akkor majd emelik az áram árát? A drágább áramot majd az is fizeti aki nem is autózik?
Valaki
2021-08-16 at 21:57
A villanyautó a XXI. század legnagyobb bullshitje. Európa már jószerével csak az autógyártásban (volt) vezető, főleg technológiai szempontból. Épp ezt az előny dobja el a semmiért.
Hesslervezérezredes
2021-08-16 at 17:48
Eddig azt verték a fejünkbe, hogy a kapitalista piacgazdaság a megoldás és gyógyír mindenre és a tömegtermelés nemcsak a fajlagos költségeket csökkenti, de tendenciájában folyamatosan csökkenti az adott termék árát is.
Most meg: nő az elektromos autó ára.
Mikor már minden egyes, magára valamit is adó, autógyártó elektromos kocsikat gyárt.
Mi a fasz van akkor most?
Nem működik a ‘csodaszer’, a PIAC???!!!???
Vagy valahol valakik már felmérték, hogy húbasszameg, nincs annyi lítium, réz, kobalt, kibalt, bebalt, stb.stb., ami akár csak a jelenlegi autópark 10%-ának a kiváltására elég lenne világviszonylatban????
És most nem is beszélek arról, hogy milyen iszonyatos környezetszennyezéssel és környezetpusztítással jár akárcsak egyetlen kibebaszott elektromos autó legyártása!!!???!!!