Budapest hercege visszahozta a Demszky-korszak “leállás-politikáját”, aminek most a fogaskerekű esett áldozatul, és ami helyett már több mint egy hónapja pótlóbuszok járnak és hétfőn indíthatták volna újra, azonban egy pénteki bejelentés szerint erre idén télen mégsem kerül majd sor. Fonti Krisztina (Fidesz–KDNP) XII. kerületi alpolgármester nyílt levélben kérte a fogaskerekű újraindítását Karácsony Gergely főpolgármestertől.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) pénteki tájékoztatása szerint a téli pihenőt az energia- és gazdasági válságra hivatkozva rendelték el. A járat ideiglenes szüneteltetéséről a Fővárosi Önkormányzat, a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV Zrt. döntött. Azt írták, az intézkedésnek köszönhetően több mint 120 millió forintot spórol Budapest közösségi közlekedése, emellett a szakemberek a kötelező karbantartást is elvégezhetik a járműveken. Jelezték: a kötöttpályás járat helyett a 21-es, 21A, 212-es, 212A, 212B és 221-es autóbuszokat választhatják az utasok, amelyek kibővített menetrend szerint járnak majd.
Mint írták, a dráguló üzemanyag- és villamosenergia-költségek súlyos terhet jelentenek a közösségi közlekedés számára, ezért a fővárosi tulajdonban lévő társaságok igyekeznek a szokásoshoz képest is költséghatékonyabban működtetni Budapest közlekedési hálózatát. A jellemzően a turisták által, illetve szabadidős céllal használt 60-as jelzésű fogaskerekűvel nagyon kevesen utaznak a hideg hónapokban. Ez hétköznapokon 10 százalékos, hétvégén legfeljebb 30 százalékos kihasználtságot jelent. A BKK szeptember 30-án kiadott közleményében azt írta, több helyen is felújítják a fogaskerekű pályáját, ezért október 3-ától előreláthatólag november 17-ig nem közlekedik.
A fogaskerekű újraindítását kérte nyílt levelében Fonti Krisztina
Sok hegyvidéki lakóhoz hasonlóan magam is megdöbbenve értesültem arról, hogy a fogaskerekű tervezett karbantartásának lezárultával mégsem indul újra, holott működtetése kötelező feladata a fővárosnak
– áll a XII. kerületi alpolgármester levélben. Fonti Krisztina szerint nehezen hihető a takarékosságra hivatkozás a fogaskerekű esetében, hiszen ez az egyetlen közlekedési eszköz, amelynek működését a főváros megszünteti. Az így megspórolni tervezett mintegy 100 millió forint pedig a BKK 200 milliárdos működési költségének mindössze fél ezreléke.
Ennek tükrében az intézkedés inkább tűnik egy fideszes vezetésű önkormányzat elleni politikai lépésnek, mint szakmailag megalapozott döntésnek
– fogalmazott az alpolgármester. Fonti Krisztina kitért arra is, hogy bár “szép és nemes gondolat több százmillióért jubileumi rózsakertet létrehozni”, de nem fontosabb, mint a fogaskerekű üzemeltetése. Az is csak akkor fogadható el, hogy a főváros “súlyos pénzekért” brüsszeli irodát, illetve milliárdos költségvetésű politikai marketingirodát tart fenn, ha eleget tesz olyan kötelező feladatainak, mint a fogaskerekű működtetése.
Kérem, hogy politikai döntések helyett az itt élők érdekeit képviselje, és tegye lehetővé, hogy ismét használhassuk a fogaskerekűt
– áll a hegyvidéki alpolgármester a főpolgármesternek címzett levelében.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) pénteki tájékoztatása szerint autóbuszok járnak a fogaskerekű helyett egész télen, az ideiglenes üzemszünet a tervezett tavaszi pályafelújítás végéig tart. A fogaskerekű október 3-a óta nem jár pályafelújítás miatt; a buszos pótlás a cég korábbi közlése szerint eredetileg november 17-éig tartott volna, de a téli leállás miatt a fogaskerekű másnap sem indul el.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Facebook
Twitter
YouTube
RSS