Önreklámra kapott egymilliárd forintot az NHKV Zrt. – állította korábban néhány sajtóorgánum, mire tisztázódott, hogy a pályázaton elnyert összeget hulladékkal kapcsolatos szemléletformálásra fordítja az állami cég. A 2018-ban induló, kétéves kampány célja a szelektív hulladékgyűjtés fontosságának hangsúlyozása, amelytől azt várják a szervezők, hogy kevesebb hulladék kerül lerakásra, a szelektív hulladék ráadásul nagyobb nemzetgazdasági hasznot is termelhet. Mint megírtuk, a szemléletformálás a cég létrejöttének kezdeteitől része az NHKV Zrt. tevékenységének. A felsőoktatásban ugyanakkor már nem a szemléletformálás, hanem a szakemberképzés a cél, ennek köszönhetően indulhatott el a hulladékgazdálkodási-szakmérnök képzés az NHKV Zrt. és két felsőoktatási intézmény összefogásával.
Emlékezetes, a Jobbik szegedi képviselője, Tóth Péter nemrégiben tartott köztéri szemeteléssel egybekötött sajtótájékoztatója alkalmával szegezte a HírTV megjelent riportere az NHKV Zrt. szóvivőjének azt a fogas, ámde hamisnak bizonyuló kérdést, hogy hogyan kaphatott az állami cég egymilliárd forintnak megfelelő uniós támogatást önreklámra. Az állításra akkor az NHKV Zrt. részéről Csizmadia Tamás reagált, aki elmondta, a pályázaton elnyert forrást lakossági szemléletformálásra használják fel, amelyet az indokol, hogy jelentős anyagi haszna van hazánknak abból, ha a lakosság szelektíven gyűjti a hulladékot. Ehhez azonban szükséges a lakosság hulladékszemléletét pozitív irányban formálni.
Nem önreklámra megy az egymilliárd forint
Mivel a sajtóban továbbra is részinformációk jelentek csak meg a támogatások céljával és felhasználásával kapcsolatban, portálunk megkereste az NHKV Zrt.-t. Az említett támogatással kapcsolatban az állami cég válaszában elöljáróban arról írt, az állami cég a KEHOP „Komplex szemléletformálási kampány az Országos Hulladékgazdálkodási Közszolgáltatási Terv eredményes végrehajtása érdekében” elnevezésű projekt keretében használhat fel mintegy 999.945.000 Forintot, de természetesen a sajtóban megjelent rosszindulatú pletykákkal szemben nem „önreklámra”, hanem a hulladékképződés megelőzését szolgáló szemléletformálási kampányára. Hozzátették, a pályázaton elnyert összeg és maga a projekt célja a lakosság szelektív gyűjtési hajlandóságának a növelése, a tudatos és felelősségteljes hulladékkezelés széleskörű ismertetése. A kampány a tervek szerint 2018. márciusától indulna, időtartama pedig 24 hónap.
Az NHKV Zrt. válaszában kitért arra is, a projekt célcsoportja a teljes lakosság. Ezen belül a kampány primer célcsoportjai: óvodások, általános iskolások, középiskolások, fiatal felnőttek, egyetemisták (19-29 év), középkorú felnőttek (30-59 év), idősek (60+). A kampány másodlagos, szekunder célcsoportjai az oktatási, nevelési intézmények, civil szervezetek, sajtó a sajtó és a média. Hozzátették,
tervezünk iskolai programokat, közterületi megjelenéseket, kiadványokat, előadásokat, oktatási anyagokat, egyéb országos méretű programot.
Figyelembe veszik a régiós eltéréseket
Mint kifejtették, a szemléletformálási projekt keretében a konkrét cél, hogy a lakosság szélesebb körben megismerhesse a környezetkímélő megoldásokat, lehetőségeket, illetve változzanak a lakosok fogyasztói és társadalmi beállítódásai. Végső soron pedig csökkenjen a lerakásra kerülő, és növekedjen a hasznosítható hulladék mennyisége. A projekt figyelembe veszi az egyes régiók sajátos hulladékgazdálkodási közszolgáltatását, ezért régióspecifikus elemeket is tartalmaz, az egész országra vonatkozó szemléletformáló kampányelemek mellett.
Arra a kérdésünkre, hogyan illeszkedik a szemléletformálás az uniós elvárások közé az állami cég válaszában arról írt, az Európai Unió célja a lerakásra kerülő hulladékmennyiség további csökkentése, a hasznosítás tisztább anyagokkal történő elősegítése, valamint az ehhez kapcsolódó szemléletformálás és helyes magatartásformák kialakítása. A projekt ezekkel a célkitűzésekkel összhangban van.
A szemlélet formálás főpróbája
Mint arról korábban beszámoltunk a szemléletformálási kampány nem újdonság az NHKV Zrt. működésében, hiszen korábban éppen ilyen célból indított kísérleti jelleggel rajzpályázatot egy bodajki általános iskolában. A pályázat az alsó-, és felsőtagozatos diákoknak szólt, amelyben az újrahasznosítással kapcsolatos saját ötletek megfogalmazása, majd megrajzolása volt a feladat, valamint frappáns címek kitalálása a munkák mellé. Az iskola igazgatója arról számolt be, hogy a pályázat hatására a környezetvédelem témaköre uralta a közbeszédet az iskolán belül. Az NHKV a pályázat tapasztalatai kapcsán portálunknak arról nyilatkozott, egy éves fennállásuk alapján is úgy látják, minél fiatalabb korban érdemes elkezdeni a szemléletformálást, de azt célszerű akár a középiskolai szintig is tovább fejleszteni. Ugyanakkor hozzátették, a hulladék szelektálása és maga a szelektív hulladékgyűjtés országos szinten eltérő szinten áll, ennek köszönhetően sok gyermek számára a szelektív hulladékgyűjtés nem a mindennapok gyakorlatának része. Hangsúlyozták, szemléletformáló elképzeléseik segítségével ezen a területeken is pozitív változásokat szeretnének elérni, mivel fontosnak tartják, hogy a jövő generációja tudatosan kezelje a hulladékot, és tisztában legyen annak újrahasznosítási lehetőségeivel.
A felsőoktatásban már nem a szemléletformálás, hanem a szakemberképzés a cél
Arról is beszámoltunk már, hogy szemléletformáláson túlhaladva az NHKV Zrt. támogatásával új szakmérnök képzés indult el idéntől. A képzést megnyitó ünnepségen az NHKV Zrt. vezérigazgató-helyettese, Hajnal Zsolt arról beszélt, érdemes és kifizetődő a felsőoktatásba, mint stratégiai ágazatba befektetni. Úgy látta, az egész szakma számára egyértelmű, hogy a „jól felfogott gazdasági érdekünk a terület támogatása”. Ez az „érdek” az, amely miatt az NHKV Zrt. kiemelten kívánja kezelni a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásban, a hulladékkezelésben résztvevő munkavállalók szakmai képzését.
Forrás: PestiSrácok.hu; kezdőkép: sellcell.com
Facebook
Twitter
YouTube
RSS