Van egy mondat, amitől világ életemben a hideg futkározott a hátamon. Ez a mondat így hangzik: „Tudd, hogy hol a helyed!”. Ennél már csak a következő, módosult mondattani alak a borzalmasabb: „Tudom, hogy hol a helyem.” Mert míg az elsőnél kemény viszontválasszal védekezhetünk a felénk áradó gőgös lenézés ellen, a másikkal saját magunk lelkét gyalázzuk szolgaivá. Toroczkai László megtette ez utóbbit. Méghozzá a büszke felelősségvállalás köpönyegét forgatva szavainak értelmére.
Sokan várták érdeklődéssel a múlt pénteki, össz-liberális fáklyás „kormánybuktató” tüntetést. Na, nem mintha bárki is elhitte volna, hogy ezúttal valóban „forradalmat tetszenek csinálni” egyesek. A várakozás inkább annak szólt, hogy vajon kik lesznek ott, s főleg, hogy távolmaradásukkal kik protestálnak ez ellen a liberális szerecsenmosdatás ellen.
Toroczkai (Tóth) László az egyike volt azoknak, akik nem mentek el EU-s és jobbikos zászlók alatt tüntetni a Fidesz Lendvay utcai székházához. A párt alelnöke egy adventi gyertyagyújtásos fotósorozattal, valamint egy nyúlfarknyi szöveggel magyarázta távolmaradásának okát.
„Kérdezik tőlem sokan, hogy hol voltam péntek délután? Ott, ahol a helyem van. A népem között. Az iskolánk és az óvodánk vezetőivel meggyújtottuk a harmadik gyertyát, amit mindig ilyenkor szoktunk, mert a több száz gyermek közül sokan távoli tanyákon élnek, vasárnap nem tudnak bejönni a központba. A gyermekeink műsort adtak, közöttük az én gyermekeim is. Mindig tudtam, hogy hol a helyem. Advent van.”
A hit szempontjából
Ez az indoklás több helyen is sántít. Legelőször is hit szempontjából. Az újszövetségi iránymutatások által megszövegezett katekézisben a vasárnap az Úr napja. Nem pedig a péntek délután, a menzai szünetben, fél órára, amikor éppen nekünk megfelel. Akkor sem, ha tanyán lakunk. Ma is élénken emlékszem megboldogult nagymamám elbeszéléseire arról az időről, amikor még kislány volt. A falu utolsó házában laktak, mintegy három kilométerre a templomtól. Ennek ellenére rendszeresen jártak nemcsak a vasárnapi misékre, de az adventi rorate misékre is.
Édesanyjuk, az én dédnagymamám, hajnalban mind a hat gyereknek sütött krumplit a kemencében. Aztán a gyerekek felöltöztek, a forró krumplikat a kezükbe vették, s az melegítette őket úton a templom felé. A harmincas évekről beszélek. Ma 2017 van. Aki tanyán él, teljesen biztosan van autója. Vagy ha neki nincs, akkor a tanyaszomszédjának van, s az felveheti őt útban a misére. De ez csak a dolog technikai része. A spirituális része ennél is hangsúlyosabb. Az a gyertya, amelyet a polgármester gyújt meg az óvónők és tanárok gyűrűjében, az csak egy gyertya. Az adventi gyertyát ugyanis a szertartás keretén belül – az ige liturgiája alatt – a miséző pap gyújtja meg.
Félreértés ne essék, a közösségi körben történő gyertyagyújtás is nagyon szép és ápolandó hagyomány. De erre hivatkozva bármilyen országos eseményről távol maradni, ahol már csak hivatalból is illene ott lennünk, egyszerre ízléstelen és képmutató. Fogalmam sincs, Toroczkai menyire van tisztában ezeknek a dolgoknak a jelentőségével. Jó néhány éve annak, hogy utoljára találkoztunk. Akkor nem tűnt különösebben vallásosnak. Ha azóta hívő keresztény lett, én annak szívből örülök. Csak nem tartom valószínűnek, hogy ez így történt. Inkább betudom ezt az allűrt számos képmutatása egyikének.
….
A cikk folytatását a PolgárPortálon olvashatja. Kattintson ide!
Erika hanga
2018-01-09 at 00:05
Én csak lesek ki a fejemből.. Artur,te honnan tudsz ennyi mindent?
Budaházy valóban áldozat, áldozattá tették őt.
De ha Toroczkairól feltételezed, hogy “politikai megélhető és kihelyezett báb, akkor ilyen alapon Budaházy is lehetett az, nem?
Csak ő lehet beáldozható volt.
Én egyébként teljes mellszélességgel támogatom Budaházyt és együttérzek vele és jó hazafinak,jó agyú embernek tartom, akinek jó meglátásai vannak.
Sajnálatos,ami vele és a többi hatafival történik.
Györfi József
2017-12-23 at 22:49
Toroczkai kavarása a TV székház előtti eseményekben a mai napig tisztázatlan.
Artur
2017-12-21 at 13:43
A közélet politikusai, de az ügyészek bírák,stb, hogyan tudják Budaházy életét ennyire tönkretenni, s közben álszent módon koszorúzzák évente Petőfi sírját, vagy akár Kossuthét. Ők nem a fennálló rendet akarták megdönteni? Petőfi akasztatni akar, s örvendezik, hogy kötél van L. nyakán,stb.. Ha egy bíró becsületes ember, akkor ezen el kellett volna gondolkodnia. A köztársasági elnök nem gyakorolhat kegyelmet? Egy anyagyilkos itt a felét sem kapja, mint ez a hős. A hősök általában meghalnak, s mi élünk, gyávák. De azért csak lehetne tenni valamit Budaházyért, a mai hatalom részéről. Ne feledjék! Lehet, egyszer még szobrot fog kapni. Igaz, mindig lesznek tiltakozók ezért, a megélhetési rettegők részéről..
Artur
2017-12-21 at 13:37
Soroságens védeni kezdte Torockait, aki tót. Egy érv, még egy érv,a cikk igaza mellett.
Artur
2017-12-21 at 12:59
A cikk legjobb része lemaradt.
„Toroczkai tehát nyugodt szívvel távol maradhatott volna az eseménytől, amennyiben a meghirdetett tüntetés előtt benyújtja Vona Gábornak írásos lemondó nyilatkozatát. Ily módon, elhatárolódva a párt jelenlegi irányvonalától, távolmaradása nem csupán manír, hanem valódi jelentéstartalommal bíró üzenet lett volna.
A karrierista ember szempontjából
Egy valamiben nem hazudott a derék László. Ő aztán mindig tudja, hol a helye. S ezt a helyet rendre úgy választja ki, hogy abból túlságosan nagy baja ne származzon. Kicsit hőbörög itt, kicsit lázong ott, kicsit radikálisan kemény amott, de valahogyan mindig angolnaként csúszik ki a felelősségre vonás alól. Amíg régi harcostársai rendre kénytelenek elszenvedni a sokszor jogos, máskor teljesen jogtalan törvényi vegzatúrát, addig őt sosem érinti meg a börtönnek még a szele sem. Akár tévészékházat ostromol, akár bankban dobál gránátokat, valahogyan mindig megússza. Hogy ez követőinek nem szúr szemet, hogy ezen nem gondolkodnak el, az legyen az ő bajuk. Egészen biztosan ők is hasonló mentalitással bírnak, mint vezérük. Tudják, hogy hol a helyük. S nyilván Toroczkainak semmi hátránya nem fog származni a távolmaradásból. Mint ahogyan abból sem, hogy többször kijelentette, nem tartja jó ötletnek a liberális közeledést.
Amilyen az elnök, olyanok az alelnökök
Mindezeken nem lehet igazán csodálkozni. Hiszen amilyen az elnök, olyanok az alelnökei is. Nem véletlenül pont ezek az emberek állnak ugyanis mögötte. Vona szemrebbenés nélkül lecserélte régi híveit a Heller Ágnesekre, Rangos Katalinokra, Havas Henrikekre. Nincs ezzel máshogyan Toroczkai sem. Írhat nagyon szépeket és nagyon harcosakat Budaházy György házi őrizetének jogtalanságáról, ha ő közben szabadon megy oda, ahová akar. Nyilatkozhat fejcsóválva a Spinoza Házbeli látogatásról, ha mellette még mindig a Jobbik alelnöke. A lényegig lecsupaszítva a dolgot, oda jutunk, hogy akár Toroczkai, akár Vona, ugyanarról a tőről fakadnak. Emberek, akik tudják, hol a helyük.
Aki pedig megmondja nekik, hogy merre található az éppen aktuális hely, az majd azt is elintézi a diszkont áron adott óriásplakátjai, vagy a milliárdjai segítségével, hogy sem ennek a délvidéki mesehősnek, sem pedig a gyöngyösi vizslasimizőnek soha, sehol, semmikor, senki előtt ne kelljen számot adni tetteik valós indítékáról.” S elsőre azt érezte a Torockai jelenség láttán az ember. Miféle boldizsáriván ez, hogyan van az, hogy Bajcsy második elfogásakor még azt is tudják, hol tartja fegyverét, mi a szokása. Boldizsár iván pedig akárcsak aczélappelgyörgy, úgy mászkálnak ki a Horthy börtönökből ki s be, mint Thisbe a sok hühó semmiért műben. A fal nekik mindig virtuális, s hol itt, hol ott bukkanak fel, mint valami modern Pimpernel, vagy Arsin Lupin. Radnóti lehet azért hal meg, mert keresztény és túl szép nő a felesége, abortusz Gyarmati Fanni. A kövérkés aczélappel lehet segített neki kicsit. Meghalni. Olyan soros módszerrel. Ez gyanú, ha nagybandó terjeszthet pletykákat, akkor nekem is véleményem. Ha nem is tudom bizonyítani.
Budaházyn meg röhögnek, mint ősén Egerben a hegedüs istvánok. Ügyes.
Artur
2017-12-21 at 12:48
A napokban a hozzászólók fikázták Budaházyt, s éltették ezt a Tóth Lászlót, aki a nevét sem vállalja. A valóság az, hogy a butának tartott Budaházy, hős, ezek pedig megélhetési politikusok csupán. Egészen elképesztő modorú és szemléletű hozzászólások mély megvetéssel szólottak Budaházyról. Ami csak arra figyelmeztet minket, magyarnak mondott oldalakon is, látszat magyarok fognak majd jövőre szavazni. S Orbán valós erényei, remélem megmaradnak, zavarni fogják őket, őket is. Az egész cikket elolvastam a polgár oldalon, s tökéletesen logikusan s cáfolhatatlanul érvel. Egyik új magyar betegségünk, hogy az átlag úgy szól hozzá, még a fáradságot sem veszi, el sem olvassa, amit szapul.
Torockai álszent logikáját jól jellemezte a szerző. De Tóth László nem tudja örökké elkerülni a forró, a brezsnyevi csókot hellerágikával. Amikor az kiveszi a talán a Hóman per idején utoljára megmosott fogsorát, s vadul ölelkezni kezdenek. S ha a színpadi munkát silinges Lillák fogják rendezni, a közös Orbán elleni porondjukon, akkor bizony még anyaszült meztelen Tóth feje még sokkal lejjebbre is csúszhat, egészen egzotikus keleti mélységekig. Akkor lehet, még vissza fogja kívánni, hellerágika fogatlan száját. Különös figura ez a Torockai, ha nem is zádrivetz, de ő is másnak mutatja magát, mint ami. Mi lesz, ha két forró csók között, hellerági a mikrofón előtt örömmel üdvözli. Azzal a felvetéssel, hogy náluk a családokat anyai ágon tartják számon. S most, hogy hithű zsidó lett csanádiszegeddel együtt, nagy jutalom érte. Gyermekei nem magyarok Torockainak! Ez is nagy ütés a magyarságnak, ha csak pár centi is volt Tóthnak. A gyermekei románok ugyanis, gyurcsány népe szerint. Erre viszont, akár böszme is lehet. Mit gondolnak a jobbikosok? Meddig tudják húzni? Mi van Hegedüs Lórándnéval? Ő most micsoda? Még a Balóné is különb, Gaudi is nemesebb. Torockai bújkál, s mély vallásossága mögé? Beer püspök haver, vagy nem haver? A jobbik olyan, mint a régi, rákosista komcsi. Ők azt mondták, ha akarom vemhes a tehén, ha akarom nem vemhes. Torockai eurós zsidó lett, vagy magyar maradt. Most langyos. S Jézus, mit mondott a melegekről?