Pesti Srácok

Itt valakik jól bekajálták az Ukrajna nevű marketingkampányt

null

Trump leoltotta Zelenszkijt, emiatt pedig több tíz ember megérezte a történelem hívását, és magából totál hülyét csinálva még jobban kiállt az ukrán elnök mellett. A Momentum például mindenkinél nagyobbat akart mondani, ezért kifejtették: most kell csak igazán kimondani, hogy “Slava Ukraini”, mások pedig a volt Moszkva térre (haha) mentek, hogy tüntessenek Trump ellen és Zelenszkij mellett. Igen, Budapesten (haha). Nem tudjuk, hogy Putyin és Trump mennyire ijedtek meg, az viszont rémisztő, hogy mennyire betalált az Ukrajnának nevezett marketingkampány, amit ezúttal is ugyanazok a dologtalan városi fiatalok szoptak be a legjobban, akik a papírszívószálnak is örülnek, meg elhiszik, hogy a szélerőművekben nincsen a környezetre brutálisan káros kenőanyag (hajtóműolajok és hidraulikafolyadékok), hogy az forogni tudjon. Ők egyébként már régen nem országként tekintenek Ukrajnára, ahol emberek élnek (és sajnos halnak), hanem egy termékként, amitől ők maguk szerintük jobbak, jobb emberek lesznek. Amúgy ez igaz is, Ukrajna már nem egy ország, hanem egy globális marketingkampány, Zelenszkij pedig nem egy elnök, hanem egy szimbólum, aki egy jól felépített brand arca.

Aki nagyjából tisztában van a brandépítés alapjaival, annak ezt rögtön látnia kell: egy brandnek ugyanis kell egy célközönség, egy üzenet és egy piac, és Ukrajnát éppen ennek alapján építették fel az elmúlt három évben.

Menjünk végig!

Van egy jól kitalált vizuális kommunikáció: Zelenszkij mindig ugyanabban a katonai zöld pólóban jelenik meg. Ez nem véletlen – része a gondosan felépített arculatnak. Aztán vannak világkörüli turnék, ahol nem klasszikus politikai tárgyalásokat folytat, hanem hősként mutatja be magát, egy harcban álló nép vezetőjeként. MInt azok az önsegítő előadások munkanélkülieknek. Közben meg mennek médiakampányok: hollywoodi sztárok állnak ki Ukrajna mellett, influenszerek festik arcukat kék-sárgára, az interneten pedig ezerrel tolják az egyszerű, megjegyezhető, könnyen fogyasztható és hangzatos szlogeneket, mint a „Slava Ukraini”. Na meg a Momentum, és pár belpesti fiatal, akiknek van idejük a jólétben hülyeségeken gondolkozni.

PestiSracok facebook image

És a dolog működik, az emberek már maguktól csinálják, a napi rutin része, néhány párt és butácskább politikusaik pedig mind reklámozzák tök ingyen a terméket, ami nekik nem hoz hasznot, bár ők azt hiszik, hogy de. És innen tudhatjuk egyébként, hogy nem országként tekintenek már rá, mert egy országot nem lehet három szóval leírni, egy brandet viszont igen.

Egy valódi országnak ugyanis valódi problémái is vannak, a háborún túl is: a tüntetők nem beszélnek soha a tényleges belső korrupcióról, az oligarchákról vagy a bizonyított politikai visszaélésekről. Aztán az sem kérdés soha, hogy milyen bűncselekmények történnek az ukrán kormány részéről, hogy Zelenszkíj hogyan segített megkeseríteni a helyi magyarok életét. Valószínűleg nem is tudnak ezekről, mert mint mondtam: nem érdekli őket Ukrajna, mint ország, csak úgy érdekli őket Ukrajna, mint egy morális jótékonysági ügy, a narratíva pedig az, hogy Ukrajna a „JÓ”, aki egy globális, “ROSSZ” ellenséggel harcol.

Ez egy mesterségesen felépített, érzelmekre ható történet, amelyben a valóság másodlagos a jó és rossz leegyszerűsített narratívájával szemben, ami egyébként marketingszempontból brilliáns.

Egy brand sosem létezik önmagában – mindig vannak mögötte érdekek

A fegyvergyártók például , akik rekordprofitokat érnek el az Ukrajnába szállított fegyverekből. Aztán a brüsszeli “elit”, a háború tökéletes eszköz belpolitikai problémák elfedésére és az ellenségkép gyártására, miközben simán tönkre is lehet tenni egy egész kontinenst valakinek a megbízásából a jóemberkedés apropóján. És akkor még ott van az energiapiaci átrendeződés, és a különböző érdekek kiszolgálása, amiről már százszor beszéltünk, s még fogunk is, de nem ebben a cikkben.

A lényeg: Ukrajna támogatása nem ingyen történik, a háborún és a hozzá kapcsolódó uszításon brutális pénzeket keresnek emberek, és brutális népszerűségre tehetnek szert egyesek, amit később politikai tőkére és pénzre váltanak. De ott vannak ők, a magukat okosnak és jóembernek tartó tüntetők, akik semmit nem nyernek belőle, legfeljebb hülyét csinálnak magukból, miközben mások szekerét tolják. Ez a klasszikus magyarázata az átb@szásnak.

Talán megnyugtató, hogy Amerikában is történt ilyen tüntetés. Vagyis másokat is átbasztak.

Pedig amúgy volt már annak idején hasonló: emlékszünk, amikor a Dalai Láma és Tibet hasonló szimbólum volt egy ideig. Néha még fel-fel tűnnek ezzel kapcsolatos aktivisták, amikor valahova elmegy a kínai elnök, de Tibet ügyét a legtöbb aktivista már rég elfelejtette, pedig még létezik a terület és a probléma. A forgatókönyv egyébként akkor is ugyanez volt: Tibetet a béke, a buddhizmus és az elnyomás elleni harc szimbólumaként építették fel. Hollywoodi sztárok, politikusok és aktivisták támogatták az ügyet. Aztán felszívódtak, tovább léptek.

Hamarosan Ukrajna is egy leértékelt áru lesz a politika és az internet hátsó polcain, a tüntetők pedig év végére már majd a következő ügy miatt lesznek megsértődve Trumpra, meg Orbánra. Még az is lehet, hogy valami vegán ügy lesz, de lehet, hogy inkább klíma… vagy valami az oktatással kapcsolatban. De még az is lehet, hogy ez már jövő héten lesz.

Nm tudom persze, csak tippelek.

Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.