Idén már nem nőnek öltözött férfiakért, meg a BLM-aktivistákért álltak ki az amerikaiak a Super Bowlon

Van az NFL-nek egy új reklámja, amiben liga hosszú ideje először nem a feketéket és a transzneműeket népszerűsítette, hanem az erős férfiakat, a stabil irányt mutató apaképet. Tudom, nehéz ezt elhinni, először magam is azt hittem, álmodom, úgyhogy megnéztem még egyszer. És tényleg. Aztán ami Super Bowlon történt az is nagyon durva volt: amerikai zászlók, patriotizmus, déli stílusú amerikai himnusz, és semmi transzneműség, meg BLM. Mi történik itt?
De kezdjük talán az NFL reklámjával: az üzenet nemcsak hogy nagyon rendben van, de minden szempontból korrekt is: lehetsz más, mint a többiek, lehet más a hajszíned, nézhetsz ki máshogy, de attól még valaki vagy. De ahhoz, hogy valaki lehess, szükséged van valakire, aki irányt mutat az életben. Ez pedig nem egy nőnek öltözött férfi, nem egy kedves meleg pár a szomszédból, és még csak nem is a BLM-es pólós iskolapszichológus. Hanem egy férfi, egy erős apafigura, akire a fiatalok felnézhetnek.
Nem tudom, mi történik itt, de olyan, mintha a világ egy nap alatt magához tért volna. És ez még nem minden az idei Super Bowl teljesen normális kínálatából, amivel amúgy lehet, hogy nem is foglalkoznánk, ha nem lett volna ez a rengeteg fertő éveken keresztül.

A félidős show szintén jelentős változást hozott az előző évekhez képest. Míg az elmúlt időszakban a Super Bowl félidei műsorai gyakran a popkultúra, a társadalmi igazságosság és a különböző kisebbségi csoportok üzeneteinek erősítésére fókuszáltak, idén a hagyományos amerikai zenei műfajok és ikonikus előadók kaptak teret. Az előadás során country, rock és klasszikus amerikai slágerek domináltak a korábbi évek hip-hop és poporientált műsorai helyett.
De voltak más meglepetések: a nemzeti identitás és a klasszikus amerikai értékek hangsúlyozása állt a fókuszban, éppen ezért úgy kezdődött az esemény, hogy Jon Batiste egy hagyományos, de erőteljesen dél-amerikai stílusban adta elő az amerikai himnuszt. Jól láthatóan a közönség ezt imádta, sőt, nagyon hiányzott az amerikaiaknak egy kis “dél” az életükből. Ezen kívül voltak amerikai zászlók, katonai tiszteletadások, és ami nem volt: Lady Gaga meg LMBTQ, ami úgy nagyon hangsúlyos volt még 2017-ben például. De nem volt Dr. Dre, Eminem és Snoop Dogg hip-hop show-ja sem, ami 2022-ben a fekete kultúra ünneplésére fókuszált.

A reklámok terén is észrevehető volt egy fordulat: a mentálisan sérült, szivárványos kommunista üzeneteket mantrázó hirdetések helyett több olyan reklám volt idén, amelyek az amerikai munkáskultúrát, a családi értékeket és a hagyományos férfiasságot dicsőítették.
Például a Bud Light reklámja. A cég az egyik legamerikaibb, legkevésbé sokszínű, és amúgy túlságosan “mácsó” reklámot találta ki az idei eseményre: egy baromi unalmas kertiparti zajlik Amerika egyik legfehérebb kertvárosában, amikor megjelenik két átlagember, hogy feldobják a hangulatot. Ehhez sörágyúkat, fűnyíróból átalakított grillsütőt és rengeteg húst hoznak. A lényeg egyszerű: „ember tüzet csinál, ember sütöget, ember sört iszik. A tűz, a sütögetés és a sör jó.” És ennyi.
Donald Trump egyébként személyesen vett részt az eseményen, ami példa nélküli a Super Bowl történetében. Azért nem volt ez soha szokás, mert elvileg egy normális világban hagyományosan politikamentes eseményként kellene működnie a Super Bowlnak. De azok után, ami az elmúlt években történt, miért ne mehetett volna el Trump?
És még valami, ami fontos lehet: az NFL a „Vessünk véget a rasszizmusnak” feliratot „Válaszd a szeretetet” szlogenné változtatta, amit az Egyesült Államokban történt közelmúltbeli tragédiákra adott válaszként indokoltak. Az NFL szóvivője, Brian McCarthy szerint a Super Bowl mindig az adott korszak lenyomata, és a liga különleges helyzetben van ahhoz, hogy megragadja és inspirálja az ország képzeletét.
És ha ez igaz, akkor tudjuk, hogy mi az a korszak, ami most beköszöntött.