Párizsi galériák, Putyin "titkos" lánya, háborúellenes orosz és ukrán művészek, gazdag oroszok – Hát irigyeljük a problémáikat!

Elizaveta Krivonogikh, akit sokan Vlagyimir Putyin orosz elnök állítólagos „titkos lányaként” azonosítanak, jelenleg két párizsi művészeti galéria vezetésében vesz részt – jelentette Nastya Rodionova orosz származású művész, aki politikai menekültként él Franciaországban. A szóban forgó kiállítóterek – a Studio Albatros és az L Galerie – ismerten háborúellenes tematikájú projekteket mutatnak be, orosz és ukrán művészek közreműködésével.
Írta: Holocsi Attila Ákos
Rodionova egy Facebook-bejegyzésben hozta nyilvánosságra az értesüléseit, amelyek szerint egy „Liza” nevű fiatal nő – aki állítása szerint Krivonogikh lehet – irányítja a galériákat. Egy művésztársa megerősítette neki, hogy személyesen ismeri ezt a menedzsert, aki külsőre és személyiségre is emlékeztet Elizavetára. A nő hivatalosan az Elizaveta Rudnova nevet használja.
A Proekt független orosz oknyomozó portál még 2020-ban tárta fel, hogy a Szentpéterváron élő milliomos, Svetlana Krivonogikh és Putyin kapcsolatából születhetett egy lány, aki 2003-ban látta meg a napvilágot. A lányt később a közösségi médiában Luiza Rozova néven azonosították, aki több fotón is szerepelt – részben elrejtve az arcát –, és külsőleg is hasonlított az orosz elnökre.


A párizsi galériák mögött álló L Association elnöke, Dmitrij Dolinski a Meduza orosz portálnak megerősítette, hogy valóban egy „Rudnova” nevű fiatal nő dolgozik náluk, és elismerte, hogy „feltűnően hasonlít Putyin feltételezett lányára”. Hozzátette: Rudnova a párizsi ICART magánegyetemen tanul művészeti menedzsmentet, és szakmai gyakorlatát tölti a galériákban. Rodionova döntése, hogy nyilvánosságra hozza Rudnova kilétét, azután született, hogy megtudta: a fiatal nő anyja, Svetlana Krivonogikh, szankciók alatt áll, és jelentős érdekeltségekkel bír a Kreml-barát orosz médiában és bankrendszerben. Szerinte a párizsi művészközösségnek joga van tudni, hogy kinek a keze van a háborúellenes üzeneteket közvetítő terek irányításában.

Az Agentstvo, egy másik független orosz tényfeltáró médium, repülőjegy-adatokkal is alátámasztotta, hogy Elizaveta Rudnova és Elizaveta Krivonogikh születési dátuma egyezik, és valószínűsíthetően ugyanarról a személyről van szó. Az ICART diákjaként végzett szakmai gyakorlata során Rudnova aktív szerepet vállalt a galériák működésében, több kiállítás kurátori és szervezési feladatait is ellátta.
Dolinski elutasította azokat a kritikákat, amelyek szerint etikai aggályok merülhetnek fel Rudnova foglalkoztatása kapcsán. „A gyerekek nem felelősek a szüleikért” – mondta. Szerinte nincs bizonyíték arra, hogy Rudnova támogatná az orosz rezsimet vagy a háborút, és több művész is „jó modorú, lelkiismeretes és tehetséges munkatársnak” tartja őt. Rodionova viszont úgy látja: a művészek kiszolgáltatott helyzetbe kerülnek, ha nem tudnak az ilyen kapcsolatok létezéséről. Mint mondta: „Nem állítottam volna ki ott, ha tudom, hogy a galériák akár közvetetten is kapcsolódnak valakihez, aki a háborús gépezetből profitál.” A két párizsi galéria az elmúlt években fontos szereplőjévé vált a franciaországi orosz nyelvű kulturális életnek, és több, a Kreml politikáját bíráló alkotó is bemutatkozott itt. Most azonban újabb vita bontakozhat ki arról, hogy meddig terjedhet az „apák bűneiért nem felel a gyerek” elve – különösen, ha a művészet szerepe a háborúellenes küzdelemben ennyire hangsúlyos.
Az meg láthatóan senkit nem érdekel, hogy veszélyeztetik egy fiatal lány életét, aki vagy Putyin lánya vagy nem.
Vezető kép: Vlagyimir Putyin orosz elnök videókonferencia keretében beszélget a család intézményének megerősítésében és a gyermeknevelésben szerzett érdemeikért Hős Anya címmel kitüntetett anyákkal és családtagjaikkal a moszkvai Kremlben 2025. május 29-én. A címet olyan orosz nők kaphatják meg, akik tíz vagy több gyermeket szültek és neveltek fel.MTI/EPA/Szputnyik/Kreml pool/Alekszandr Kazakov