A koronavírus-járvány miatt bevezetett kijárási korlátozások idején kialakult utazási szokásokhoz igazodó, a dolgozók igényeit kiszolgáló új, rendkívüli tömegközlekedési menetrend azonnali bevezetését javasolja Budapesten, egy intézkedéscsomag keretében Vitézy Dávid. A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója a Facebook-oldalán csütörtökön tette közzé a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezetőjének írt levelét, amelyben egy hatpontos intézkedéscsomag bevezetését javasolja, amely szerint az új menetrendnek az egészségügyben, kiskereskedelemben, ipari üzemekben, logisztikában, rendfenntartásban, házhozszállításban, közszolgáltatások működésében dolgozók igényeihez kell igazodnia. Világjárvány idején nem lehet a polgárokkal kísérletezni. Félő, hogy a tegnapi és mai zsúfoltságok miatt jelentősen meg fog ugrani a megbetegedések száma, hisz hiába próbálnak megfelelő távolságot tartani az utasok egymástól, a ritkán közlekedő, ezért tömöttebb járműveken erre nincs lehetőségük – írta csütörtöki Facebook-bejegyzésében Újpest volt polgármestere, aki jelenleg a BKK igazgatóságának a tagja. A PestiSrácok.hu-nak nyilatkozva Wintermantel Zsolt úgy vélekedett, Karácsony Gergely a mostani vészhelyzetben úgy viselkedik, mint egykor Demszky Gábor, aki úgy próbálta kijavítani a kátyúkat a fővárosban, hogy azt javasolta a közlekedőknek: dudáljanak, ha meglátnak egy-egy gödröt.
Vitézy Dávid javasolja, hogy az új menetrendet az elmúlt két napban kritikus hajnali műszakváltások és a reggeli csúcsidőszak idején a munkanapi tanszüneti járatsűrűség szerint készítsék el, sűrítve minden fontos járatot és ezáltal újra beindítva a csak munkanapi járatokat. Így többek között az Újhegyi lakótelepet kiszolgáló 85E, a nagytétényi 101B, a Bajcsy-kórházat Rákosmentével összekötő 195-ös, a pestimrei 282E és 284E, a kőbányai gyárakat kiszolgáló 217E járatokat.
A 3-as metrópótló buszok munkanapi tanszüneti közlekedési rendje is helyreállítandó. Napközben és este lehet továbbra is a szombati járatsűrűségre épülő a rendkívüli menetrend
– írta. A BFK vezérigazgatója szerint az amúgy csak hétvégén közlekedő járatok, mint a City-troli járatása vagy a 212-es busz Normafáig hosszabbítása felesleges munkanapokon. Javaslata szerint minden járműtípusra irányadó maximális utasszámokat kell közzétenni, amelyek az eddigi négyzetméterenkénti négy ember helyett a két négyzetméterenként egy ember elvén készülnek és minden második ülés szabadon hagyásával számolnak.
Ez alapján néhány járaton szükség lehet a szóló helyett csuklós buszok közlekedtetésére
– mutatott rá, megjegyezve, hogy az utasok figyelmét felhívó jelzések kihelyezése is javasolt. A BFK vezetője szerint az utasok számára online bejelentő oldalt is javasolt létrehozni, ahol jelezhetik, ha nem érzik magukat biztonságban bármely járat zsúfoltsága miatt. Vitézy Dávid felhívta a figyelmet arra is, hogy az automatikus utasszámláló berendezések és a járművezetők részéről folyamatos adatgyűjtés szükséges, és az utasoktól beérkező jelzésekkel együtt ezt elemezni kell, a FUTÁR segítségével azonnali beavatkozásokkal, ott, ahol a fenti menetrendi változtatások után is esetleg átlépné a határértékeket a járatok kihasználtsága.
Az utasforgalom alakulásának folyamatos nyomon követése elengedhetetlen, hisz nem lehet tudni, hogy a járványhelyzet változásával, a kijárási korlátozásokhoz igazodó új szokásokkal pontosan miként változik az igénybevétel a következő időszakban
– hangsúlyozta. Vitézy Dávid közölte, hogy Fürjes Balázs, a Budapest és az agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár kérésére fordult levélben Varga Ivetthez, a BKK vezérigazgatójához a közösségi közlekedés járványhelyzethez igazítása érdekében. A szakember kiemelte: az utasok védelme érdekében a jogszabályok által előírt távolság betartásához szükséges terület biztosítása rendkívüli fontosságú a járműveken a járványügyi veszélyhelyzet idején.
Ahogy Karácsony Gergely főpolgármester is megtapasztalta, a szerdán bevezetett szombati menetrend csütörtöki korrekciója nem vezetett eredményre, ugyanis a zsúfoltság számos vonalon reggel megismétlődött
– írta a BFK vezérigazgatója.
Világjárvány idején nem lehet a polgárokkal kísérletezni. Félő, hogy a tegnapi és mai zsúfoltságok miatt jelentősen meg fog ugrani a megbetegedések száma, hisz hiába próbálnak megfelelő távolságot tartani az utasok egymástól, a ritkán közlekedő, ezért tömöttebb járműveken erre nincs lehetőségük
– írta csütörtöki Facebook-bejegyzésében Újpest volt polgármestere, aki jelenleg a BKK igazgatóságának a tagja. A PestiSrácok.hu-nak nyilatkozva Wintermantel Zsolt úgy vélekedett, Karácsony Gergely a mostani vészhelyzetben úgy viselkedik, mint egykor Demszky Gábor, aki úgy próbálta kijavítani a kátyúkat a fővárosban, hogy azt javasolta a közlekedőknek: dudáljanak, ha meglátnak egy-egy gödröt.
Kilenc évig voltam polgármester az újpestiek bizalmából. Szakmám szerint közlekedésmérnök vagyok, és jelenleg a BKK – Budapesti Közlekedési Központ igazgatósági tagja. A budapesti közösségi közlekedésben kialakult elfogadhatatlan, az utasok egészségét közvetlenül fenyegető veszély miatt ma ismét kezdeményeztem a BKK igazgatóságának haladéktalan összehívását. A főpolgármester gyakorolja a BKK tulajdonosi jogait és ő felel a város működéséért, így feltétlenül szükséges, hogy részt vegyen az ülésen. Mondja el, hogy a Fővárosi Operatív törzsben hogyan alakulhatott ki ez, a járvány terjedését nemhogy gátló, hanem felgyorsító álláspont? Tisztelettel kérem a Főpolgármestert: ezúttal ne panaszkodjon, ne hárítsák másra a felelősséget, ne kibúvókat keressen, ne okolja se a Kormányt, se Tarlós Istvánt, se a budapestieket, hanem adjon egyenes válaszokat a jogos kérdésekre! Az elmúlt hetekben az állampolgárok felelős viselkedésének köszönhetően sikerült szabályozott keretek között tartani a Koronavírus járványt. Pár napja a csoportos fertőzések szakaszába léptünk, de továbbra is az a legfontosabb cél, hogy a fertőzés görbéjét minél inkább ellaposítsuk. Ebbe rondított bele Karácsony Gergely a tegnapi napon bevezetett járatritkításokkal. Tegnapi és ma reggeli posztja sokat elárul tájékozatlanságáról. 10 százalékos kihasználtságot emleget, csakhogy ez akkor lenne igaz, ha normál helyzet lenne. Akkor egy jármű kapacitását a szabványok szerint úgy számítják, hogy egy négyzetméteren 4 utas utazik. De most világjárvány van és ha legalább 1 méter távolságot akarnánk tartani, akkor négyzetméterenként 1 fő lehetne maximum a 4 helyett! Így az a 10 százalék máris 40 százalék! Ha pedig azt vesszük, hogy az ideális két méter távolság lenne, akkor ez még jóval magasabb arany lenne, csúcsidőben a normál menetrendet kellene tartani. A helyzet komoly. Világjárvány idején nem lehet a polgárokkal kísérletezni. Félő, hogy a tegnapi és mai zsúfoltságok miatt jelentősen meg fog ugrani a megbetegedések száma, hisz hiába próbálnak megfelelő távolságot tartani az utasok egymástól, a ritkán közlekedő, ezért tömöttebb járműveken erre nincs lehetőségük! Tegnapi kezdeményezésem ellenére a BKK Igazgatótanácsa csak informális értekezletet tartott, ahol tájékoztatást kaptunk a mára tervezett intézkedésekről. Erről már a Főpolgármester is beismerte, hogy hibás, és kevés! Nincs idő további próbálgatásokra. Ezért kezdeményeztem, hogy haladéktalanul tartson formális ülést a BKK Igazgatósága, melyen vegyen részt a teljes közgyűlési jogkörrel rendelkező Főpolgármester is!
– írta Wintermantel Zsolt. Újpest volt polgármestere hozzátette: a BKK igazgatósága módosított az álláspontján, és hamarosan érdemben foglalkoznak az illetékesek a budapesti közösségi közlekedés és az azzal összefüggő járványhelyzet kérdéseivel.
Forrás: MTI/Facebook; Fotó: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS