Pesti Srácok

Pieces of a Woman - Megnéztük a TR Warszawa színház előadását Mundruczó Kornél díjnyertes rendezésében

Pieces of a Woman - Megnéztük a TR Warszawa színház előadását Mundruczó Kornél díjnyertes rendezésében

Fináléjához érkezett a Budapesti Tavaszi Fesztivál, amelynek egyik legjobban várt produkciója a TR Warszawa színház Pieces of a Woman című előadása volt. A darabot két este játszotta a Vígszínház lengyel nyelven, angol és magyar felirattal. Színházból film, filmből színház, mikor melyik sorrend a szerencsésebb. Mundruczó Kornél és Wéber Kata felkavaró műve esetében talán előbbi lett volna az, a Netflixen látható filmes adaptáció ugyanis olyan magasra tette a lécet, hogy az alapjául szolgáló darab, és a díjnyertes rendezés kevésbé tudott működni. A két műfaj lehetőségeit, eszköztárát nem érdemes összevetni, érzékeny színészi alakítások vannak mindkét oldalon, a szülésélmény mélyrétegei, majd a gyászfeldolgozás stációi mutatkoznak meg húsba vájó, részletgazdag képekkel a filmvásznon és a színpadon egyaránt, ez utóbbi azonban kevésbé engedi közel magához a nézőt. Kritika.

MM - 061.hu

Azt mondták, nem biztos, hogy végig tudom nézni. Hogy az első húsz percbe bele fogok halni, anyaként. Hogy annyira tömény, intim, valóságos, fájdalmas és hátborzongató a szülésábrázolás, amely alig kibírható a nézőnek. Egy nőnek - írtuk filmkritikánkban.

PestiSracok facebook image

Nincs ez másként a darabban sem. Mintha filmet néznénk: a színpadi díszletre vetítve éljük át az otthonszülés másodperceit, szinte együtt lélegzünk Majával (Justyna Wasilewska), és izgulunk, hogy minden rendben legyen. Az első sokk akkor éri a főszereplőt, amikor nem a felkért bába, hanem helyettese csönget be, hogy levezényelje a szülést. Az egyébként is feszült szituáció, idegtépő percek még nehezebbé válnak, anyának, apának, bábának egyaránt.

Hús-vér valójukban nem is látjuk a színészeket, csak amikor a leendő apa kimegy egy-két stresszoldó cigire. Ott vagyunk velük, átéljük ezt a szülést mindannyian. Pazar a színészi játék, és annak ötlete is, hogy kivetítve, felnagyítva láthassuk az emberi érzelmeket a legcsodálatosabb, s egyben az egyéni tapasztalás legkülönfélébb mintázatait adó életesemény közben.

Az éles hang- és fényeffektekkel megtoldott tragikus jelenet, melyben Maja elveszíti újszülött gyermekét, rettenetes és megrázó. A közönség egy része nyelni sem mer, mások a fojtogató sírással küszködnek. Mert van-e fájdalmasabb egy gyermek elveszítésénél? Hogyan lehet megbirkózni ezzel, feldolgozni a feldolgozhatatlant? Maja az út elején jár, nincs egyedül, nem kellene egyedül lennie, mégis úgy érzi, ezt a veszteséget magában kell feldolgoznia, elfogadnia.

Egy közép-európai családtörténet bontakozik ki, Majának gyermeke elvesztésének traumáján túl más nehézségekkel is szembe kell néznie: újra kell építenie a kapcsolatait a családtagjaival. Több komponensű, összetett folyamat áll előtte, mérhetetlen nehéz feladatok várnak rá. A férje, a testvére, a sógora és az anyja is megtalálják saját fókuszukat, ezek azonban nehezen közelítenek egymáshoz. A dialógusok nagyon valóságosak, ideológiák, emlékek, hangulatok ütköznek egymással, a kérdés, hogy ezeknek a beszélgetéseknek lesz-e közös keresztmetszetük. És hogy pár hónap elteltével közelebb kerül-e Maja a megértéshez? A darab nyugvópontja lehetne, ha erre egyértelmű választ kapnánk. De nem kapunk.

Nagyon magasról indul a darab a filmes nyitójelenettel, innen nehéz átkapcsolni a színpadi perspektívába, még akkor is, ha a színpad átrendezésére szánt hosszú percek a gördülékeny átállást is szolgálják. A családi sztorik pedig olykor túlnyújtottak, ezért középtájt kissé ellaposodik az előadás. De egy-egy jelenet emlékezetes: Maja gyerekkorát hívja segítségül traumája feldolgozásához, a zuhanyzós jelenet kislánykori kedvenc bábjával a színdarab egyik legjelentésesebb része.

Felicita - többször is elhangzik a darabban a jól ismert sláger, keserédes pillanatok ezek, mintha feloldódni látszanának a szereplők a dal alatt, de mindvégig ott van a fogösszeszorítós érzés, soha nem dőlhetünk hátra, mindig lesz valami, amivel meg kell küzdenünk.

Ajánljuk még

Vajon minek és hogyan állított ki százegy kutyaútlevelet a határzár idején az állatorvosi praxisát szüneteltető Hadházy Ákos? - Frissítve: reagált Hadházy

Exkluzív 2021 március 23.
2020 januárja óta összesen száznál is több kutyának állított ki útlevelet Hadházy Ákos, a két pártot már elhagyó, jelenleg független országgyűlési képviselő, aki leadott vagyonnyilatkozata szerint hivatalosan szünetelteti állatorvosi praxisát – tudta meg a PestiSrácok.hu. A helyzet több szempontból is kínos: először is, az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvény szerint parlamenti képviselő kereső tevékenységet nem folytathat, még ha valamilyen szellemi tevékenységet végez is, azért pénzt nem fogadhat el. A kisállat útlevél kiállítása azonban nagyon is pénzbe kerül, az okmányt kiállító állatorvos is kötelezően fizet ezért a kamarának. Ha saját cégen keresztül jutna a tevékenysége ellentételezéséért pénzhez egy honatya, azt is be kell jelentenie az Országgyűlés elnökének. Csakhogy Hadházy Ákos – úgy tudjuk – nem ezt jelentette be, hanem az ellenkezőjét, hogy szüneteltetni a praxisát. Mellesleg ezt saját kézírással is leírta és ellenjegyezte, a vagyonnyilatkozatában. Ha mindez nem lenne elég, még egy kérdés felvetődik: mégis kinek, kiknek és miért állít ki valaki több mint száz kutyaútlevelet a koronavírus-járvány kellős közepén, amikor szinte az egész világ zár alatt van és az emberek sem utaznak. Cikkünk megjelenése után válaszolt kérdéseinkre Hadházy Ákos, aki a tőle szokásos diktatúrázás, orbánozás, fideszezés mellett elárulta: annyira szeret állatokat gyógyítani, hogy ingyen is megteszi, sőt, a jelek szerint az útlevelek kiállításakor szívesen megfizeti a kötelező illetéket is. A képviselő válaszát kérésére változtatás nélkül közöljük.

Nincs kezelhetetlen gyerek, csak meg kell tanulnunk nevelni – PS-interjú Beszédes Henrietta gyermeknevelés-specialistával

Exkluzív 2021 december 29.
Nem vagy rossz anya, és nincs olyan, hogy kezelhetetlen gyerek – vallja Beszédes Henrietta gyermeknevelési specialista. A kétgyermekes fiatal édesanya egészen új szemléletmóddal dönti le a sztereotípiákat és győz meg arról, hogy minden sokkal egyszerűbb a megoldás gyermeknevelési nehézségeinkre, mint eddig hittük. A legfőbb probléma, hogy senki sem mondja meg, tanítja meg, hogyan kell gyermeket nevelni, mi egyáltalán az, hogy nevelés – azt hisszük, ennek ösztönből kell jönnie. Találunk ugyan garmadával könyveket nevesebbnél nevesebb gyermekpszichológusok, szakemberek tollából, csak éppen a gyakorlatban valahogy nem úgy működnek a dolgok. Jön a patthelyzet, a mindennapos harcok és az önvád: nekem ez nem megy, rossz anya vagyok. Az sem túl nagy segítség, hogy oly könnyen ragasztanak bélyegeket a gyermekekre, mondják ki speciális nevelési igényűnek, nehezen kezelhetőnek, mert egyszerűen nem illik bele az átlagosba, a megszokottba, mert valamiért más. A megélt és ránk zúdított problémák özönében aztán a legfontosabbra figyelünk egyre kevésbé: hogy ki is az a gyermek, akit nevelünk, mit gondol, mit akar és miért, mi az, amitől egyedi, amitől különleges. Beszédes Henrietta szerint éppen ez lenne a lényeg és a kulcs az egyszerű neveléshez: látni, érteni és kibontakozni hagyni azt a másik emberi lényt, aki ránk bízta az életét, de attól az még az övé. Heni televíziós riporterből lett gyermeknevelési specialista. Édesanyaként és kommunikációs szakemberként jött rá, hogy a nevelés legfőbb eszköze pontosan az, amit a munkájában nap mint alkalmaz: a kommunikáció, a megértés és együttműködés.