Unásig ismételt, elcsépelt kijelentés a hatalom negyedik ágaként emlegetni a médiát. Elcsépelt ugyan, de még sosem volt annyira igaz, mint manapság. Mégis, a tradicionális, akár online, akár nyomtatott sajtótermékek „influencerkedés” terén a kanyarban sincsenek a kvázi monopolhelyzetben lévő, nem mellesleg a Youtube-ot is birtokló techóriás, a Google hatalmához képest.
Pomichal Krisztián írása
Egy év múlva lejár Donald Trump mandátuma, 2020 választási év lesz az Egyesült Államokban. Az újraválasztásért hajtó republikánus elnöknek nincs egyszerű dolga. Kis túlzással a teljes mainstream média sorakozik fel vele szemben, ráadásul a küzdelembe – már mind nyíltabban – az USA egyik legnagyobb techóriása is bekapcsolódni látszik.
A Project Veritas névre hallgató, oknyomozásban, szivárogtatásban és a médiamasztodonok leleplezésében utazó vállalkozás hétfőn hozta nyilvánosságra azt a rejtett kamerás anyagot, melyen a Google egyik vezető alkalmazottja, Jen Gennai egyértelműen jelzi: cégük bizony aktívan beavatkozik majd a választási küzdelmekbe. Gennai arról beszél, hogy a vállalatnak „meg kell előznie egy újabb Trump-szituációt”. Mint mondja, a Google egyik részlegén a 2016-os választás óta dolgoznak azon, hogy 2020-ban ne ismétlődhessen meg a republikánusok sikere. „Átcsesztek minket” – taglalja Gennai a választásokkal kapcsolatban – „átcseszték a választókat, a médiát, mindenkit. (…) Azon vagyunk, hogy megakadályozzuk, hogy ez újra megtörténjen.”
A beszélgetés során egyébként végig az az érzésünk, hogy Gennai-ban valamiféle félresikerült küldetéstudat munkál, és szentül hiszi: a Google-nek kutya kötelessége helyes irányba terelni az emberek véleményét. Egészen megdöbbentő például, mikor arról beszél, hogy a kormány nem tesz semmit az egyenlőtlenségek ellen, ezért az emberek tőlük, a Google-tól várják, hogy kezdjenek ezzel valamit.
A Project Veritasnak sikerült egy Google-alkalmazottat is kamera elé ültetnie, aki arcát nem vállalva, részletesen nyilatkozott a techóriás machinációiról. Az ismeretlen bennfentes csak megerősíti Gennai szavait. Elmondása szerint a Google 180 fokos fordulatot vett Trump választási sikere után. A cégnél úgy vélték, a későbbi elnök az interneten uralkodó „izmusok” (rasszizmus, szexizmus, antiszemitizmus… a felsorolás nyugodtan folytatható) korlátlan áramlásának köszönheti a Fehér Házat; ha tehát ezeket a belső anyagokban csak méltánytalanságoknak („unfairness”) nevezett dolgokat kiiktatják, Trump győzelmi esélyei mennek is a kukába. Erre a legjobb megoldás – vélik -, hogy a méltánytalanságokat méltányossággal kezelik – a sárkányt meg sárkányfűvel -, úgyhogy a Google belső dokumentumaiban megjelent egy új fogalom, az algoritmikus méltányosság („algorithmic fairness”). A vállalat olyan mesterséges intelligencia kifejlesztésébe fogott, amely képes kiküszöbölni az algoritmikus méltánytalanságoknak („algorithmic unfairness”) nevezett jelenségeket. Az, hogy ezek pontosan micsodák, a Google vezetői fogják eldönteni. Mielőtt továbbmennénk, hadd kérjek ehelyütt is elnézést ezek miatt a blőd fogalmak miatt, de a megértés szempontjából elengedhetetlen a használatuk.
Íme tehát egy gyakorlati példa a Google kiszivárgott, belső Q&A anyagából. A képkereső alkalmazás a „vállalatvezető” keresőszóra korábban a középkorú, ritkás hajú férfiak képeit dobta fel. Habár ez tényszerűen indokolt, hiszen ilyen-olyan okoknál fogva több a férfi felsővezető, mint a női, algoritmikusan mégis méltánytalan – derül ki a napvilágra került dokumentumból, mert megerősít bizonyos nőgyűlölő sztereotípiákat.
A keresési eredményeket tehát úgy kell alakítani, hogy azok egy képzeletbeli, ám polkorrekt nemi arányt prezentáljanak.
Erre a Google által fejlesztett mesterséges intelligencia gond nélkül képes. Nem kell hozzá különösebben összetett gondolatkísérlet, hogy lássuk: ezen az ártalmatlan szituáción kívül mindenhol lehet majd eredménnyel alkalmazni az új algoritmusokat, melyek létezését a Google egy másik munkatársa is megerősítette egy korábbi interjúban. Gennai a felvételen maga is elismeri: a rendszert tulajdonképpen azért hozták létre, hogy a Google jelölhesse ki az olyan gumifogalmak, mint a méltányosság és az egyenlőség – a keresési algoritmusok átalakításával aktívan formálható – kereteit.
A techóriást egyébként több ízben citálták már a kongresszus elé, éppen amiatt, mert politikailag elfogult tartalmakat szolgáltat. Egy tavaly novemberi meghallgatáson például azt kérdezték a vállalat vezetőjétől, Sundar Pichai-tól, miért van az, hogy az idióta kifejezésre rákeresve Donald Trump képe az elsők között ugrik fel. Pichai ekkor azzal védekezett, hogy a keresési folyamatban minimális az emberi tényező; azt keresési algoritmusok végzik, különféle mutatók (újdonság, népszerűség, relevancia) alapján. Azt azért gyorsan tegyük hozzá: mint az a Gennai-jal készült beszélgetésből és a napvilágra került dokumentumokból is kiderül, a Google bizony odafigyel arra, hogy ezek az algoritmusok az általuk elvárt eredményeket szolgáltassák.
Nem ez az első eset egyébként, hogy a Google terelgetni próbálja felhasználóit a politikailag korrekt paradicsomba. Kiderült például, hogy a republikánusokhoz, neo- és ókonzervatívokhoz közeli youtuberek videói mellé az oldal rendre különböző demokrata médiafelületek videóit ajánlotta be, míg ugyanez visszafelé valahogy nem történt meg. Bizonyára senkit nem ér meglepetésként, hogy a fent hivatkozott közel félórás videót a Youtube a feltöltés után nem sokkal törölte, ahogy a Project Veritas néhány korábbi anyagát is. A felvétel ráadásul ugyanerre a sorsra jutott több más közösségi oldalon. Jelenleg csak a Project Veritas honlapján érhető el, méghozzá itt:
Botrányról még korai beszélni, hiszen – leszámítva a Trumphoz közeli, vagy legalábbis nem egyértelműen demokratapárti médiát – alig van sajtóorgánum, amely beszámolt volna az esetről. A rend kedvéért azért néhány kongresszusi képviselő tiltakozott, a felvételen látható Jen Gennai pedig kiadott egy közleményt, melyben „pontatlan nyelvezetnek” nevezte az elhangzottakat. Kíváncsian várjuk, lesz-e folytatás.
Facebook
Twitter
YouTube
RSS