A hétvégén kezdődik a Mol Dunai Finomítójának tervezett karbantartása, ami azt jelenti, hogy leghamarabb szeptemberben indulhat újra a termelés. Az Index azzal kapcsolatban kereste meg Ratatics Pétert, a Mol hazai operatív működésért felelős ügyvezető igazgatóját, hogy okozhat-e ez fennakadásokat a hazai üzemanyag-ellátásban, illetve, hogy honnan tudja a Mol pótolni a kieső mennyiséget, amikor a térség jelentős osztrák beszállítója, a schwechati finomító sem indult újra karbantartását követően.
A mostani karbantartási munkálatokat másfél éve kezdték el előkészíteni, két hónapig tart majd, és mintegy 1200 szakember dolgozik rajta. Ez garantálja, hogy a finomító továbbra is biztosítani tudja Magyarország és a térség zavartalan üzemanyag-ellátását – válaszolta Ratatics Péter az Index arra vonatkozó kérdésére, hogy miért most kezdték el a karbantartást.
A leállást eredetileg a tavaszi hónapokban tartották volna, de – mint mondta – a Magyarországon bevezetett hatósági ár által is generált kiemelkedő üzemanyagigény miatt elhalasztották a munkálatokat. Tavasszal a Mol-töltőállomásokon csaknem ötven százalékkal nőtt a kereslet az egy évvel korábbi adatokhoz képest, a folyamatos, stabil üzemanyag-ellátás biztosításához a százhalombattai finomítót teljes kapacitáson kellett működtetni. További halasztásra azonban nincs lehetőség: a biztonságos üzemeltetés miatt halaszthatatlan a finomító leállítása és karbantartása. A jelenlegi felújítási munkálatok során a mintegy ötven üzemből tizenegyet le kell állítani.
Ratatics szerint a július végén induló nagy leállás Magyarország egyik legösszetettebb ipari műszaki vizsgája lesz, amellyel a Mol hosszú távon biztosítja a hazai ellátásbiztonságot. A karbantartás költségvetése mintegy nyolcmilliárd forintot tesz ki. A tervek szerint az üzemek fokozatosan indulnak újra: jelentős részük már szeptemberben, míg egy kisebb részük október végén, a karbantartás második üteme után. Ezt követően már teljes kapacitással működik majd a Dunai Finomító.
Arra vonatkozóan, hogy a leállással járó kiesést hogyan és honnan pótolja a Mol, Ratatics úgy válaszolt: a Mol mindent megtesz annak érdekében, hogy a leállással járó jelentős termékkiesést pótolja. A hiányzó mennyiség egy részét a pozsonyi finomítóból irányítják át, míg egy másik részét a megmaradt tartalékaik felhasználásával pótolják. Ezek a mennyiségek azonban nem tudják teljes mértékben fedezni a hiányt és piaci pótlásukra is korlátozottak a lehetőségek. Az esetleges üzemanyaghiány kapcsán ugyanakkor megjegyezte, hogy az 50 literes tankolási korlát azt a célt szolgálja, hogy mindenki hozzájusson üzemanyaghoz, egyes kutakon azonban lehetnek átmeneti leürülések.
Ezért mindenkitől kérjük, hogy csak annyit tankoljon, amennyire tényleg szüksége van, hiszen csak így biztosítható a kellő mennyiség mindenki számára. A pánikvásárlás és a fölösleges spájzolás csak rontana a helyzeten
– fogalmazott Ratatics Péter.
Forrás: Index; Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Facebook
Twitter
YouTube
RSS