Az alapanyaghiány nem átmeneti jelenség az elektromos meghajtásra való átállás során, a Föld kobaltkészlete csak tizenegy évre elegendő, de emellett még több mint húsz, az elektromos autók előállításához fontos nyersanyag fellelhetősége bizonytalan – írja pénteki számában a Magyar Nemzet a Német Gazdaságtudományi Intézet tanulmányát idézve.
A cikk emlékeztet, hogy az év második felében nem a kereslet, hanem a gyártás szűk keresztmetszete vetette vissza az értékesítést az autóiparban. Példaként a VW Groupot említik: a világ egyik legnagyobb autógyártója októberben harmadával kevesebb autót szállított ki a kereskedőknek, mint egy évvel korábban. Mint a lap írja, az elemzők egy része azt várja, hogy jövő év második felére rendeződnek a problémák, de vannak olyan vélemények is, melyek szerint a nyersanyaghiány végigkíséri az elektromos autókra való átállás folyamatát.
Az Institut der Deutschen Wirtschaft (IW) tanulmánya szerint több mint húsz fontos nyersanyag esetében bizonytalan a folyamatos ellátottság. Karl Lichtblau, az IW-Consult ügyvezető igazgatóját idézik, aki szerint az e-autó-akkumulátorokhoz fontos alapanyagok, mint például a kobalt, a lítium és a grafit szállítása rendkívül kockázatos, a platina, az irídium és a nikkel pedig a hidrogéntermelés szűk keresztmetszetévé válhat.
Márpedig az energiaátmenet nem sikerülhet hidrogén nélkül
– figyelmeztetett Lichtblau az Automobilwoche.de lapnak nyilatkozva. A tanulmányt megrendelő Bajor Gazdasági Szövetség (VBW) szerint a más országokkal kialakított nyersanyagpartnerségek előmozdítását kell szorgalmazni. A másik mód, hogy a függőség csökkentése érdekében az európai gazdaságoknak több nyersanyagot kell újrahasznosítaniuk.
Eközben az akkumulátorgyártás várható felfutására jelentős erőfeszítésekkel készülnek piaci szereplők. A svéd akkumulátorcella-gyártó, a Northvolt és a portugál energiatermelő Galp Energia közös vállalkozásban állapodott meg a legnagyobb európai lítiumfeldolgozó üzem megépítéséről. A két vállalat egy ötven-ötven százalékos vegyesvállalatot hoz létre, amely a jövőben évente 35 ezer tonna alapanyagot állít elő lítiumion-akkumulátorokhoz. Az üzem a tervek szerint 2026-ban kezdi meg működését. A hatalmas projektbe 700 millió eurót akarnak befektetni a cégek. Közvetlenül az üzemben 1500 munkahelyet hoznak létre. A Northvolt saját magának akarja biztosítani a jövőbeni éves lítiumtermelés felét, míg a többit más akkumulátorgyártóknak kívánja értékesíteni. A Northvoltot 2016-ban alapították a Tesla korábbi vezetői, és azóta kiterjedt együttműködési szerződéseket írt alá többek között a Volvóval, a Volkswagennel és a BMW-vel.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt
István Kopasz
2021-12-20 at 23:42
Nem kellene ezt az elektromos autózást erőltetni. Maximum a hybrid hajtás ami elfogadható számomra. Nincs erre ideje meg lehetősége nagyon sok embernek, hogy töltögesse az aksiját. Drága, úri huncutság. Csak azért erőltetik a politikusok, hogy mutassanak valamit az érdemleges munkájuk hiányának palástolására. Környezetvédelmi szempontból sem old meg semmit, ez már látszik, csak a problémát áthelyezik egy másik helyre ami még rosszabb, környezetszennyezőbb lehet.
na4
2021-12-18 at 10:51
Így fog majd kinézni a környezetünk, mint a képen? Ez zöld? Na szuper. A villanydodzsemek így qurják szét azokat az országokat, ahol az akkuk alapanyagait bányásszák. Ill. azokat is, ahova az e hulladékot visszaszállítják. Egy qurva nagy képmutatás az egész. Valahol olvastam, hogy Németországban már minden 5-ik e-autós visszatér belsőégésűre. Egy e Fiat 500-as 1.5 tonna, annyi mint egy fejlett dízel SUV, és kb. annyiba is kerül. Vicc. Az e ámokfutást nem a piac vezérli, hanem a segghülye, semmihez sem értő ostoba politikusok nyomják.
Kovács Pityu
2021-12-18 at 07:49
Milyen rossz hely is lehetett az Osztrák – Magyar Monarchia. Nem véletlen kellett szétrobbantani. A zsenijeink híján (Nikola Tesla, Neumann János, Fonó Albert, Puskás Tivadar, Jedlik Ányos, Szilárd Leó stb.) marad az alga egy ideig.
Majd a tudósok sokadszorra újra felfedezik, hogy az élet alfája és ómegája az alga. Amely oxigént termelt a légkörbe, hogy az állatok, és emberek is élhessenek, amely nélkül az autók, járművek nem működhetnek, és amely nélkül a távoli űrutazások elképzelhetetlenek.
Királytigris
2021-12-17 at 16:37
Az akkumulátoros meghajtás zsákutca.
Egyrészt, nincs annyi litium, kobalt, stb. ami a világ összes autójának akkumulátorának az elkészítéséhez szükséges lenne, más részt meg nincs annyi elektromos energia, ami a benzinben és gázolajban rejlő hatalmas energiát kiváltaná.
Ahogy fogynak ezek az alapanyagok, úgy megy majd fel az áruk is, ami ma is nagyon drága.
Ma egy villanyautó, azonos kategóriában, duplája a belsőégésünek. Ezt a drágaságot pont az akkumulátor ára okozza.
bl
2021-12-17 at 14:13
Ha bezárnak a benzinkutak, akkor a vezetékekben folyó áramok meg fognak tízszereződni. Az oszlopok is szénné fognak égni tervezés, előrelátás, hatékonyság és megtérülés nélkül. A ződkomcsik mernek nagyot álmodni, aztán elhozzák a sötétséget. Mert komenisták.
benzoli
2021-12-17 at 12:19
Az atallas elektromos autora meg olyan messze van, mint ide a Hold. De megoldjak. Penzert mindent.
K
2021-12-17 at 11:44
Az elektromos meghajtásra való átállás ,az e-autó-akkumulátor szükséglete nem megoldott a tömeges alkalmazás szempontjából, és marad a hagyomásnyos benzin-gázolaj üzemanyag.
Az e-autó-akumulátor a milliárdosok ráfizetéses és deficites szórakozása.
Vladtepesch
2021-12-17 at 09:18
Hát kb. ennyit és eddig az elektromos autózásról.
Amíg nem lesz olcsó anyagokból készülő aksi, addig nincs miről beszélni.
A kőolaj elfogyásától meg nem kell tartani – egyre valószínűbb, hogy az újra termelődik folyamatosan.
És egyébként kell is a széndioxid a légkörbe – lévén, hogy a növények, akiktől minden élet függ a bolygón, ezt fogyasztják tápláléknak és nincs olyan mennyiség, amit ne vennének fel.