Egyre durvább részletek derülnek ki Budapest közlekedésének reggeli összeomlásáról: egy beszállító hibája miatt rossz fékezőhomokot töltöttek a villamosokba, amelyek vezetői nem voltak hajlandóak kockáztatni utasaik életét, inkább visszamentek a remízekbe. A főpolgármester eközben összefüggéstelen monológot mondott az országegyesítésre képtelen Dobrev Kláráról és a “fideszes” Márki-Zay Péterről, de a tömegek bosszúságával járó és hatalmas késéseket okozó közlekedési káoszról egy szót sem szólt, mi több: pártállami időkhöz illő módon kérdezni sem volt szabad tőle.
A reggeli csúcs kellős közepén a Budapest legzsúfoltabb útvonalán közlekedő 4-6-os villamosok kiálltak a forgalomból, a villamosok pótlására érkező buszok többsége pedig beragadt a kialakuló gigantikus dugókba, sok helyen eltorlaszolva a közlekedési csomópontokat, aminek köszönhetően a tömegközlekedés után az autóforgalom is káoszba fulladt. Máskor 20–30 perces utak egy-két órásra duzzadtak, tömegek késtek el a munkahelyükről vagy az iskolából. A bajt csak tetézte, hogy a 4-es metró műszaki hiba miatt kihagyott egyes állomásokat. A káoszra egészen mostanáig nem adott magyarázatot Karácsony Gergely főpolgármester és a Városháza.
A BKV is csak sok órás késéssel, a délutáni órákban kezdett magyarázkodásba, amivel az esőre és rossz minőségű homokra fogták a történteket. Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója a Telexnek vallotta be: a remízben az átvizsgáláson kiderült, hogy a csúszásgátló homokot a pályára hintő szórófejek tömődtek, méghozzá nagy valószínűséggel azért, mert a tartályokba szennyezett, vizes, rossz minőségű homok került. Ám a beismeréshez az kellett, hogy a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) kiszivárogtassa a káosz valódi okát:
A BKV Hungária kocsiszínébe, a Combinók állomáshelyére rossz homokszállítmány érkezett a múlt héten. A homok segít a járműveknek a fékezésben csúszós pálya esetén. Ez nem akármilyen homok, a kerék-sín acél-acél kapcsolathoz van tervezve az összetétele és a szemcsemérete. Ez utóbbival volt a probléma, túl finom volt, ami nedvesség hatására könnyebben összetapad. Ezt észlelték és kicseréltették a szállítmányt a szállítóval, de addigra a villamosok már fel lettek vele töltve.
A civil szervezet szakértői szerint egyébként jó döntést hozott a BKV diszpécsere, amikor a reggeli csúcsforgalom ellenére visszarendelte a villamosokat, ugyanis komoly balesetveszély állt fenn:
A fékhatás nem volt elég, több járművezető csúszkálásra panaszkodott. Közülük többen is azzal fenyegetőztek, hogy ezzel a fékhatással ők nem közlekednek tovább. A műszak már hajnali öt óra körül visszarendelte a kocsikat, mert első a biztonság, és megkezdték a régi homok kipiszkálását a kocsikból. Óránként kb. eggyel tudnak végezni. Addig a BKK pótol, a már bejáratott protokoll szerint. Ahol súlyos hibát látunk, az megint a kommunikáció. Még most (12:00) sem közöltek az illetékesek semmit a fennakadás valódi okairól, így tág teret adva a közösségi közlekedés gyalázásának. Amikor a BKK százmilliókat akar elkölteni arra, hogy visszacsábítsa az utasokat, akkor különös felelőtlenség hallgatni, mert egyetlen ilyen alkalom is halomra dönti hónapok gondosan felépített népszerűsítési kampányát. Az utasok ilyenkor kiadják a mérgüket, és a politikai trollok erre rá tudnak repülni. Meg is tették. Ezért kell felelősöket keresni, aki pedig a biztonság miatt visszarendelte a villamosokat átvizsgálásra, azt ki kell tüntetni.
Ám hiába követelik a felelősök megnevezését, a Városháza hallgat, mint a Népszabadságba tekert tükörponty. Az előválasztási kampányával foglalkozó, Dobrev Klárával és Márki-Zay Péterrel viaskodó Karácsony Gergely mai “sajtótájékoztatóján” nem lehetett kérdezni, ezért levélben fordultunk a főpolgármesterhez, azt tudakolva: lesz-e személyi konzekvenciája a több százezer ember életét megkeserítő, súlyos beszerzési hibának? Kiváncsiak vagyunk arra is, hogy ki szállította a be a BKV-nak a villamosok fékezésére nem használható homokot.
Wintermantel Zsolt önkormányzati képviselő, a Budapesti Közlekedési Központ a Fidesz által delegált igazgatósági tagja azt írta ki Facebook-oldalára a botrányos esetről:
Karácsonyék újabb bűnbakot találtak! Reggel óta nem járnak a Combinók, a vizes fékezőhomok miatt, sokszázezer utas életét megkeserítve! Gyors vizsgálatot követően kiderült, szerintük a felelős az eső. Komolyan mondom szánalom…
A Karácsony Gergely furcsa sajtótájékoztatóján elhangzottakról ITT olvashatnak bővebben. A BKV homokbotránya amúgy nosztalgikus érzéseket kelt: a Demszky–Hagyó-korszakban is elképesztő beszerzések történtek a Budapesti Közlekedési Vállalatnál, amit valósággal szétloptak. Előfordult például, hogy Hagyó Miklós főpolgármester-utasítására több tízmillió forintért adalékanyagokat vásároltak a buszok számára, amelyek egyetlen előnye az volt (a bírósági vallomások szerint), hogy legalább nem okozott kárt a járművekben, hiszen 98 százalékban gázolajat tartalmazott. A rossz fékezőhomokról mindez már nem mondható el. Érdemes visszaolvasni Pámer Dávid kollégánk Tíz éve robbant ki a BKV-botrány – Így lopták szét Budapestet a Demszky-korszakban című írását.
Vezető kép: Origo.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS