A 70 év feletti idősek vezetői engedélyének egészségügyi ellenőrzését előíró terveket az uniós országok – köztük Ausztria – megakadályozták. Az EU hatóságainak előzetes tervei szerint az európai idősebb polgárokat szigorúbban vizsgálnák, hogy alkalmasak-e még a volán mögé ülni. Erre több uniós tagállamban, köztük Ausztriában is felháborodás tört ki. Valamennyi – időseket képviselő – párt, valamint az autóklubok is felháborodtak a polgártársaik körében tapasztalható „életkori diszkrimináció” miatt – adta hírül a Kurier, amelyet az Index szemlézett.
Hétfőn az uniós közlekedési miniszterek Brüsszelben tárgyaltak, aminek az lett a következménye, hogy a vitatott egészségügyi ellenőrzésekre vonatkozó tervek „lekerültek az asztalról”
– mondta a sajtónak Leonore Gewessler osztrák közlekedési miniszter, hangsúlyozva:
Az ötlet, hogy a vezetésre való alkalmasságot orvos ellenőrizze, nem megvalósítható. A hangsúly az állampolgárok egyéni felelősségén van. Nekik maguknak kell eldönteniük, hogy képesek-e még gépjárművet vezetni. Legjobb esetben egyfajta „önkéntes önértékelést” lehetne benyújtani a hatóságoknak az egészségi állapotukról.
Forrás: Index; Fotó: Twitter/X
Facebook hozzászólás
István Kopasz
2023-12-07 at 02:17
Ha nincsen orvosi engedély a jogosítvány két évenként történő megújításához, akkor az illető hivatalosan nem vezethet, csak illegálisan, – ami bütetést vonz maga után! Ennyi. A köztes időben az alkalmasság az idős egyén és rokonságának belátásán múlik.
Bukohill
2023-12-06 at 14:16
kanigunda 2023-12-06 at 12:59
Attól, hogy egyre gyakrabban kell az orvoshoz mennie a jogosítványért, a páciens majd mindjárt bevallja, hogy elalszik vezetés közben. Aha.
Arról szól az egész, hogy minden le van papírozva, az orvos elvégezte, az állam megtette, az úrvezető pedig – egyéb lehetőség híján – újra kifizette. És igen, dől a lé. A rendszer hasonló, mint az eü felülvizsgálat az amputáltak számára, ahol időről időre ellenőrzik, hátha visszanőtt a lábuk. Mondjuk, az legalább ingyen van.
Hivatásosok alszanak el rendszeresen buszok, kamionok volánjánál, pedig nekik – elvileg – sokkal komolyabb vizsgálatokon kell átmenniük.
kanigunda
2023-12-06 at 12:59
“… ez egy pénzbegyűjtési mutatvány. …”
Aha, hát persze, a többmilliós verda, a sportkipufogó, a Wunderbaum stb. mellé nem fér
bele a havi 300 Ft-nak megfelelő összeg. Értem. Mondjuk az M7-esen egy alvási apnoés
repeszt 130-al és belelők a korlátba egy gyerekszállító kisbuszt,,, Ja, tényleg lehúzás
az a díj.
csakafidesz
2023-12-06 at 11:00
Hallottunk már a szabad akaratról? 2023-12-05 at 22:44
Svájc egy külön dolog. Aki szereti a hófúvásos szerpentineket az menjen oda. Nyáron nincsen gond, de télen elég rizikós. Amúgy a svájci vasút a világ egyik legjobb, legtisztább vasútja, és a hálózat hajszálpontos menetrenddel minden nagyobb helyre elvisz. Rengeteg időt lehet a vonattal spórolni Svájcban, mert alagutak és hidak tucatjai rövidítik le az utat. A piros kocsik belül nagyon kényelmesek.
csakafidesz
2023-12-06 at 10:54
Királytigris 2023-12-05 at 22:47
“Ez nem kor, hanem teljesen személyfüggő. Ugyanis nem vagyunk egyformák”
———————————————————————————————–
Pontosan. 77 évemmel még vezetek, és ami fontos. Több évtizede vezetek, de még nem fizettem bírságot gyorshajtásért. Miért nem? Mert már fiatalon beláttam, hogy a szabályokat és az adott útra kiadott előírásokat hozzáértő emberek hozzák. Sokszor kapom, hogy öregurasan poroszkálok. Nos én akkor is így poroszkáltam amikor fiatal voltam. Szabály az szabály!
Amúgy a forgalomban rögtön észre lehet venni, hogy ki volt katona ki nem. Az önfegyelem főképp az időseknél van meg.
Z
2023-12-06 at 09:32
Mennyi lesz lassan a nyugdijkorhatár? 70 év? Tehát dolgozni lehet de autót vezetni már majrésabb? És ez akkor amikor már egyre kevesebb vezetöi képességet igénylö autókon dolgoznak a mérnökök? Valami nem stimmel. Talán 4-5 évvel ezelött volt, hogy Spanyolból repültek vissza Németországba talán Lufthansa talán Condor gépe volt, amikor az egyik pilóta kiment a fülkéböl a másik pedig magára zárta a pilótafülkét és bemondta, hogy most az Alpok felett repülnek és neki fogja repiteni a gépet az egyik hegynek. Megpróbáltak bejutni a fülkébe, de nem sikerült nekik. A repülö tele volt iskolásokkal akik iskolai szünetröl mentek haza. Senki nem élte túl. Miért érdekes a sztori? Mert a pilóta depressziós volt és pszihiátriai kezelésbe részesült. Ezek viszont titkos dolgok amit a pszihiátrnek ill.pszihológusnsk tilos bárkivel megosztania. Akkor mennyi ilyen lehet az utakon?
Fevidéki srac
2023-12-06 at 07:44
A 65 Ev folottiek orvosi vizsgalata nem hungarikum,szlovakiaban is torvēnyben van.A nem mosakodo,ruhájat csak a szellõben razogatva moso No elkepzelese szerint igy lehetne lecsokkenteni až utakon až autok szamat.De ha utananézunk a balesetet okozok eletkoranak ,nem a 65 felettiek vezetik a statisztikát.Magyarok-oruljetek es tiszteljetek a mindennapi kormanyotok-gondoljatok bele,nem -e kenyelmesebb (és anyagilag előnyosebb)penne Orbán miniszterelnok urnak is fejet hajtani a hazaarulo -vagyis Europaarulo bandanak!!!Érdemes ezen elgondolkozni,a kopkodes helyett.
Frans Söderling
2023-12-06 at 07:37
Vannak olyan betegségek,amelyek esetén bevonják a jogosítványt.Ilyen például az epilepszia.De vannak olyan megbetegedések is,amikor az alkalmatlanság csak a hivatásos,második csoportos alkalmasságot érinti.
Első csoportban alkalmas lehet,de persze korlátozásokkal.Ilyen például a bizonyos mértéktől erősebb szemüveg,stb.
Eszméletvesztéssel járó,vagy annak lehetőségét magában hordozó betegségek esetén az alkalmasság megszűnik,azonnal be kell vonni a gkv engedélyt,és alkalmatlan minősítést jelezni az okmányiroda felé.
Abból vannak a balesetek,ha a beteg eltitkolja a betegségét,tehát mintegy kijátszva a rendszert,autóba ülve időzített bombát csinál magából.
Lehet ilyen akár egy szenvedélybeteg,alkohol,vagy drogfüggő is,nem kell
Nyolcvan évesnek lenni a figyelem lanyhulásához,vagy akár a súlyosabb rosszullétekhez.
A klasszikus úgyis az,hogy a vezetői engedély nélküli,tizen-huszon éves
a százeurós bömbivel bemindenezve Kinzsal rakétát játszik.
Ott persze inkább a vétlenek szenvednek miatta halálos balesetet.
Ezt nem lehet semmilyen orvosi alkalmassági vizsgálattal megelőzni.
pepu
2023-12-05 at 23:03
Gáspár Zoltán2023-12-05 at 18:28
Éppen most volt hír, hogy egy cukorbeteg bekómált vezetés közben.
Az orvosi vizsgálat költségeit esetleg nyugdíjas esetben lehetne csökkenteni, ez megfontolandó.
De, ami az én nagy problémám, hogy a jogosítvány szerzők milyen oktatást kaptak.
Saját tapasztalat. A fiaimat nekem kellett az oktatás után megtanítani vezetni, mert semmit nem mondott az oktató. Az oktatási idő alatt rájátszanak a plusz órákra.
Azon is el lehetne gondolkodni, hogy a forgalomban részt vevők mennyire alkalmasak képzettség, mentális problémák stb a forgalomban való részvételre. Esetleg adott pillanati állapot. Volt, hogy elindultam, de olyan állapotban voltam (front, ki tudja) hogy mondom csak visszaérjek, ma már többet nem ülök kocsiba.
Nekem is le kell tennem egyszer a kocsit. De a magyar állam minden nyugdíjasnak biztosítja az ingyenes tömegközlekedést. Bárhova eljuthatsz öregen is. Ha meg egyedi kívánságod van, szólsz a gyerekeidnek, hogy vigyenek el. Már ha van kinek szólni.
Királytigris
2023-12-05 at 22:47
Ez nem kor, hanem teljesen személyfüggő. Ugyanis nem vagyunk egyformák.
Hallottunk már a szabad akaratról?
2023-12-05 at 22:44
@Gáspár Zoltán2023-12-05 at 18:28
Nem Hungarikum.Ebben téved. Svájc,és Liechtensteinban minden 2. évben orvosi vizsgálatra kötelezö menni.-120 CHF amit a delikvensnek saját pénztárcából kell fizetni. Két évvel ezelött a 65 év felettieknek évente volt kötelezö, ezt megváltoztatták 2 évre mert nagy volt a felháborodás.
Bukohill
2023-12-05 at 21:07
Hurrá! Megint éltanulók vagyunk, nálunk már régen bevezették, lehúzásnak pompás. A labancoknál csak C,D,E kategóriáknál lehet egyáltalán ismételt orvosi ellenőrzés.
Orientál
2023-12-05 at 20:54
Majdcsak történik valami baleset ilyen okból. Sajnos ami késik az nem múlik főleg egy hegyvidékes országban.
rock
2023-12-05 at 19:53
Azért 85 év körül talán már nem kellene vezetni…
Gáspár Zoltán
2023-12-05 at 18:28
Az autó vezetők orvosi vizsgálata hungarikum. Máshol ha valaki megszerezte addig használhatja a jogosítványát amíg akarja. Nálunk ez egy pénzbegyűjtési mutatvány. Minél idősebb valaki annál sűrűbben kell a kasszához fáradnia. Szerintem nagykorúnak kellene tekinteni az állampolgárokat. Mindenki döntse el maga tud-e vezetni. Szankcionálni azt kéne, ha valaki balesetet okoz alkalmatlanság okán.