Pesti Srácok

Bármibe fogott, azt hittel és szorgalommal végezte – Száz éve született a katona, a történész, a filmcézár, Nemeskürty István

null

Napra pontosan száz éve látta meg a napvilágot Nemeskürty István, akinek nevével számtalan műfajban találkozhattunk a könyvtárak vagy éppen a könyvesboltok polcain, mégsem ismert széles közönség előtt az életútja. Pedig a magyar kultikus filmek jelentős részét többek közt neki köszönhetjük, ráadásul nemcsak egy területen alkotott maradandót. Magyarságát és keresztény értékrendjét sohasem tagadta meg, történelmünk főbb pontjai között ok-okozati összefüggéseket keresett, amelyet igyekezett minél szélesebb körnek bemutatni. Ugyanakkor életét meghatározta a Trianon-trauma, amely egy idő után a Horthy Miklós iránti ellenszenvben mutatkozott meg.

Egri csillagok, Szegénylegények, Megáll az idő – bizonyára most sokan keresik a három film közös pontját, esetleg pontjait, rendezők, esetleg színészek nevein gondolkodnak, hátha beugrik valaki. Jancsó Miklós? Gothár Péter? Netán Sinkovits Imre? A válasz nem más, mint Nemeskürty István.

Az 1925. május 14-én Budapesten született író, történész, filmtörténész a Kádár-rendszer meghatározó filmes „pápájaként” szállt fel magasra, hogy aztán a rendszerváltás után se a nyugdíjas éveiről legyen ismert.

Örökölve a szigort, s a Trianon-traumát

PestiSracok facebook image

Nemeskürtynek nem volt, igaz, nem is lehetett suhanc gyermekkora.

A Horthy-korszakban az idősebb Nemeskürty hivatásos katonatiszt volt, aki őrnagyként szolgált a vezérkarnál.

Az első világháborúban keresztül lőtték a fejét, a lövedék a szeme alatt hatolt be és nyakcsigolyája mellett távozott. Kitartását jelzi, hogy egy év gyógyulás után már kérte is visszahelyezését a frontra. Dacára súlyos sérülésének, csupán húsz évvel később halt meg.

Az ellentmondást nem tűrő személyiség a családra is hatással volt, így nem volt kérdés, hogy fia hamar megtanulja a tisztelet fogalmát. A későbbi író saját bevallása szerint is szigorú neveltetést kapott édesapjától:

„Amúgy szigorúan fogtak, ha valamit megkívántam, hónapokig áhítozhattam utána, drágább dolgokért, egy kerékpárért például meg kellett dolgozni, a napszámosokkal együtt, annyi napszámért, amennyit azok kaptak. A legnagyobb bűn, amiért súlyos büntetés járt: a cselédség, a napszámosok megsértése, akárcsak egy leereszkedő, odavetett köszönésig: aki nálam idősebb, bárki legyen is, annak tisztelettel tartozom, főleg, ha kérges a tenyere”

 

– vetette papírra később emlékezetét az Új Írásban.

Nemeskürty István édesapjának fiatalkori képe. Fotó: Új Írás

Gyermekkorát meghatározta, hogy születése előtt néhány évvel következett be Trianon, amelynek traumáját konzervatív családja is nehezen dolgozta fel. Mórocz Zsolt Magasság, mélység, mérték című írásából tudjuk, hogy amikor a kis Nemeskürty első áldozó volt, azt írta az áldozói papírjára:

„Édes Istenem, add vissza nekünk Nagy-Magyarországot!”

 

Talán a revízió reményétől, talán a hazafias dühtől vezérelve, az ifjú Nemeskürty eredetileg édesapja útját akarta választani: tízévesen lett a pécsi kadétiskola növendéke, majd tizennyolc esztendősen, 1943 és 1944 között a Magyar Királyi Honvéd Ludovika Akadémia hallgatója.

Nemeskürty István hadapródként. Fotó: Új Írás

Katona helyett művész

Katonaság ide vagy oda, Nemeskürtyt egyre inkább vonzotta a művészet, azon belül is a vers-, illetve a regényírás. Igaz, erről is letett egy idő után, és belekezdett egy akkoriban, ha nem is ismeretlennek számító, de mindenképpen eltűnő műfajba, a historizmusba. Erről így emlékezett vissza a folyóiratban közölt memoárjában:

Észrevettem, hogy nálunk túlburjánzott a regényes epika, míg viszont a történelmi esszé, az elbeszélve tanító-elmélkedő, a történelmet erkölcsi példázatként láttató tanulmány, amelyet például Zrínyi Miklós művelt, kiveszett. Hozzáfogtam egy terv megvalósításához. Elhatároztam, hogy a magyar történelem tragikus csomópontjait fogom sorra vizsgálni. Szenvedélyesen érdekelt, hogy mi volt múltunkban szükségszerű és miben voltunk magunk vétkesek. Rádöbbentem, hogy noha a történelem mindig csak egyféleképpen történt, mégis mielőtt megtörtént volna, több döntési-választási lehetőség kínálkozott. Ki, mikor, miért döntött így vagy úgy? A végső elhatározást 1943 februárja adta meg: ekkor értesültem, katonanövendék lévén a közvéleménynél alaposabban, a 2. hadsereg doni katasztrófájáról.”

 

Habár hadnaggyá avatták a második világháború alatt, a szökések, a fogságok és az ebből szerzett traumák után nem volt kérdés, hogy Nemeskürty mivel akar foglalkozni. Így 1945-ben beiratkozott a budapesti Pázmány Péter Tudományegyetem magyar–olasz–művészettörténet szakára, első írásai 1947-től a Vigiliában jelentek meg.

Talán egy idő után azt sem volt nehéz megjósolni, hogy tanítani is fog a fővárosban, látva érdeklődési köreit. Már húsz éves korára kidolgozott egy módszert, amivel nagyon könnyen értelmezhetővé váltak számára a magyar történelem sorsfordító pillanatai, illetve azok egymásra utaló jelei.

Vásároltam öt csomag vécépapírt (az összehajtogatott fajtából) s ezekre, hajtogatásként egy évtizedet számolva, elkezdtem írogatni történelmünk végzetes dátumait. Katona módra grafikonon is kivetítettem az eseményeket, sőt, koordináta-rendszerben is ábrázoltam történelmünket. Sok homályos összefüggés megvilágosult ily módon. A tüzérségi lőelem-képzésnél nélkülözhetetlen koordináta-rendszer döbbenetes felismeréseket hozott. Mivel a film is egyre inkább érdekelt, felhasználtam a párhuzamos montázs elvét. (Amikor nálunk ez és ez, másutt az és az történt.)

 

A mozgókép iránti érdeklődése annak ellenére sem csillapodott, hogy a Magvető Kiadó szerkesztője lett 1956-tól három évig. Szorgalma és kitartása révén 1959-től a magyar filmgyártás és filmkultúra mérvadó személyisége lett, először a Budapest Filmstúdió, majd a Mafilm vezetője lett, ami gyakorlatilag filmcézárrá tette, később ő felelt a magyar játékfilmgyártás negyedéért, egy időben feléért.

Nemeskürty István a Hadtörténeti Múzeumban, 2005-ben. Fotó: MTI/Honéczy Barnabás.

Gyorsan felért a csúcsra

Filmes vezetésének első négy éve kritikákkal telt, igaz, nem Nemeskürtyt hibáztatták érte. A kritikusok az 1956 és 1963 között időszakot mélypontnak vagy hullámvölgynek nevezték, mondván, egyre kevesebb komoly üzenettel bíró alkotás jött ki évről évre. Nemeskürty azonban az alábbiakkal válaszolt a magyar filmgyártással kapcsolatos kritikákra:

Nézzük az utóbbi három évet: A harminckilences dandár, Akiket a pacsirta elkísér, Álmatlan évek, Tegnap, Próbaút, Két emelet boldogság, Zápor, Katonazene, Két félidő a pokolban, Megszállottak. Ezek jó filmek. S mennyiből? Évi tizenöt filmből. Akár a filmet, akár az irodalmat, bármiféle művészetet nézzünk is, normális az arány. Hány száz könyvből akad évente pár jó, hány száz szovjet, amerikai, francia, olasz filmből akad évente pár sikerült film? S ez természetes. Viszont, míg az évi több, mint száz szovjet filmből mi csak húszat ha látunk s ezekből is tíz gyenge, az évi több mint száz olasz filmből egy remekmű akadt az idén (Rocco) és mi nem látjuk a gyenge kilencvenet, csak a javát – addig a világ egyetlen országa, amelynek kivétel nélkül minden egyes filmjét látjuk, az éppen Magyarország.

 

Szavait később az általa felügyelt alkotások bizonyították. Vezetése alatt 159 magyar játékfilm készült, köztük a már említett Szegénylegények (Jancsó Miklós, 1965), a Magasiskola (Gaál István, 1970), a Tűzoltó utca 25 (Szabó István, 1973), a Jutalomutazás (Dárday István, 1975), az Árvácska (Ranódy László, 1976), a már szintén szóba hozott Megáll az idő (Gothár Péter, 1981), a Napló gyermekeimnek (Mészáros Márta, 1982), és a Tanítványok (Bereményi Géza, 1985).

Ezenkívül Várkonyi Zoltán Jókai-filmjeit és az Egri csillagokat is érdemes ide sorolni. Számos elsőfilmes rendezőt ő indított el a pályán. 1987-ben aztán befejezte a csaknem három évtizedig tartó filmes vezetői időszakát. A Kádár-rendszer utolsó éveiben, 1988–89-ben a Hazafias Népfront művelődés-politikai bizottságának elnöke lett, 1989-ben az ügyvezető elnökség tagja volt. Ezután vonult nyugdíjba.

Legalábbis papíron. A rendszerváltozás után nem az idősek szokásos életét élte, hanem folytatta történelmi kommentárjainak megírását.

Igaz, sajnos – legalábbis eme cikk szerzőjének szemüvegén keresztül – bizonyos történelmi eseményeknek bonyolult láncolatait egyszerűsítette fekete-fehér következtetésekre. Ez történt akkor is, amikor Nemeskürty egyenesen Horthy Miklóst hibáztatta a második világháború elvesztéséért.

Mindezt 1993-ban, vagyis éppen abban az évben, amikor a kormányzó maradványait hazahozták, majd újratemették.

A Tanácsköztársaság ellen katonailag fellépő győztes hatalmak erőszaka, majd az általuk hatalomra segített Horthy tengernagy szinte lehetetlenné tette, hogy a békeszerződés miatt amúgy is zavart magyar országlakosság jövőbe néző, okosan mérlegelő, a nemzet érdekeit szem előtt tartó politikusokat »neveljen ki«

 

– írta A magyar irodalom története című könyvében.

Persze az is lehet, hogy az író–történész – ahogyan Csurka István is – a Szabó Dezső-féle harmadik utasságot akarta képviselni.

Mindenesetre hiába csinált látványos karriert a Kádár-rendszer alatt, konzervatív szemléletét és keresztény gyökereit sosem tagadta meg. A rendszerváltás után előszeretettel vonta be magát (vagy vonták be mások őt) a közéletbe: rövid ideig a Magyar Televíziót vezette, 1994-ben a Magyar Művészeti Akadémia tagjává, 1996-ban a Magyar Újságírók Közösségének tiszteletbeli elnökévé választották, ezalatt pedig a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen tanított művelődéstörténetet.

Az első Orbán-kormányban ő szervezte és irányította kormánybiztosként a millenniumi ünnepségeket 1998 és 2001 között, amelynek elismeréséért Magyar Köztársasági Érdemrend nagykeresztjével ismerték el. Szintén 2001-ben vehette át az újjáalapított Corvin-láncot, amelynek elbírálását 2001–2002-ben, majd 2011-től 2015. október 8-i haláláig ő vezényelte le.

Utóbbi évforduló előtt tisztelegve 2024-ben a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) róla nevezte el tanárképző karát.

Kiemelkedő pedagógus volt, aki érteni akart, és érteni tanított. Tanári pályafutása során mindvégig magyar szemüvegen keresztül tekintett a történelemre: azt kutatta és adta tovább, hogy egyes történelmi mozzanatok mit jelentenek nekünk, magyaroknak

 

– írta Nemeskürtyről Orbán Balázs, az NKE egyetemi tanársegédje, a miniszterelnök politikai igazgatója.

Az író–filmtörténész emlékezete azonban nem ér itt véget. A Pesti Vigadó emlékkonferenciát szervez születésének centenáriuma alkalmából május 23-án, pénteken, amely sorra veszi életét, munkásságának jelentőségét.

Kiemelt kép: Nemeskürty István. Fotó: Vigado.hu

Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.