Egyre több hazai általános iskolában döntenek úgy, hogy mobiltelefonmentessé teszik az intézményt, mivel a pedagógusok azt tapasztalják, az okostelefon káros hatással van a gyerekek közösségi életére – írja a Mandiner. Az egyik legújabb ilyen intézmény az újszászi Vörösmarty Mihály Általános Iskola, ahol december elején döntöttek úgy, hogy elég volt a mobilból.
Tették mindezt azért, mert sokszor a mobiltelefon-használat az órákat is megzavarta, nemegyszer az is előfordult, hogy a dolgozatírás közben is előkerült egy-egy telefon, arról nem is beszélve, hogy a gyerekek a szünetekben legtöbbször csak a mobiljukat babrálták és nem egymással beszélgettek. Makainé Zérczi Zsuzsanna igazgató a Mandinernek megerősítette: telefonmentessé tették az iskolát az elsőtől a nyolcadikig.
Tavaly augusztusban döntöttünk úgy, hogy heti egy napra próbáljuk ki a telefonmentességet az iskolában. Az elképzelésről természetesen tájékoztattuk a Szolnoki Tankerületi Központot, a szülői munkaközösséget és a diákönkormányzatot is. Az osztályfőnöki órákon is átbeszéltük a gyerekekkel, hogy minderre miért van szükség
– mondta az igazgatónő, aki azt is hozzátette: novemberben aztán úgy döntöttek, véglegesen száműzik az iskolából a mobilt. Egy alkalommal két gyerek vitáját egy harmadik telefonra rögzítette, a videó pedig megjelent a közösségi oldalakon. Az eset felkavarta az iskola nyugalmát, nem mellékesen a felvétellel a személyiségi jogok is sérültek, így végül december elején bevezették a teljes telefonstopot. A mobil a gyerekeknél lehet, nem kell leadni reggel, mikor megérkeznek az iskolába, de kikapcsolva kell tartaniuk a táskájukban. A telefonmentesség az eltelt több mint két hónap alatt sok pozitív változást hozott az igazgatónő szerint:
A gyerekek elkezdtek egymásra figyelni, beszélgetni. Volt egy nyolcadikos kislány, aki mikor bevezettük a telefonmentes iskolát, azt mondta: megfosztjuk őt, őket valamitől. Rövid idő alatt megváltozott a véleménye, nem is olyan régen azt mondta: amióta nincsenek mobiltelefonok az osztályban, újra beszélgetnek egymással és nincs klikkesedés, mint korábban, amit az is meghatározott, hogy kinek van és kinek nincs mobiltelefonja.
Az igazgatónő azt is elmondta, a gyerekek részéről érkezett igény, hogy a felszabadult idejüket örömmel töltenék az órák közti szünetekben játékokkal, így pingpongasztalokat és csocsóasztalokat helyeztek ki, meg egy kanapét is, hogy még otthonosabban érezhessék magukat.
Forrás: Mandiner; Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt
Tények
2024-02-14 at 15:51
ilyen nagy a csóróság, hogy a kölyköknek is telik mobil telefonra
egon samu
2024-02-14 at 14:12
Mi annakidején az “átkos” mobilmentes idökben használt teniszlabdával fociztunk az iskola udvarán. Ha valamelyik tanár elvette, mindíg volt nálunk tartalék a következö szünetre…
Ma is, kb 60 évvel késöbb is vigyorogva gondolunk vissza erre az idöre…
Ja és egyikünkböl sem lett profi futballista….
gyozo2018
2024-02-14 at 08:38
“z órák közti szünetekben játékokkal, így pingpong-asztalokat és csocsóasztalokat helyeztek ki, meg egy kanapét is, hogy még otthonosabban érezhessék magukat.”
/
A 90-es években ez még javában működött!
Bizony!
NE GOMBNYOMOGATÁST! KÉZÍRÁST!
2024-02-14 at 08:37
Nemcsak a közösségi életükre, hanem a figyelmükre, az idegrendszerükre,
a látásukra, az erkölcsi fejlődésükre.
Legalább abban az iskolában elindult valami jó.
Liberlis pedagógus ismerősöm büszkélkedett, hogy ő inkább megtanítja a gyerekeket
arra, hogyan kell praktikusan a hasznukra fordítani a mobil programjait: házi feladatukat abba jegyzik fel, stb., stb.
Én meg azt mondom, hogy vegyen a gyerek a kezébe tollat, írja fel a füzetébe,
hogy mi a házi feladat.
A kézírás helyett való gombnyomogatás elkorcsosítja az ember motorikus működését,
visszafejleszti a kéz, az ujjak finom mozgását, aminek a káros következményeit, az idegrendszerben, agyban jelentkező mellékhatásait majd több generáció múlva tapasztaljuk meg.