Bolla Tibor, a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója szerint a 3-as metró biztonságos, a felújított metrószerelvények meghibásodásainak nagy része nem veszélyezteti az utasok biztonságát.
Az elnök-vezérigazgató a TV2 Mokka című műsorában hétfőn tagadta, hogy a felújított szerelvényekkel kapcsolatban “bármiféle utasbiztonsági kérdés” lenne. Mint mondta, a hibák az új szerelvényeknél is előfordulnak, és a felújított szerelvényeknél tulajdonképpen “nem jól van beállítva egy-két dolog, jellemzően az ajtó”, de az utasok biztonságát okozó hibák “nem nagyon történnek”. Hozzátette: sokszor például azért kellett kiállítani a kocsikat a forgalomból, mert rossz volt az ajtónyitó kontroll-lámpája és a vezető úgy látta, hogy az ajtó nyitva van.
Bolla Tibor hozzátette: azért tárgyalt a múlt héten a metrófelújítást végző orosz cég vezérigazgatójával, mert a hibák olyan nagyságrendet értek el, hogy “valamit tenni kellett”. A 3-as metró biztonságos, mind a régi szerelvények, mind az új szerelvények – jelentette ki, megjegyezve, kérték az orosz felet, javítsák ki a hibákat. A vezérigazgató közölte: reméli, egy-két héten belül kijavítják a hibákat az orosz mérnökök, és a felújított szerelvényeket vissza lehet állítani a forgalomba.
Az elnök-vezérigazgató azt mondta: nem találtak olyan hibát, amely “azt mutatná, hogy ez a szerelvény rossz”. Ez a szerelvény minden mérnök és a BKV szakemberei szerint is “jól összerakott, csak gond van a végszereléssel és vannak olyan bosszantó hibák, amelyek nem történhetnek meg”.
Bolla Tibor azzal kapcsolatban, hogy több mint 800 millió forintos kötbérigényt jelentettek be késedelmek miatt a BKV a 3-as metró vonalán futó szerelvények gyártója és felújítója, a Metrovagonmassal szemben, kiemelte: a kötbérkövetelés nem a meghibásodásokból adódik, hanem az orosz fél szállítási késedelméből. Mint mondta, jelenleg az oroszok 4-6 héttel vannak lemaradva, de amennyiben ezt be tudják hozni, a kötbér egy bizonyos része alól mentesülhetnek.
A BKV Zrt. péntek délután megkezdte a felújított metrószerelvények átmeneti kivonását a forgalomból, hogy azokat soron kívül átvizsgálják. A kivonást megelőzően, péntek reggel a Nyugati pályaudvarnál ismét meghibásodott egy szerelvény, és több percig nem tudott ajtót nyitni.
MTI
khm
2017-06-26 at 14:41
A felújításhoz kapcsolódóan a vonalra új szerelvényeket is rendelt a BKV, amelyről 2006. május 30-án írták alá a francia Alstom céggel. A 22 darab, az M2-es vonalra érkező járműért 139 millió eurót fizet a BKV.[5] A vonalra 2008-ban érkeztek volna meg a szerelvények, de egy nagy kínai megrendelés miatt a cég hátrébb sorolta a budapesti szállítást, így azok a régi kocsik közlekednek tovább, amelyek harmada már 2008-ra elérte a selejtezési szintet.[6] Az első új szerelvényt 2009. február 9-én mutatták be Budapesten, és ekkor kezdődött meg a tesztelés is, úgy tervezték, hogy 2009 második felében állhat forgalomba.[5]
2005-ben a BKV tendert írt ki új metrókocsik gyártására és leszállítására, amelyet a francia Alstom cég nyert meg…..
….Az M2-es metróvonalra szánt szerelvények első példányait a gyártónak már 2008 májusában le kellett volna szállítania, de csak 2009 elején érkeztek meg.[9] A típusvizsgálati tesztek során több probléma is felszínre került, többek között az áramszedő és a homlokfali menekülőajtó kérdése. Az Alstom a hibák javítása után benyújtotta a végleges típusengedélyre vonatkozó kérelmét, de a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) további vizsgálatokat kért.[10] 2010 júniusában az Alstom ultimátumot kapott a Fővárosi Közgyűléstől. A gyártónak 2010. július 31-ig meg kellett volna szereznie a metró típusengedélyét,[11] azonban a Nemzeti Közlekedési Hatóság az engedélyt nem adta ki, az indoklás szerint a vonatok nem voltak megfelelő műszaki állapotban.[12][13] 2010 októberében, az NKH jogerős elutasító határozatának kézhezvétele után a BKV felmondta az Alstommal kötött szerződéseket, lehívta a bankgaranciákat és kötbérigényt jelentett be.[14]
A főváros 2011 júliusában megegyezésre jutott az Alstommal,[15] így a 2006-os szerződés újra életbe lépett. Az NKH hiánypótlást írt elő a gyártónak a típusengedély megszerzéséhez,[14] mely alapján – miután a hatóság elfogadta a fékrendszer biztonsági szintjének igazolását – 2012 júniusában kiadta a végleges típusengedélyt.[14] Az első utasokat szállító Alstom szerelvény 2012. szeptember 7-én, 11:08 perckor indult az Örs vezér téri végállomásról.[16] Az első időszakban a szerelvényeken több hiba jelentkezett, főként az utastájékoztató rendszerben, a vezérlő szoftverben, valamint az ajtóknál.[17][18] 2013. március 15-étől hétvégén,[19] 2013. május 1-jétől pedig mindennap csak Alstom típusú szerelvények járnak a 2-es metró vonalán. Az utolsó orosz szerelvény 2013. április 30-án közlekedett.[20]
2013. december 8-án állították üzembe a vonalon a CBTC-rendszerű biztosítóberendezést.[21]
2016. december 5-én reggel 7 óra körül a Pillangó utcai állomásnál a Déli pályaudvar felé vezető oldalon két vonat utolérte egymást és összekoccant. A balesetben 10 ember megsérült.[22]