Az embernek jártában-keltében feltűnik, hogy zárnak be a 100 forintos boltok, a kínai vagy ázsiai áruházak. Erre nehéz pontos statisztikai kimutatást találni; csak a saját tapasztalatra, vagy ismerősök elmondására lehet támaszkodni. De gyakran előfordul, hogy valaki keresi a megszokott „olcsó boltot” és valami mást talál a helyén. Ugyanez a helyzet a „second hand” és más használt termékeket forgalmazó üzleteknél is. Ez pedig annyit jelenthet, hogy az emberek ma már egyre inkább a jobb minőségű árukat keresik, a gagyira egyre kevesebb az igény. Vagyis a lakosságnak több a pénze és egyre inkább a márkás, vagy annak mondott termékeket keresik. Ahogy a közgazdászok mondják: nő az életszínvonal!
Teljesen megteltek a plázák
Hétvégeken, péntek este, szombat és vasárnap délelőtt dugók vannak a bevásárlóközpontoknál, alig lehet beférni. Zsúfolásig vannak a játszóterek, az éttermek, mindenhol ideges anyukák és apukák kiabálnak a gyerekeikkel, vagy éppen egymással. A rutinosabbak és a nyugalomra vágyók ma már gyakran elkerülik ezeket az időpontokat, és békésebb időszakokban mennek vásárolni. Olyankor, amikor van üres parkolóhely, és nemcsak kilométerekre az üzletektől, az árok partján lehet megállni. Ma már az úgynevezett márkás holmikat forgalmazó üzletek bonyolítják le a legnagyobb forgalmat. Ezek a hálózatok ma már mindenhová betelepültek, minden eldugott poros kisvárosban megtalálhatók. Egy világvégi kis helyen ma már ugyanazok az üzletek vannak, amelyek a megyeszékhelyen, illetve a fővárosban megtalálhatók. Úgy tűnik azonban, hogy a községek és falvak ebből a szórásból még kimaradnak. Egy McDonald’s-ban dolgozó ismerősöm mesélte, hogy ma már péntek este bonyolítják le a legnagyobb forgalmat. A környékbeli tinik ott találkoznak egymással, és ma már majdnem mindenkinek van annyi zsebpénze, hogy ott vegyen valamit. Mindegyik kezében ott van az okostelefon és vadul nyomkodják, hihetetlen fontos üzeneteket küldözgetnek egymásnak. Olyanoknak, akik talán éppen száz méterre, a szemben lévő Burger Kingben üldögélnek.
A statisztika dinamikus fogyasztásbővülést jelez
A Központi Statisztikai Hivatal ezzel kapcsolatban időről időre közzéteszi az úgynevezett kiskereskedelmi forgalom alakulásáról szóló statisztikát. Sajnos ez az adat a közgazdászokon kívül senkinek nem mond semmit. Sőt, a lényeget nem takarja el, és „műszavakkal” operál. Ilyen például a „fogyasztás” és a „fogyasztó” kifejezés. A fogyasztó pedig nem más, mint a vevő, akik mi vagyunk, ha fizetünk valamiért. Ha nem fizetünk, akkor nem vagyunk statisztikai tényezők, legfeljebb csak tébláboló állampolgárok. Azért a statisztikából kiolvasható egy és más. Az élelmiszerek és italok forgalma nem bővül, ami azt sugallja, hogy a plusz jövedelmet már az emberek nem megeszik és megisszák, hanem olyasmire költik, ami látszik és még másnap is megvan. Az iparcikkek forgalma 2018-ban 8 százalékkal nőtt, ám eközben a használt cikkeké 4 százalékkal csökkent. Érdekesség, hogy a leginkább bővülő forgalmat az illatszerek, a gyógyszerek és kozmetikumok mutatják. Ez azért érdekes adat, mert az ilyen termékek a kisember szemében még ma is a „luxus kategóriát” képviselik, és gyakran a „menőzés” fogalmával társul. Tehát sok fogyasztónak ma már marad egy kis felesleges pénze, amit ilyesmikre költ el.
Kezd oldódni a szegénység
Persze senkit nem kívánok megbántani, akinek erre most sem telik. A ’90-es években kialakult tömény szegénység csak éppen elkezdett oldódni. Nem szűnt meg, csak visszaszorul. De világosan látszik, hogy a társadalomra jellemző egszisztenciális bénultság kezd véget érni. Magyarország kezd hasonlítani egy modern fogyasztói társadalomhoz, ha még nem is az.
Én
2019-04-16 at 23:03
Múló állapot. Miután a globalogazdi pár év múlva teljesen bekebelezte európát, neki fog menni az oroszoknak és kínának. És a mi régiónk lenne a pufferzóna.
Na erről szól az ep választás, nem a betonbuta manfréd véberről.
khm
2019-04-14 at 14:04
Höhöhö. Tartós. Mármint fogyasztási cikk. 🙂
Már az autó,a mosógép,a boyler,a tűzhely sem az. Lejár a garancia,és nem éli túl a termék. Sajnos. És való igaz,hogy másik “tartósat” kell venni. Mégsem mehetnek ki a feleségek az árokpartra sulykolóval a kezükben….. Arról nem is beszélve,ha Engem látnának meg ilyen eszközökkel… 🙂
Igazából a paraszti őseim forognának a sírjukban,ha 3 évenként újat vásárolnék a felsorolt termékekből.
Ezért javítom,javíttatom Őket,hisz hozzám nőttek.
csakafidesz
2019-04-15 at 11:18
Tudod kérlekalássan. Ami lehetne tartós, az sem tartós. Nos dédanyám citromfacsarója ma is megvan. Üvegből készült, félkilós masszív darab. Tökéletesen működik. Én megnéznék 100 év múlva egy műanyagból csinált citromfacsarót. Miből is van ez a csodabogár? Egyetlen darab bordás idom, a félbevágott citromot kell rajta megforgatni. Egy darab vastag öntött üveg amelyik több nemzedéket kiszolgál. Ez műanyagból 10-15 év után megrepedezik.
csakafidesz
2019-04-15 at 11:29
Elnézést! Mégis kapható üvegből is:
https://konyhaaprocikk.hu/citromcsavaro-egyreszes-uveg-2371
Ezt kell venni, nem a műanyagot!
khm
2019-04-16 at 13:38
Még Nekünk is megvan az üveg. De! Van egy műanyagból készült is. Az is régi darab. (Ja? és nem bomlott el. Sőt nem is repedezett.)
Jurka
2019-04-11 at 05:46
A drága termékekben is gagyi elektronika van.Pl BMW autó.A drága anyag is bovli összetevőket tartalmaz.Pl fékbetét,csiszoló anyag az iparban.A jól kinéző élelmiszer méreg.Pl áruházak 6m-es felvágott púltjai.Kinek jó ez?Én pl be nem teszem a lábam a tacskó típusú üzletekbe,nem akarom mérgezni magam.
Áron
2019-04-12 at 14:43
Volt neked BMW -d?Mert nekem volt 2 is. Söt most mercim van s amit ide beirtál az nem igaz.
csakafidesz
2019-04-13 at 03:16
Inkább japán kocsikban gondolkozzál azok jobbak. A Toyota-Lexus minden német márkánál jobb, csak nem olyan híres és “előkelő”. Ha sok pénzem lenne csakis Hondát vennék, bármelyik BMW-vel állja a versenyt.
csakafidesz
2019-04-13 at 03:11
A gagyi fékbetét kivédhető, ha az ember márkásat vásárol. Nem feltétlenül Brembot kell venni, de vagy a gyárival azonosat, vagy valamelyik német, olasz márkát. Aki autót vesz nézze meg milyen gumi van rajta, mert nem mindegyik gyár teszi rá a legjobbat. Pl. célszerű lecserélni a gyengébb gumit már az első napon Michelin, Continental, vagy a tényleg jó Hankook gumikra. A gyári akksit nem kell rögtön kidobni, de az első cserénél Exide akkut érdemes beletenni. (A Varta-Bosch drága, de nem jobb.)
csakafidesz
2019-04-10 at 21:20
“mit látok apró jelecskével az oldalán: “made in China”
Ugyanez van az AL-KO fűnyíró oldalán is. Ma már csak az a valódi ami Kínában készült. Nos jó, az órám az tényleg svájci.
csakafidesz
2019-04-10 at 17:15
Ne tévesszük össze a használt cikket a bóvlival. Ami a second-hand ruhaboltokat illeti teljesen új cikkek is vannak ott. Vettem teljesen új zakót, még le volt varrva a zsebe. A kínai boltokban is van jobb minőség. Igaz, hogy nem ez a jellemző, de mégis van ilyen.
Naprózsa
2019-04-10 at 17:53
Egyetértek, kedves Csakafidesz. Tudom, hogy nem sikk a kínait nem lecikizni, de igenis vannak teljesen megfelelő árucikkeik is bőven. S az is érdekes, hogy a kínaiak régóta ráéreznek a hiányra. Családunkban sok nagyra nőtt férfiembör van, s néha csak a kínainál kapok sok X-es ruhákat rájuk.
De a kedvencem: Luxus és nagyon szép lakásfelszerelési boltban vettem asztalterítővel azonos mintájú papír zsebkendőt, papírszalvétát, gyufát(!), kerámia poharat, hozzá még táskát is. Fennen hirdeti a hochdeutsch felirat a német ízlést (meg az árat is). S mit látok apró jelecskével az oldalán: “made in China”.
Akkor most ki is gyárt bóvlit, németek?
csakafidesz
2019-04-10 at 21:17
Kedves Naprózsa!
Ezt is tudom ajánlani: http://exxxtra.hu/
Amúgy a németek már a seggüket is lusták kitörölni. A Braun villanyborotva éppen úgy Kínában készül, mint a keleti piacokra szánt VW autók. (Szó se róla, valódi VW minőség, az embléma is VW.)