Pesti Srácok

Mindenki tudta, hogy hibás a Boeing 737 MAX szoftvere, de nem tettek semmit

null

A Boeing 737 MAX gépei öt hónap alatt két halálos balesetet szenvedtek. A legutóbbi tragédia Etiópiában 157 ember életét követelte, míg az októberi, Indonéziában történt katasztrófa 189 embert halálát okozta. A légitársaságok léptek és a földre parancsolták az összes érintett gépet, eközben azonban a Boeing csak mismásolt. Feltevések szerint a tragédiákat a gép hibásan működő robotpilótája okozta. Ahogy ilyen esetekben lenni szokott, a nevető harmadik az európai Airbus lehet.

Jelenleg úgy tűnik, hogy hónapokig sehol a világon nem fognak repülni a Boeing 737 MAX 8 és MAX 9-es típusjelű repülőgépek. Ez hatalmas veszteség az ilyen gépeket üzemeltető légitársaságoknak és magának a gyártónak, az amerikai Boeingnek. A multinacionális cég ezidáig 353 darab 737 MAX-ot adott el, 126 millió dolláros átlagáron. A nagyobb légitársaságok vélhetően kibírják a kényszerleállás terheit, ám a kisebb cégek komoly anyagi bajba kerülhetnek. Így például a Norwegian Air Shuttle, amely 18 gépet használ ezekből a típusokból, már anyagi támogatást kért a Boeingtől.

Wall Street-i becslések szerint a Boeingnek az egész mizéria 5 milliárd dollárjába kerülhet. Ebbe azonban a Boeing anyagilag nem fog belerokkanni, mivel tavaly a cég árbevétele 101 milliárd dollár volt és 10 milliárd dollár nyereséget termelt. Ellenben a cég jövőjét nagyon károsan befolyásolhatja, hiszen több, mint 5000 gépre van megrendelés. Ezek után a vevők könnyen visszaléphetnek és átpártolhatnak más gyártókhoz.

Trump a földre parancsolta a gépeket

PestiSracok facebook image

Az amerikai multinacionális vállalat nagyon furcsán és felelőtlenül viselkedett a tragédiák után, és nagyon nem akarták elismerni, hogy könnyen gyári hiba állhat a háttérben. Két katasztrófa ellenére az Egyesült Államok légügyi igazgatósága semmiféle korlátozó intézkedést sem hozott, és még akkor sem tettek semmit, miután Kína és Kanada megtiltotta a felszállását az érintett repülőknek. Ezért Trump elnöknek kellett bevezetnie a repülési tilalmat és külön rendelettel parancsolta földre az összes 737 MAX gépet.

Hirtelen süllyedések

A Bloomberg hírügynökség már tavaly novemberben beszámolt arról, hogy a repülőgép hajlamos arra, hogy „hirtelen süllyedéseket” végezzen egy hibás repülésellenőrző rendszer miatt. Továbbá két pilóta-szakszervezet azzal vádolta a Boeing-et, hogy nem megfelelően magyarázta meg a 737 MAX 8-as repülőgép biztonsági elemeit a kézikönyvekben.

A vádakban lehetett valami, mivel a vállalat novemberben kiadott egy biztonsági frissítést a 737-es MAX 8-as repülőgépekre, és figyelmeztetett az esetleges hibákra az érzékelőkben. Ez az érzékelő a levegő áramlását méri a szárnyakon, és ennek a meghibásodása aerodinamikai leállást eredményezhet.

A Lion Air Flight járata Jakarta közelében zuhant a tengerbe egy új biztonsági funkció miatt. De az új funkcióval kapcsolatos részletek nem szerepelnek a pilótáknak írott kézikönyvekben, valamint az se, hogy mi a teendő, ha meghibásodik. Az amerikai repülőgép-vállalat szintén közzétett valamiféle zavaros közleményt, amiben elmondták, hogy több hónapon keresztül javították ki a repülést vezérlő szoftvert. A frissítés célja a vállalat szerint, hogy a típus „még biztonságosabb légi jármű legyen”.

Az amerikai pilóták már aggodalmukat fejezték ki a Boeing 737 MAX 8 repülőgépek kapcsán, és panaszkodtak arra, hogy a robotpilóta néha arra késztette őket, hogy csökkentsék a repülési magasságot. Összességében legalább 11 jelentés érkezett a Boeing 737 MAX 8-ról a légi közlekedésbiztonsági jelentési rendszerbe 2018 áprilisa és 2018 decembere között.

Mindezeket megerősíti a New York Times, amely egy olyan személyt idézett, aki a légiforgalmi kommunikációt vizsgálta, mondván, hogy az etióp kapitány az indulás után egy percen belül jelentette a „repülésvezérlés” problémáját, mivel a gép jóval az akkor elvárt minimális magasság alatt volt. Három perc múlva engedélyt kért a visszatérésre, amikor a repülőgép felgyorsult a rendellenes sebességre.

Képzetlenek a pilóták

Korábban a pilótafülke személyzete hét emberből állt. A modern repülőgépek csak két pilótával rendelkeznek a pilótafülkében. Ez azt mutatja, hogy a technológia számos feladatot vett át. Ez jó, mert a katasztrófák száma az elmúlt évtizedekben csökkent. Másrészt azonban új problémákat okoz, mert sok pilóta már nem szokott repülni számítógép nélkül. Különösen a kritikus helyzetekben nem tudják átlépni a pszichológiai akadályt, ami a számítógép kikapcsolása jelent. Ezen a ponton még akkor sem tudnak túllépni, ha a saját életük a tét.

Az Airbus alternatívát jelenthet

A Boeing jövőbeli problémáit illetően kétségtelen, hogy az értékesítés bizonnyal veszélyben van, és mintegy 5000 megrendelés még függőben van. Az, hogy a rendelésállomány milyen mértőkben tevődik össze az Airbus vagy a Boeing gépeiből, a flotta összetételétől függ. Ha egy vállalat csak Boeinget üzemeltet, akkor valószínűleg nem fognak váltani, mert a pilóták nem tudnak a kétféle repülőgép között ugrani. De a vegyes flottával rendelkező vállalatoknak minden bizonnyal ez nem okoz gondot.

Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.