Mostantól akár félmillió forintra büntethetők a balesetveszélyes “horrorkaravánok” – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) vasárnap. A horrorkaravánok szinte kizárólag külföldi járművek által vontatott járműszerelvények. Vezetőik jellemzően Nyugat-Európában felvásárolt, gyakran üzemképtelen használt autókat juttatnak el a keleti célországokba úgy, hogy egyszerre több gépkocsit szállítanak egymás mögé kapcsolt pótkocsikon, rakományukat hevenyészetten rögzítve.
Vasárnaptól alkalmazható a gyakorlatban a horrorkaravánokkal szembeni hatékonyabb hatósági fellépést megalapozó jogszabályi rendelkezés. Az előírás új járműkategóriákra terjeszti ki a szabálytalan vontatást végző, műszakilag nem megfelelő, túlsúlyos és túlméretes járműszerelvények ellenőrzésének és szigorúbb szankcionálásának lehetőségét. Így mostantól a személygépkocsikból vagy kisteherautókból álló horrorkaravánokra is kiszabható az akár 500 ezer forintos közigazgatási bírság. A súlyos közlekedésbiztonsági kockázatot hordozó járművek visszatarthatók, rendszámukat és forgalmi engedélyüket a hatóság elveheti. Azt írták, hogy az úgynevezett horrorkaravánok szinte kizárólag külföldi járművek által vontatott járműszerelvények. Vezetőik jellemzően Nyugat-Európában felvásárolt, gyakran üzemképtelen használt autókat juttatnak el a keleti célországokba úgy, hogy egyszerre több gépkocsit szállítanak egymás mögé kapcsolt pótkocsikon, rakományukat hevenyészetten rögzítve.
A lelkiismeretlen haszonlesők Magyarországon is súlyosan veszélyeztetik a közlekedés biztonságát
– fogalmaztak.
A közlekedési hatóság korábban közúton csak a 3,5 tonnánál nehezebb teherautók nem megfelelő műszaki állapotát, elégtelen rakományrögzítését ellenőrizhette, szankcionálhatta. A közúti közlekedési törvény vonatkozó rendelkezése a bírság vagy a pénzkövetelés biztosítás megfizetéséig teszi lehetővé a jármű visszatartását. A személyautókra és kisteherautókra is kiterjesztett szankcionálási lehetőség egyúttal tehát a járműszerelvények forgalomból való azonnali kitiltását is megalapozza. A továbbhaladás kötelező feltétele a bírság megfizetésén túl a közlekedésbiztonságot veszélyeztető állapot megszüntetése. A rendőrség mostanáig is felléphetett a szabálysértőkkel szemben, a szakhatóság jogosítványainak bővítésével még eredményesebbé válhatnak a közúti ellenőrzések. Az ITM közleménye szerint Mosóczi László, az ITM közlekedéspolitikáért felelős államtitkára elmondta:
A horrorkaravánok szélsőséges példái a járművezetői felelőtlenségnek, végleg el kell venni az ügyeskedők kedvét a súlyosan balesetveszélyes barkácsmegoldásoktól. Az e célt szolgáló, decemberben kihirdetett jogszabály-módosítás január utolsó napján lép hatályba. A közlekedési hatóság a közeljövőben célzott ellenőrzési akciót tervez a legnagyobb forgalmú nemzetközi tranzitútvonalak mentén.
Az ITM-ben működő közlekedési hatóság munkatársai tavalyi tematikus közúti ellenőrzéseiken 108 esetben állapítottak meg jogsértést. A műszaki hiányosságok mellett a menetíró készülékkel, dokumentációval kapcsolatos mulasztások miatt összesen 77 millió forint helyszíni bírságot szabtak ki. Az ellenőrző hatóság az új lehetőséggel élve még hatékonyabban léphet fel a horrorkaravánokkal szemben, a fokozottan balesetveszélyes gyakorlat visszaszorítása érdekében – olvasható a közleményben.
Forrás: MTI; Fotó: police.hu
zolatiguszti
2021-01-31 at 14:20
Rakovszki úr én meg azt nem értem hogy az amúgy pl Kelet Európai kamionokat nagyon szívesen bírságoló nyugati hatóságok hogy nem bírságolják ezeket veszteségesre?
Mert kamionos oldalakon úgy repkednek a 200-300 eurótól a 10 000 euróig tartó büntetések hogy ihaj.Pl Migrit lelnek a Britek a kamionon és nem volt kontrollon migrinként 2000 eur. Tilos fedélzeti kamerát használni labanciában meg germániában 10 000 eur.
Csak ki ne derüljön hogy ez igazából egy nyugati hulladék export amit rejtve támogatnak a kormányaik is. Úgy tudom kocsikon kívül ez megy háztartási cikkekkel is amiket leadnak a boltokban használat után. Szét kellene bontani őket környezet barát módon de ugye az költség, eladni meg bevétel. Láttam műsorban hogy háztartási gépket meg roncs autókat exportálnak migri felvásárlók Németországból hajón afrikába.
Sztem az export másik fele Kelet Európa, Balkán.Ide a minőségibb jön az alja meg megy Afrikába.
Ebbe érdemes lenne egy oknyomzót beépíteni vagy rendőrt és megnézni mi rossabért tudnak ezek eljutni hozzánk?
egon samu
2021-01-31 at 13:27
Jármüveket lefoglalni, a sofört 2 hónapra lecsukni.
Néhány akció után elmúlik a veszély….
Rakovszky István
2021-01-31 at 11:36
Csak azt nem értem, hogy miért nem kapcsolják le ezeket már a határon⁉
Hogy lehet, hogy több száz km-t megtehetnek a magyar autópályákon, mielőtt valakinek feltűnnek⁉