Pesti Srácok

NATO-tagállamnak szállít légvédelmi rendszert Oroszország

NATO-tagállamnak szállít légvédelmi rendszert Oroszország

Törökország újabb Sz–400-as légvédelmi rendszert kap Oroszországtól, összhangban a korábban megkötött szerződéssel – jelentette be a török Hadiipari Elnökség (SSB) vezetője. Ismail Demir a török televízióban nyilatkozva leszögezte: a két ország között 2017-ben aláírt szerződésben eleve két rendszer leszállításáról volt szó. Kiemelte, hogy Ankara nem kíván a továbbiakban ilyen tranzakciót bonyolítani, és nem biztat erre másokat sem.

Törökország régóta igyekszik modernizálni légierejét; ennek keretében 2019-ben Sz–400-as légvédelmi rendszert szerzett be Oroszországtól. Az Egyesült Államok többször is aggodalmát fejezte ki az ügylet miatt, mert attól tart, hogy Oroszország a rendszereket az ötödik generációs F–35-ös vadászbombázókról való információgyűjtésre használhatja fel. Ezen gépek gyártási programjából Washington ki is zárta Ankarát, jóllehet ezt követően F–16-os vadászgépek eladását ajánlotta fel az F–35-ösök helyett Törökországnak. A tranzakció miatt az Egyesült Államok szankciókkal sújtotta a török fegyverzetek beszerzését intéző SSB-t és Demirt is. Recep Tayyip Erdoğan török elnök azonban a CBS amerikai tévécsatornának szeptemberben adott interjújában kijelentette: Ankara további Sz–400-as ütegeket szándékozik még vásárolni. Az Egyesült Államok és Törökország között az elmúlt hónapokban javultak a kapcsolatok, miután Ankara többször is felajánlotta közvetítését az ukrajnai háború lezárása érdekében, egy – Erdoğan veje tulajdonában álló – magáncégen keresztül pedig pilóta nélküli harci drónokat is szállított Kijevnek.

Az Almaz-Antej konszern által kifejlesztett és gyártott Sz–400 Triumf légvédelmi rendszer hadászati és taktikai repülőgépek, ballisztikus rakéták, hiperszonikus célpontok és egyéb légitámadási eszközök elektronikus és egyéb eszközökkel való legyőzésére szolgál. A rendszer képes akár 400 kilométeres hatósugárban megsemmisíteni az aerodinamikai célpontokat, a másodpercenként akár 4,8 kilométeres sebességgel repülő ballisztikus célpontokat pedig néhány méterestől több tíz kilométeres magasságig terjedő magasságban, akár 60 kilométeres hatótávolságban.

Forrás: MTI; Fotó: MTI/EPA/Jurij Kocsetkov

PestiSracok facebook image
Ajánljuk még

Vajon minek és hogyan állított ki százegy kutyaútlevelet a határzár idején az állatorvosi praxisát szüneteltető Hadházy Ákos? - Frissítve: reagált Hadházy

Exkluzív 2021 március 23.
2020 januárja óta összesen száznál is több kutyának állított ki útlevelet Hadházy Ákos, a két pártot már elhagyó, jelenleg független országgyűlési képviselő, aki leadott vagyonnyilatkozata szerint hivatalosan szünetelteti állatorvosi praxisát – tudta meg a PestiSrácok.hu. A helyzet több szempontból is kínos: először is, az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvény szerint parlamenti képviselő kereső tevékenységet nem folytathat, még ha valamilyen szellemi tevékenységet végez is, azért pénzt nem fogadhat el. A kisállat útlevél kiállítása azonban nagyon is pénzbe kerül, az okmányt kiállító állatorvos is kötelezően fizet ezért a kamarának. Ha saját cégen keresztül jutna a tevékenysége ellentételezéséért pénzhez egy honatya, azt is be kell jelentenie az Országgyűlés elnökének. Csakhogy Hadházy Ákos – úgy tudjuk – nem ezt jelentette be, hanem az ellenkezőjét, hogy szüneteltetni a praxisát. Mellesleg ezt saját kézírással is leírta és ellenjegyezte, a vagyonnyilatkozatában. Ha mindez nem lenne elég, még egy kérdés felvetődik: mégis kinek, kiknek és miért állít ki valaki több mint száz kutyaútlevelet a koronavírus-járvány kellős közepén, amikor szinte az egész világ zár alatt van és az emberek sem utaznak. Cikkünk megjelenése után válaszolt kérdéseinkre Hadházy Ákos, aki a tőle szokásos diktatúrázás, orbánozás, fideszezés mellett elárulta: annyira szeret állatokat gyógyítani, hogy ingyen is megteszi, sőt, a jelek szerint az útlevelek kiállításakor szívesen megfizeti a kötelező illetéket is. A képviselő válaszát kérésére változtatás nélkül közöljük.

Vasárnapi autóbusz-szerencsétlenség: voltak már problémák a szervezőkhöz köthető utak körül

Exkluzív 2021 augusztus 17.
Nem először került a sajtóhírekbe és a figyelem középpontjába az az utazásszervező cég, amelynek bérelt autóbusza vasárnap hajnalban 8 ember halálát okozó balesetet szenvedett az M7-es autópályán – tudta meg a PestiSrácok.hu. 2019-ben több sajtóorgánum is beszámolt róla, hogy magyar egyetemisták franciaországi síútja vált tortúrává, miután a magyar utazásszervezők hibás műszaki állapotú, román buszokkal vágtak neki a több ezer kilométeres útnak, végül az utasok egy része saját költségére, önállóan utazott haza. Majd még kártérítést sem kaptak. A "Suli Sí" szervezőcsapat és a hétvégi szerencsétlenségben érintett Rolitúra gyakorlatilag azonos céges hátteret mutat. Az Index és az Origo korábbi cikkei szerint az utakat szervező vállalkozók korábbi utazási irodáit többször megbüntették; volt olyan iroda, amely éveken át engedélyek nélkül hirdetett utakat.

A Mezey-válogatott egyik legnagyobb rejtélye a Nyilasi-ügy lett – Ma sem egyértelmű, hogy miért maradt itthon a csapatkapitány

Exkluzív 2021 június 2.
A Mezey-válogatott történetében három különlegesség, ha úgy tetszik, nagy rejtély, „titok” van. Az egyik az, hogy miként tudott szinte a semmiből kinőni egy világverő gárda? A másik, hogy miért ért véget ez a csodálatos menetelés úgy, ahogyan véget ért? A harmadik pedig az, hogy a csapat szellemi vezére és csapatkapitánya, Nyilasi Tibor vajon miért nem utazott ki a mexikói világbajnokságra? Visszaemlékező sorozatunk mai részében a Nyilasi-ügy hátterét igyekszünk feltárni.