Pesti Srácok

Az Index szerint Karácsony és Draskovics fúrta meg a Budapest-bérletet – Frissítés: Karácsony hebegve reagált, de cáfolni nem tudott

null

Az Index birtokába került belső BKK-s levelezés bizonyítja: december végén utolsó ajánlatot kapott a kormánytól a főváros a Budapest-bérlet fenntartására és az agglomerációs járatok, hévek és buszok közös működtetésének folytatására. A portál megállapítása szerint tehát a két baloldali politikus, nem pedig a kormány volt az ügy kerékkötője.

Draskovics Tibornak, a Gyurcsány-kormány volt pénzügyminiszterének, jelenleg a BKK igazgatósági elnökének, és Walter Katalinnak, a BKK vezérigazgatójának az Index birtokába jutott levelezéséből kiderül: a 2020 óta változatlan évi 7,4 milliárd forintos összeg helyett a Lázár János vezette minisztérium utolsó ajánlata 8,6 milliárd forint volt.

Ezt a főváros és a BKK nem fogadta el, így december 31-én a szerződések lejártak, a fővárosi önkormányzat ezzel elveszítette jogát a hév és az agglomerációs Volánbusz-járatok menetrendjének alakítására, és megszűnt a közös Budapest-bérlet jogi alapja. A levelezésből úgy tűnik: a főváros tudatosan döntött a megállapodás helyett az együttműködés felszámolása mellett, ami miatt Karácsony Gergely főpolgármester rögtön a kormányt hibáztatta.

PestiSracok facebook image

– összegezte Karácsony Gergely az RTL Híradó január elsejei adásában az álláspontját. Az Index birtokába került levelezés szerint a főpolgármester nem mondott igazat.

Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója a BKK igazgatósági tagjainak címzett levelében azt írja:

A számok szintjen ez azt jelenti, hogy 6,5 milliárd forint volt az eredeti, 2016-os, Tarlós István-féle megállapodás, 2020-ra már ehhez képest 7,4 milliárdot kért az állam, tavaly sikerült ugyanezen a szinten zárni; idén 9,2 milliárdot, majd utolsó ajánlatként 8,6 milliárd forintot követelt az állam. 2023-ra a háromévnyi infláció és energiaár-emelkedés hatását követően végső ajánlatként 8,6 milliárd forintot kért volna a Lázár János vezette tárca – ez 16 százalékos emelés lett volna. Draskovics Tibor korábbi pénzügyminiszter – aki Karácsony Gergely delegáltjaként tölti be a BKK elnöki posztját négy éve – a levelezésben azt írta:

Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója a teljes igazgatóság számára kiküldött levelében kijelenti: "végig szorosan egyeztettünk Tiborral”, Gyurcsány Ferenc volt pénzügyminiszterének szerepére utalva. A Karácsony által kinevezett BKK-vezérigazgató, Walter Katalin levelezéséből kiderül: valójában a kormány utolsó ajánlata a három éve változatlan költségszint 1,2 milliárd forintos emelését jelentette volna, amit inkább elutasítottak, vállalva ennek következményeit a Budapest-bérletre és az agglomerációs együttműködésre.

A Budapest-bérlet megszűnésének hírére hevesen reagált az Orbán-kormány volt közlekedésügyi államtitkára, Vitézy Dávid is. A korábban a BKK-t is vezető, a Budapest-bérlet koncepciójának megalkotásában kulcsszerepet vállaló Vitézy mind a minisztériumot, mind a fővárost hibáztatja amiatt, hogy idáig jutottak a dolgok. Szilveszteri bejegyzésében azt írta, továbbra is csak egy megoldást lát:

Vitézy számításai szerint egyébként az egész vita a budapesti közösségi közlekedés éves költségvetésének egy százalékát jelentő, kétmilliárd forintos összegről szól. A most kiderült részletek szerint még ennél is kevesebb, 1,2 milliárd forintnyi összeg volt az, ami már nem fért bele a tízmilliós jutalmakat osztogató Karácsonyéknak.

Karácsony reagált, de cáfolni nem tudta az állítást

Három órával az Index cikkének megjelenése után Karácsony Gergely főpolgármester is reagált az ügyre. Azt írta:

A főpolgármester hat pontban foglalta össze véleményét a Budapest-bérlet ügyében:

  1. A kormány meg akarja szüntetni a Budapest-bérletet, pedig az jó a fővárosiaknak.
  2. A költségvetési törvény szerint 12 milliárd forint járna Budapestnek a közösségi közlekedés költségeihez való állami hozzájárulásként. Ezt a pénzt a törvény ellenére nem akarja odaadni Lázár János minisztériuma.
  3. A főváros hiába fizetne többet, a kormány akkor is megszüntetné a Budapest-bérletet.
  4. Három felelős közlekedési cég (a BKK, a MÁV–HÉV és a Volánbusz) december 29-én kötött megállapodását akarja felmondani a kormány.
  5. A kormány a beborult költségvetését és a tönkrement MÁV helyzetét akarja Budapest kárára kezelni.
  6. A HÉV rohad, hogy egyáltalán még működik, az nagyon nagy részben a BKK által nyújtott szolgáltatásoknak köszönhető.

A válasz tökéletes példája a főpolgármestertől megszokott mellébeszélésnek, hiszen mint láthatjuk, reakciónak reakció ugyan, de semmiféle cáfolatot nem fogalmazott meg. Az ügyben az LMP nevében Ungár Péter is kiadott egy közleményt.

– írja közleményében az LMP.

Forrás: Index; Fotó: Hatlaczki Balázs/PestiSrácok.hu

Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.