Sztrájkba lép az Egyesült Államok legnagyobb filmszínész-szakszervezete – erről döntött a hollywoodi művészeket tömörítő SAG-AFTRA (Screen Actors Guild-American Federation of Television and Radio Artists) országos vezetősége csütörtökön.
Felálltak és kisétáltak Christopher Nolan Oppenheimer című filmjének londoni premierjéről az alkotásban szereplő Cillian Murphy, Matt Damon és Emily Blunt filmcsillagok – ezzel a jelképes gesztussal csatlakoztak az Egyesült Államok legnagyobb filmszínész-szakszervezetének sztrájkjához. Az Egyesült Államok 160 ezer filmes és televíziós színészét tömörítő szervezet ezzel csatlakozik a forgatókönyvírók május elején kezdett tiltakozó akciójához.
A sztrájk célja, hogy a piacvezető streamingszolgáltatók hozzájáruljanak a profit méltányosabb elosztásához és biztosítsanak kedvezőbb munkakörülményeket. Emellett a színészek garanciát követelnek arra, hogy a hollywoodi stúdiók nem helyettesítik a színészek munkáját mesterséges intelligencia által generált animációkkal és hangutánzással. A színészsztrájk hollywoodi idő szerint pénteken kezdődik, és meghatározatlan ideig tart. A stúdiókkal és filmgyártókkal a szerződésekről folytatott egyeztetések szerdán zátonyra futottak, miután a szakszervezet követelései és a filmgyártók ajánlata nem közeledett. Duncan Crabtree-Ireland, az SAG-AFTRA főtárgyalója az utolsó eszköznek nevezte a munkabeszüntetést, de hozzátette, hogy a filmgyártókat tömörítő szövetség, az AMPTP (Alliance of Motion Picture and Television Producers) nem hagyott más választást. Hozzátette, hogy péntek reggeltől minden tagjuk ott lesz a sztrájkőrségben.
A filmgyártói szövetség, az AMPTP közleményben reagált a sztrájkra, e szerint a szakszervezet figyelmen kívül hagyta a stúdiók „történelmi fizetés és jogdíj növelési ajánlatát, ami érinti a nyugdíj- és egészségbiztosítási hozzájárulásokat, a próbajátékokra vonatkozó védelmet, és a mesterséges intelligencia felhasználására vonatkozó korlátozásokat a színészek helyettesítésére. Az egyik meghatározó amerikai szórakoztatóipari óriásvállalat és filmstúdió, a Disney elnök-vezérigazgatója azt mondta, hogy a sztrájk csak súlyosbítja a jelenleg is számos kihívást hordozó időszakot, ami a filmgyártókat érinti. Bob Iger kifejtette, hogy a követeléseknek reálisnak kellene lenniük, az üzleti környezetet, valamint a stúdiók teljesítőképességét figyelembe véve.
Ezzel szemben Fran Drescher, az SAG-AFTRA elnöke azt mondta, hogy a stúdiók visszautasították az érdemi tárgyalást bizonyos témákról, ezért amíg nem hajlandók a jóhiszemű egyeztetésekre, megállapodás nem elérhető. A színészek képviselete a hosszú távú szerződésekről szóló tárgyalásokon azt állította, hogy a stúdiók és az internetes filmipari cégek, a streamingszolgáltatók egyoldalúan komoly módosításokat vezettek be, gyakorlatilag átalakították a filmipar teljes üzleti modelljét, miközben a közreműködő színészek szerződéseit befagyasztották.
A forgatókönyvírókat tömörítő szakszervezet (Writers Guild of America) a színészekhez hasonló követelésekkel már május elején sztrájkot hirdetett, ami azóta akadályozza a forgatásokat, valamint forgatókönyv alapján készülő televíziós show-műsorok gyártását. A színészek szakszervezete és a forgatókönyvírók érdekképviselete legutóbb 1960-ban sztrájkolt egyszerre, amikor a színészek munkabeszüntetését az SAG elnökeként Ronald Reagan vezette.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/EPA/Nina Prommer
Facebook
Twitter
YouTube
RSS