A HungaroControl adatai szerint a magyar légtérben 5,68 százalékkal nőtt az első negyedévben az irányított repülőgépek száma; a növekvő forgalom melletti légtérkapacitás-szűkítés járatonként fél percnél kevesebb késést okozott. A HungaroControl több, mint 1 millió gépmozgását kezelte 2018-ban, 2019-ben pedig a tavalyi rekordadatok is megdőltek eddig, a csúcsidőszak pedig még csak most következik.
Szepessy Kornél vezérigazgató csütörtökön sajtótájékoztatón ismertette: az első negyedévben a szolgálat 240 ezer légi járatot irányított, 5,68 százalékkal többet, mint 2018 azonos időszakában, és most először kését is okozott, 0,28 percest járatonként. Előrejelzése szerint a nyári menetrendi időszakban a légiirányítás miatt átlagosan járatonként fél perc késés keletkezhet, kevesebb az Európai Unió területén várható 0,7 percnél. A HungaroControl több, mint 1 millió gép mozgását kezelte 2018-ban, 2019-ben pedig a tavalyi rekordadatok is megdőltek eddig, a csúcsidőszak pedig még csak most következik.
A légtér kapacitását azért csökkentették, hogy elkerülhető legyen az irányítókra nehezedő extrém forgalomterhelés
– tájékoztatott.
Magyarország felett a Perzsa-öböl menti légitársaságok járatszáma jelentősen csökkent, ahogy kevesebb járatot közlekedtetett a Lufthansa-csoport és az Air France is, nőtt viszont az orosz járatok száma. A HungaroControl által kezelt koszovói magas légtérben áprilisban több, mint tízezer járat közlekedett, 48 százalékkal több, mint tavaly áprilisban
– tette hozzá Szepessy Kornél. A vezérigazgató hangsúlyozta: elkerülhetőek lennének a késések, ha az európai légi forgalmat szervező Eurocontrol pontosabb adatokat szolgáltatna. Példaként említette, hogy 2018-ban a becsült forgalom kétszeresét kellett irányítania a HungaroControlnak.
A megoldás az lenne, ha a légitársaságok közölnék, mekkora flottával és mely útvonalakon repülnek majd, de a cégek a versenyhelyzetre hivatkozva nem adják ki ezeket az adatokat
– mutatott rá a vezérigazgató. Ebben a helyzetben csak az irányítóképzés fokozásával és innovációval lehet csökkenteni a késéseket – vélekedett, megjegyezve: a légi cégek pár hét alatt képesek új járatot indítani, ugyanakkor egy irányító kiképzése 2 évet vesz igénybe. Ebben a helyzetben Szepessy Kornél elmondása szerint a többi szolgáltató is igyekszik minél több forrást kutatás-fejlesztésre fordítani, hogy az irányító rendszerek megújításával javítsák a hatékonyságukat. A HungaroControl ebből a szempontból jó helyzetben van, mert évekkel ezelőtt saját K+F szekciót hozott létre, amely elkezdte a magyar forgalomirányító rendszer modernizálását.
A sajtótájékoztatón külön kiemelték azokat az innovációs projekteket, amelyekkel a K+F szekció foglalkozik. Egyik ilyen projektjük a Gesture Control (EEG), amely a gesztusok által történő vezérlési technológia fejlesztését, valamint az agyhullámokkal történő irányítás kutatását és fogja össze. Másik projektjük a Virtual Pseudo Pilot, egy olyan célszoftver, amely hangfelismerő technológián alapulva végrehajtja az ATM szimulációk során az álpilóta-feladatokat. A fejlesztés jelentős szimulációs költségcsökkentést eredményezhet. Szintén fejlesztés alatt áll egy 3D-s repülőtér-modellező szoftver, amely a Remote Tower megoldás részeként a kamerapozíciók meghatározásában segít.
Forrás: MTI/HungaroControl/PestiSrácok.hu; Vezetőkép: HungaroControl
Facebook
Twitter
YouTube
RSS