A kapitány előbb szétverte, majd el is hagyná a hajóját, a hátországot, aminek a stabilitása olyan fontos Márki-Zay Péternek – vagy legalábbis erről beszélt abban a győzelmi beszédben, amit az előválasztás lezárásának estéjén tartott. Abban a köszönőbeszédben, ahol azt sem rejtette véka alá, milyen hálás a támogatóinak, akiknek köszönhetően a hátország biztosított, nem kell maga mögé nézegetnie. A Pesti TV Az Ügy című oknyomozó műsorának stábja a napokban Hódmezővásárhelyen járt, ahol olyan elképesztő történeteket, ügyeket hallott és látott, amiket nem adnak vissza a rövid sajtóhírek.
A polgármester egy sikeres város intézményeit, szolgáltatásait verte szét; a polgármesteri hivatal után most már az önkormányzathoz köthető cégek, szolgáltatások is tele vannak az embereivel. Durván korrupciógyanús közbeszerzés, rablásért elítélt korábbi lakásügyi csoportvezető, lerohasztott menzakonyha és a korábbi önkormányzati feladatból Pest megyei cégcsoportnak kiszervezett közétkeztetés elképesztő pofátlansága okoz közfelháborodást a városban. Közben a kapitány általában nem is tartózkodik Hódmezővásárhelyen, miközben a polgármesteri fizetését persze gond nélkül felveszi; most is éppen a kampánykörútját járná, ha nem kapta volna el a koronavírust.
Márki-Zay Péter kétségkívül jelenség: szemrebbenés nélkül tud hazudni, és homlokegyenest az ellenkezőjét előadni annak, mint amit korábban előadott és ami a valóság. Erre csak kevesek képesek.
Gyurcsány kapitánya négy éve vezeti az alföldi mezővárost. Lépten-nyomon büszkélkedik az ő hátországával és polgármesterként elért eredményeivel, de ha Hódmezővásárhelyre látogatunk, inkább a saját szemünkre és fülünkre hagyatkozzunk, mert alapvetően dühvel, szomorúsággal és elégedetlenséggel találkozunk!
Hódmezővásárhelyen teljes a káosz. Korrupciógyanús ügyektől bűzlik a városháza, egymást érik az egészen elképesztő botrányok, a rablóvá lett lakásügyi csoportvezetőről, lezsírozott közbeszerzésről, ehetetlen menzakosztról, hatóságilag bezárt penészes önkormányzati tulajdonú menzakonyháról. Azóta, hogy Márki-Zayt a baloldal – és a Jobbik – hatalomba segítette és az országos politika színpadán is némi szereppel bízta meg, egyetlen dolog motiválja a polgármestert a saját városában: bebiztosítani, amit lehet, saját bizalmi körbe szervezni, kiadni, ami eddig jó volt, nem számít a pénz, sem az alkalmatlanság. A városvezető immár többedik alkalommal bizonyította: még akkor is saját szűk köre, vagy a támogatandó választandó mellé áll, ha ezzel a hódmezővásárhelyieket kell cserben hagynia.
Haverok a hivatalban
Erről sokat lehetne írni, de így elsőre éppen elég Márki-Zay szűk körében körülnézni. Dombi-Kiss László, a Jobbik helyi elnöke, aki Márki-Zayt a polgármester-jelöltségre felkérte, például esztergályosként lett városüzemeltetési koordinátor. A közismerten Márki-Zayt támogató Szabó család több tagjának is jutott önkormányzati státusz.
Még mielőtt a polgármester ezúttal is tagadná a kapcsolatot, felhívnánk a figyelmét, hogy előválasztási győzelmi beszédében külön méltatta az őt régóta segítő, mindenben támogató Szabó családot.
Nos, Szabó János Márki-Zay mellett társadalmi megbízatású alpolgármester, úgy, hogy soha az életben még csak meg sem mérettette magát választáson. A másik Szabó fiú a polgármester médiatartalmainak elkészítésében működik közre, a harmadik testvér pedig Márki-Zay 2019-es újraválasztását követően két önkormányzati cég igazgatóságban is landolt.
Mesélhetnénk dr. V. P. L.-ről is, Márki-Zay jogász végzettségű bizalmasáról, akit megválasztása után a lakás- és helyiséggazdálkodási csoport élére tett. Ott is felmerült a korrupciógyanú; a promenad24.hu korábban arról írt, a városban arról beszéltek, hogy vélhetően saját zsebére is szedte a lakásbérleti díjat. V. P. L.-t a minap ítélték jogerősen 6 év börtönbüntetésre – kapaszkodjanak meg – fegyveres rablás miatt.
De ez a történet most nem róluk szól, hanem Márki-Zay kampányfuvarosáról, Jovány Gyuláról, a buszos vállalkozóról, akire a polgármester a vásárhelyiek életét bízza egy – mondjuk ki! – korrupciógyanús közbeszerzés után.
Nagy csendben megvásárolt önkormányzati telephely, tömegközlekedési koncepció, botrányos közbeszerzés
A hódmezővásárhelyi tömegközlekedési botrányról több ízben is beszámolt az országos média. Már az felháborító, hogy élő szolgáltatói szerződés mellett kötöttek újabb szerződést egy, a polgármesterhez köthető vállalkozással egy olyan szolgáltatásra, amire nem is igazán van igény a városban. Erre pedig százmilliók mehetnek el most és a következő években.
Csakhogy a PestiSrácok.hu még az eddigieknél is átlátszóbb ügyleteket talált, amely azt sugallja: az egész “ingyenes tömegközlekedés” duma nem szól másról, mint arról, hogy Márki százmillióval kitömje kampányfuvarosa zsebét.
Először is rögzítsük: hiába tagadja Márki-Zay Péter, hogy köze lenne Jovány Gyulához és a Jovány Buszhoz, korábbi megszólalásai, videók, fényképek sora igazolja, hogy Gyurcsány kapitányát a Jovány Busz szállítja kampánykörútján. A Jovány Gyula vezette cég úgy nyerte el a helyi autóbusz-közlekedési szolgáltatásra kiírt közbeszerzési pályázatot, hogy előzetesen Jovány Gyula készítette el a tömegközlekedési koncepciót, amire a pályázatot kiírták. Sőt, hónapokkal korábban az akkor még önkormányzat tulajdonában álló Kutasi út 65. szám alatti telket is megvette, amit autóbusz-telephelyként használ.
Az önkormányzat honlapján ma is elérhető a 2020. szeptember 10-i közgyűlés jegyzőkönyve. A 19. napirendi pontban döntöttek arról, hogy eladják a régi, elhagyatott, rossz állapotú ingatlant az egyetlen potenciális vevőnek, aki maga jelentkezett az önkormányzatnál. A polgármester, amikor azzal érvelt, milyen jó, hogy megszabadulnak a kihasználatlan, életveszélyes épülettől, egy szóval sem említette meg, hogy ki a vevő, ahogy erre utaló adatot az egész jegyzőkönyvben sem találtunk.
Az előterjesztés ugyanakkor nevesíti Jovány Gyulát. A honlapon található előterjesztésben az áll, hogy Jovány Gyula vásárhelyi lakos adott rá 10,8 milliós ajánlatot, és személyszállítással foglalkozó vállalkozását bővítené tovább. Szóval ez elvileg nem volt akkor titok, de sikerült csendben lerendezni a dolgot.
Ma már ez az ingatlan a Jovány Busz telephelye. A Lengyelországból behozott, összelegózott buszok, amellyel a tömegközlekedést szolgáltatja a cég a városban, most is ott álltak az udvaron.
A telephely eladása – a vásárlás okát mélyen elhallgatva – már 2020 szeptemberében megtörtént, majd egy hónappal később Márki-Zay már tömegközlekedési koncepció elkészítését sürgette, amivel meg is bízták
idősebb Jovány Gyulát.
Hogy mennyiért, azt hiába kérdeztük a hódmezővásárhelyi önkormányzattól, közérdekű adatigénylésünkre a mai napig semmilyen reagálás nem érkezett.
Egy hónap sem telt bele, és kiírták a tömegközlekedési pályázatot, amit annak ellenére nyert el a Jovány Busz, hogy még mindig nem rendelkeznek a pályázati feltételként előírt hat darab, saját Euro 6 környezetvédelmi besorolású autóbusszal.
Hárommilliót érő, külföldről behozott, ismeretlen előéletű roncsbuszok
Tavaly március óta zajlik a buszháború Hódmezővásárhelyen, és nem azért, mert a polgármester fuvarosa lezsírozott pályázaton zsebelte be a százmilliós megbízást.
Hanem azért, mert a kapitány is és a cimborája is mintha törvényen felül állónak éreznék magukat.
Jovány Gyula konkrétan engedély nélküli buszokkal kezdett fuvarozni Vásárhelyen, Márki-Zay pedig egyszerűen nem fizet a szerződése szerint szolgáltató Volánbusznak. Helyette a törvényeket betartató közlekedési hatóságot, kormányhivatalt, a bíróságot és persze a Fideszt támadják.
Jovány, amikor megkapta az általa tervezett helyi tömegközlekedési szolgáltatásra a megbízást, még nem rendelkezett a szolgáltatás elindításához szükséges saját buszokkal. Néhányat bérelt (bár Márki-Zay napokig azt hazudta, hogy a BKV-től kapta kölcsön), illetve Lengyelországból hozott be régi, ismeretlen előéletű buszokat, többet csak donornak. Végül kettőt sikerült összerakni úgy, hogy átmenjenek egyáltalán a műszaki vizsgán.
Az a mai napig tisztázatlan, hogy a személyszállításra feljogosító pecsét az okmányra hogyan került fel, erre vonatkozóan Jovány Gyula ugyanis engedélyt még csak nem is kért. A Csongrád-Csanád Megyei Kormányhivatal 100 ezer forintos bírságot szabott ki, majd amikor az érintettek erre is fittyet hánytak, és tovább használták az engedély nélküli buszokat, három hónapra a Jovány Busz Kft. minden engedélyét bevonták.
Ekkor egy ideig még hirdették is a vásárhelyi szuper buszokat a használtautó.hu portálon, 3 millió forintért.
Márki, a polgármester, a kapitány – vagy ahogy tetszik – még akkor sem a hódmezővásárhelyiek biztonsága, hanem a haveri vállalkozó mellett állt ki, aki – még egyszer mondjuk – szedett-vedett, személyszállítási engedéllyel nem rendelkező, ismeretlen eredetű buszokkal kezdett szolgáltatni, ezzel veszélyeztetve az utasok biztonságát. Inkább – a járványhelyzettel összefüggő korlátozásokra is fittyet hányva – tüntetést szervezett a jogszabályokat betartató kormányhivatal ellen, a trükköző haveri vállalkozó mellett.
Közpénzből semmi sem drága
A helyzet úgy áll, hogy a 45 ezres alföldi mezővárosban – ahol már korábban is bebizonyosodott, hogy nem igazán van igény helyijáratra, hisz az emberek főleg kerékpárral járnak – jelenleg két szolgáltató autóbuszai is cirkálnak. A Volánbuszok a 2018-ban elnyert beszerzés alapján, szerződés szerint 2023-ig, kétóránként. Az állami szolgáltatót csak részben fizeti az önkormányzat, évi mintegy 50 millió forint keretében – azaz csak fizetné, Márki-Zay ugyanis évek óta nem teljesít a Volán felé –, amihez a Volánbusz Zrt. állami normatívát is kap. Márki-Zay Péter a Jovány Busszal több mint 90 millió forintos keretösszegre írt alá szerződést (volt szó 90-ről, 92-ről, legutóbb már 96-ot kommunikáltak…).
A Volán több mint egy éve áll perben az önkormányzattal. A jogi hercehurca legfrissebb eredménye a Szegedi Törvényszék január 7-én kelt ítélete. Ez egy nagyon bonyolult ügy, amelynek részeként a bíróság más egyebek mellett kimondta, hogy az állami társaságnak van igaza abban a tekintetben, hogy valójában létrejött 2019-ben, és máig is élő a 2019-2023. évekre vonatkozó helyi közszolgáltatási szerződés a Volánbusz és Hódmezővásárhely önkormányzata között. Ennek alapján a Volán – hacsak másodfokon más ítélet nem születik – érvényesítheti a kétévi, eddig kifizetetlen szolgáltatási díjat a városon, ami a városi büdzséből újabb 100 millió forintot vihet majd el Jovány több mint 90 milliója mellett.
Ehetetlen menzakoszt – félmilliárdért
A PestiSrácok.hu korábban tényfeltáró riportban mutatta be annak a Prizma Food Kft.-nek a hátterét, céghálóját és kapcsolatait, amelynek a kapitány kiszervezte az eddig a vásárhelyiek megelégedésére szolgáltató önkormányzati tulajdonú közétkeztetési cég által végzett feladatot.
A Pest megyei Péteriben bejegyzett Prizma Food több mint félmilliárd forintot kap a szerződés szerint a várostól évente. A szolgáltatást január elsejétől kezdték meg – mint utólag kiderült, többek közt olyan, önkormányzati tulajdonú tálalókonyhából, amely a megfelelő karbantartás nélkül néhány hét alatt a szolgáltatásra tökéletesen alkalmatlanná vált.
A Fidesz helyi képviselői már a szerződés megkötésekor tiltakoztak, jelezve, hogy az önkormányzat elveszíti a minőség és az ár feletti kontrollt a 270 bölcsődés, több mint 800 óvodás, több ezer diák és több száz idős, rászoruló ember ellátását jelentő közétkeztetés felett. Sajnos igazuk lett. Egy hét sem telt bele, és már sorjáztak a panaszok.
A konyhához éthordóval érkező vásárhelyiek Az Ügy stábjának arról panaszkodtak, hogy amióta Márki-Zayék szolgáltatót váltottak, ritkaság a hús, a főzelék olyan híg, mint a leves, leves gyanánt pedig betét nélküli üres lét kapnak, legfeljebb egy-két karika zöldséggel vagy két kis galuskával.
A közfelháborodást Márki-Zay helyett a már említett Szabó János haver-alpolgármester próbálta oldani – nem sok sikerrel. Ugyanis ahelyett, hogy a panaszok alapján a vállalkozót kérték volna számon, a törvényben rögzített sótartalommal próbálta megmagyarázni, miért is ehetetlen hetek óta az étel a menzán.
Ezt már a Hódmezővásárhelyi Közétkeztetési Intézmény korábbi vezetője sem hagyta szó nélkül. Mucsi Tamás – aki korábban szintén Márki-Zay holdudvarához tartozott – köntörfalazás nélkül kimondta: a menza kiszervezésekor politikai döntés született és nagyon rossz döntés. A botrány a minap tovább dagadt, amikor az élelmiszerlánc-felügyeleti hatósági jogkört ellátó Hódmezővásárhelyi Járási Hivatal bezárta a Serháztér utcai, egyébként tálalókonyhaként is működő konyhát. Az ellenőrzés során egészen elképesztő állapotokat találtak: beázó tetőt, rothadó, penészes konyhát, amely tökéletesen alkalmatlan a szolgáltatásra. Amikor a polgármester ismét a hatóságot kezdte támadni, újfent Mucsi Tamás öntött tiszta vizet a pohárba.
https://www.facebook.com/mucsitamas7/posts/3073994459585644
Hosszú Facebook-bejegyzésben fejtette ki, hogy már két éve fennáll a probléma. Két éven át oltották a tüzet, folyamatos karbantartással, nem kevés költséggel, amit saját hatáskörben kiadhattak, hogy ne rohadjon rájuk a konyha. Közben folyamatosan jelezték a városvezetésnek, hogy fel kell újítani a konyhát és erre a pénzük is megvan – durván 15 millió forint – a munkálatokhoz, ám az ezzel járó kiadáshoz a kapitány és emberei annak ellenére nem járultak hozzá, hogy a közétkeztetést korábban ellátók még petíciót is átadtak. Valamiért fontosabb volt nekik a kiszervezés…
A Pesti TV-n szombaton este 9 órakor kezdődő Az Ügyben azt is megmutatjuk majd, hogy ennyi botrányos ügy után hogyan hazudik továbbra is az emberek szemébe Gyurcsány kapitánya. Például azt, hogy a már sokszor emlegetett buszos Jovány nem a kampánysofőrje, sőt, neki nincs is köze hozzá, és hogy ez a Jovány egyenesen a tram-train volt vezérigazgatója. Nos, a nemrég átadott tram-train tervezését és kivitelezését irányító, felügyelő NIF Zrt-t és az üzemeltető MÁV-ot megkerestük, de Jovány Gyula nevét még csak nem is hallották. A MÁV azt is írta, hogy
a tram-train projekt kapcsán nem beszélhetünk vezérigazgatói pozícióról, ez az állítás teljesen valótlan és alaptalan.
Fotó: promenad24.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS