A Nemzetközi Hajózási Kamara, a világ első számú hajózási szakmai szervezetének adatai szerint összesen 1.647.500 fő teljesít jelenleg szolgálatot a világon most közlekedő tengerjáró hajókon.
A koronavírus miatti áruforgalom-csökkenéssel mély válságba került a kereskedelmi tengerhajózás is. Az iparágat még egy nehézség érheti, ez pedig a hazatérni nem tudó szerződéses tengerészek helyzete, akik túlzás nélkül, százezerszámra ragadhatnak a tengereken vagy otthonuktól távoli kikötőkben.
A legtöbb tengerész a globális hajózásban Kínából, a Fülöp-szigetekről, Indonéziából, Oroszországból és Ukrajnából érkezik. A tengerésztisztek zöme Kínából, míg a legtöbb matróz a Fülöp-szigetekről szegődik el hajókra. Bárhogy is, problémájuk most közös: a kereskedelmi tengerhajózás járvány miatti krízisében több száz hajó indulását törölték vagy módosították, ebben pedig elsősorban a kínai kikötők az érintettek. Ebből viszont az következik, hogy rengeteg tengerész helyzete vált egy csapásra bizonytalanná.
A kereskedelmi tengerhajózás egyre aggasztóbb helyzetéhez az áruforgalmazásban fellépett zavarok, keresleti és kínálati egyensúlytalanságok járulnak hozzá a legnagyobb mértékben. A koppenhágai Sea-Intelligence iparági adatai szerint eddig 384 kereskedelmi hajóutat töröltek a járványhelyzet miatti bizonytalanságban.
Ez azt is jelenti, hogy 2020 első felében a tengerhajózásban 25 százalékkal kevesebb utat teljesítenek az egyes hajókkal, ami éves szintre vetítve a tengeri forgalom 10 százalékos csökkenését is maga után vonhatja. A helyzet valamilyen módon érinti vagy érinteni fogja a nagyjából 1,6 millió tengerészt és az összesen mintegy 50 ezer teherszállító hajót (konténerhajók, tankerek, nyersanyagszállítók) is, amelyeken a tengerészek szolgálnak – vagy szolgálnának, ha azok kifuthatnak a kikötőkből, ami körül sok a bizonytalanság.
“Vannak olyan tengerészek, akik már kilenc hónapja vannak távol a családjuktól, és nem látni azt, hogy mikor tudnának hazatérni a kialakult helyzetben” – jellemzi a járvány miatti állapotokat Nick Chubb, a Thetius nevű tengerészeti technológiai vállalat igazgatója.
A BBC egy riportban ennek kapcsán azt is bemutatja, hogy a tengeren töltött hónapok mennyire megterhelők fizikailag és pszichésen is a tengerészek számára, erre a helyzetre nyomja rá most a bélyegét a koronavírus miatt bizonytalanság.
A fertőzés elleni védekezés természetesen a hajózási társaságokat is kihívás elé állítja.
Forrás: Origo; Kiemelt kép: AFP/Mladen Antonov
Facebook
Twitter
YouTube
RSS