Pesti Srácok

Szakértő: Végre használni kéne a kompetenciamérések eredményeit!

null

Kincsesbányája van Magyarországnak, olyan, amelyről a szomszédos országok közel s távol csak álmodoznak – nyilatkozta pár napja egy rádiós interjúban dr. Aáry-Tamás Lajos. Az oktatási jogok biztosa a kompetenciamérések eredményeire gondolt. Véleménye szerint, itt lenne az idő hogy az adatbázist kétévente ne csak növeljük, hanem az információk segítségével reformáljuk meg a jelenleg őskáoszban lévő közoktatási rendszert. A PestiSrácok.hu által megkérdezett oktatási szakértő álláspontja is hasonló, mint azt tőle megtudtuk, nem csak az iskolák vagy osztályok eredményét tükrözik az adatok, segítségével a tanárok egyéni fejlesztést tudnának kidolgozni. Dr. Potsay Csaba a Nemzeti Közoktatási Szakértői Intézet elnöke kötelezővé tenné a tanárok számára az adatok (fel)használását.

Kincsesbányaként aposztrofálta pár napja egy rádiós interjúban dr. Aáry-Tamás Lajos a hazánkban évek óta végzett kompetenciamérések eredményeit. Az oktatási jogok biztosa szerint ha nem csak gyűjtenék, hanem végre felhasználnák a kétévente végzett tesztek eredményeit, akkor ott lennének fejlesztések ahol kell, és nem ott, ahol nincs szükség a változtatásra. Az oktatási jogok biztosa szerint így tudná az oktatási reform kezelni a különbségeket, és segíteni ott, ahol erre valóban szükség van.

Európa szerte egyedülálló dolog emellett pedig nagyszerű értéke a magyar pedagógiának a kompetenciamérés, amely nem csak egy tanintézmény és azon belül egy osztály ismereteit, képzettségét, jártasságát szűri matematikából, magyarból és idegen nyelvből, hanem a tanulók egyéni képességeiről is pontos képet ad.

PestiSracok facebook image

- jelentette ki a PestiSrácok.hu-nak dr. Potsay Csaba közoktatási szakértő.

A teszteket ugyan név nélkül írják a diákok, de mindenki kap egy mérési azonosítót, melynek segítségével a kiértékelésük után a szülők, az adott iskola és a tanár is láthatja az egyéni eredményeket. A pedagógus pedig ennek segítségével egyéni fejlesztést tud kidolgozni, de ez ma "nem kötelező, csak választható" - teszi hozzá a Nemzeti Közoktatási Szakértői Intézet elnöke.

- mondja, "pedig sok mindenre választ lehet(ne) kapni belőlük."

A közoktatási szakértő szerint nagyobb fajsúlyt kellene kapnia a mérések eredményének feldolgozásánál a tanintézményeknek, mert a közoktatási törvény értelmében, ezeket csak akkor kell használnia egy adott iskolának, ha átlag alatt teljesít a teszten. Jelenleg egyébként iskolánként egy pedagógus van, aki tudja, hogyan kell (ki)értékelni és elemezni a mérést, de ismételten hozzáteszi, hogy azok felhasználása már a tanárokra van bízva.

A teszt jóval több mint egy képességmérés. Szűri a diákok családi hátterét, szociális hálóját. Ezek szintén olyan kardinális tényezők, melyek tükrében "személyre szabottan alakítható lenne az oktatás"- mondja Dr. Potsay Csaba.

vizsga gettyimages.com
Kétévente van Országos kompetenciamérés. A következő jövő májusban esedékes. Fotó: Gettyimages

What does it mean "kompetenciamérés"?

Az Országos kompetenciamérés a tanulók szövegértési képességeit és matematikai eszköztudását méri fel. A tesztet kétévente írják a 6., 8. és 10. évfolyamos diákok. A következő jövőre lesz esedékes, az időpont május 24-e. A teszteket egy megadott javítókulcs segítségével ellenőrzik le központilag az Oktatási Hivatalban. A kompetenciamérés nem csak a képességek felderítésében nyújt segítséget, a diákok ilyenkor egy ún. Tanulói Kérdőívet is kitöltenek. Ebben a gyerekek szociokulturális hátteréről szerepelnek kérdések. Kitöltése nem kötelező, viszont a mérési eredmények értékelésének szempontjából rendkívül fontos.

A gyereknek nincs idejük gyereknek lenni

A szakértő is úgy látja, csökkenteni kellene a tananyagot és az óraszámokat, hogy a gyerekeknek legyen idejük a tanuláson kívül a kikapcsolódni. Sokszor már reggel 8-tól bent vannak az iskolában délután 3-4-ig.

- teszi fel a költői kérdést dr. Potsay Csaba.

A szakértő egy 2-3 éve tartott kerekasztal beszélgetésen elhangzott kijelentéssel példáz. Az eseményen részt vett magyar tanárok azt mondták: "Magyarországon a magyar tantárgy keretében többet tanulnak a diákok az angol irodalomról az angol tanulóknál."

"Abszolút túlterhelés van, amin változtatni kell" - hangsúlyozza. Nagyon magas elvárásoknak kell megfelelni a mai diákoknak, és ez nem mindenkinek megy. Ennek a következménye pedig, hogy nagyon sokan küzdenek közülük pszichológiai problémákkal, mert nem tudnak megbirkózni a túlterheltséggel, folytatja a szakértő.

Dr. Potsay Csaba viccesen hozzáteszi, nemrég elhangzott egy olyan javaslat, hogy a kerettanterv csökkentése érdekében "jó megoldás lehetne ha pl. a matematika tematikáját egy biológia szakos tanár állítaná össze és fordítva."Mert sokszor olyat is tanulnak a gyerekek, amire nincs szükség. Az adott tantárgy sovinizmusa, hogy minden kelleni fog, pedig egyáltalán nem biztos hogy szükség van rá.

Forrás: PestiSrácok.hu. A címlapfotót a cardiffstudentmedia.co.uk adta közre.

Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.