Pesti Srácok

Visszasírja az ellenzéki média Kóka Jánosék méregdrága osztrák mentőhelikoptereit, pedig az újak jobbak és olcsóbbak

Visszasírja az ellenzéki média Kóka Jánosék méregdrága osztrák mentőhelikoptereit, pedig az újak jobbak és olcsóbbak

Áprilisban már munkába is állhat az a három Airbus típusú, Norvégiából származó mentőhelikopter, amelyet már le is szállítottak a budaörsi légi bázisra és amit még további hat követ majd. Ezekkel felváltják a Gyurcsány-Kóka-kormányzat egyik botrányos közbeszerzésével méregdrágán lízingelt, ráadásul éjszakai mentésre alkalmatlan helikoptereket. A légimentő szakma egyes hangadóinak és az ellenzéki sajtónak mégsem az szúrja a szemét, hogy 15 milliárd forint folyt el a totálisan egyoldalú, 2006-os szerződéssel az államkasszából. Túri Péter, aki Kóka János barátjaként állhatott Gyurcsányék idejében a légimentők élén, most azzal érvel a nyilvánosság előtt, hogy a magyaroknak nincs szükségük ennyi éjjel és ködben is repülni tudó járműre, sem pedig a csörlős-köteles mentésre. A kedvező árú gépvásárlás is hibás ötlet szerinte, mert Magyarországon majd szakbarbárok szervizelik a gépeket, miközben az osztrák lízingesek kiválóan értenek a helikopterekhez.

Nem kis port kavart 2005-ben, amikor a Gyurcsány-kormány gazdasági- és közlekedési minisztere, az akkori kormányfő első számú SZDSZ-es partnere, a még csupán 33 éves Kóka János a Playboyban hencegett el drága hobbijával és új magánhelikopterével. Nem sokkal később a kabinet "helikopterügyi miniszterévé" lépett elő az akkori ellenzék szerint, hiszen a 2006-os választás előtt sebtében jórészt ő hozta tető alá azt a megállapodást, amellyel a kormány jóváhagyásával öt darab EC135-ös típusú Airbus mentőhelikopter lízingelésére kötött szerződést egy furcsa közbeszerzés során az osztrák Helikopter Air Transport GmbH-val. Akkor a Magyar Nemzet és a Hír TV is bőven foglalkozott a témával, a beszerzés során a szakmai oldalt ugyanis Túri Péter képviselte, akit rögtön ki is neveztek a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. élére. Túriról már akkor megírták, hogy Kóka János évfolyamtársa és jó barátja volt a Semmelweis Orvostudományi Egyetemen, majd egy fotó is előkerült Kóka esküvőjéről, ahol Túri közeli barátként mutatkozott. Ráadásul a Magyar Nemzet írta meg, hogy Kóka János korábbi cége, a Meditcom Kft. értékesíthette a rossz emlékű vizitdíj-automaták szoftverét, s amely cég körül a Heti Válasz szerint Túri is feltűnt.

Totálisan egyoldalú lízingszerződés

PestiSracok facebook image

A szerződéssel azonban nem a háttérben megbúvó baráti kapcsolat volt a fő gond, hanem az, hogy egészen arcátlan bérleti díjat kellett megfizetnie a magyar államnak utána, ráadásul a szerződésben a magyar államnak nagyjából olyan pozíció jutott, mint 1920-ban, Trianonban a győztes Antant-hatalmakkal szemben. Csak néhány tény a PestiSrácok.hu birtokába jutott eredeti szerződésből:

  • A határozott időre, tíz évre kötött szerződés csak rendkívüli felmondással mondható fel. Ha az osztrák rúgják fel a szerződést, a magyar felet mindössze három havi bérleti díjnak megfelelő kártérítés illeti meg, miközben főhet a feje, hogy miként oldják meg az életmentést az országban. Ám ha egy későbbi magyar kormány fel kívánta volna mondani a megállapodást, a tíz éves szerződésből hátralévő teljes szolgáltatási díj felét (!) kellett volna kártérítésként megfizetnie.
  • A szerződés számos ponton lehetőséget adott az osztrákoknak a bérleti díj és a repülési óradíjak folyamatos emelésére, így 2015-re az éves költségek megduplázódtak. Eddig összesen 15 milliárd forintot fizetett ki az állam az időközben hét darabosra duzzadt flottáért (időszerű volt lecserélni a két megmaradt francia helikoptert is), miközben szakmai forrásaink szerint hasonló állapotú használt mentőhelikoptereket 2006-ban hatmilliárd forintért vehetett volna az állam. (A lízingelt helikoptereket természetesen vissza kell adni az osztrákoknak; ha már akkor a vásárlás mellett döntenek, a maradványérték is csökkentette volna a mostani költségeket.) Ez az eltérés még annak tükrében is nagyon jelentős, ha tudjuk, hogy a 15 milliárd forint az üzemeltetés költségét is fedezte (igaz, csak részben; a szükséges hangárok megépítése például kifelejtődött Kókáék bizniszéből, azt megint csak a magyar adófizetőknek kellett finanszírozniuk).

Erősebb, fiatalabb és sokkal felszereltebb gépek érkeznek

Tavaly, az osztrákokkal kötött szerződés kötelező időtartamának lejárta után határozatot hozott a kormány a légimentő-képesség fejlesztéséről, ebben 13,2 milliárd forintot különítettek el kilenc darab, a mostaninál fejlettebb, használt mentőhelikopter beszerzésére; a feladattal a belügyminisztert és a rendőrséget bízták meg (a magyar állam lép tehát az osztrák üzemeltető magáncég helyébe).

A mentőorvosi személyzet foglalkoztatását, képzését továbbra is az Országos Mentőszolgálat alatt működő Légimentő Kft. látja el, amelynek az új gépek megvásárlásával kapcsolatban véleményezési lehetőséget biztosítottak. A kormánydöntés értelmében megvásárolt, ezekben a hetekben Magyarországra szállított kilenc "medikopter" az osztrákoktól bérelt Airbus E135-ös típus fejlettebb változata; nagyobb súlyt, több eszközt képes elszállítani, alkalmas a csörlős, köteles mentésre is, nagyobb a hatótávolsága, és ami a legfontosabb: a mai gépekkel, amik csak nappal, jó látási viszonyok között képesek menteni, ezek már a különleges fedélzeti navigációnak köszönhetően éjszaka és ködös időben is repülni tudnak.

Az első darabok áprilistól fokozatosan felváltják majd a lízingelt gépeket. Fontos tény még, hogy a most megvett típust használja a német és az osztrák légimentés is. Az átlagosan tíz éves gépek Norvégiában, Európa egyik leggazdagabb országában szolgáltak, ahol nem sajnálták rájuk a karbantartási költségeket. Az Airbus a szerződéskötés előtt tanúsítványt állított ki róluk, amiből kiderül, hogy további tíz évig különösebb felújítás nélkül használhatóak. Az is érdekes adalék, hogy a vételáruk az interneten megtalálható külföldi ajánlatokénál kedvezőbb, amelynek az az oka, hogy a HM EI Zrt., azaz a honvédelmi tárca beszerzési cége bonyolította az ügyletet, amelynek a hadászati beszerzések révén kiváló a kapcsolata a norvég légierővel.

Milyen meglepő: Túri Péter nem boldog...

Mindezek után a legkevésbé sem meglepő, hogy Túri Péter tegnapelőtt a Népszavában fanyalgott a mentőhelikopterek megvásárlása miatt. Azt állította, hogy az új gépek túl nehezek és a nyári kánikulában nem tudnak majd repülni, illetve Magyarországon nincs is szükség ennyi éjjel is bevethető mentőhelikopterre, csörlős, köteles mentésre meg pláne nem. A vészmadár Túri a baloldali lapban azt is előrevetítette, hogy a magyar szakemberek nem tudják majd kellő minőségű módon szervizelni ezeket a gépeket, miközben az osztrák szolgáltató saját ausztriai bázisán eddig kitűnően ellátta a karbantartást.

Itt kell megjegyezni azt a tényt, hogy Magyarországon komoly repülőgép- és helikopterjavító háttér áll rendelkezésre ma is; a külföldi magán-légitársaságok pilótái és a hobbirepülők nemcsak fogorvoshoz járnak hazánkba, hanem rendszeresen itt szervizelteik légi járműveiket is. Az osztrák lízinghelikopterekkel tragikus baleset is történt 2008-ban, amikor az egyik EC135-ös hajtóműhiba miatt lezuhant Kiskunlacházánál; a pilóta, Hatala János és a mentőápoló meghalt. A sajtóban akkor napvilágot látott az a vád is, hogy a hibát a helikopterek gondatlan kiszolgálása, a fűtetlen hangárok okozták.

A vezető képet Kóka Jánosról és helikopteréről a Playboy közölte 2005-ben.

Ajánljuk még