A magas német költségek miatt költözik Egerbe a ZF.

Komoly változások vannak a globális autóipari technológiagyártó, a ZF életében. Hiába a megfelelő német munkaerő, a cég évek óta veszteséges a nagy üzemeltetési költségek és a saarbrückeni telephely drága fenntartása miatt. A vállalat már el is készíttette kampányvideóját, amely szerint elektromos tengelyhajtásokat fog gyártani Magyarországon.
Egyre közelebb a ZF Friedrichsafen ahhoz, hogy termelését áthelyezze Magyarországra, azon belül is Eger városába. Az osztrák Exxpress ugyanis most arról ír, hogy az autóipari technológiagyártással foglalkozó cég hatalmas szerkezetátalakítással néz szembe, hiszen a francia–német határtól egy köpésre lévő saarbrückeni gyárában a munkahelyek több mint fele megszűnhet. A cég áthelyezése annyira előrehaladott állapotban van sajtóinformációk szerint, hogy még egy PR-videó is készült a tervekről. Ez alapján a jövőben mind az 1-3. generációs sebességváltókat, mind az úgynevezett reduktorokat – elektromos tengelyhajtásokat – Magyarországon fogják gyártani.
Nem is kell a vállalatnak a nulláról indulnia e téren. Magyarországi telephelye, a ZF Hungária már régóta korszerűsítette az itthoni gyártóüzemeit.
Egerben egy új, 40 ezer négyzetméteres csarnokot építettek 100 millió euróért. Ott évente körülbelül 150 ezer sebességváltót tudnak legyártani, lényegesen kedvezőbb feltételek mellett.
Maga a cikk is kiemeli, hogy Magyarország lényegesen jövedelmezőbb üzleti lehetőségeket kínál, mint Németország, az olcsó energiától kezdve az alacsonyabb béreken át a minimális bürokráciáig.
Vagyis az okok mögött egyértelműen gazdasági megfontolások állnak. És ezek mondhatni kényszerből történnek az adatok alapján.
A ZF ugyanis mély válságban van: 2024-ben a vállalat több mint egymilliárd eurós veszteséget könyvelt el, amelyet csak fokoz a csillagászati összegekben mérhető energiaköltség.
Ám rövid távon az átszervezés és a szerkezetátalakítás is súlyosbítja a helyzetet. Az országosan mintegy 54 ezer munkahelyből összesen 14 ezer szűnhet meg 2028-ig – ez a német munkaerő 25 százalékát tenné ki.
Az alkalmazottak azonban nem hajlandók elfogadni ezeket a radikális leépítéseket. Július 29-ére, keddre több mint húsz helyszínen tüntetéseket hirdettek.
Bárki az igazgatótanácsban, aki azt hiszi, hogy így bánhat velünk, nagyon téved. Szerződéseket kötünk ezek megtartására. És a bevételünk egy részét felajánljuk, hogy biztosítsuk a jövőt itt, a saarbrückeni telephelyen
– jelentette be Patrik Buchholz, az Üzemi Tanács tagja nyilatkozatában.
Saarbrücken városvezetője sem hagyta szó nélkül a cég terveit. Uwe Conradt polgármester nyílt levélben szólította fel Holger Kleint, a ZF vezérigazgatóját, hogy nyilatkozzon az ügyben, és felidézte a korábbi megállapodásokat.
Eljött az ideje, hogy a testület bebizonyítsa, komolyan gondolja-e ezt a közös megegyezést
– figyelmeztetett Conradt, utalva a 2020-as kollektív szerződésre.
Kiemelt kép: A ZF német autóipari vállalat egri telephelye. Fotó: Öt Elem Kft.