Nincs „Száguldó Cirkusz” Magyar Nagydíj nélkül! – A hétvégén negyvenedik alkalommal bőgnek fel a motorok a Hungaroringen

Kerek évfordulóra készülhetnek a Formula-1 magyarországi rajongói, ugyanis a 40. Magyar Nagydíjat rendezik meg a hétvégén a Hungaroringen. A mogyoródi versenypályán 1986 augusztusában bőgtek fel először a motorok és azóta egyetlen olyan év sem volt, amikor ne rendeztek volna futamot hazánkban. Mindez nagy büszkeség, különösen annak fényében, hogy a híres monzai versenypályán kívül egyetlen Formula-1-es versenyhelyszín sem mondhatja el magáról ugyanezt.
Nem túltengő nemzettudat – bár abban sem lenne semmi hiba, sőt –, hanem a tények alapján mondhatjuk, hogy az egész Formula 1-es versenysorozat egyik legkülönlegesebb futama a magyarországi. Már az itteni megjelenése is kuriózum volt, hiszen a kommunizmus idején finoman fogalmazva is gyanakodva szemléltek számos sportágat az akkori korifeusok. A kizárólag „nyugati” pilótákat foglalkoztató Formula-1 jó esetben is a „tűrt” sportágak közé tartozott, ám ennek ellenére rábólintottak „odafent” arra, hogy nálunk rendezzék meg az első „vasfüggönyön túli” futamot, ami az első különlegessége a mi versenyünknek.
A brazil Nelson Piquet által megnyert 1986-os Magyar Nagydíj sokakkal megszerettette Magyarországon is a „Száguldó Cirkuszt”, hazánkat pedig véglegesen „feltette” a Formula-1 térképére. És ehhez kapcsolódik a második különlegesség, ugyanis – Imolától Hockenheimig, Monacótól Silverstone-ig – hiába a számos, elképesztő hagyományokkal rendelkező versenypálya, 1986 óta a Ferrari „otthonát”, Monzát leszámítva, egyedül a Magyar Nagydíj került minden évben megrendezésre. Ez elképesztő siker, főleg, ha figyelembe vesszük, milyen könyörtelenül üzleti alapú a legrangosabb autóverseny-sorozat működtetése. Rendkívüli infrastrukturális- és sportszakmai igényeknek kell megfelelni évről-évre, amelyre a Hungaroring minden évben képes immár négy évtizede.
Mindezek mellett számos pilóta számára is különleges a mogyoródi aszfaltcsík, hiszen több olyan is akad, aki a Magyar Nagydíjon aratta élete első futamgyőzelmét. Lexikális olvasóink kedvéért íme a konkrét névsor és győzelmük évszáma: Damon Hill (1993), Fernando Alonso (2003), Jenson Button (2006), Heikki Kovalainen (2008), Esteban Ocon (2021), valamint a tavalyi győztes, Oscar Piastri (2024).

Talán ennyiből is látható, hogy mennyire fontos láncszeme a versenysorozatnak a Magyar Nagydíj. Az idei versenyhétvége mindhárom napja egész napos programot hoz, hiszen nemcsak a legjobbak száguldoznak majd a mogyoródi aszfalton. Sor kerül a Formula-2-es és a Formula-3-as szakág viadalára is, sőt, az elmúlt évekhez hasonlóan, látványos festésű autóikkal összemérik tudásukat a Porsche Mobile1 Supercup sorozat pilótái is.
Az edzések és a futamok közötti időben is gondoskodnak a szervezők a nézők szórakoztatásáról. Ráadásul ez már csütörtökön kezdetét vette, mert hivatalos boxutca-látogatást tartottak az érdeklődőknek, akik végigsétálhattak a célegyenesben és a boxutcában is. A három hétvégi nap is bővelkedik majd programokban. A Hungaroring FANZONE a teljes hétvége alatt izgalmas játékokkal, kihívásokkal és a szolgáltatások széles körével várja a látogatókat. A színpadi programok mellett – ahol a szerencsések akár pilótákkal is találkozhatnak – kerékpáros ügyességi pálya, és kerékcsere-verseny is várja a vállalkozó szellemű nézőket.
Az esélyeket a korábbi éveknél nehezebb meghatározni, mert már a múlté a Red Bull, valamint Max Verstappen egyeduralma. Valószínűsíthető, hogy a leginkább összeszedett McLaren valamelyik pilótája megnyeri a futamot, akár az is előfordulhat, hogy a tavalyi győztes, Oscar Piastri – aki szintén a Hungaroringen aratta első győzelmét – újfent diadalmaskodik. De befuthat csapattársa Norris, a Red Bullos Verstappen, netán valamelyik Mercedes- vagy Ferrari-pilóta. Ráadásul vasárnap eső is eshet, ami alapvetően írhatja át a futam előzetesen reálisnak tűnő végkimenetelét.

A 40. Magyar Nagydíjra az előrejelzések szerint rekordszámú közönség látogat majd ki. Bár a korábbi évekhez képest kevésbé jósol kánikulai meleget a meteorológia, azért jó tudni, hogy fejenként egy liter innivalót és három szendvicset engednek majd bevinni a nézőknek, ugyanakkor – amint az minden évben megszokott – ingyenes vízvételi lehetőséggel és párakapukkal is igyekeznek javítani a nézők komfortérzetét.
Vezető kép: a Hungaroring hivatalos oldala