2014. július 17-e szerencsés esetben legfeljebb azzal vonulhatott volna be a történelemkönyvekbe, hogy aznap lett Angela Merkel 60 éves, bár kétlem, hogy ez a világon bárkit is érdekelt volna. Ez a nap sajnos másról marad nevezetes: minden idők olyan, legtöbb halálos áldozattal járó légikatasztrófájáról, amelyben a repülőgép nem műszaki hiba, hanem külső behatás miatt semmisült meg a levegőben. A hasonló esetekben, mint a Korean Air Lines 007-es járatának 1983-as, vagy az Iran Air 655-ös járatának 1988-as tragédiája esetében legalább tudni lehetett, hogy mi történt, és egyértelmű volt, hogy ki a felelős; a kelet-ukrajnai incidenst illetően viszont abban se lehet biztos az ember, hogy érdemes-e egyáltalán a mindenhol hangoztatott, kincstári verziót elfogadni.
Ne feledjük: abban az évben ez már a második, teljességgel érthetetlen légikatasztrófa volt, amelyben ugyanaz a légitársaság és géptípus volt érintett. Nemzetközi szinten is jegyzett, elismert cégről (Malaysia Airlines) és a világ leginkább üzembiztos, legbiztonságosabb óriásgépéről (Boeing 777) beszélünk, nem valami harmadik világbéli légitársaság úgy-ahogy röpképesen tartott lélekvesztőjéről – ezen a szinten nem történik évente, de évtizedenként sem tragédia, nemhogy egy év alatt, bő 4 hónapon belül kétszer. Ha esetleg túlzás lenne azt állítani, hogy a 17-es járat esetében nem tudjuk, mi történt, a 2014. március 8-án eltűnt 370-es járat esetében tényleg nem túlzás: közvetlenül a repülőgép eltűnése után a Thai-öbölben kezdték meg a keresést, miközben évekkel később a gép egyes darabjait Mozambikban vetette partra az óceán…
Jókora színjátéknak tűnik ez utólag, több száz halottal és egy ki tudja, miért padlóra küldeni szándékozott maláj állammal, amely aztán – bár Malajzia állami befektetési alapja korábban is a légitársaság többségi tulajdonosa volt – a Malaysia Airlines teljes államosítására és a korábbi struktúrában felhalmozott veszteségek lenyelésére kényszerült. Nagyon kicsi, szinte elhanyagolható az esélye annak – a statisztika, a nagy számok törvénye, meg miegymás alapján –, hogy egy ilyen céggel kétszer is megtörténhet a legrosszabb, ráadásul gyors egymásutánban: épp ezért kijelenthető, hogy valamiféle szabotázs történt. A körítés persze annyira eltérő a két esetben, amennyire csak lehetséges: az egyik valószínűleg a történelem legnagyobb megoldatlan rejtélye marad a repülésben, a másikat pedig egyfajta casus belli gyanánt akarhatták felhasználni.
Eleve érthetetlen, hogyan képesek egyes légitársaságok a transzkontinentális járataikat háborús övezetek feletti légtéren keresztül átvezetni. Volt pár év, amikor a Perzsa-öböl mentén található arab országok légitársaságai inkább lenyelték a békát és az ellenséges Irántól kértek légtérhasználati engedélyt, mert Irakban éppen háború zajlott. (És amint sikerült legyőzni az Iszlám Államot, egyből vissza is szoktak a rövidebb, iraki útvonalra.) Az MH17-es, Amszterdam és Kuala Lumpur között közlekedő járat lezuhanása előtt három nappal egy, az ukrán légierőhöz tartozó Antonov An-26-os szállítógépet lőttek le Kelet-Ukrajnában, és nem ez volt az első eset: egy hónappal korábban egy Iljusin Il-76-os szállítógépet is megtámadtak leszállás közben a luganszki reptérnél. Tudhatták tehát az üzemeltetők, hogy meleg a helyzet – egyes hírek szerint még az ukrán állam is figyelmeztette a légitársaságokat a katasztrófa előtt, hogy kerüljék el a térséget, miután 7900 méteres magasságig légtérzárat rendelt el –, mégsem változtatták meg a repülési útvonalakat: azt hihették, tízezer méteres repülési magasságban úgysem érinti őket a háború. Aztán kiderült, hogy mégis.
A legröhejesebb szereplő az egész történetben a magát a demokrácia és az emberi jogok bajnokának beállító Obama-adminisztráció volt. Az amerikaiak bemondásra elhitték az ukránoknak, hogy nekik márpedig nem voltak légvédelmi rakétaegységeik a térségben, John Earnest, a Fehér Ház szóvivője pedig a közösségi médiában (!) napvilágot látó beszámolókra alapozta az oroszok megkérdőjelezhetetlen felelősségét az incidensben.
Ellentétben a nagyon bátor és nagyon független újságírókkal, akik kérdés nélkül bármit elhisznek a számukra kedves hadviselő félnek (ez esetben az ukránoknak), nem célom állást foglalni az elkövetők kilétét illetően, ugyanakkor beszédes: az orosz állam 4 év elteltével sem ismert el bármiféle felelősséget az MH17-tragédiáért, viszont tény, hogy nem hátráltatták a nyomozást (a kelet-ukrajnai népfelkelők eleinte igen). A géphez tartozó feketedoboz három nappal később már a maláj hatóságoknál volt, a roncsokat pedig pár hónappal később Hollandiába szállították további elemzésre.
Akármi is történt, akárhogy is történt, egy biztos: 298 ember odaveszett, olyanok, akiknek semmi közük nem volt a Donyeck környékén zajló konfliktushoz. A tragédiát feldolgozó források, a felelősség kérdését firtató elemzések általában rendkívül egyoldalúak és kizárólag a hivatalos ukrán (illetve az abból eredő amerikai) álláspontot tartják szem előtt. Ijesztő, hogy magukat intelligensnek tartó tollforgatók simán felülnek a konfliktusok mibenlétét a végletekig leegyszerűsítő, ostoba neokon propagandának a „gonosz tengelyéről” és szinte vérben forgó szemmel kívánnák a háborút Oroszország ellen, miközben az orosz állam soha nem minősült – ma sem, és a szovjet időkben sem minősült – „latorállamnak”. Ijesztő, hogy magyarországi újságírók képesek úgy tenni a kárpátaljai magyarellenes incidensek kapcsán is, mintha ukrán nacionalisták soha nem is léteztek volna, és kizárólag az oroszok nyakába varrnák az összes ottani provokációt, természetesen a hivatalos ukrán álláspontnak megfelelően. Az pedig végképp vérfagyasztó, hogy ugyanez a nagyon pacifista, nagyon haladó szellemű zsurnalisztagárda a tenyerét véresre tapsolva éljenzi, hogy az ukrán állam dicstelen módon, egy teljesen értelmetlen háború keretében szisztematikusan vágóhídra küldi a saját huszonéves állampolgárait, különös tekintettel a kárpátaljaiakra. Így higgyen az ember ezeknek, meg a megfellebezhetetlenként beállított igazságaiknak.
Vezető kép, képek: MTI/AFP
karpai jános
2018-07-26 at 16:47
Mindig az oroszokat kell ba……ni,előbb olvastam orosz oldalon,hogy a Trump-nak Putyin által ajándékozott fociban chip van,Adidas szerint mindbe raktak chipet,ahogy nálunk,pl.könyvbe is.
juhéjtrianondoncsu
2018-07-24 at 01:43
teljesen mindegy hogyan segítettük és támogatjuk Ukrajnát
-márcsak az ottani magyarokra tekintettel-ami ott történik azért nem az ukrán nép felelős.Ukrajna sorosék
gyarmata és az ukrán szélsőségeseket is ők gasználják
juhéjtrianondoncsu
2018-07-24 at 01:28
az eurovazallusok-gazdasági érdekeik mentén-nem akarták megszavazni az oroszország elleni szankciókat-miután a
gép leesett,hanyatt-homlok elfogadták na kinek volt ér-
dekében?
Dobos László
2018-07-23 at 17:20
Na most: az ukrán kb. úgy viszonyul az oroszhoz, mint ahogy a csángó-magyar nyelv a magyarországi magyarhoz. Az ukrán egy archaikus orosz, egyébként tökéletesen megértik egymást, tudom, mert van orosz-ukrán házaspár ismerősöm és tökéletesen kommunikálnak leginkább oroszul. Azaz az orosz nyelvű ember már nem tanul meg “vissza” ukránul, de az ukrán kiválóan tud oroszul. Mondvacsinált probléma, ha nem szítanák a gyűlöletet, akkor még kb. 20 év és minden ukrán csakis a fejlettebb oroszt beszéli. Így meg max 25 év kell. Persze a nemzettudat is ott van, de ez máig az ukránoknál nem volt több, mint nálunk a jász-kun, vagy a palóc, vagy a hajdú öntudat. A holodomor pedig egyáltalán nem volt Sztálin egyfajta bosszúja: azokban az években a mezőgazdaságban az USA-ban is nagyon pogány idők voltak, olyan éghajlati változások voltak, hogy a szélviharok a termőföldet elfújták, rettenes porviharok tomboltak itt is és ott is. Ezzel nem akarom a tömeggyilkos Sztálint mentegetni, csak a tárgyilagosság még vele kapcsolatban is szükséges.
Naprózsa
2018-07-21 at 20:04
Nem is az ukrán maffia csinálta a dolgot, kedves Zolatiguszti, hanem akik a Krím ürügyén ki akarták robbantani az orosz-európai háborút. Azért az is furcsa, hogy mikor egy rendszámot le tudnak olvasni a műholdakról, egy repülő meg csak úgy el tud tűnni rajta valami nagyon fontos találmányon dolgozó kínai fejlesztőkkel…
Mintha nem hallanánk a gyászoló családtagok nemzetközi panaszát se olyan erővel ahogy más esetekben szokták…
idirablo
2018-07-21 at 18:21
Asszad elvitette az oroszokkal a vegyi fegyvereit. Ezt követően hol szarinnal, hol klórgázzal füstölte ki a civileket az utcákról. A Nyugat kénytelen volt megvédeni a “civileket”…
Szaddám éléskamrája is teli volt vegyi fegyverekkel. A Nyugat kénytelen volt megvédeni a “civileket”…
Ezek után lőtték le “oroszok” a maláj gépet. A Nyugat azóta is arra készül, hogy megvédje a “civileket”…
Naprózsa
2018-07-21 at 11:17
Az volt gyanús, hogy akkoriban Porosenkó naponta ordibálta tele a sajtót, hogy az oroszok már a spájzban vannak és nekünk ki kell robbantanunk a 3. világháborút velük. Aztán aznap kb. 5 perccel a lelövés után már azt közölte, hogy az oroszok voltak.
Ugyan már honnan tudhatta? Meg miért irányították oda pont ezt a gépet, mikor a többi kerülővel ment?
S a krimikben mindig az az első kérdés: kinek állt érdekében?
Hát Putyinnak biztosan nem.
Tartja magát az az összeesküvés elmélet is, hogy ez a maláj gép ugyanaz volt mint a szőrén szálán eltűnt. Meg az is furcsa volt, hogy második napra kiderült, hogy az ukrajnai gépre bejelentett amerikai meg nyugat-európai utasok valamiért mégsem voltak a gépen. Sőt, hogy nem is voltak holland utasok sem, csak fals flag volt, mert az utasok fiktív nevek, s eleve halottakkal zuhantak le…
Jó, hát lehet, hogy ez erős, de itt szinte semmi sem stimmel, az biztos.
Ahogy a cikkíró is gyanítja, túl sok itt az egybeesés…
zolatiguszti
2018-07-21 at 19:31
298 halottat azét egy frissességben szetem még az Ukrán maffia se vállalna egy adott napra történő szállítással a kaukázusi típusú emberből , ráadásul több életkorban és erőszakos halálra utaló nyomok nélkül…
Gabor KR
2018-07-21 at 10:47
Az irani-iraki haboru alatt a ket orszag kozti hatarsavon haboru folyt. A repultarsasagok nem hittek a 8000 meter , 10 000 meter mitoszoknak. Ha valaki Europabol Iranba akart menni azt levittek Szaud-Arabian keresztul Abu-Dhabiig, ott etrepultek Bandar Abbasba, onnan kovetkezett Teheran. Szep kis kerulo, de egyetlen ember sem halt bele.
A repules akkor is koltseges volt …
Zsuzsa mama
2018-07-21 at 10:10
Háborús övezet felett repült az utasszállító ,ez nagyon szemét dolog!Ez olyan mint ha az erdőben hajtóvadászat van,és oda vezetnek kirándulókat a környékre,mondván csak a vadakat lövik le!!