„Bátran kóstoljuk meg más nemzetek konyháját, de csak Erős Pistával” – így reklámozza egy reklámon belül szinte észrevétlenül az Univer termékét a Soproni sör, de nekünk, fogyasztóknak ez valójában már fel sem tűnik. Az Erős Pista nemcsak termék, de fogalom, vagy inkább fogalmazzunk úgy: intézmény. Nem is lehet véletlen, hogy már 2015-ben Erős Pistát kitüntették egy Hungarikum érdemrenddel. A sokszoros díjnyertes magyar brand azonban meglepő transzformáción esett át a román élelmiszerpiac felé vezető rögös úton. Úgy tűnik, a magyar brand ciki lett az Univernek.
Ahogy a Soproni-féle sörreklám is rámutat, az Erős Pista magyar közkincs. Ezen felül ezt ajánljuk külföldi ismerőseinknek, és néha ezt a jelzős szerkezetet használjuk, ha amúgy csak valami csípőset szeretnénk kérni a vasárnapi húslevesbe. Az Univer is büszke saját termékére, amelyről elmondható, hogy szinte „rommá” díjazták az elmúlt években. Az Erős Pista és az Univer márka 2013-ban elnyerte a Superbrands címet, 2004, 2009 és 2011 után negyedszer is. A rákövetkező évben bekerült a Kecskeméti Települési Értéktárba. Az Univer Product Zrt. ekkor úgy fogalmazott, büszke arra, hogy az Erős Pista a magyar gasztronómia klasszikus ételízesítője, amely a legtöbb kecskeméti és magyar háztartásban is megtalálható, felvételt nyert. Ezek után már csak egyetlen lépés következett 2015-ben, amikor Magyar Érték, azaz Hungarikum lett a Piros Arany és az Erős Pista.
A magyar Hungarikum Bizottság így jellemzi, az Univer termékeit : a Piros Arany és az Erős Pista a legkiválóbb minőségű, pirosra érett, kézzel csipkedett fűszerpaprikából készül. A Piros Arany és Erős Pista ételízesítőket más paprikatermelő országokban készülő, hasonló termékektől egyedi színe és íze különbözteti meg. A termékek fűszerpaprika alapanyaga 100 százalékban hazai nemesítésű, termesztésű, a kalocsai és a szegedi tájkörzetből származik. A Piros Arany és Erős Pista ételízesítőket – Németországon, Csehországon, Lengyelországon, az Egyesült Államokon keresztül – világ közel húsz országába exportálják. Hozzáteszik: az érték a Hungarikum törvény 114/2013. (IV. 16.) Kormányrendelet a magyar nemzeti értékek és hungarikumok gondozásáról III. sz. mellékletének Hungarikum Bizottsághoz történő felterjesztésével és elbírálása által került a Hungarikumok Gyűjteményébe.
2016-ban már szinte megszokott módon ismét kaszáltak: MagyarBrands-díjat kapott az Univer és az Erős Pista márka. Mint ez alkalommal a cég közleményében fogalmazott, a MagyarBrands-program magyar vonatkozású, kiváló márkákat díjaz immáron hetedik éve. Olyan márkákat, amelyek a magyar szellemi munka méltó képviselői hazánkban és határainkon kívül is. És akkor 2018 februárjában szembejön a magyar szellemi munka méltó határainkon kívüli képviselőjeként ez:
Íme, a büszke magyar hungarikum Romániára optimalizált terméke, a magyar szellemi munka méltó képviselője. Stefan cel tare, amely románul nagyjából annyit tesz: István, az erős. Hogy mi vitte rá az Univert, hogy Pista helyett a román Stefánnal reklámozza a kalocsai és szegedi főszerpaprikák kitűnő egyvelegét, azt fedje jótékony reklámpszichológiai homály. Talán amire a cég idehaza oly büszke, és amelyért megannyi díjat bezsebelt, az Romániában ciki. Mindenesetre egy Strong Steve-et, vagy egy Stark Stefi-t körberöhögtek volna nemcsak minden más országban, de nálunk is. Az Univer termékéről ráadásul eltűnt Pista, aki bajuszát pödörgeti. Eltűnt pár ízlésesen elhelyezett magyar zászló, és eltűnt a Hungarikum-plecsni is, továbbá a Magyar ízek felirat, ami persze nem is csoda, mivel egy román Stefannak ahhoz vajmi kevés köze lenne. De azért nézzük meg összehasonlításként, hogyan adja el ugyanezt a termékét idehaza az Univer:
A Romániára optimalizált termék kapcsán természetesen megkerestük az Univer Zrt.-t is, amelynek illetékesei visszahívást ígértek.
Forrás/fotó: PestiSrácok.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS