Kulcskérdés, hogy minél több elektromosautó-ipari beruházást tudjunk Magyarországra vonzani, és a kormány erőfeszítései sikeresek, hazánk ugyanis mára ezen átállás egyik globális éllovasává vált – jelentette ki a tárca közleménye szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken. A tárcavezető a NIO kínai járműgyártó beruházásának bejelentésén közölte, hogy Biatorbágyon, a cég első európai üzemében automata akkumulátorcsomag-csereállomásokat fognak előállítani. A mintegy 5,5 milliárd forint értékű projekthez a kormány 1,7 milliárd forint támogatást biztosít, így segítve több száz új munkahely létrehozását. A csarnok később kutatás-fejlesztési és képzési központtal is bővülhet.
Beszédében aláhúzta, hogy a 2008-as pénzügyi válság nyomán új korszak keződött, amikor a “nyugati gazdasági dominancia már nem olyan egyértelmű, mint korábban volt”, és a Kelet azóta nem pusztán felzárkózott, hanem az “előzés manővere is reálisnak és sikeresnek tűnik”. Kiemelte, hogy míg 2007-ben a globális beruházások 81 százalékát nyugati tőkéből finanszírozták, és csak 19 százalékát keletiből, mostanra ez teljesen megfordult: a Kelet részesedése az elmúlt három év átlagát tekintve 56 százalékosra nőtt, míg a Nyugaté 41 százalékosra csökkent.
Mára a technológiai fejlettség terén számos iparágban keletről fújják a passzátszelet, a finanszírozási képességek tekintetében a Nyugat jelenleg súlyos kihívásokkal küszködik, lakosságszám tekintetében pedig utóbbi mindig is le volt maradva
– mutatott rá. Szijjártó Péter hangsúlyozta: az elektromosautó-ipari forradalom a világgazdaság legmeghatározóbb folyamata, és ennek tempóját is keletről diktálják, ezért komoly küzdelem folyik az ehhez kapcsolódó beruházásokért. Mint közölte, a keleti nyitás eredményeként az elmúlt tizenkét évben Magyarország ez irányú exportja 45 százalékkal, a keleti országokkal folytatott kereskedelem volumene 48 százalékkal nőtt, illetve tavaly például már a beruházások 60 százaléka kelet felől érkezett hazánkba, a munkahelyteremtés döntő része ezekhez kapcsolódott.
A miniszter a magyar–kínai kapcsolatot stabilnak, kiszámíthatónak és kölcsönös tiszteleten alapulónak nevezte. Hozzátette: a távol-keleti ország hazánk hetedik legfontosabb kereskedelmi partnere, a kétoldalú forgalom volumene az idei év első négy hónapjában 7 százalékkal nőtt, ami rekordot jelent, és az elmúlt három évben húsz nagy kínai vállalati beruházás érkezett Magyarországra. Végül leszögezte: a magyar gazdaság alapvetően az autóiparra épül, ez a szektor adja a feldolgozóipari kibocsátás közel harmadát, így kulcsfontosságú kérdés, hogy minél több olyan beruházást sikerüljön ide vonzani, amely az elektromos átálláshoz köthető.
Ezen a téren eddig sikeresek az erőfeszítések, Magyarország a folyamat egyik globális éllovasává vált, amit jól mutat, hogy hazánk a világ harmadik legnagyobb elektromosakkumulátor-gyártó kapacitásával rendelkezik, míg ezek exportjában a globális ranglista ötödik helyén áll
– mondta.
A NIO által gyártani kívánt, konténer méretű szerkezetek működésének lényege, hogy járművel ezekbe behajtva a rendszer egy teljesen automatizált folyamattal a lemerült akkumulátorcsomagot feltöltöttre cseréli ki. A tervek szerint Magyarországon évi 240 ilyet fognak előállítani, 2025-re pedig már 4000 fog működni világszerte.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Bela
2022-08-11 at 15:23
a foszilis es a hidrogen uzemu autozas kozti atmenet az elektromos autozas (mondom ugy, hogy nekem is van egy elektromos, meg 2 fustos)
pm
2022-08-02 at 06:53
Legelső körben magát az energiát kéne megtermelni, ami most különösen aktuális. Milyen jól is jön most Paks? még vagy négyet, és egy darabig nem lesz gond. talán még a villanyautózással sem
na4
2022-08-01 at 10:25
Az akkumulátor gyártás az egyik leg energia és nyersanyag igényesebb és leg környezetszennyezőbb eljárás. Én egy ilyen gyárnak még a környékéről is hanyatt homlok menekülnék.
Hesslerezredes
2022-08-01 at 10:11
Márpedig amíg fel nem lesz találva az olcsó, nagy tömegben gyártható és KÖNNYŰ akkumulátor, addig az elektromos autózás – zsákutca, tévút.
A hybrid még csak-csak elmegy: városban 50-60 km-nyi távon elektromos közlekedés, városon kívül benzin.
De határeset ez is, majdnem annyira zsákutca, mint a full elektromos.
Nézzük_magát_a_dolgot
2022-08-01 at 08:41
Tisztelt Zoltaiguszti! Az Ön által említett problémá(k)nak létezik racionális megoldása. A cellákhoz a szokásos szerkezeti anyagokon felül (réz, alumínium, műanyagok) a katódanyagok, vagyis nikkel, mangán, kobalt és lítium szükséges, utóbbi kettő tűnik problémásnak. A Li-vasfoszfát kémiához pedig a lítiumon kívül hihetetlen nyersanyagbőség áll rendelkezésre. Közben a vegyészek se ülnek tétlenül, a jövő ESETLEG számos kellemes meglepetést hozhat (pl. Li helyett Mg). De maradjunk a mai realitások talaján. Az akkumulátorok, mivel teljesítményük idővel “megkopik”, az autókból kiszerelve még egy ideig folytathatják pályafutásukat energiatárolókban, életük harmadik szakaszában pedig nyersanyagként reciklálhatók. Hazánkban már folyik a HUAYOU Kobalt cég szárnyai alatt Szigetszentmiklóson és Bátonyterenyén az elsődleges anyagok visszanyerése, ezekből Dél-Koreában teljes értékű katódanyagokhoz nyerik ki a lítium és kobalt tartalmat. Amennyiben kibővül együttműködésünk a világelső HUAYOU céggel, hatalmas katódanyag-gyártó üzem létesül nálunk, amelynek nyersanyagellátása támaszkodhat erre a forrásra. Ilyen módon megvalósul a sokat emlegetett körkörös gazdaság. Ha szabad egy példát felhoznom, a hangyabolyban se mehet semmi kárba, az elpusztult hangyákat az életben maradók “újrahasznosítják”. Megjegyzés: mivel ezen a területen amatőr vagyok, bizonyára az igazi szakemberek találnak a fent leírtakban kiigazítani vagy cáfolni valót, minden szakmai észrevételt előre is megköszönök.
Solaris
2022-08-01 at 07:04
Ha nem tetszik a vélemény, kéretik törölni.
Ja, nem kell kérni…
zolatiguszti
2022-07-31 at 20:21
Oléh Gyögy kémikus elnézést….ővé a Metanol gazdaság elmélet.
zolatiguszti
2022-07-31 at 20:20
Egy bajom van ezzel az akkumulátoros technológiéval. Elgé kevés és kevés heylen elérhető ritkaföldfém kell hozzá. Erre ráütl Kína tehát be van lőva az elérhető haszonráta. Ráadásul az újra feldogozás se lett kidolgozva , ahogyan az E hulladéké se igazán.
Megboldogult Oláh Lajos Prof feltalált anno egy tüzelőanyag cellát ami Metanolból áramot áram+ széndioxidból Metanolt állít elő. Oda vissza fordítható a folyamat. Kidolgozta a széndioxid előálíltását levegőből vagys levegőből lenne etanolja.
Azóta se hallok erről…Noebel díjat kapott érte…
https://mta.videotorium.hu/hu/recordings/22/olaj-es-foldgaz-utan-a-metanolgazdasag
jani129
2022-07-31 at 17:30
Egy alapvetően hazugságra alapozott ipar révén szabad-e előnyre szert tenni? Mikor fog ez visszaütni? Fogalmam sincs, de e autót én nem veszek és másnak se tudnám ajánlani. Az e autók kb 100 éve piaci versenyben alulmaradtak a benzinesekhez képest. Megint alul fognak maradni.
Nézzük_magát_a_dolgot
2022-07-31 at 16:35
Tisztelt Ungarn Über Alles (12:47)! Ja, így könnyű, hogy Ön eleve mindent tud. Nem harcolunk egyenlő fegyverekkel, mert bizony én sok kemény tanulással majd fárasztó önképzéssel csak odáig jutottam, hogy rájöttem: vajmi kevés az, amit tudok. Fegyvertelen vagyok Önnel szemben.
Nézzük_magát_a_dolgot
2022-07-31 at 16:29
Kedves Hesslerezredes! Nem azt írtam, hogy Szlovákia mennyire kapar az elektromobilitás beruházásáért, hanem azt, hogy Szlovákia is, mindenki is. Mert az ottani döntéshozók átlátják, hogy most EZ AZ ÜZLET, ebből fognak megélni a következő 15-20 évben. Más. Nekem senki se jöjjön a széndioxiddal, mert számtalanszor világosan leírtam ezen a fórumon is, hogy vakításnak, tudománytalan hisztériakeltésnek, tudatos zavarkeltésnek tekintem az egész széndioxidos klímahisztit. Mindössze csak annyit írtam, hogy jelenleg és még sokáig az elektromobilitás a fő csapásirány, akár tévedésen, akár puszta divaton, akár bármi máson alapul. És aki ebből kimarad, csak azért, mert látja az elektifikáció hátulütőit is (IS!), az LEMARAD. És aki az országnak a lemaradás perspektíváját kívánja ajánlani csak azért, mert egyetlen oldalát nézi a dolgoknak, az a tudatlanság pökhendi magabiztosságával ellensége a Nemzet felemelkedésének. Ceterum censeo: GYÁRTANI AZT KELL, AMIT JÓL EL LEHET ADNI.
Hesslerezredes
2022-07-31 at 13:38
Nézzük_magát_a_dolgot
2022-07-31 at 12:53
És pusztán azért, mert más is azt csinálja, akkor az már jó???
Tudja a vicc az, hogy az autózás (értve ez alatt az ún. “úrvezetői” autózást, ha úgy tetszik: a civil autózást) a töredékét fogyasztja annak az üzemanyagnak, amit a tengerhajózás és a repülés eléget.
Tehát ott zöldeskednek, ahol az a legkevésbé hatékony. És az Euro-5-ös motorok kibocsátása ma már szinte elhanyagolható. És ne jöjjön a széndioxiddal, amelynek az összes mennyisége 0,038% az egész légkörben és az emelkedése MINDIG CSAK KÖVETKEZMÉNYE a felmelegedésnek. A nitrogén-oxid meg baromi gyorsan bomlik.
Szóval EZZEL AZ AKKUMULÁTOR-TECHNOLÓGIÁVAL az elektromos autózás minden vonatkozásban tévút és zsákutca. (Figyeljen kiemelésekre is.)
Nézzük_magát_a_dolgot
2022-07-31 at 12:53
Tisztelt Hesslerezredes! Egyre bizonyosabbá válik, hogy a következő évtizedben meghatározó jelentőségűvé válik az elektromobilitás, és az ehhez kapcsolódó beruházásokért képletesen szólva öldöklő küzdelem folyik az államok részéről. MINDEN komolyabb beruházásért a fogadó országok pénzügyi támogatásokkal versenyeznek. Nézzük a VOLVO gigászi beruházását Kassán. Mit mond erről Sulík miniszter? 1,2 miliárdos (1200 milliós) beruházáshoz 267 millió ingyenpénzt adtak. Ez bizony a teljes költség majdnem 25%-a. És bizony mindenhol ez megy. Pl. Lengyelországnan a LG akkugyárért. stb.
“Az új üzemben 3300 új munkahelyet kell teremteni – tájékoztatott Eduard Heger miniszterelnök. A svéd autógyártó cég befektetése 1,2 milliárd körüli összegben. az állam közvetlenül is támogatni fogja az eurót.
„Nem ígértünk adókedvezményeket a Volvónak, 267 milliós közvetlen beruházási támogatást kapnak. eurót” – mondta Richard Sulík gazdasági miniszter.”
Ungarn über alles !
2022-07-31 at 11:32
Nézzük_magát_a_dolgot
07-30 at 12:47
van amit született tehetséggel, (bár nem vagyok a Főv-i bélsár tenyészet tagja) de fittyentéssel elintézek
Hesslerezredes
2022-07-31 at 10:44
Solaris
2022-07-31 at 09:47
Egyetértek!
Ha adunk pénzt is, akkor az a minimum, hogy érte ugyanolyan névértékű részvényt kérünk és kapunk az adott vállalkozásból.
Ez a fajta osztogatás (fosztogatás) már nekem is régen szúrja a szemem.
Chiovini György
2022-07-31 at 07:31
Mielőtt itt virtuálisan kölcsönösen lehülyéznénk egymást inkább hallgassuk meg (újra) Szarka László előadását. Érinti Magyarország adottságait is: https://www.youtube.com/watch?v=B3rRmOPJpgs&ab_channel=MTA1825
Nézzük_magát_a_dolgot
2022-07-30 at 17:36
Meghátrálok a fölényes tudás és reális helyzetértékelések előtt. Tehát, ha jól értem, Ugocsa non coronat. Ha egész világ villanyautózik, mi csak azért is kimaradunk. Majd mi megváltjuk a világot! Persze, nem célzott mellékhatásként lemaradunk, szegényedünk, de mi az nekünk, mert megmutatjuk a világnak, hogy nem rés, hanem bástya vagyunk a a jóeNberség frontján. Hogy honnan lesz majd pénzünk? Hát adjon a Zorbán, azért tartjuk! Vajon rosszul látta a költő, amikor ezt írta:
“Az ábrándozás az élet megrontója, mely, kancsalul, festett egekbe néz”. Eddig a “humor”. És most jön a komolyabb rész: hogyhogy nem kaptam egyik jóeNbertől se választ a konkrét kérdéseimre, csak a zsolozsmázást?
Hesslerezredes
2022-07-30 at 13:14
Egyelőre úgy tűnik, hogy az olcsó ÉS nagy teljesítményű akkumulátor kérdését nem sikerült megoldani.
Szóval az elektromoskodás addig tart csak, amíg a lítium készletek kitartanak.
És azok már most is kurvára fogyóban vannak.
Plusz az egész elektromos hóbelevanc az első kinyert lítium atomtól az utolsó töltésig irtózatosan környezetkárosító. Százszor annyira, mint a legyalázott belsőégésű járművek EGÉSZ ÉLETTARTAMUK SORÁN!!!
Szóval kedves Péter, lehet, hogy rossz lovon ülünk (már megint).
Nézzük_magát_a_dolgot
2022-07-30 at 12:47
Tisztelt Ungarn stb.! Látom, Ön merőben humán beállítottsága alapján kristálytisztán tudja a műszaki-gazdasági kérdéseket rövid úton elintézni. Kénytelen vagyok meghajolni fölényes tudása előtt.
Nézzük_magát_a_dolgot
2022-07-30 at 12:42
Tisztelt Futóbolond! Ez nem vicces, hanem kőkemény adottság. Ahogy Dánia vagy Hollandia sem bővelkedik saját ásványkincsekben, de hatalmas iparuk van máshonnan származó anyagokon alapuló feldolgozóiparnak. Nézzük végig, mink van. Hát elsősorban futóhomokunk annyi, mint a tenger. Logikus lenne világverő homokóragyártást létrehozni. LOL. Aztán rengeteg rézércünk Recsk térségében, a bibi annyi, hogy a geológiai adottságok és az érc fémtartalma alapján a mi rezünk előállítása a jelenlegi világpiaci ár többszörösébe kerülne. Van sok silány lignitünk, amit kínnal-keservvel el lehet égetni erőműben, elsősorban energiavészhelyzet indokkal. Van sok nem-konvencionális szénhidrogén vagyonunk Makó és a Békési-rög térségében, de olyan mélységben, hogy a jelenlegi technológiával vagy lehetetlen, vagy teljesen kockázatos, és siker esetén is gazdaságtalan jelenleg kitermelni. Aztán mink van még? Két pusztánk. A puszta seggünk és a puszta tökünk. Már elnézést.
Ungarn über alles !
2022-07-30 at 12:31
Nézzük_magát_a_dolgot
18:11
vakablakba felesleges virágot ültetni – ezen okból nem vitatkozom önnel
Chiovini György
2022-07-30 at 07:22
Messze vagyok attól, hogy saját tudásomra alapozva nyilatkozzak az akkumulátoros gépkocsi jövőjéről.
Ismerem azonban azokat a szakemberektől származó kijelentéseket, mely szerint értelmetlenség a folyékony üzemanyag teljes kiküszöbölését megcélozni, és helyette az akkumulátoros megoldást kizárólagosnak tekinteni.
Amerikában élő barátomnak Chevrolet VOLT-ja van. Helyben csak akksival jár. Hosszabb utakon a benzinmotorral halad. Szerinte ez az optimális megoldás. Sajnálja, hogy leálltak a gyártásával.
Bukohill
2022-07-30 at 02:10
23 Ft/kwh tarifával sem volt versenyképes, 70Ft/kwh végképp nem az.
Jobb lenne a pedálos verzióra (riksa) koncentrálni, és Gréta is boldog lesz.
Kitekintő
2022-07-29 at 22:49
Az élelmiszeripar fejlesztése több hasznot hozna az országnak. A világ éhezni fog hamarosan.
bl
2022-07-29 at 19:25
A házak fűtésében pedig a földhő a jövő szerintem, megtoldva napelemekkel, hogy legyen ami hajtja a kompresszort és kész.
bl
2022-07-29 at 19:24
Az elektromos autó nem zsákutca, ahogy a napelemek sem, csak lehet lesz még egy-két érdekes fordulat az ügyben. Én például azt a max. 40 km/h sebességre képes városi kétszemélyes “autót” várom, aminek a töltését a saját felülete oldja meg. Két négyzetméter felülettel számolva, naponta ad neki 10 kWh energiát, ami a hatásfokokat is figyelembe véve kb 2, 2 liter benzinnek felel meg, amivel kb 50 kilométert lehet menni naponta…
Nézzük_magát_a_dolgot
2022-07-29 at 18:11
Kedves Ungarn Über Alles! Biztos, hogy az Ön nickneve egybevág a meggyőződésével? Jót akar Ön nekünk? Ön szerint mit kellene gyártani? Azt, amit el lehet adni, vagy Ön van olyan faxa gyerek, hogy dafke olyat akar gyártani, aminek a jövője (az egyébként általam is hülye zöld agymenésnek gondolt) már érvényes döntésekkel lecsengésre van ítélve? De még egyszer kérdem: MIT KELLENE GYÁRTANI? De nehogy azt mondja, hogy jó acélos bánkúti búzát kellene kaszával aratni hektáronként 2 tonna termésátlaggal. Vagy valami ilyesmit. Kuktafazekat? Sörnyitót? Uborkareszelőt? Az is jó, ha van piaca. De van? Tényleg érdekel a véleménye. Egyébként nem árt tájékozódni. Az akkumulátorgyártás óriási felfutásban van a környezetvédelemre oly kényes Svédországban (pötyögje be: Northvolt), Olaszországban és Németországban is.
jani129
2022-07-29 at 17:55
Az e autó alapindoka a globális felmelegedés elmélet kamu. Az e autó megvenni drágább. Jelenlegi piaci viszonyok között már az üzemanyagköltsége is magasabb, csak a támogatás (mindkét olalon) miatt nem látszik. El kellene engedni. Az autó üzemanyaga a benzin volt van lesz.
Ungarn über alles !
2022-07-29 at 17:31
Nézzük_magát_a_dolgot
17:07
…szerinted a villanyautók gyártása kevesebb mocsokkal-méreggel-káros anyag termeléssel jár mint a pöfögőké ? ..vagy épp kevesebb energiát kell belevinni a gyártás során ?
viszont van egy tagadhatatlan előnye : a gyártulajdonosaiknak nagyobb hasznot hoznak, főleg hogy nem Fasisztániában okoznak környezeti gondokat
Tudományos libsizmus
2022-07-29 at 17:19
Az elektromos autó zsákutca, de mindegy.
Nézzük_magát_a_dolgot
2022-07-29 at 17:07
Ez nagyon jó hír, mert egy olyan cégről van szó, amely komoly vetélytársa a Teslának, és az automata csereállomás is műszaki-technológiai csúcsok közelében jár. Igaz, korábban nem csak csereállomásról, hanem gyorstöltő-oszlopokról is szó volt, ami komolyabb volumenű üzletnek tűnt. De ne legyünk telhetetlenek, kis hal is jó hal, és ha ez a kiváló cég megbízható partnernek ismer meg minket, talán egy nagy volumenű, világsikerre is számító járműgyár is követheti ezt a belépőt. Gratulálok és további sikereket kívánok Szíjjártó úrnak, csapatának és a HIPA-nak. Reménykedve várjuk a dögösebb dobásokat is.