Facebook-videóban jelentette be Gy. Németh Erzsébet humán területekért felelős főpolgármester-helyettes, hogy feljelentést tesz, mert szerintük elhibázott döntés volt, hogy a korábbi városvezetés új metrókocsik vásárlása helyett a régieket újította fel a hármas metró vonalán. Tarlós István az ATV-nek reagált a 3-as metróval kapcsolatos feljelentésre, többek között ezt: “nem tudom, mire várt idáig Gy. Németh”. A volt főpolgármester tényekkel és logikai alapon is cáfolta Gy. Németh állításait.
Tarlós István, Budapest volt főpolgármestere az ATV-nek reagált Gy. Németh Erzsébet lépésére. Tarlós István többek között elmondta: a maga részéről semmi kifogása az ellen, hogy Gy. Németh Erzsébet feljelentést tett a 3-as metró felújítása ügyében. Ő jó ideje biztatja őket erre, az összes általuk korrupciósgyanúsnak mondott ügyben.
Nem tudom, mire várt ideig Gy. Németh Erzsébet. Az sem tudom, mi értelme az általuk felállított vizsgalóbizottságoknak, hiszen egyáltalán nem foglalkoznak sem ezzel az üggyel, sem a Biodómmal, mégis másfél év után utan most feljelentést tettek a 3-as metró ügyében
– nyilatkozta Tarlós István az ATV.hu-nak (amit a HVG.hu-nak sikerült teljesen félreértelmeznie), megjegyezve azt is, hogy Gy. Németh Erzsébet “immár másodszor, mert 2018-ban már tett egy feljelentést a 3-as metró miatt”. Tarlós István elmondta: ők határozottan új szerelvények vásárlását javasolták a kormánynak; “én személy szerint is több ízben, irásban”. Arra is emlékeztetett, hogy a 3-as metró infrastruktúra-felújítással együtt tizenegyszer akkora költségű projekt volt, mint a Lánchíd felújítása. Másrészt a BKV az új szerelvények beszerzését 30 milliárd forinttal többre prognosztizálta, mint a felújítást, amit egyébként megfelelő megoldásnak ítéltek. Ezért a kormány határozatot hozott – érthető módon –, hogy csak a felújításra ad garanciát, saját forrásuk (a fővárosnak) ugyanis nem volt.
A volt főpolgármester elmondta még, hogy Gy. Németh Erzsébeték 73 milliárd forintos működési adósággal hagyták hátra a BKV-t 2010-ben; “nekünk ez volt az ajándék, továbbá egy, a ’70-es évek óta felújítatlan 3-as metró”. A kormányhatározatot követően, mivel más választása a fővárosnak nem is volt – mert ellenkező esetben le kellett volna állítani a 3-as metrót –, a közgyűlés határozatot hozott a felújításról. Ezt a határozatot akkor valamennyi MSZP-s képviselő megszavazta, köztük Horváth Csaba és Tüttő Kata is. Gy. Németh Erzsébet és Karácsony Gergely már csak azért sem küzdhetett akkor a döntés ellen – 2014. augusztus 25-én –, mert egyikük sem volt képviselő.
Már nincs kampány, ezt az »Orbán utasítása« szöveget abba lehetne hagyni. Inkább most látok a fővárosban DK-s utasításokat
– fűzte hozzá Tarlós István, aki szerint, ha Gy. Németh “mégis ragaszkodna a rögeszméjéhez”, azzal kerül szembe, hogy a teljes MSZP-frakció ezek szerint Orbán utasítását hajtotta végre, mert egytől egyig megszavazták a 3-as metró felújítását.
Aztán pedig a tendereztetést már a BKV bonyolította, és a szerződéskötéseket is
– emlékeztetett. Mint mondta, az még “ide kívánkozik, bár ennek az akkori döntéshez már nem volt köze, hogy amikor a forrásbiztosítást a főváros 2015-ben megerősítette, Gy. Németh Erzsébet már valóban nemmel szavazott, de Horváth Csaba és az akkor már képviselő Karácsony Gergely is megszavazták”.
Viszont Gy. Németh Erzsébet nem szavazata teljesen értelmezhetetlen volt, hiszen a felújításról szóló döntés rég megszületett, és a fővárosnak nem is volt más választása. Legfeljebb leállíthattuk volna a közlekedést a 3-as metrón, amelyik naponta több utast szállít, mint a MÁV országosan. Gy. Némethéknek tetszett volna nem olyan állapotban ott hagyni 2010-re a ’70-es években épült metrót
– jegyezte meg végül a volt főpolgármester.
A Budapesti Műszaki Egyetem cégének vizsgálata és a BKV vezetői szerint jó üzlet volt a metrószerelvények felújítása
Korábban a PestiSrácok.hu ismertette annak a vizsgálatnak az eredményét, amelyet már a Karácsony-féle városvezetés felkérésére készített el a Budapesti Műszaki Egyetem szakcége. A jelentés egyáltalán nem alapozza meg Gy. Németh Erzsébet és a baloldal vádjait, hiszem azt írja:
ésszerű és gazdaságos volt a felújítás, a kezdeti kisebb hibák ellenére is és jogszerűek voltak a közbeszerzési eljárás elemei.
A BME neves szakértői által szignált dokumentum szerint “a kialakult járműkonstrukció kedvező, általánosságban korszerű”. A gazdasági elemzés azt is megállapítja, hogy ha a BKV-nak a metró forgalmát a felszínen kellett volna “pótolnia”, az a megoldás a vizsgált 30 év alatt, 2019-es jelenértéken 100 milliárd forint többletüzemeltetési költséggel járt volna. Emlékezetes, ugyanezt a véleményt osztották a BKV már az új ciklusban kinevezett vezetői is. Februári cikkünk is igazolja, hogy Tarlós István mindvégig arra buzdította a baloldalt, hogy vádaskodás helyett tegyék meg a feljelentésüket, s majd meglátjuk mire jutnak a nyomozók.
A dokumentum és az erről szóló cikkünk ITT található meg.
Forrás: Atv.hu, PestiSrácok.hu, fotó: Horváth Péter Gyula/PS
Facebook
Twitter
YouTube
RSS