1990. október 25-én este, látszólag és állítólag spontán módon, egy „hirtelen” bejelentett hatvanöt százalékos benzináremelés hatására a „taxisok” először a parlament elé vonultak, majd „hirtelen” kitalálták, hogy országosan megbénítják a közlekedést. Meg is tették, október 26-án szinte az egész országban megállt az élet. A kormány és a „taxisok” között tárgyalások kezdődtek, amelyek következményeként 28-án este a taxisok feloldották a blokádot, mert megegyezés született a felek között. Az első demokratikusan megválasztott kormány rendre lett utasítva.
Az MDF-FKGP-KDNP kormány egy csődben lévő országot vett át. A válság mértékével szinte senki nem volt tisztában, még az MSZMP formális elitjének nagy része sem. A már régóta önjáró technokrata pártbürokrácia bűnözői ugyanis már több mint egy évtizede üzleteltek nyugaton mindenkivel, kormányokkal, vállalatokkal, titkosszolgálatokkal, akiktől a a szocializmus utáni túlélésüket remélhették.
A mindenfajta kormányzati tapasztalat nélküli új kormány azt a téves döntést hozta, hogy jogfolytonos demokráciának tekinti az országot és úgy is fog hazudni a lakosságnak, ahogy az egy modern nyugati demokráciában szokás. Tulajdonképpen ők sem voltak tisztában a helyzet súlyosságával a társadalmi és gazdasági válság méreteivel és azzal, hogy rajtuk kívül nem sokan gondolták komolyan ezt a rendszerváltás dolgot igazán. Az elitcserét meg végképp nem. Az olaj árának világpiaci emelkedése olyan mértékű volt, hogy azt nem lehetett nem érvényesíteni a magyarországi árakban. Ráadásul a Szovjetunió, a fő olajszállítónk is éppen összeomlóban volt, gazdaságilag és politikailag egyaránt, nem lehet megbízni abban, hogy leszállítja a megállapodások szerinti olajmennyiséget egy olyan országba, amelyből éppen kivonulnak a megszálló csapatai.
A taxisok lázadása az ország kormányozhatóságát veszélyeztette, ez is volt a célja. Az új kormány kedvét akarták elvenni attól, hogy kormányozni merészeljen. Ez sikerült is, az MDF-kormány a későbbiekben minden döntésében figyelembe vette, hogy mire számíthat, ha nem engedelmeskedik gazdaságilag, pénzügyileg, társadalompolitikailag a nyugati érdekcsoportok és a posztkommunista hálózatok bizarr koalíciójának. Habár sokan éreztük, hogy a benzináremelés elleni lázadás mögött nem egy társadalmi felhorgadás, hanem egy jól szervezett titkosszolgálati eszközökkel irányított erődemonstráció húzódik meg, ennek a jelentőségét nem mértük fel megfelelően.
A magyar társadalom ugyanis nem vett részt a rendszerváltásban. A nem túl acélos részvételű első szabad választás megmutatta, hogy az emberek általuk befolyásolhatatlan dolognak tartják a politikát és túlélni akarnak, nem részt venni a folyamatokban. Azt várták az új kormánytól, a csodán kívül, hogy nagyjából a korábbi keretek között működteti az országot, legalább nem csökken az életszínvonal és senkinek nem nem kell nagyon átszerveznie az életét. Például megmaradnak a teljesen abszurd árviszonyok is. Az ellenzék és a teljesen ellenzéki sajtó pedig azonnal elkezdte támadni azokat a kormányzati intézkedéseket, amelyek a közvetlen válságkezelésre irányultak. Az olajkészletek drámai csökkenése után a benzinhiány a mindennapi élet összeomlásához vezetett volna. Ha nem áremeléssel, hanem az elosztás és a vásárlás korlátozásával nyúl bele a rendszerbe a kormány, emberek százezreinek kellett volna leállítania az autóját és átszerveznie a mindennapi életét. És ezt nem merték kérni az emberektől, pedig lehet, hogy ha jól kérik őket, megtették volna.
Jellemző, hogy a már akkor a kicsiny jólétébe beleszokott országától az akkori kormány nem mert ilyen együttműködést kérni és valami hosszabb, szoktatásos utat választani a világpiaci árak érvényesítése érdekében. Piackonform módon akart kormányozni, mikor ehhez szinte semmilyen feltétel nem volt adott. Lehet persze mondani, hogy beteg volt a miniszterelnök, nem volt megfelelő második ember, ellenséges volt a környezet, de nem ez volt a fő baj. Az akkori kormány meg sem próbált az emberekre támaszkodni, ahogy a rendszerváltást, a kormányzást is az elit ügyének képzelte el.
Pszichológiai értelemben a legnagyobb hiba az volt, hogy a kormány, a felvásárlási hullám megelőzése érdekében még közvetlenül az áremelés bejelentése előtt is tagadta annak tényét. A kormány fenn akarta tartani a normális rendet, a mindennapi életet és pont az ehhez használt hazugságai adták meg a lehetőséget az ellenségeinek, hogy felborítsák azt, és az MDF maradék támogatottságát is szétzúzzák. A kormányt hazugságon, ostoba hazugságon kapták. A taxisblokád után ez a kormány már csak utóvéd harcokat folytatott, soha többé nem tudta visszaszerezni a politikai kezdeményezést.
Érdekes módon egyedül a Fidesz vonta le a helyes következtetést ebből, a drámai nagy kérdésekben mindig inkább a probléma közbeszédbe emelését választották és nem a mismásolást. Ezt nevezik a liberálisok manapság populizmusnak. A baloldali-liberális kormányok tizenkét éve alatt mindig, minden lényeges kérdésben hazudtak az embereknek a kormánypártok elitjei. A Fidesz a kormányt azért bírálta akkor, mert hazudott, mikor akár igazat is mondhatott volna. Egy pszichikailag jól előkészített igazság az egész új demokrácia számára hasznosabb lehetett volna, de az első szabadon választott kormány nem volt elég erős ahhoz, hogy ezt a meccset bevállalja.
De ettől még a taxisblokád egy lázadás marad a demokrácia és a rendszerváltás ellen. Az SZDSZ-ről akkor derült ki végérvényesen, hogy micsoda, habár a magyar választóknak még kellett húsz év, hogy végre kifelejtsék őket az országgyűlésből. A magyar népről is megtanultunk valamit akkor, jelesül azt, hogy nagyon becsüli a mindennapi rendet, a nyugalmat, a közbiztonságot. A taxisblokádot valószínűleg azért nem fejlesztették tovább valamiféle korai színes forradalommá, mert a kibontakozó rendetlenség sokkal inkább a rendet fenntartani akaró kormány mellé állította volna az embereket, mint azt előzetesen gondolták.
Vezető kép: MTI/ Kálmándy Ferenc
kbandi1
2021-01-05 at 14:14
Kik mentették meg a bukott kommunizmust fenntartó embereket a Tudjuk, Merjük, Tesszük! jelszóhármasból főleg a középső elem biztosításával? Voltak érdekeltek bőven, itthon és külföldön egyaránt, akik nem adták olcsón a közös vagyont, hanem egyszerűen privatizélték, csókosoknak üzletbe bocsátották – fillérekért.
Ez már belefért a nemzetköziség globalitássá válásába. A pirosból kék lett, a zöld csak kívülről látszott annak, belül az is vörös volt.
Hesslerezredes
2020-10-28 at 09:07
C.D:! Ne csak olvassa el egyenként a szavakat, hanem az azokból komponált gondolatokat próbálja felfogni, megérteni és értelmezni végül.
Úgy látom ez Önnek eddig nem sikerült.
Többszöri elolvasás után talán menni is fog.
Röviden: nem tetszett a buli, de érteni véltem, hogy az emberek miért csinálják, és amiért csinálták, abban láttam némi igazságot és alapot. Akkor – ismétlem: akkor – így láttam és így éreztem. Erről írtam mindössze.
30 év után – mivel van már történelmi rálátásom is az akkori dolgokra – jobban értem az akkori dolgokat. Kortársként nagyon nehéz teljesen átlátni, hogy mi is történik velünk.
De Ön biztosan olyan zseniális ember, aki persze mindig mindent azonnal átlát és mindenkinél mindent jobban tud.
Gratulálok Önnek és csak így tovább – az első arcra hullásig (köznapian: pofára esésig).
Hesslerezredes
2020-10-27 at 17:47
Kedves Canadian Deplorable!
Ön nem olvas figyelmesen.
Én azt írtam le, hogy én akkor mit értettem meg és hogyan éltem meg a taxisblokád idejét, ahogy írtam: “békaperspektívából”, magyarán: abszolút civilként!!
Igen, akkor nekünk volt egyfajta 56-os-érzésünk.
És az MDF az első perctől nagyon sok embernek idegen volt.
Idegen volt főleg Antall miatt.
A stílusuk pedig egy ótvaros világot idézett, paradox módon a 45 előtti és egyben a 90 előtti cuci világot is idézte egyszerre.
Az csak lassan és később kezdett lejönni és kitisztulni, hogy ez egy puccskísérlet volt.
Önnek, most, 30 évvel később már van rálátása a dolgokra, de az az öntelt gőg és ‘mindentudás’, amit most előad, legalább annyira taszító, mint amit én az előbb az MDF-el kapcsolatban írtam.
Lassan a testtel és hátrább az agarakkal, ha kérhetem.
Hesslerezredes
2020-10-27 at 11:05
Én 90-ben a taxisblokádot abszolút békaperspektívából éltem meg, mint magam is autós, egy részletre vásárolt használt 5 éves Wartburg akkori tulajdonosaként.
Engem is felháborított a durva áremelés, és abszolút a 90 előtti – permanens – áremelések stílusát idézte vissza, magyarán azt a pártállami stílust, amit annyira utáltunk és amitől – azt gondoltuk – a 90-es választásokon végképp búcsút mondtunk. A közvélekedés – amit akkor én is osztottam – az volt, hogy: “Na, ezek sem különbek, mint a komcsik!”
És kicsit olyan érzésünk volt, hogy na ilyen lehetett 56 is, végre mi is részesei vagyunk egy hasonló élménynek.
Megjegyzem én nem vettem részt a blokádban, nekünk inkább kellemetlen volt, mert pont aznap nem volt otthon egy falat kenyér sem.
Úgyhogy nekiindultunk Prol Angelesből New Pest-nek, ahol az első blokádon a Tél utcában átengedtek, de a másodikon, a Rózsa utcánál már nem.
Kérdezték mit akarunk, mondtuk, hogy kéne kenyér.
Ott volt az asszony, meg a három éves fiam a hátsó ülésen.
Benéztek a kocsiba, látták a családot, aztán mondták, hogy várjunk, mert a Rózsa utca Árpád úti blokádhoz most hoztak kenyeret, hoznak onnan nekünk is.
Úgy is lett, friss meleg ropogós kenyér volt, amit kaptunk.
Na ennek a sarkát eltettem – máig megvan -, mint a 3 éves gyerekem első ‘kenyérkeresetét’, merthogy rá való tekintettel jutottunk hozzá!!!
A blokádban egyébként – ott legalábbis – teljesen civilek vettek részt, ott volt a feleségem általános iskolai egyik tanítványa is, akit az asszony le is teremtett és hazazavart, hogy mi a francot keres ott? Igaz, a srác azért előtte tevékenyen közreműködött, hogy a tanárnénijének legyen kenyere. :))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
Karoly
2020-10-27 at 09:03
Boross Úr, akkor nem vették figyelembe, ” az ördög nem alszik, de nem is álmos”
Torockó
2020-10-27 at 09:00
Az SZDSZ-es nagypofájuak (maoisták, kommunista vezetők leszármazottjai, belvárosi csőcselék) álltak a barikádokon és szervezkedtek, uszítottak. Akkor csak egy SZDSZ volt.
Most kettő van: DK és Momentum. Remélem már nem ugyanolyan a titkosszolgálatunk mint anno volt…
Nagy Tamás
2020-10-27 at 07:06
” a benzináremelés elleni lázadás mögött nem egy társadalmi felhorgadás, hanem egy jól szervezett titkosszolgálati eszközökkel irányított erődemonstráció húzódik meg…. ” NOS KÉREM 30 ÉV UTÁN IS MONDHATOM,HOGY EZ ÁLLÍTÁS 1 ÓRIÁSI BAROMSÁG!!!!!!!!!!! többet nem írhatok , mert …………….
B.L.
2020-10-27 at 01:24
Naiv balfékek voltak,és most is azok vagyunk.
Bejárat-kijárat lezár,hivatalos járműátvizsgálás…és a második fegyver megtalálása után fejvesztve menekült volna a teljes kretén taxisbanda.
Szalay Miklós
2020-10-26 at 19:30
Hát ugye itt is a pénzről szólt, nem a demokráciáról a nagy felháborodás… Mint rendesen.
És egy írás az érdekek erejéről, arról hogy sokkal inkább azok mozgatják a világot, mint bármi más.
https://egyvilag.hu/temakep/071.shtml
Hans Landa
2020-10-26 at 15:45
futóbolond:”Csak” a Ceausescu-házaspárt likvidálták ha jól tudom.A Securitate-hálózat tovább él,ahogy nálunk is,Kádár ráadásul haláláig “népszerű” volt.
A taxisblokád szervezőit,résztvevőit TÖRVÉNYESEN el kellett volna ítélni,de Göncz közbelépett.Ott volt még a Sólyom féle Alkotmánybíróság no comment
Schenkhyalfonz
2020-10-26 at 14:25
Emlékeim szerint erősen leszélsőségeztek akkortájt, mikor a három összefüggő dolog hasznosságát ecseteltem, úgymint lámpavas, stb…
Galamb
2020-10-26 at 13:32
Emlékszem, én is ott vonultam a kormányt támogató tömegben. Ami leginkább megmaradt, a hihetetlenül rossz arcú pesti lumpen prolik sorfalat álltak, és úgy szidalmaztak minket. Ők voltak göncz árpád népe.
Gedeon Szánti
2020-10-26 at 11:48
….és most HOL VANNAK AZ akkori szdsz.-es hazaárulók???…a szemétládák…pfuj
ViAM
2020-10-26 at 09:19
“A mindenfajta kormányzati tapasztalat nélküli új kormány…” Nem éppen! Néhai Antall miniszterelnök úrnak bőséges tapasztalata lehetett családja révén, majd az évtizedekig tartó alámerülése idején nyugodt, biztos munkahelyén. Hiszen ő nyilatkozta, hogy már gyerekkorától készült országunk irányítására.
Pandora
2020-10-26 at 09:15
A taxisok az átlag felett kerestek és emiatt mindenek felettinek hitték magukat.Az összes furfangos csaló is taxizott és volt mindenkinek CB rádiója,ami lehetővé tette a folyamatos csoportos kommunikációt. Ez abban az időben döntő jelentőségű volt,amit nehéz megérteni a mai mobiltelefonos világban.Tehát a jól szervezhető és nem túl intelligens,de pénzéhes társaságot használta fel a végtelenségig cinikus és hataloméhes SZDSZ Az elmúlt évtizedek alatt mindenki elnyerte méltó büntetését.
Pósa Zoltánp
2020-10-26 at 09:02
A Taxisblokád megvezetett emberek lázadása volt, minősített hazaárulók vezetésével. Ám mint afféle negatív kataklizma, elválasztotta egymástól az ocsút és a tiszta búzát. Az SZDSZ-ről végképp kiderült,hogy internacionalista szervezet, amely Magyarország új gyarmatosításának erőit szolgálja az SZP -vel – Szocialista Párttal együtt Tegnap a szovjetet, ma a szabadkőmíves világhatalmat szolgálják. Akkor váltunk sokan már a korunk ellenére lelki fideszessé, mert az is nyilvánvaló volt, hogy az MDF kormány is – megvezetve – a nemzetközi erőket szolgálja. Az a különbség, hogy ahogy a FIDESZ, az MDF és holdudvara rokonszenves személyiségekből állt,ellentétben az SZDSZ-szel és az MSZP-vel,ahol mutatóba is nehéz volt már akkor vonzó embert találni. Mostanára ez eszkalálódott, a szivárvány koalíció ellenszenves árulók gyülekezete.
Fehér Anna
2020-10-26 at 08:46
Lehet utálkozni, de akkor is ebben a pár szóban minden benne van, ez mindennek az összefoglalása és a lényege.
“Teccettek volna forradalmat csinálni!”
A mai nagypofájúak akkor még az SZDSZ és csatolt részei szekerét tolták, ma már jó sok munkát adva az Új Múlt 2000 Kft-nek. A többiek pedig kivártak. Fülüket, farkukat behúzva lapítottak, helyezkedtek. Ma pedig osztják az észt és ítélnek el és állítanak pellengérre maguknál milliószor bátrabb és különb embereket.
TISZTELET a nagyon kevés kivételnek, akik már akkor is átlátták az egész ördögi tervet. Sajnos, nagyon kevesen voltak.
Hátszegi Lóránd
2020-10-26 at 08:41
Antall egy gyáva politikus volt, nagy rejtély, hogy kerülhetett hirtelen az MDF élére. Kormánya az amatőrök gyülekezete volt, akik egyik hülyeséget követték el a másik után. Teljesen feleslegesen ingerelték az egyébként már kivonuló oroszokat (Továris konyec plakátokkal) és azt hitték, hogy büntetik őket azzal, hogy kivonulunk az orosz piacról. Közgazdasági analfabéta módjára elsőként a kereskedelmet privatizálták, aminek köszönhetően a magyar áruk gyorsan kiszorultak a hazai üzletekből. A média idegen kézbe adása, és taxis blokád kezelése hasonlóan ostoba, és gyáva módon történt. Az meg felháborító, hogy Boros és Jeszenszky utólag, hogyan magyrázkodik!
Ventus
2020-10-26 at 08:40
Hadházy szervezte? Biztos nem, ahhoz túl sokan voltak. o.O
khm
2020-10-26 at 08:25
Amúgy az egyezség után,akkor is felment a benzin ár,de ez ma már mindegy.
A rohadt szdsz sokat profitált a blokádból,és ez évtizedekkel vetette vissza az országot később,nagyon sok ember nyomorát okozva ezzel.
khm
2020-10-26 at 08:22
Hallgattam a rádióban az Boros Péter urat.
Arról beszélt,alig volt néhány napra való benzin az országban. Ráadásul mélyen a világpiaci ár alatt volt az ára. A kassza szintén üres volt,hiszen a “bal”oldal nem szokott olyan hibát elkövetni,hogy teli kasszát adjon át.
Helyükben megvártam volna az üzemanyag elfogyását….
Rögtön a helyére kerül az árú ára.
SpeceBug
2020-10-26 at 07:50
Rozsdás Lada forradalom….
Mr Peti
2020-10-26 at 07:50
“benzináremelés miatt”
Ez kamu volt akkor is!