Tíz vidéki szárnyvonal bezárásáról döntött nagy hirtelenséggel az illetékes minisztérium, és nagyon úgy tűnik, az augusztus 1-jei határidővel szemben “fellebbezésnek” sincs helye, hiába az önkormányzatok és civil szervezetek tiltakozása. Az indoklás szerint cseréről van szó, mivel a folyamatosan lepusztulni hagyott szárnyvonalakon közlekedő matuzsálemek helyett bármilyen új busz csak utazási felüdülést jelenthet. Alábbi cikkünkben azzal foglalkozunk, számíthatunk-e a párhuzamosságok felszámolása címén újabb szárnyvonalak bezárására, és hogy valóban olcsóbb-e elvetni a vidéki vonalak fejlesztését és a buszközlekedésre áthelyezni a hangsúlyt…
Sokkoló hirtelenséggel, és meglehetősen kurta határidőt előirányozva jelentette be a MÁV-Volán csoport, hogy augusztus 1-jével tíz regionális vasútvonalon vonathelyettesítő autóbuszok közlekednek, amelyet többek között járműhiánnyal indokoltak közleményükben. Az érintett vonalak:
- 89 sz. (Miskolc-Tiszai―) Nyékládháza―Tiszaújváros,
- 114 sz. (Fehérgyarmat―) Kocsord alsó―Csenger,
- 121 sz. Újszeged―Mezőhegyes,
- 125 sz. Mezőhegyes―Battonya,
- 38 sz. Somogyszob―Nagyatád,
- 47 sz. (Dombóvár―) Godisa―Komló,
- 78 sz. Balassagyarmat―Ipolytarnóc,
- 98 sz. Abaújszántó―Hidasnémeti,
- 103 sz. Karcag―Tiszafüred,
- 146 sz. Lakitelek―Kunszentmárton (―Szentes).
A közleményben kitérnek arra, hogy a közlekedéspolitikáért felelős korábbi vezetés által 2022 decemberében elrendelt teljesítmény-többlet mértéke elérte a 3,5 millió vonatkilométert, amellyel összefüggésben a vasúttársaság jelezte az illetékes államtitkárságnak, hogy ilyen mértékű szolgáltatásbővítés mind a járműállomány, mind a humánerőforrás (mozdonyvezetők, jegyvizsgálók) oldalról kockázatot hordoz. Ezeket a kockázatokat az ukrajnai háború miatti alkatrészhiány csak súlyosbította, “így mostanra a vállalatcsoport munkatársainak megfeszített, összehangolt munkájára és minden szakmai tapasztalatára szükség van ahhoz, hogy a vasúttársaság nap mint nap teljesíteni tudja közszolgáltatási feladatait”.
Bár Lázár János, az ügyben illetékes építési és közlekedési miniszter még Facebook-bejegyzésében is lecserélésről ír, azaz, hogy a korszerűtlen és elavult vasúti kocsik helyett korszerű buszok veszik át a közlekedtetést, a vasútvonal-bezárások – amelyeket Kóka János korábbi SZDSZ-es miniszter költségcsökkentésre hivatkozva még a Gyurcsány-kormány idején megkezdett – nem véletlenül érintik érzékenyen a vidéki utazóközönséget. Annál is inkább, mivel a Kormány közlekedés-stratégiájában kiemelt helyet kap a vasútfejlesztés, úgy tűnik azonban, hogy az elővárosi közlekedésfejlesztés sikerei az elöregedő vidéki szárnyvonalakra már nem gyakoroltak pozitív hatást.
Legutóbb a koronavírus-járvány idején foglalkoztunk a vidéki szárnyvonalak bezárásával, akkor ugyanis több helyen jelentős forgalomcsökkentést eszközölt a MÁV, félő volt, hogy az érintett szárnyvonalakon nem is tér vissza az eredeti menetrend. Az akkor félbemaradt kísérletre eszerint most igyekeznek pontot tenni.
Olcsóbb lenne a vidéki szárnyvonalak fejlesztése, mégsem jut rá forrás
A bejelentést követően szakmai szervezetek és önkormányzatok fordultak levélben Orbán Viktor miniszterelnökhöz, amelyben a döntés felülvizsgálatát kérik. Mint többek között kifejtik, a mellékvonalak bezárása nemcsak szembemegy a kormány vidék-politikájával, de visszatérést jelent a Gyurcsány-Bajnai kormány által megkezdett folyamathoz. Nehezményezik továbbá a bejelentés „statáriális jellegét”, különös tekintettel annak hirtelenségére. A petícióban arról írnak,
a falusi térségeket kiszolgáló regionális vasúthálózat régóta válsággal küzd. Ez azonban nem pénzügyi, hanem valójában felfogásbeli válság: a kérdés az, hogy a politikát érdeklik-e valójában a vidéki térségek? Ma az ország többségén a buszos és vasúti közlekedés egyaránt igen rossz, az igények kiszolgálására sok helyen alapszinten sem elegendő. Miközben az is egyértelmű, hogy a falusi térségek vasúthálózata gyorsan és olcsón fejleszthető. Ami egy Rákos-Hatvan, vagy Budapest-Belgrád fővonal fejlesztésénél 100 Ft, az ezeken a helyeken 10, vagy 1 Ft. Valójában tehát nem pénz, hanem elhatározás kell.
A petícióban ugyanakkor egyebek mellett azt javasolják, hogy az elöregedő járműállományt akár külföldi használt vonatokkal is pótolni lehetne, ha pedig a MÁV nem képes ellátni a közlekedtetést, más vasúttársaságok számára lehetővé kell tenni, hogy átvegyék a helyét.
A kormány nem fog átnyúlni az illetékes minisztérium feje fölött
Az vasútbezárásokkal kapcsolatban az aktuális Kormányinfón kérdeztük meg Gulyás Gergely kancelláriaminisztert, mennyire is tekinthetőek véglegesnek a döntések, van-e egyáltalán mozgástere a tiltakozóknak, tekintve a rövid határidőt. Mint a kancelláriaminiszter elmondta, ugyan az illetékes minisztérium hivatott tájékoztatást adni, milyen egyeztetéseket folytatott le, általánosságban kijelenthető, egyértelmű adatok állnak rendelkezésre arról, mennyien veszik igénybe az érintett szárnyvonalakat, ezért megalapozott számítások állnak a döntések mögött. A döntések véglegességét célzó kérdésünkre válaszolva Gulyás Gergely kiemelte, ha az illetékes tárca ezt a döntést hozta, nem indokolt, hogy a kormány ezt a kérdést magához vonja. Portálunk felvetette, a szárnyvonalak bezárása azok fokozatos leépülésének köszönhető, ezért terelődik át fokozatosan a vidéki buszközlekedésre a nagyobb hangsúly. A folyamat ugyanakkor további szárnyvonal-bezárásokat is előrevetíthet. Mint Gulyás Gergely felvetésünkre reagálva kifejtette, káros lenne rossz irányú találgatásokba bonyolódni.
Azt az elvet kell rögzíteni, hogy a magyar állam a közszolgáltatások területén egyfajta szolgáltatást tud nyújtani, kivéve ott, ahol annyian veszik igénybe a szolgáltatást, hogy mindkettőre szükség van. Ahhoz nem vagyunk és nem is leszünk elég gazdagok, hogy ott, ahol a vonaton öten vannak, a buszon pedig nyolcan, ott mind a kettőt fenntartsuk
-jelentette ki, hozzátéve, ahol dönteni kell a kettő között, ott az olcsóbbat kell választani, ami a buszt jelenti, amely jobb szolgáltatási színvonalat is biztosít. Arra a kérdésünkre, a MÁV helyett átvehetné-e más társaság a szolgáltatás biztosítását, a kancelláriaminiszter úgy reagált, szabad piaci verseny van,
de amilyen utasszámokat látunk ezeken a vonalakon, úgy azt senkinek nem fogja megérni.
Nyílt levelet küldött a miniszterelnöknek az Magyar Közlekedési Klub
A szárnyvonalak bezárása kapcsán a szakmai szervezetek is értetlenségüket fejezik ki, az Magyar Közlekedési Klub nyílt levélben fordult Orbán Viktor miniszterelnökhöz, amelyben arról írnak: mindez teljesen szembemegy a Kormány vidékbarát politikájával. A szervezet szerint a döntés közvetlen oka, hogy a miniszter megijedt egy közelmúltbeli kínos balesettől, amelyben járműhiba miatt utasok sérültek meg, erre reakció a szárnyvonalak lezárása. Ugyanakkor hozzáteszik, a megspórolt 5 motorvonat jelentéktelen, a magyar vasút járműgondjai százas nagyságrendűek.
A falusi térségeket kiszolgáló regionális vasúthálózat régóta válsággal küzd. Ez azonban nem pénzügyi, hanem valójában felfogásbeli válság: a kérdés az, hogy a politikát érdeklik-e valójában a vidéki térségek? Ma az ország többségén a buszos és vasúti közlekedés egyaránt igen rossz, az igények kiszolgálására sok helyen alapszinten sem elegendő
– vélekednek a levélben.
A szervezet írásában megoldást is javasol, nevezetesen külföldön kiöregedett, de a MÁV szárnyvonalain használtaknál magasabb színvonalú járművek beszerzését, illetve javasolják az érintett vonalak üzemeltetési jogának magánvállalkozókhoz való kiszervezését.
Ezért kérjük Tisztelt Miniszterelnök Urat, hogy a vidék közlekedésének megmentése érdekében tegyen gyors lépéseket! Vonják vissza a vasúti járatritkításokat, és cselekedjenek a hiányzó vasúti járművek pótlása érdekében!
–zárul a levél.
Vezetőkép: MTI
jámbor lászló
2023-08-20 at 16:45
Lázár most ássa a Fidesz sírját már előre hallom a halálhörgést a parlamentbe az ellenzék részéről sok mindent fel lehet hozni ellene, mellette,az épített örökségünk a vasút oké szüneteltessük a vasúti közlekedést amig rendbe nem hozzák a sin pályát amig beszereznek vasúti kocsikat ha az ország megteheti anyagilag ha ez lenne a koncepció akkor talán egyet is értenék, hogy szüntessünk meg ideiglenesen pár vasúti szárny vonalat
Sanyáta
2023-08-14 at 16:46
Ha a vadnyugatra eljutott a vasút,akkor a mi szép kis tájainkon is járjon tovább…Mészáros Lőrinc ebbe invesztáljon és ne a külföldi stadionba!!!!!!!!!!Megrohad az a sok pénz a bankba,jobb helyen lenne a vasútnál!!!!!!
Gijutsushi
2023-07-31 at 16:40
Itt az idő, hogy Lázárt és az ütődött államtitkárát, Nagy (b@rom) Bálintot elhelyezzék a politikai süllyesztőben. Gátlástalan, harácsoló, pökhendi alakok. Már az is szégyen, hogy a FIDESZ megtűri a tagjai között ezeket. Valakinek a személyzeti politikával is kellene foglalkozni!
Cser Borbála
2023-07-31 at 06:39
A vasút állami befektetés, állami fenntartás.
A közúti közlekedés, a gördülőállomány meg a magán szektoré, a pálya- hol állami, hol meg helyhatósági.
Az állam ezzel a húzással, amit vélhetően “alapos hatásvizsgálat előzött meg, azt mondja, nem akar a közlekedésbe befektetni, és a fenntartásra nincs pénze. De van e a kormányka/volt e közlekedéspolitikai koncepciója?
Pénz beszél kutya ugat.Tokaj IC/2023.07.28- a kocsiban légkondicionáló nem működött, helyette 3×2 kb arasznyi vészablak lenyitva- 280 km-en a zakatolás fület tépő.( de most legalább lenyitották!)
legutóbb ilyen hiba miatt a német határon a szerelvényt nem engedték tovább. Keletiből- Nyugatiba körjáratok: eszméletlen kosz, használhatalan WC-k. A pályaudvarok: úgyszintén.
Ülések: a bacilusok tárháza.
De ezen a helyzeten ez 10 mellékvonalfog változtatni? Én jártam mellékvonalon: ahol a peronon kosarak és vitték a friss árut a piacra. A települések szerkezete a vasúthoz, és nem a közúthoz igazodóan alakult ki. Ezen is változtatanak majd?
És ha már mindenhol zöldítünk: akkor a környezetkímélő vasutakat kell bezárni?
De: méregdrága, kerékpár szállításra alkalmas vasúti kocsikat szereztek/nek be, állítottak/állítanak üzembe: ahol elvétve látok kerékpár szállítást.
Kerékpárt akár bérelhetnének is az érkező állomásokon- magán befektetésből!
valami Elvtársak, nem kerek!
Antónia
2023-07-30 at 14:32
Ma felveszek egy CSOK hitelt a kistelepülésen építendő házra, holnap pedig azt veszem észre, hogy el vagyok zárva a külvilágtól. Se vasút, se posta, se patika. Következhetnek az iskolabezárások és a kistelepülések területét hintsük be sóval. Én pedig harminc évig fizessem a banki részleteket a teljesen értéktelen és lakatlan ingatlanom után.
A jobboldali keresztény vidékfejlesztés nevében.
Tessék ezt újragondolni!!!
Szőke ciklon
2023-07-30 at 11:16
Van-e értelme vitatkozni, egyáltalán szóba állni olyan alakokkal, akiknek fogalmuk sincs, mely vonalakat zárnak be, szüntetik meg a forgalmat, annak mi az oka, van-e egyáltalán igény rá, akik csak csípőből elleneznek mindet, mert ahogy a szektavezér mondta, ők nem ellenzéke, hanem ellensége az ország demokratikusan megválasztott kormányának, ők hazafias(?) kötelességüknek tekintik a szembenállást, a csak azért is ellenkezést!
Solaris
2023-07-28 at 21:44
szükség…
Solaris
2023-07-28 at 21:43
Teljesen beleillik az elkezdett folyamatokba.
Kedves Magyar Állam!
Ha ezt folytatod Rád sem lesz szülség!
És akkor mi lesz droidjaiddal?
D.J.László tart.szds.
2023-07-28 at 16:41
moliere2023-07-28 at 14:57
Egyetértünk.
A többi, vasúttal még el nem látott, település felé is ki kell építeni a vasutakat!!!
Már gyűjtöm a kendert, hogy legyen miből megfonni a kötelet a vasútgyilkoló gazemberek nyakára.
Semmilyen vasút-ellenes érvet nem tudok elfogadni, vegytisztán és maradéktalanul elfogult vagyok a vasút javára.
Szóval én nem vagyok vitaképes ebben a témában. :)))))))))))))))))))))))))))
triacus
2023-07-28 at 16:10
@moliere:
“NEM BEZÁRJÁK, vagy a síneket felszedik, hanem megszűntetik rajtuk a forgalmat, miért, mert NINCS MASINISZTA! Meg egyébként kaller sincs.”
Meg – mint arra már az előző hozzászólásomban belinkelt szakportál cikkével utaltam – ezeken a mellékvonalakon használt 1977 és 1986 között beszerzett és 1996-2002 között motorikusan felújított, Euro 2-es motrokkal (MAN D2866 LUH20) felszerelt Bzmot motorvonatok felett eljárt az idő. A nem villamosított vonalakon lecserélni (esetleg felújítani) modern akkumulátoros/hidrogénes motorkocsira, vagy villamosítani a vonalat nem két fillér.
moliere
2023-07-28 at 15:14
Z
Nem tudom mi. Az igénytelenség?
(persze ez a szó jó értelemben is használható valamennyire)
moliere
2023-07-28 at 15:06
Én úgy látom, hogy ez a vonalbezárás-cirkusz ugyanazt a hülyeséget hozta elő, mint az Árpád hídi baleset (igen, nem gyilkosság).
Írhatott ide az ember akármit, néhányan rágörcsöltek hetekre, hogy “az is hülye, aki a fővárosban biciklizik”. Nem zavarta meg őket, hogy nem arról volt szó, hogy egy biciklista bement a forgalomba. Faluhelyen, amerről én is származék, nem ritka az efféle akrobatika: 70+ nénik bácsik sőt 10- kislányok, kisfiúk mennek a főúton, pedig nemhogy biciklisáv nincs, de még padka sem rendes, az úttest kétszer 3 m széles, és bizony ott jön szembe és hátulról is a litvánszlovén kamion. Arra senki nem mondja, hogy életveszélyes, meg faszság, csak mert organikusan fejlődött ki, hogy a “szekéruton” köll bicigliznyi. Hátha a mocsok teherautó “összötipor”.
(bocs a kitérőért) Most meg azt nem akarja felfogni senki, hogy ezeket a vonalakat NEM BEZÁRJÁK, vagy a síneket felszedik, hanem megszűntetik rajtuk a forgalmat, miért, mert NINCS MASINISZTA! Meg egyébként kaller sincs. Aki középkorúként siránkozik, az
– gondoljon bele, hogy ő sem akart a MÁV-hoz menni dolgozni
– sőt a kölkeit se nagyon abba az irányba orientálta
– cigányt se akar látni a vezetőfülkében se a kalauz egyenruhában, mert… mittomén, hülye
– ide ne hozzanak bangladesieket, meg nem kell a kínai mozdonyvezető sem, se a szerb, bolgár, arab.
Ez olyan, mint a viccben: “Szereti a cigánypecsenyét?” “Igen, nagyon.” “Hozhatok?” “Igen, kérek.” “De akkor nincs ám zene.”
Vagy-vagy. Vagy esetleg a nyugdíjas korosztálynak javaslom, hogy menjen el masinisztának még egy öt évre, sokat segítene. Vagy kalauznak, minimum bakternak.
moliere
2023-07-28 at 14:57
DJ László
Még mielőtt felköttetsz, tájékoztatlak, hogy a magyar települések (kb. 4000) nagyobb hányada NEM rendelkezik vasúti összeköttetéssel. Szerintem mielőtt véletlenül feltalálod a valószínűtlenség-hajtóművet (és ezáltal eldöntöd, hogy szombatonként az 1,2,3,4,5 számsorral nyersz lottó ötöst egymás után ötször, a hét többi napján pedig fejedelemként akaszttatsz), inkább építtesd ki mind a négyezer magyar település és egyéb fília vasúti összeköttetését, hogy a hülyebaromállatoknak ne kelljen beérniük az ország tejjel-mézzel folyó javaiból csak 15%-kal!
😀
De persze ha erőidet inkább szukrajnában kötnéd le, és az nem kerül magyar emberéletbe, akkor támogatunk. Oda is kéne valaki, aki akaszttat…
2 ÉNAKI
2023-07-28 at 11:53
A 10 vasúti szárnyvonal bezárásanak javaslata nem àtgondolt döntés eredménye. Ezeket a vonalakat fejlesztenikellett volna és nem bezárni.Kedves Gulyás Gergely, Ön azt írja,ha választani kell kettő közül,azt ami az olcsóbb. Elvileg igaz lenne,ha az emberek érdekeit szolgálnà. A vidéki emberek vásárolni járnák és piacolnak,viszik az àrut eladni. A buszt utazásra tervezték és nem batyuzásra. Ez a javaslat a vidéki emberek teljes tönkretételére irányul. Úgy vélem Gulyás Úr,hogy Ön ezzel tisztában lehet a korabbi idők során szerzett tapasztalatokkal.Ami Önőknek olcsóbb,az embereket lehetetleníti el. Az elkenzék hallgat,vajon miért?
Z
2023-07-28 at 09:22
Régen felültünk a Délibe a vonatra -egy kis túlzással – egy Skálás szatyorral és lementünk a balcsira 2 hétre. Most telerakom a Ford Transit Customot ami fél méterrel hosszabb mint a normális és vakarom a fejem, hogy kicsi a kocsi. Valami elveszett belölünk is az évtizedek alatt, amiért talán kár.
D.J.László tart.szds.
2023-07-28 at 08:48
Márpedig minden egyes vasúti vonal megszűntetése több, mint bűn: hiba. Súlyos hiba.
Ha én hatalomra kerülök (viccelek: soha nem fogok, annyi az esély erre, mint lottóötöst nyerni egymásután ötször UGYANAZOKKAL a számokkal) felköttetem az összes gazembert, aki vasúti vonalat megszüntetett, vagy csak ki merte nyitni a rohadt pofáját a megszüntetés érdekében!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
A vasút – az ország érhálózata!!!!!!!!!
Történhet bármi, de azzal ezekre a jobb sorsra érdemes kis településekre is mindig el lehet juttatni tömegárut, embert, mindent.
És igen: onnan is el tud jutni a kiskertek termése a hülye baromállat városiakhoz.
Nem megszüntetni kell, hanem olyan peronokat kiépíteni, hogy abszolút akadálymentes legyen, az állomásokon ott várja az érkezőt egy bérelhető autó, kerékpár, hogy helyben kényelmesen tudjon közlekedni.
A vasutat rendbe kell tenni!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nem pedig megszüntetni!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Carolus
2023-07-28 at 04:00
Ha nincsen eleg vasuti kovsi meg szemelyzet, akkor vegyenek el az olyan tulzottan is kiszolgalt vonalakrol, mint pl. a budapestre futo elovarosi vonalak, ahol 15-20 percenkent van vonat, es afjak ezeknek a szarnyvonalaknak! Meg a fejlesztesi penzt is.
Elovarosi kozlekedesben ugyanis lehet alternativa a busz, de olyan szarnyvonalakon, ahol a vasut a fobb vonalakhoz viszi az utasokat (mondjuk harom gyerek, ket borond, harom taska jut a ket szulore akik kirandulni vinnek Csengerbol a csaladot Budapestre, vagy Budapestrol Ipolytarnocra), esetukben nem alternativa a busz. De akkor sem az, ha valaki nehezebben mozog, vsgy ha tel van. Egyik vaganyrol konnyu atmenni egy idodnek is a szomszedos vaganyra, de bumlizni csomaggal a vizes, sikos, jeges buszperonon, hogy a harom perc mulva indulo IC-t elerje, na, az mar nem megy. Meg ter es WC sincs. Egyetemistakent is inkabb gyalogoltam az allomasra, minthogy busszal menjek a legkozelebbi nagyvarosig az IC-hez. Zoval ez nem jo irany, amit kitalaltak. Mar mindenutt fejlesztett a vasut, csak EK- Magyarorszagon nem.Fejleszenek mar vegre ott is! Ezt varom el Lazar Janostol, nem a vasuti vonal bezarasat!
Sas
2023-07-28 at 03:53
Az autózást kell segíteni.
Sas
2023-07-28 at 03:49
Egyébként még balatoni vonaton is Füred-Akarattya, illetve tovább fehérvárra-az év nagy részében szinte üres vonatok közlekednek-pedig itt korszerű-villamosított, stb.Egyértelmű, hogy a közútfejlesztés a nyerő.
moliere
2023-07-28 at 02:30
A magyar vasútfejlesztés egy ünnepelt sikersztori volt a 19. század végén. Pedig vannak komoly hibái, amelyek ma jönnek ki. A vasúttal ellátott települések nagyobbik hányada számára a vasút megközelítése nem praktikus, kényelmetlen, és ez nem is igazán fejleszthető kerékpárutakkal vagy parkolókkal. A vasutak rossz szabványok szerint lettek kiépítve, már ami a kényelmet illeti. Ha már eleve egybe esne a peronszint (egész döbbenetes országokban is így van, pl. Kuba, meg persze UK), akkor nyilván könnyebben választaná sok ember a vonatot. Sajnos történelmi okok miatt (trianon, komcsik) gyakorlatilag az első világháború óta vasút szinte nem épült, azaz ha kiderült egy vonalról ,hogy abban a formában nem szolgálja az adott településeket, térséget, gazdaságot, akkor azon nem változtattak, erre forrás nem volt, sőt, igazi program és gondolat sem. Ez egy öröklött rendszer, ami sok település esetében (pl. Balassagyarmat) inkább szimbolikus, mint gyakorlati értékkel bír.
Sajnos a magyar vasút jövője nem az elavult szárnyvonalak megtartása, nyomorúságos járművekkel, trágya peronokkal, iszonyú menetrendekkel, ahogy a vidék és a kistelepülések jövője és megtartóereje sem a vasút, hanem a közút fejlesztése. Ha nekem azt mondják, hogy Budapest helyett éljek mondjuk Fenyőfőn, valahol örülnék, de nem annak, hogy ott van vasút, hanem hogy jó a levegő, csönd van stb. De az első dolgom az lenne, hogy autót vennék, esélyes, hogy terepjáró képességgel, sőt olcsón, hogy ha károsodik a falusi utaktól, ne kapjak agyérgörcsöt. És jobban örülnék neki, ha a falu közúti összeköttetéseit fejlesztenék osztrák szintre, mint a vasútnak. Mert ma ez életszerűbb. Erőltethetjük, hogy nem így van, de ettől a vidéki fiatal népességet nem tudjuk marasztalni. Vidéken az élet ma autóval zajlik. (Sajnos nagyrészt pesten, nagyvárosban is, de ez más tészta.)
triacus
2023-07-27 at 23:27
@Feketemacska: Pedig tervek vannak:
https://www.vg.hu/logisztika/2023/07/uj-jarmuvek-tomegere-van-szuksege-a-mav-startnak
Wezo
2023-07-27 at 23:21
Egyszer utaztam busszal Győrből Pécsre, 1996-ban. Szekszárdig bírtam. Nekem a busz nem alternatíva. Autó vagy vonat. Igen, nekem is az SzDSz meg a Kóka jutottak az eszembe legelőször… Nem csak a budapesti Vízfejet kellene fejleszteni vasútügyi szempontból, elővárosi közlekedés címszó alatt. Ahogy az esztergomi vonalat, és a vácit meg lehetett oldani, hogy ne 40-es legyen a vonal, hanem százas, úgy a többit is fejleszteni kellene.
(Mi még azt tanultuk az általános iskolában, [40 évvel ezelőtt] hogy Pécs és Mohács között Szederkényen át villanyvonat fog közlekedni legkésőbb 2000-től. Hát nem közlekedik a mai napig sem.Szép volt egy illúzió… Mindegy. Így nincs mit bezárni.)
A téma komoly oldala viszont az, hogy ha a Fidesz tovább így folytatja, a pedagógus cirkusz után,- és a megoldással még a Fideszes pedagógusok sincsenek megelégedve-, akkor a 2026-os választások nagy veszélyben vannak! Minimum nem lesz kétharmad!!! Pedagógus vagyok én is, és sokakkal beszélgettünk. Tényleg nagy a baj. Ha most még egy-két “Zsuzsi-vonat” is eltűnik a vidékről, akkor a Fidesz sok szavazót fog veszteni. Bocsánat! 33 évet éltem az “átkosban”. Sokk volt számomra a pufajkás Horn-kormány, a D-209-es, az országos KISZ-titkár, valamint a Libatolvaj időszaka! RÉMÁLOM! Soha többet DK=MSzP=MSZMP! Nem kell K-vonslas Gyurcsány a pécsi munkásőrlaktanyából, mellette a pártbizottság: Rajnai József főelvtárssal és Kiss Györggyel, a mindenkori csahosával! Nem kell! De ha a Fidesz nem vigyázz, a következő választásokat elveszítheti! Ugyanis egyre több fiatal jön szavazni, akik már 2000 után születtek és sajnos, ők már rasszistáknak mondanak mindenkit, aki a migránsok (befogadása) ellen beszél. Az idősek közül pedig egyre több Fideszes szavazó hal ki sajnos a szavazókörökből, mint az én családomból is.
Feketemacska
2023-07-27 at 23:20
A beígért vasútvonal fejlesztéseket kellene megcsinálni! Hogy akarnak vidékfejlesztést csinálni, hazai turizmust gerjeszteni, minek a nemrégiben beharangozott “új vasúti bérletrendszer”,ha közben kihúzzák alóla a vasúti közlekedést??? Túl átlátszó trükk,hogy agyonreklámozva reklámozva adunk, segítünk, közben meg ellehetetlenítjük mindezek igénybevételét a lakosság részére ???
Lázár megint elszállt a saját nagyságától, hatalmától ???
Ha ezeket megteszik, akkor miben különbözik a jelenlegi kormány a Gyurcsányék-féle néplehúzó,igérgetős,hazudozó kormánytól ???
triacus
2023-07-27 at 21:41
Egy közlekedésszakmai portálon a MÁV hivatalos közleménye előtt egy nappal közzétett cikke a mellékvonali járművek kiöregedésében, azok fenntartásában látja a probléma okát:
“Ahogy korábbi cikkünkben is megírtuk, a MÁV-Start annyira kifogyott a mellékvonali járművekből, hogy komoly nehézségei vannak a napi üzem fenntartásának. Ez párosulva az aulfinanszírozott fenntartással, további rendszeres szolgálatképtelenségeket okoz.”
https://iho.hu/hirek/van-egy-listank
Hát igen, az 1977-1986 között beszerzett, 1996-2002 között felújított Bzmot-ok felett eljárt az idő…
Lakó Sándor
2023-07-27 at 21:11
Ugye ezt úgy kéne elképzelni a 7köznapi embernek, ha lenne egy buszod amit neked kell fenntartani, be inditanád-e 2 ember + 80km-ért minden nap.
Mert kb ilyen vonalakat zárnak be. Az emberek vagy buszt ami sűrübben jár, vagy a saját autót használnak.
Susánszky Mátyás
2023-07-27 at 21:03
Köszönöm azt az egy hozzászólást kifejezetten, amely arra hívja fel a figyelmet, ami nekem is tapasztalati magánvéleményem, hogy SOHA nem lép fel egy vonat kényelmi szintjére a busz. A mostani buszokon, amelyek átlagsebessége 30-40 km/h között mozog, a kis vidéki utakon max 50 km/h val haladnak, kényelmetlenek és valjuk be, a szent klíma sem mindig pörög. A BZMOT kb. 50 éves technológiája viszont még a buszokkal szemben is alternatíva. Mint a cikkben is utaltam arra, amint az elővárosi vasúti közlekedést fejlsztették, mindjárt népszerű lett. Ugyan nem lenne e népszerű egy fejlesztett vidéki vasút is? Zárójelben megjegyzem, a Hódmezővásárhely-Szeged “vasútvillamos” álma ugyanannak kedves, aki például Nógrád vármegye tekintetében buszt ajánl az utazóközönségnek a vonat helyett…
Zsindelyes
2023-07-27 at 21:00
Akkor nem csak Gyurcsányék zártak be vonalakat…Hmm kellett ez a labda?
Orientál
2023-07-27 at 20:49
Dühös Hülyeségeket zagyválsz ide ,mert nem akarod észrevenni hogy sajnos rengetegen tértek át a személygépkocsijuk használatára. Ez meg joga mindenkinek. Avagy akkor a hiányzó bevételi milliárdokat fizesd te ki.
TS
2023-07-27 at 20:47
Hát ez baromi ciki, hiszen a qrcsányiék is ezt csinálták. Akkor is gazdaságossági indokokkal. Felkészülnek: kisebb vidéki iskolák (amikbe százmilliárdokat tett be az ország)?
Orientál
2023-07-27 at 20:44
Akkor erősíteni kellene az autós úthálózat felújításokat karbantartásokat és ezzel párhuzamosan ezekben a térségekben növelnini kellene a közlekedő Volán buszjáratok sűrűségétt.
2 ÉNAKI
2023-07-27 at 20:28
Ezek a vasúti bezárasok olyan ember,emberek véleményét tükrözi,aki feltételezhetően soha nem ültek “videki” buszokon.Làzàr Úr! Ezeknek a buszoknak a többsége utazàsra is alkalmatlan.Az ülések szükek,két atlag súlyú ember sem fér el egymás mellett.Azon emverek mellett állok ki akik vásarolni járnak távollabbra,avagy megtermelt áruját épp eladni viszi. Miniszter Úr,az Ön elgondolása képtelenség. Akarmilyen buszokat hozat,az nem szolgálja a vidéki emberek szükségleteit.Ezekkel a buszokkal pakk nélkül csak utazni lehet,de nem helyetesiti a vasutat. Kérem probáljon a vidèki emberek szemszögéből is gondolkodni,más megoldást keresni. A jón nem szabad változtatni.A buszok sem kerülnek kevesebbe mintha a meglévő vasut vonalat fejlesztették volna,ez esetben nem sérülnének a batyuzó,vásárló vidékiek. Csak remélni tudom,hogy ez esztelen ötlet nem fog megvalósulni. Mondja ezt egy jobboldali.
PG
2023-07-27 at 20:27
Az egy szólam csak, hogy a busz közlekedés olcsóbb, vagy célszerűbb. Ugyanis ott elfelejtik, hogy az utak fenntartása sem ingyenes. Sok helyen kátyúval vannak tele az utak. A vasút fejlesztése könnyű és korszerű motorkocsikkal jól megoldható lenne, csak akarni kell. Én a mai napig sérelmezem, hogy Bicske és Székesfehérvár között megszüntették a kis vasutat. Persze sok ilyen van az országban. Ha nagy túlbuzgóságukban nem zárták volna be a Ganz-MÁVAG-ot, a mai napig el lennének látva modern villamosokkal, metró kocsikkal és könnyű motorkocsikkal. (ÉS még sok mindennel)
triacus
2023-07-27 at 20:20
@Tóth Lajos: “Olyan vonal, hogy Fehérgyarmat-Kocsord-alsó-Csenger NINCS!!”
Mind a HVG, mind a Telex, mind a Nyugatifény, mind a Klubrádió – a Független Objektív Sajtó legjava – is így hivatkozik rá – gyanítható, hogy a MÁV-Volán csoport hibás közleményt bocsájtott ki.
gyozo2018
2023-07-27 at 20:05
Mekkelek
2023-07-27 at 19:1
Menj a fenébe, ha kérhetnélek.
Ezt a torpedóromboló barmot inkább a főváros élére kellene
állítani, hogy söpörje ki a disznóólat, ne a magyarlakta
falvakat.Bssza meg! A szadesz-maszop ugyanezt művelte!
Ezért rúgtuk seggbe, többek között.
gyozo2018
2023-07-27 at 20:00
GYURCSÁNY VISSZATÉRT.
Kezd szadesz bukét árasztani.
Dühös
2023-07-27 at 19:33
Amikor a 70 – es években elkezdték az értelem nélküliek a vasút vonalak bezárását elindult a térségek elszegényedése, lásd Szigetvár -Kaposvár. A buszra a nénik nem tudták feltenni a kosarakat, ők nem tudták eladni a kiskertekben termelt árut, a kaposvári piac meg megdrágult. A vasúti közlekedés hozta mindenhol a fejlődést! Lázár János ez durva hiba! A 😈😡😈😡😈karácsony 😈 meg még a helyén van😈 és csődbe vitte Budapestet!😡 Vajon miért????😡😡 Ez nem jó visszatérés!😡
Tóth Lajos
2023-07-27 at 19:30
Tesókáim, ott a szerkesztőségben! Olyan vonal, hogy Fehérgyarmat-Kocsord-alsó-Csenger NINCS!!Van olyan, hogy Mátészalka-Kocsord-alsó- Fehérgyarmat-Zajta. Van olyan is, hogy Mátészalka-Kocsord-alsó-Csenger. Namármost, akkor tessék mán’ megírkácsolni, hogy mit is akar a LézerJani bezárni??? Tájékozódni kéne, mielőtt marhaságokat irkácsolunk ….
Neduddgi
2023-07-27 at 19:18
Ua. tetszik csinálni , mint az SZDSZ anno? Kérdem, miért is kéne ua. szavaznom, ami ellen valaha a Fideszre?
Vagy, dirrekt Fidesztelenítés folyik, Lazar-elvtárs?
Mekkelek
2023-07-27 at 19:18
Mondjuk az hogy megy naponta 10 bzmot, 3-3 utassal, tényleg elgondolkodtató.
corvus
2023-07-27 at 19:17
Nem leszek népszerű, de amikor az autókban 25-en várnak,hogy elhaladjon egy ilyen szárnyvonali szerelvény , amelyen 2-en űlnek az elég dühítő! Nem volt a szívem csücske a szadesz, de ennyi utast taxival is olcsóbb leen elvinni a-ból b-be!
Rémusz.
2023-07-27 at 19:02
Nem is értem, hogy miért vagytok felháborodva, hisz az 5-ös metrónak csúfolt hév felújítás is el tünt a süjjesztőbe, pedig a közlönyben is megjelent, hogy meg lessz csinálva!!
Arrol volt szó, hogy 2023 tavaszán elindul a fejlesztés, de eddig egy kapavágás sem történt.
Álítólag geodéziai fúrásokat már elvégezték, kivolt írva a jármű tender, de valahogy semmi nem történt a dumán és az ígéreten kívül!
50-60 éves szerelvények járnak a csepeli hév vonalán, de a kutyát nem érdekli!
Miért is van egy pár ember miatt ekkora felzúdulás??!!
Csepelröl, több 10.000 ember közlekedik befelé a városba, de a kutyát nem izgatja.
Akkor, mire is a hiszti??!!
Jó ha tudod.
2023-07-27 at 18:57
A jót nem kell tönkre vágni,fejleszteni kell.Nem lesz olcsóbb a busz sem Lázár.Meggondolatlan döntés volt,sokunknak ez a véleménye.
sanya
2023-07-27 at 18:37
Furcsányék is megcsinálták, úgy tervezték, hogy megtakarítanak vele 2 Md.Ft.-ot
D.J.László tart.szds.
2023-07-27 at 18:31
Remélem, akik ezt kigondolták, egy elhagyott szemaforon fognak lengedezni…
x
2023-07-27 at 18:28
Elvileg a vonat bíztonságosabb