vidéki szárnyvonalak
Annyit legalább költsenek a vidéki szárnyvonalakra, hogy tovább ne pusztuljanak... – Tízpontos memorandumban álltak ki az Ipoly-völgyi vasút helyreállításáért a Nógrád vármegyei önkormányzatok
„Harminc esztendeje sajnálatosan semmilyen szlovák–magyar helyközi, menetrend szerinti személyszállítás nem működik a térségben, noha erre a munkaerő-mobilitás, és a városok vonzáskörzete miatt jelentős igény van” – indokolják újabb memorandumukban Nyugat-Nógrád önkormányzatai, vasútvédő civil szervezetei és polgárai, miért szeretnék, hogy az illetékes szaktárca a régió szárnyvonalait ne bezárja, hanem inkább fejlessze, hiszen az két ország magyarjainak, de még a szlovákoknak is fontos lenne. A memorandum ugyanakkor tanulságos javaslatokat tartalmaz, mint például, hogy annyit legalább költsenek a pályákra, hogy tovább már ne romoljanak, és ha a MÁV nem képes ellátni a feladatát, akkor vonjanak be más szolgáltatót. Ez sokat elárul a vidéki vasutak helyzetéről... Miért vágták el Gyurcsányék Győrt Siófoktól, és miért nem korrigálták azóta ezt a fatális hibát? - A 27-es vonal újranyitásának lehetőségeiről kérdeztük Fábry Szabolcsot
Nemcsak az értelmetlenül bezárt vasúti szárnyvonalak újranyitásán gondolkodnak a vasútbarát önkormányzatok és civil szervezetek, de arra is van megoldásuk, hogy a MÁV-számára láthatóan terhet jelentő vasúti épületek, megállóhelyek fenntartását és gondozását is átvennék - többek közt erről beszélt portálunknak Fábry Szabolcs, Nagyvázsony polgármestere annak a pénteken kezdődő vasúti fórumnak a kapcsán, amely a vasút újranyitásának lehetőségeivel foglalkozik majd a Győr - Veszprém - Siófok vonalon. Az érintett, még a Gyurcsány-kormány idejében bezárt 27-es vonal azért is érdekes, mert annak újranyitásával Győr közvetlen vasúti kapcsolatba kerülhetne Veszprémen át Siófokkal, a déli és északi parttal is, valamint jól illeszkedne a vasúti Balaton-körbe is, tehát turisztikailag sem elhanyagolható. Csach Gábor a PS-nek: Hiányzik a vasútfejlesztésekből a stratégiai gondolkodás (Videó)
Sokkoló hirtelenséggel, és meglehetősen kurta határidőt előirányozva jelentette be a MÁV-Volán csoport, hogy augusztus 1-jével tíz regionális vasútvonalon, köztük a Balassagyarmat―Ipolytarnóc szakaszon is vonathelyettesítő autóbuszok közlekednek, amelyet többek között járműhiánnyal indokoltak közleményükben. Csach Gábor Balassagyarmat polgármestere stábunknak elmondta, hogy semmilyen indoklást nem kaptak arról, hogy miért kell ilyen hirtelen bezárni a szárnyvonalakat. Továbbá semmilyen egyeztetés nem volt az önkormányzattal, sőt a 23-24 évi menetrend egyeztetések éppen mostanában zárultak le, ahol nyoma sem volt ezeknek a menetrendi módosításoknak. A polgármester kiemelte, hogy a szárnyvonalakról nyilvánvalóan nem politikai döntés született, hanem a közúti és a vasúti lobbi küzdelméből, a közút került ki győztesként. Hozzátette, rövid távon nem fog tragédiát okozni az intézkedés, hiszen maga a közlekedési feladat a berakott pótlóbuszokkal meg lesz oldva. Azonban ez csak rövid távon működhet. Ami hiányzik: a stratégiai gondolkodás, hiszen a közlekedésfejlesztésben nem szabad 3-4-5 éves távlatokban gondolkodni." Részletek a videóban. Vasútügyben a miniszterelnöknek van igaza – Fábry Szabolcs írása a PS-nek
Tisztelt Miniszter úr, Tisztelt Államtitkár úr, Tisztelt Képviselő úr! Kedves Harcostársaim! Hallgattam a tegnapi Kormányinfót, látom a vasútbarátok csoportjaiban a többezres, több-tízezres felháborodást. Meggyőződésem, hogy a vasúton belül félrevezetik a mellékvonalak kérdésében a döntéshozót (rosszkor mért utas számok, jegyvizsgálók passzivitása, rossz csatlakozások stb.) A cinikus válasz pedig nagyon rossz válasz (Nagy Bálint vs. Vitézy Dávid) - írja Fábry Szabolcs, Nagyvázsony fideszes polgármestere, az egykori Pesti TV Krokodilagy című vidékpolitikai műsorának volt vezetője a Lázár Jánoshoz és munkatársaihoz címzett nyílt levelében, melyet volt kollégánk kérésére csonkítatlanul leközlünk. Túlélte a koronavírus-járványt a vidéki vasút - Mire számíthatnak az üldözött, lepusztult vidéki szárnyvonalak az új közlekedéspolitikától?
2007-ben megrendítő csapást mért a szocialista-liberális kormányzat a vidéki vasúti szárnyvonalakra. Az akkor bezárt 28 szárnyvonal intő példáján okulva egyes vidéki térségek azóta is attól tartanak, egyszer végérvényesen felszámolják évtizedek alatt lepusztított, elhanyagolt vasútvonalaikat, amelyeknek újabb lökést adhatott (szerencsére csak) volna a koronavírus-járvány. Ennek ürügyén ugyanis a több viszonylaton is csökkentették a járatszámokat, ugyanakkor, mint megtudtuk, az említett korlátozásokat július 1-jével mindenhol feloldották. Az alábbiakban arra próbálunk megyarázatot találni, mi is vezetett ahhoz, hogy a vidéki szárnyvonalak fölött folyamatosan ott lebeg a felszámolás demoklész-kardja, és hogy milyen jövője lehet a kistérségi vasutaknak egy új szemléletű közlekedéspolitikában...