A Booking tartozása a hazai vállalkozások felé több tíz milliárd forintos lehetett – mondta a Magyar Nemzetnek Szatmáry Kristóf, a Fidesz országgyűlési képviselője. Mint a politikus közölte, megkezdődtek az egyeztetések arról, hogy milyen jogszabályi módosításokra lehet szükség a Booking-ügy miatt.
Augusztus végére a kormány és a törvényhozás határozott fellépésének köszönhetően a hazai vállalkozások 98–99 százaléka megkapta az elmaradt díjakat a Booking.com-tól
– közölte Szatmáry Kristóf, a Fidesz országgyűlési képviselője. Mint jelezte, rendszerszinten már nincsen probléma, a fennálló ügyekben pedig tartanak a vizsgálatok. Beszámolt róla, hogy a Booking.com általi fizetési módot igénybe vevő hazai vállalkozások közül majdnem minden másodikat érintette, hogy késve kapták meg a pénzüket. Egyeseknél néhány hetes csúszás volt, de ezres számban voltak azok a vállalkozók, akiknek hónapokig nem fizetett a Booking.com, ami több helyen likviditási problémát okozott. A politikus felhívta a figyelmet, hogy augusztus elején a Booking.com tartozása a hazai vállalkozások felé több tíz milliárd forintos lehetett.
A Fidesz-frakció a hazai kis- és középvállalkozások érdekében bizonyos törvénymódosítási javaslatokkal fog élni, hogy ilyen helyzet többé ne alakulhasson ki. A frakción belül, valamint a különböző szervezetekkel is elkezdtünk egyeztetni arról, hogy milyen jogszabály-módosításokra lehet szükség ahhoz, hogy ilyen eset a jövőben ne fordulhasson elő, nemcsak a Booking.com-nál, hanem máshol sem
– rögzítette Szatmáry Kristóf. Vizsgálják, hogy az európai uniós jogi keretek között lehet-e szabályozni azt, hogy jelentős piaci részesedéssel cégek nem tartanak fenn ügyfélszolgálatot Magyarországon. Problémaként említette, hogy az általános szerződési feltételek (ÁSZF) egyoldalú kikötéseket tartalmaztak, amiktől a vállalkozók nem tudtak eltérni.
Vizsgáljuk, hogy legyen olyan állami szerv, ami az ilyen nagy cégek általános szerződési feltételeit validálja, és a hazai vállalkozók érdekeit felvállalva azt mondja, hogy torzító hatású feltételeket nem lehet megfogalmazni
– tette hozzá a Fidesz politikusa. Mint mondta, azt is górcső alá veszik, hogy létrehozhatnak-e a szálláshely-közvetítőknek az utazási irodákhoz hasonlóan egy kártalanítási alapot, ahová a vállalkozók a kárigényeikkel fordulhatnak.
Eközben a Világgazdaság Rigó Csaba Balázstól, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnökétől megtudta, hogy két eljárásban is vizsgálják a Booking.com hazai tevékenységét. Rigó Csaba Balázs jelezte, hogy a GVH áttekinti a teljes magyar online szállásfoglalási piacot, az ősszel biztosan lezáruló elemzésben a piac torzulására, az esetleges hátrányos megkülönböztetésre vagy erőfölényes visszaélésekre utaló jeleket keresnek. A Booking.commal szemben eközben külön eljárás is zajlik: egy korábbi – fogyasztóvédelmi tárgyú – közigazgatási végzés betartását ellenőrzik.
Mint lapunk is beszámolt róla, a Booking.com nemzetközi szállásközvetítő portál körül a nyári szezon közepén robbant ki a botrány, amikor leállt a szállásadóknak járó díjak, illetve azok egy részének kifizetésével, amit pedig néha teljesít, azt is jelentős csúszásokkal teszi, miközben más szálláshelyeknek gond nélkül fizetnek. A cég akkor arra hivatkozott, hogy számlázási rendszerének karbantartása miatt számíthatnak a szállásadók késedelemre. Az érintett szállásadók viszont azt mondták, hogy a cég többször kitolta a maga által korábban kitűzött határidőt az utalások teljesítésére, de még ezen határidőket sem mindig tartotta be, hanem további értesítés nélkül, egyszerűen csak nem utal egyes partnereinek.
Forrás: Magyar Nemzet; Fotó: MTI/EPA/ANP/Koen Van Weel
Facebook
Twitter
YouTube
RSS